Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Lykketoft

2 deltagere

Go down

Lykketoft Empty Lykketoft

Indlæg af Thomas Fre Jun 08, 2012 8:19 pm

Lykketoft har ret

»Det er i hvert fald ikke bevist på skandinavisk grund, at lavere marginalskat øger arbejdsudbuddet.«

Helt rigtigt Mogens! Lad os få debatten væk fra CEPOS-abe niveauet!

Hvis marginalskatten sænkes, så bliver beløbet man beholder selv pr. arbejdstime større.
Hvis fritid har en positiv værdi skal man altså opgive en fritime for at få nettofortjenesten fra en arbejdstime. Det skulle jo på åndsdværgsniveauet give et større arbejdsudbud.

Vrøvl: Det afhænger af den marginale nytte af den sidste fritime overfor nytten af arbejdstimefortjenesten.

Altså: Hvis lønmodtageren har et budget, der skal holdes, så vil lønmodtageren arbejde indtil de fornødne penge er i kassen. Hvis der så kommer en reduceret marginalskat, så nås det beløb med færre arbejdstimer, hvorfor man går tidligere hjem.
Arbejdsudbuddet bliver mindre med højere løn og/eller mindre marginalskat.


Enhver der betvivler rigtigheden af denne kendsgerning skulle prøve at fortælle gutterne, at de bliver nød til at arbejde over i weekenden - selvfølgelig til dobbelt betaling.

Dem, der har styr på deres økonomi bliver eddikesure. De vil meget hellere ud og bruge de penge, de har tjent til at tage i vandland med børnene.

Dem, der er ude at skide økonomisk, de melder sig frivilligt.

Det er et teoretisk uholdbart postulat fra CEPOS. Det modsatte bevises af praktiske erfaringer - jo, jeg HAR prøvet at komme med den besked - jeg véd, hvad jeg taler om (teoretisk og praktisk) - i modsætning til CEPOS.

Tilsvarende postulerer man, at jo højere renten er jo højere er opsparingen: Det er også noget vrøvl!

Hvis lille Peter sparer sammen til en cykel, så holder han det hurtigere op med at spare op jo mere far spytter i kassen (rente af opsparingen).

Det er ufatteligt, at den form for idioti kan blive ved med at florere. - og dog, når "økonomer" som Bocian, Ulrikke og lign. ikke sidder i fængsel, så kan intet overraske.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34082
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lykketoft Empty Sv: Lykketoft

Indlæg af Uffe Man Jun 11, 2012 9:19 am

Du tager fejl Thomas. Det kan godt være at du kan finde nogen, der ikke vil have flere penge, og som er timelønnede, så de selv kan justere deres arbejdstid ned så deres månedlige budget balanceres.

Men hvad gør firmaet så, når deres medarbejdere går ned i tid? Ansætter flere, måske?

Når du sænker marginalskatten sender du flere penge ud til forbrug, som for nogen vil skabe en større efterspørgsel. Det vil fx også gøre det muligt at betale mere gæld ud. Nu viser de seneste eksperimenter (efterløn + SP penge udbetaling) at den generation der har fået pengene ikke har til agt at bruge dem nu, så på den front medgiver jeg at det ikke vil skabe arbejdspladser med flere penge mellem hænderne på de folk.

Det bedste ved lavere skat er at pengene forvaltes privat i stedet for offentligt, færre bureaukrater (det er forbrugerne selv der bestemmer) og bedre signal om hvad man vil have produceret.

Dit argument om opsparing og rente er for simpelt til at man kan bruge det til noget. Jeg havde forventet bedre fra din side.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum