Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Spåmageri

+3
SortKaffe
Thomas
Marovingian
7 deltagere

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Go down

Spåmageri Empty Spåmageri

Indlæg af Marovingian Lør Maj 12, 2012 3:07 am

kunne godt tænke mig at høre nogen af jeres gæt på om vi får en ny lehmann til efteråret?

jeg tror selv grækenland går fallit i løbet af sommeren. spørgsmålet er bare, om bølgerne fra det er nok til at skubbe flere af de skrøbelige lande ud over kanten - deres renter skal ikke super meget op før det går galt, og man var ikke langt fra sidste efterår?

nogen der har en ide om hvor meget en grækenland default rammer spanien via diverse mellemled?

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Spåmageri Empty Sv: Spåmageri

Indlæg af Thomas Lør Maj 12, 2012 4:34 am

Marovingian skrev:kunne godt tænke mig at høre nogen af jeres gæt på om vi får en ny lehmann til efteråret?

jeg tror selv grækenland går fallit i løbet af sommeren. spørgsmålet er bare, om bølgerne fra det er nok til at skubbe flere af de skrøbelige lande ud over kanten - deres renter skal ikke super meget op før det går galt, og man var ikke langt fra sidste efterår?

nogen der har en ide om hvor meget en grækenland default rammer spanien via diverse mellemled?
Den bekymring er meget udbredt.

Jeg tror ikke at renten bliver specielt høj, fordi man går den anden vej, nemlig at man piller de dårlige udlån ud af bankerne - sammen med deres egenkapital. Likviditeten til disse udlån - specielt ejendommene kommer så fra hver enkelt stats centralbank til disse udlån.

Nu er Grækenland gået fallit al den stund, at de har fået en gældseftergivelse fra investorerne.

Om Grækenland er med i Euroen eller ej, det er sådan set bedøvende ligegyldigt - for resten af EU.

Hvis Grækenland ikke retter ind efter den aftale, de har indgået, så får de ikke deres lån. Så kan de f.eks. ikke udbetale lønninger.

Laver Grækenland deres egen valuta, så er der ikke noget ved det. Grækenland skal stadig have lån, da de har underskud alle steder. Dvs. det eneste sted, de kan låne er i EU. Enhver leverance til Grækenland vil kun ske mod forudbetaling. Resten af Europa (og verden) vil være inderlig ligeglad.
Grækerne kan devaluere alt det de vil - det vil kun gøre deres import det dyrere, så det gør de ikke.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Spåmageri Empty Sv: Spåmageri

Indlæg af Marovingian Lør Maj 12, 2012 4:54 am

grækenland er sådan set fallit, enig, men de får stadig penge fra onkel EU ... man kan sige de er HELT fallit når de penge ikke kommer mere fordi de ikke overholder aftalen. de vil ikke være i stand til at udbetale lønninger etc. men ja man er ude i de fine nuancer af ordet "fallit" Smile

pt er løbet kørt allerede - hvis de ikke får en regering i morgen, hvilket virker meget usandsynlig, skal de holde nyvalg. derved misser de nogen deadlines i EUs aftale.

med renterne mente jeg STATERNES rente, altså den rente spanien skal betale for at kunne låne penge. der er noget med at når den når 7% knækker landet som regel og må give op. og de kunne evt krybe helt op igen, hvis folk tænker "ikke låne flere penge til PIIGS lande, EU kan jo ikke redder dem fra sig selv når de stemmer et bundt gale mennesker ind i deres parlament"

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Spåmageri Empty Sv: Spåmageri

Indlæg af Marovingian Lør Maj 12, 2012 5:14 am

det scenarie jeg tænker måske sker i løbet af efteråret:

grækenland totalt og endeligt fallit hen over sommeren > cypern defaulter også > tab i de tyske banker > diverse CDSer og panik på finansmarkederne

samt spanien og italien kan ikke låne pengen > mulig spansk sent på efteråret, italien ved jeg ikke > flere konkurser i spanske banker > nedrysning af finansmarkederne lige som i '08 pga toxic debts

ECD kan vel lægge en dæmper på den her ballade ved opkøb af obligationer, MEN jeg ved ikke om de simpelt hen har råd til mere SAMT om det er muligt at skaffe opbygning til det i tyskland

in any case er det simpelt hen ikke holdbart særligt mange kvartaler endnu at lade tyskerne finansiere hjælpepakker - jeg tror vi nærmer os der hvor de lukker for kassen og lader euroen dø

så hvad tænker i?

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Spåmageri Empty Sv: Spåmageri

Indlæg af Marovingian Lør Maj 12, 2012 5:58 am

bloomberg snakker også om det i den her udmærkede artikel

http://www.bloomberg.com/news/2012-05-11/schaeuble-dares-greece-exit-as-contingency-plans-begin.html

hvad de ikke snakker om er, vi snakker jo ikke om firmaer der søger at agere økonomisk fornuftigt, men om demkratier hvor en politiker sagtens kan vælge at basere en beslutning på noget økonomisk "irratonelt", så som national ære eller almindelig surhed

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Spåmageri Empty Sv: Spåmageri

Indlæg af SortKaffe Lør Maj 12, 2012 6:09 am

Jeg tænker lidt i den her retning:

http://www.tagesspiegel.de/politik/athen-und-berlin-wie-gross-sind-die-risiken-heute/6623038-2.html

Altså, en græsk euro exit vil koste ca. 300 milliarder i alt. Stort beløb, erkendt, men det samlede tyske bnp pr. år udgør jf. cia's fact book US $ 3.629 milliarder, eller rundt regnet euro 2.800 milliarder. Det går altså nok.

Mere interessant er, at der skrives i artiklen, at de tyske banker eksponering mod Athen er reduceret til ca. 1 milliard euro. Nok mange penge, men så er det altså heller ikke flere.

Der er en god grund til de tyske politikkere begynder at være faste i mælet.

De har fået rimeligt styr på tingene nu
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Spåmageri Empty Sv: Spåmageri

Indlæg af Marovingian Lør Maj 12, 2012 6:48 am

jeg faldt over en anden opgørelse over tabenei frankfurter allgemaine - tallene er højere her, men det er vel stadig i kategorien "håndterbart"

http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/europas-schuldenkrise/moeglicher-austritt-aus-dem-euro-szenarien-fuer-ein-ausscheiden-griechenlands-11748208.html

Den deutschen Steuerzahlern drohen im Fall eines griechischen Bankrotts und eines Euro-Austritts gewaltige Verluste, wenn die Rettungshilfen abzuschreiben wären. Nach Angaben des Münchner Ifo-Instituts können sich die Belastungen auf 80 Milliarden Euro summieren. Der Finanzwissenschaftler Jens Boysen-Hogrefe vom Kieler Institut für Weltwirtschaft (IfW) errechnet sogar eine noch höhere potentielle Ausfallsumme. Nicht nur die Rückzahlung der bisherigen Hilfskredite wäre gefährdet, sondern auch Papiere im Besitz der Europäischen Zentralbank sowie Sicherheiten von griechischen Banken.

Zum ersten Hilfspaket für Griechenland von 110 Milliarden Euro hat Deutschland über die KfW-Bank einen Anteil von gut 16 Milliarden beigesteuert. Vom zweiten Hilfspaket sind nach Ifo-Rechnung bisher über den Rettungsfonds EFSF knapp 73 Milliarden Euro ausgezahlt worden – jüngst trotz der Unsicherheit über den Fortgang des Reform- und Sparkurses 4,2 Milliarden Euro. Deutschlands Anteil am zweiten Hilfspaket für Griechenland beträgt bislang etwas mehr als 20 Milliarden Euro.

„Wir haben in Griechenland schon sehr viel Geld versenkt“

Auch die Europäische Zentralbank (EZB) käme in Nöte, wenn Athens Schuldtitel wertlos würden, denn sie hat für geschätzte 45 Milliarden Euro Papiere erworben. Der Anteil der Deutschen Bundesbank daran liegt gemäß ihrer EZB-Kapitalquote bei gut 12 Milliarden Euro. Sie würde durch die Abschreibungen vermutlich über Jahre keine Gewinne mehr ausweisen.

Ein hochumstrittenes Thema sind die Forderungen der Bundesbank im Zahlungsverkehrssystem Target 2. Griechenland hat inzwischen Target-Verbindlichkeiten von 105 Milliarden Euro angehäuft, weil sich die klammen Banken nur noch über das Eurosystem frisches Geld besorgen können. Dafür müssen sie Sicherheiten hinterlegen, die zu einem erheblichen Abschlag beliehen werden. Doch Ökonomen bezweifeln, dass die Sicherheiten im Fall eines griechischen Bankrotts und Euro-Austritts ausreichend Wert besäßen. „Wie mit den Target-Salden im Ernstfall umgegangen wird, muss dann verhandelt werden“, sagte IfW-Ökonom Boysen-Hogrefe. Es sei zu hoffen, dass nach einer vorübergehenden Zahlungseinstellung Athens später doch noch Schuldentilgungen möglich wären, was die Belastung für die Steuerzahler verringern würde.

Der Hamburger Wirtschaftsprofessor Bernd Lucke, ein scharfer Kritiker der bisherigen Euro-Rettungspolitik, sagte: „Wir haben in Griechenland schon jetzt sehr viel Geld versenkt. Diese Tatsache würde durch einen eventuellen Euro-Austritt nicht verschlimmert.“ Es bestehe sogar die Möglichkeit, dass sich Griechenland nach einer Abwertung wirtschaftlich besser entwickle und seine Schulden eher bedienen könne. (ppl.)

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Spåmageri Empty Sv: Spåmageri

Indlæg af Thomas Lør Maj 12, 2012 8:53 am

Marovingian skrev:grækenland er sådan set fallit, enig, men de får stadig penge fra onkel EU ... man kan sige de er HELT fallit når de penge ikke kommer mere fordi de ikke overholder aftalen. de vil ikke være i stand til at udbetale lønninger etc. men ja man er ude i de fine nuancer af ordet "fallit" Smile

pt er løbet kørt allerede - hvis de ikke får en regering i morgen, hvilket virker meget usandsynlig, skal de holde nyvalg. derved misser de nogen deadlines i EUs aftale.

med renterne mente jeg STATERNES rente, altså den rente spanien skal betale for at kunne låne penge. der er noget med at når den når 7% knækker landet som regel og må give op. og de kunne evt krybe helt op igen, hvis folk tænker "ikke låne flere penge til PIIGS lande, EU kan jo ikke redder dem fra sig selv når de stemmer et bundt gale mennesker ind i deres parlament"
De knækker ikke: Man låner dem penge fra ECB; men på betingelser. Det er jo betingelserne, der får Grækenland til at makke ret.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Spåmageri Empty Sv: Spåmageri

Indlæg af Thomas Lør Maj 12, 2012 8:55 am

Marovingian skrev:bloomberg snakker også om det i den her udmærkede artikel

http://www.bloomberg.com/news/2012-05-11/schaeuble-dares-greece-exit-as-contingency-plans-begin.html

hvad de ikke snakker om er, vi snakker jo ikke om firmaer der søger at agere økonomisk fornuftigt, men om demkratier hvor en politiker sagtens kan vælge at basere en beslutning på noget økonomisk "irratonelt", så som national ære eller almindelig surhed

Det er helt klart: Hvis man ikke overholder betingelserne, så "Ingen arme, ingen småkager".
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Spåmageri Empty Sv: Spåmageri

Indlæg af Thomas Lør Maj 12, 2012 9:21 am

SortKaffe skrev:Jeg tænker lidt i den her retning:

http://www.tagesspiegel.de/politik/athen-und-berlin-wie-gross-sind-die-risiken-heute/6623038-2.html

Altså, en græsk euro exit vil koste ca. 300 milliarder i alt. Stort beløb, erkendt, men det samlede tyske bnp pr. år udgør jf. cia's fact book US $ 3.629 milliarder, eller rundt regnet euro 2.800 milliarder. Det går altså nok.

Mere interessant er, at der skrives i artiklen, at de tyske banker eksponering mod Athen er reduceret til ca. 1 milliard euro. Nok mange penge, men så er det altså heller ikke flere.

Der er en god grund til de tyske politikkere begynder at være faste i mælet.

De har fået rimeligt styr på tingene nu
Ja og så er den tyske andel af de 300 mia. kun 1/4.

Virkningerne for Grækenland vil være omgående - hvordan skulle de mon betale for deres olie import? Nej vel - alle charterflyene må flyve via Italien for at tanke.

Det har så ikke noget med Euroen at gøre - det går meget hurtigere: Hvis Grækenland ikke kan låne penge i ECB, så får de kun leveret mod forudbetaling - og de kan jo netop ikke betale.

At de har valgt nogle venstreorientede af samme fine intellektuelle kvalitet som den små Johanne - det er da lige meget.

Der er jo ikke nogen, der gider høre på, hvad grækerne vil og ikke vil. Som om man ikke havde tænkt på det - i ECB og EU i øvrigt.
Men lad dem nu holde det omvalg - hvis ellers de kan lave stemmesedler og spadsere til valgstedet. Gadeoptøjer - det er da grækernes problem.

ECB
Jörg Asmussen, der deutsche Vertreter im EZB-Direktorium.

Griechenland muss klar sein, dass es zu diesem vereinbarten Sanierungsprogramm keine Alternative gibt, wenn es Mitglied der Euro-Zone bleiben will.

[quote]
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Spåmageri Empty Sv: Spåmageri

Indlæg af Cirb Lør Maj 12, 2012 9:23 am

Thomas skrev:
Marovingian skrev:grækenland er sådan set fallit, enig, men de får stadig penge fra onkel EU ... man kan sige de er HELT fallit når de penge ikke kommer mere fordi de ikke overholder aftalen. de vil ikke være i stand til at udbetale lønninger etc. men ja man er ude i de fine nuancer af ordet "fallit" Smile

pt er løbet kørt allerede - hvis de ikke får en regering i morgen, hvilket virker meget usandsynlig, skal de holde nyvalg. derved misser de nogen deadlines i EUs aftale.

med renterne mente jeg STATERNES rente, altså den rente spanien skal betale for at kunne låne penge. der er noget med at når den når 7% knækker landet som regel og må give op. og de kunne evt krybe helt op igen, hvis folk tænker "ikke låne flere penge til PIIGS lande, EU kan jo ikke redder dem fra sig selv når de stemmer et bundt gale mennesker ind i deres parlament"
De knækker ikke: Man låner dem penge fra ECB; men på betingelser. Det er jo betingelserne, der får Grækenland til at makke ret.

Helt enig - "markedet" bestemmer ikke om medlemslande går fallit. Det gør ECB og TYskland. ECB kan låne ligeså mange penge ud der behøves, uden nogensinde at komme i nærheden af kistebunden - de trykker dem selv...
Balladen er politisk - Tyskland vil IMHO godt lade ECB løse balladen en gang,men kun en, og først vil de have overbevisende garantier for, at Sydeuropa forbliver på dydens smalle vej for altid derefter. De vil ikke se ECB reduceret til en Italiensk/Spansk/Græsk lire/pesetas/drachme presse, hvis eneste funktion er at hjælpe lokale kleptokratier med at berøve det arbejdende folk og produktionsapperatet.

Grækenlands skæbne afgør grækerne - hvis de opfører sig pænt og denne gang holder deres aftaler, bliver de vel lige så langsomt hjulpet på benene igen. Tilgengæld - hvis grækerne i bare 2 sekunder leger med tanken om ikke at holde deres aftaler, er jeg overbevist om tyskerne nu har så meget styr på situationen iøvrigt, at Grækenland får lov til at falde sammen med et hult drøn som eksempel til skræk og advarsel Twisted Evil

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Spåmageri Empty Sv: Spåmageri

Indlæg af Jomsviking Lør Maj 12, 2012 9:45 am

Af politiske grunde, kan jeg ikke tro at Grækenland defaulter.
Det der balkan sjov, gør man klogt i at holde hånden under. Som Thomas siger: Der kommer betingelser, hårde betingelser der kan normalisere forholdet mellem grækerens forventninger til livet kontra evner.

Det sandt at primært US og britiske medier synes at det er meget sandsynligt at europa går ned, men jeg synes at det er ret åbenlyst at amerikanere er og englændere foretrækker at tale om "Europa" og ikke deres egne massive problemer.
Jeg tror at en fundamental fejl analyse man gør sig i den angelsaksiske verden er at man underkender den klassiske europæiske nationalstats nærmest uindskrænkede magt. Det er en historisk forskel; statsdannelserne UK og US er resultatet af en købslåen mellem safundsgrupper. De vest og central europæiske statsdannelser er resultatet af behovet for at føre krig - alt underlagt statens behov for overlevelse.

Et håndgribeligt eksempel er skattepolitik. Når staten fattes penge, udskriver den klassiske national stat blot flere skatter(indtil man ikke kan forøge provenuet), sådan er det ikke i angelsaksiske lande. UK er i voldsomme problemer og holder en meget lav skat, man hæver den ikke for det vil være et brud på den kontrakt der foreligger - hvor en hovedbestandel er at His Lordships ikke skal bidrage, så hellere spare al socialstat væk.


Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Spåmageri Empty Sv: Spåmageri

Indlæg af Thomas Lør Maj 12, 2012 9:56 am

Cirb skrev:
Thomas skrev:
Marovingian skrev:grækenland er sådan set fallit, enig, men de får stadig penge fra onkel EU ... man kan sige de er HELT fallit når de penge ikke kommer mere fordi de ikke overholder aftalen. de vil ikke være i stand til at udbetale lønninger etc. men ja man er ude i de fine nuancer af ordet "fallit" Smile

pt er løbet kørt allerede - hvis de ikke får en regering i morgen, hvilket virker meget usandsynlig, skal de holde nyvalg. derved misser de nogen deadlines i EUs aftale.

med renterne mente jeg STATERNES rente, altså den rente spanien skal betale for at kunne låne penge. der er noget med at når den når 7% knækker landet som regel og må give op. og de kunne evt krybe helt op igen, hvis folk tænker "ikke låne flere penge til PIIGS lande, EU kan jo ikke redder dem fra sig selv når de stemmer et bundt gale mennesker ind i deres parlament"
De knækker ikke: Man låner dem penge fra ECB; men på betingelser. Det er jo betingelserne, der får Grækenland til at makke ret.

Helt enig - "markedet" bestemmer ikke om medlemslande går fallit. Det gør ECB og TYskland. ECB kan låne ligeså mange penge ud der behøves, uden nogensinde at komme i nærheden af kistebunden - de trykker dem selv...
Balladen er politisk - Tyskland vil IMHO godt lade ECB løse balladen en gang,men kun en, og først vil de have overbevisende garantier for, at Sydeuropa forbliver på dydens smalle vej for altid derefter. De vil ikke se ECB reduceret til en Italiensk/Spansk/Græsk lire/pesetas/drachme presse, hvis eneste funktion er at hjælpe lokale kleptokratier med at berøve det arbejdende folk og produktionsapperatet.

Grækenlands skæbne afgør grækerne - hvis de opfører sig pænt og denne gang holder deres aftaler, bliver de vel lige så langsomt hjulpet på benene igen. Tilgengæld - hvis grækerne i bare 2 sekunder leger med tanken om ikke at holde deres aftaler, er jeg overbevist om tyskerne nu har så meget styr på situationen iøvrigt, at Grækenland får lov til at falde sammen med et hult drøn som eksempel til skræk og advarsel Twisted Evil

Mvh
Cirb

Grækenland er en debitor som alle andre. De er da velkommen til at se om de kan finde en anden bank - det kan de ikke.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Spåmageri Empty Sv: Spåmageri

Indlæg af Marovingian Lør Maj 12, 2012 7:20 pm

Jomsviking skrev:Af politiske grunde, kan jeg ikke tro at Grækenland defaulter.
Det der balkan sjov, gør man klogt i at holde hånden under. Som Thomas siger: Der kommer betingelser, hårde betingelser der kan normalisere forholdet mellem grækerens forventninger til livet kontra evner.

Det sandt at primært US og britiske medier synes at det er meget sandsynligt at europa går ned, men jeg synes at det er ret åbenlyst at amerikanere er og englændere foretrækker at tale om "Europa" og ikke deres egne massive problemer.
Jeg tror at en fundamental fejl analyse man gør sig i den angelsaksiske verden er at man underkender den klassiske europæiske nationalstats nærmest uindskrænkede magt. Det er en historisk forskel; statsdannelserne UK og US er resultatet af en købslåen mellem safundsgrupper. De vest og central europæiske statsdannelser er resultatet af behovet for at føre krig - alt underlagt statens behov for overlevelse.

Et håndgribeligt eksempel er skattepolitik. Når staten fattes penge, udskriver den klassiske national stat blot flere skatter(indtil man ikke kan forøge provenuet), sådan er det ikke i angelsaksiske lande. UK er i voldsomme problemer og holder en meget lav skat, man hæver den ikke for det vil være et brud på den kontrakt der foreligger - hvor en hovedbestandel er at His Lordships ikke skal bidrage, så hellere spare al socialstat væk.


grækenlands problem er at deres stat ikke virker - jeg tror simpelt hen ikke de er i stand til at organisere skatteinddrinddrivningen hurtigt nok.

noget andet er om de KAN opfylde EUs krav. det kræver de har et beslutningsdygtigt parlament HURTIGT. det ser ikke ud til de får det - det bedste de kan håbe på er en regering ledet af en koalition af deres EL samt stalinisterne. som nægter at opfylde EUs krav.

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Spåmageri Empty Sv: Spåmageri

Indlæg af Uffe Lør Maj 12, 2012 11:06 pm

Jomsviking skrev:
Et håndgribeligt eksempel er skattepolitik. Når staten fattes penge, udskriver den klassiske national stat blot flere skatter(indtil man ikke kan forøge provenuet), sådan er det ikke i angelsaksiske lande. UK er i voldsomme problemer og holder en meget lav skat, man hæver den ikke for det vil være et brud på den kontrakt der foreligger - hvor en hovedbestandel er at His Lordships ikke skal bidrage, så hellere spare al socialstat væk.

Du får spareplaner til at lyde som en dårlig idé. Jeg håber jeg tager fejl af dig Wink
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Spåmageri Empty Sv: Spåmageri

Indlæg af Thomas Søn Maj 13, 2012 3:51 am

Marovingian skrev:
Jomsviking skrev:Af politiske grunde, kan jeg ikke tro at Grækenland defaulter.
Det der balkan sjov, gør man klogt i at holde hånden under. Som Thomas siger: Der kommer betingelser, hårde betingelser der kan normalisere forholdet mellem grækerens forventninger til livet kontra evner.

Det sandt at primært US og britiske medier synes at det er meget sandsynligt at europa går ned, men jeg synes at det er ret åbenlyst at amerikanere er og englændere foretrækker at tale om "Europa" og ikke deres egne massive problemer.
Jeg tror at en fundamental fejl analyse man gør sig i den angelsaksiske verden er at man underkender den klassiske europæiske nationalstats nærmest uindskrænkede magt. Det er en historisk forskel; statsdannelserne UK og US er resultatet af en købslåen mellem safundsgrupper. De vest og central europæiske statsdannelser er resultatet af behovet for at føre krig - alt underlagt statens behov for overlevelse.

Et håndgribeligt eksempel er skattepolitik. Når staten fattes penge, udskriver den klassiske national stat blot flere skatter(indtil man ikke kan forøge provenuet), sådan er det ikke i angelsaksiske lande. UK er i voldsomme problemer og holder en meget lav skat, man hæver den ikke for det vil være et brud på den kontrakt der foreligger - hvor en hovedbestandel er at His Lordships ikke skal bidrage, så hellere spare al socialstat væk.


grækenlands problem er at deres stat ikke virker - jeg tror simpelt hen ikke de er i stand til at organisere skatteinddrinddrivningen hurtigt nok.

noget andet er om de KAN opfylde EUs krav. det kræver de har et beslutningsdygtigt parlament HURTIGT. det ser ikke ud til de får det - det bedste de kan håbe på er en regering ledet af en koalition af deres EL samt stalinisterne. som nægter at opfylde EUs krav.

Det er et land, der ikke helt er kommet ud af middelalderen. Landet virker ikke.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34110
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Spåmageri Empty Sv: Spåmageri

Indlæg af Jomsviking Man Maj 14, 2012 12:42 pm

Uffe skrev:
Jomsviking skrev:
Et håndgribeligt eksempel er skattepolitik. Når staten fattes penge, udskriver den klassiske national stat blot flere skatter(indtil man ikke kan forøge provenuet), sådan er det ikke i angelsaksiske lande. UK er i voldsomme problemer og holder en meget lav skat, man hæver den ikke for det vil være et brud på den kontrakt der foreligger - hvor en hovedbestandel er at His Lordships ikke skal bidrage, så hellere spare al socialstat væk.

Du får spareplaner til at lyde som en dårlig idé. Jeg håber jeg tager fejl af dig Wink

Det kommer an på hvad du mener med "spareplaner". Jeg mener at beskatningstrykket skal ligges (så vidt muligt) optimalt (med henblik på at inddrive flest muligt skatter).

Hvad man så gør med skatteprovenuet er en anden diskusson. Jeg høre nok til dem der holder på investeringer (f.eks. uddannelse, sundhedsvæsen og infrastruktur) og en fornuftig social stat, der sikrer at flest muligt af borgerne har en stærk interesse i samfundets succes.
Sideløbende giver et højt skattetryk også mulighed for en fornuftig reallkokering af rigdomme, således at man undgår eller afbøder, kapitalismens selvødelæggende grundtræk: Kapitalens tendens til koncentration.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Spåmageri Empty Sv: Spåmageri

Indlæg af Uffe Man Maj 14, 2012 2:12 pm

Jomsviking skrev:
Det kommer an på hvad du mener med "spareplaner". Jeg mener at beskatningstrykket skal ligges (så vidt muligt) optimalt (med henblik på at inddrive flest muligt skatter).

Hvilket sigt skal man så bruge? Langsigtet eller kortsigtet? Jeg mener at den optimale skat er meget lav.

Jomsviking skrev:Hvad man så gør med skatteprovenuet er en anden diskusson. Jeg høre nok til dem der holder på investeringer (f.eks. uddannelse, sundhedsvæsen og infrastruktur) og en fornuftig social stat, der sikrer at flest muligt af borgerne har en stærk interesse i samfundets succes.
Sideløbende giver et højt skattetryk også mulighed for en fornuftig reallkokering af rigdomme, således at man undgår eller afbøder, kapitalismens selvødelæggende grundtræk: Kapitalens tendens til koncentration.

Umiddelbart er det en smuk tanke, men efter min overbevisning virker det ikke, vi ser det især i DK hvor alt offentligt skal gennemreguleres i en sådan grad, at man nogle gange tænker på, at det må næsten være billigere at droppe al kontrollen og lade folk udnytte systemet i stedet for. Du tager stadig fra de produktive og vil give til de ikke-produktive og dermed hæmmer du væksten i økonomien fordi resurserne ikke allokeres optimalt.

Min grundlæggende filosofi er at politikerne ikke er dygtige erhvervsfolk der kan gennemskue investeringer, og samtidigt står med et problem hvor spildet i samfundet er en eller andens levebrød. Dermed bliver en højt beskatning lig med lavere vækst og mere bureaukrati (i alt fald i lande der har kultur for at have meget lav korruption). Reduceret vækst er heller ikke godt for folk der afhænger af andres arbejde.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Spåmageri Empty Sv: Spåmageri

Indlæg af Jomsviking Man Maj 14, 2012 2:40 pm

Uffe skrev:
Jomsviking skrev:
Det kommer an på hvad du mener med "spareplaner". Jeg mener at beskatningstrykket skal ligges (så vidt muligt) optimalt (med henblik på at inddrive flest muligt skatter).

Hvilket sigt skal man så bruge? Langsigtet eller kortsigtet? Jeg mener at den optimale skat er meget lav.

Jomsviking skrev:Hvad man så gør med skatteprovenuet er en anden diskusson. Jeg høre nok til dem der holder på investeringer (f.eks. uddannelse, sundhedsvæsen og infrastruktur) og en fornuftig social stat, der sikrer at flest muligt af borgerne har en stærk interesse i samfundets succes.
Sideløbende giver et højt skattetryk også mulighed for en fornuftig reallkokering af rigdomme, således at man undgår eller afbøder, kapitalismens selvødelæggende grundtræk: Kapitalens tendens til koncentration.

Umiddelbart er det en smuk tanke, men efter min overbevisning virker det ikke, vi ser det især i DK hvor alt offentligt skal gennemreguleres i en sådan grad, at man nogle gange tænker på, at det må næsten være billigere at droppe al kontrollen og lade folk udnytte systemet i stedet for. Du tager stadig fra de produktive og vil give til de ikke-produktive og dermed hæmmer du væksten i økonomien fordi resurserne ikke allokeres optimalt.

Min grundlæggende filosofi er at politikerne ikke er dygtige erhvervsfolk der kan gennemskue investeringer, og samtidigt står med et problem hvor spildet i samfundet er en eller andens levebrød. Dermed bliver en højt beskatning lig med lavere vækst og mere bureaukrati (i alt fald i lande der har kultur for at have meget lav korruption). Reduceret vækst er heller ikke godt for folk der afhænger af andres arbejde.

Den optimale skat, er det punkt hvor en forøgelse af skattetrykket vil resultere i et mindre skatteprovenu Basketball

Du tager stadig fra de produktive og vil give til de ikke-produktive og dermed hæmmer du væksten i økonomien fordi resurserne ikke allokeres optimalt.
Det har jeg svært ved at se. Mht. forbruget tror jeg det forholder sig omvendt.

Dermed bliver en højt beskatning lig med lavere vækst og mere bureaukrati
Men hvis det er rigtigt, må lande med høj produktivitet have lav skat?

Man skal ikke være erhvervsmand for at regne ud at uddannelse, ordentlige veje, sundhedsvæsen. lav kriminalitet, osv osv. selvfølgelig betaler sig - og det betaler sig meget mere end at tåber tager på luderbar i Thailand, eller køber deres første Audi A6 på afdrag. Og alle de andre spasserting som katastrofen Fogh brugte "det økonomiske råderum" på.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Spåmageri Empty Sv: Spåmageri

Indlæg af Polemides Man Maj 14, 2012 5:05 pm

Jomsviking skrev:
Den optimale skat, er det punkt hvor en forøgelse af skattetrykket vil resultere i et mindre skatteprovenu Basketball

Kun, hvis man er socialist. Vi andre mener at balancepunktet er langt lavere.
I øvrigt er det kun 35% af det danske statsbudget, der bruges på uddannelse, ordentlige veje, sundhedsvæsen.

Jomsviking skrev:
Man skal ikke være erhvervsmand for at regne ud at uddannelse, ordentlige veje, sundhedsvæsen. lav kriminalitet, osv osv. selvfølgelig betaler sig - og det betaler sig meget mere end at tåber tager på luderbar i Thailand, eller køber deres første Audi A6 på afdrag. Og alle de andre spasserting som katastrofen Fogh brugte "det økonomiske råderum" på.

Desværre er dit udsagn forkert. Der var intet "det økonomiske råderum", som man kunne bruge. Skattetrykket forblev stort set uændret under Fogh.
http://www.business.dk/oekonomi/danskerne-har-faaet-81-kroner-i-skattelettelser

I øvrigt er det noget bedrevidende socialistisk bavl at staten altid ved bedst.
Hvis jeg har lyst til at bruge mine surt sammensparede skillinger på luderbar i Thailand eller en Audi A6 på afdrag, er det mit eget fri valg.
Det hverken må eller kan være statens...


Polemides

Antal indlæg : 18
Join date : 31/07/11

Tilbage til toppen Go down

Spåmageri Empty Sv: Spåmageri

Indlæg af Jomsviking Man Maj 14, 2012 5:11 pm

"Kun, hvis man er socialist"

Nej, det var en definition på det skattetryk der giver flest penge i kassen til staten. Om man kan lide det eller ej, er et politisk spørgsmål.



Der var intet "det økonomiske råderum", som man kunne bruge

Det har du nok ret i, ikke destomindre brugte granatchokket Fogh det.

I øvrigt er det noget bedrevidende socialistisk bavl at staten altid ved bedst.
Har jeg ikke sagt.

Hvis jeg har lyst til at bruge mine surt sammensparede skillinger på luderbar i Thailand eller en Audi A6 på afdrag, er det mit eget fri valg.
Ja, for det du har tilbage når du har betalt din skat (se ovenfor hvordan den kan beregnes) Very Happy .

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Spåmageri Empty Sv: Spåmageri

Indlæg af Uffe Man Maj 14, 2012 8:06 pm

Jomsviking skrev:
Den optimale skat, er det punkt hvor en forøgelse af skattetrykket vil resultere i et mindre skatteprovenu Basketball

Den optimale skat er efter min mening det punkt hvor folk yder deres bedste og er mest engageret i at udnytte deres resurser til at skabe værdi og dermed kapital.



Det har jeg svært ved at se. Mht. forbruget tror jeg det forholder sig omvendt.

Jeg tror forbruget vil være større, hvis staten blandede sig udenom. Der ville i min optik være større økonomi, fordi folk brugte mere tid på at arbejde med det de er bedst til, og ikke gå og pjatte rundt med at lægge tag på deres hus eller lignende. En høj skat flytter baren opad, jo højere skat jo højere løn skal man have for at det kan betale sig at sætte håndværkerne i gang i stedet for selv at gå til værks.


Men hvis det er rigtigt, må lande med høj produktivitet have lav skat?

Næ, hvorfor det? Vækst er en ændring i økonomien, og ikke den absolutte værdi. DK havde meget lav skat og høj vækst i 50erne og 60erne, men så kom velfærdsstaten og konfiskerede borgernes rettigheder, ansvar og frihed, til gengæld fik man en kæmpe offentlig sektor og en masse bureaukrater der skulle sikre at pengene blev brugt "rigtigt". Herefter faldt væksten ret hurtigt, selvom Anker forsøgte at subsidiere sig ud af inflation.


Man skal ikke være erhvervsmand for at regne ud at uddannelse, ordentlige veje, sundhedsvæsen. lav kriminalitet, osv osv. selvfølgelig betaler sig - og det betaler sig meget mere end at tåber tager på luderbar i Thailand, eller køber deres første Audi A6 på afdrag. Og alle de andre spasserting som katastrofen Fogh brugte "det økonomiske råderum" på.

Nej det har du ret i - men hvorfor skal staten have monopol på de services, alle pånær kriminalitet kan jeg ikke se nogen grund til at kun kan blive drevet af staten. Men for en socialist er ansvar noget der skal placeres hos staten, så den kan inddrive flere skatter og få mere magt. Det er jo med al tydelighed klart at der aldrig sker svigt i den offentlige sektor, og enhver tanke hen mod privatiseringer ville betøde den sociale massegrav og evig lidelse og kummerlige forhold for alle pånær "de rige".

Fogh var alt andet en borgerlig i hans gøren. Manden var ligesom andre politikere mest fascineret af at gøre det, som fik ham til at blive ved magten, deriblandt at skabe en boble der gjorde folk glade, og så have en plan b når skuret vælter. Det var et ypperligt planlagt stykke svindel han fik gennemført. Efter min mening burde han aldrig have haft lov til at gøre sådan noget, den eneste grund til at det finansielle system er så skrøbeligt er at det er totalt underlagt statskontrol via lovgivning og systemdannelsen.

Det er ikke svært at forestille sig et stabilt system der ikke kræver statens regulering af banker. Der skal ikke findes nogen nationalbank, der kan fastsætte en rente ud fra politiske overvejelser, og der skal ikke forelægge mulighed for at geare noget som helst. Et sådan system er stabilt, men giver desværre ikke politikerne mulighed for at lege julemand og skabe inflation.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Spåmageri Empty Sv: Spåmageri

Indlæg af Jomsviking Man Maj 14, 2012 9:23 pm

Uffe skrev:

Men hvis det er rigtigt, må lande med høj produktivitet have lav skat?

Næ, hvorfor det? Vækst er en ændring i økonomien, og ikke den absolutte værdi. DK havde meget lav skat og høj vækst i 50erne og 60erne, men så kom velfærdsstaten og konfiskerede borgernes rettigheder, ansvar og frihed, til gengæld fik man en kæmpe offentlig sektor og en masse bureaukrater der skulle sikre at pengene blev brugt "rigtigt". Herefter faldt væksten ret hurtigt, selvom Anker forsøgte at subsidiere sig ud af inflation.


Det virker konstrueret. Du må vel medgive, at når vi går empirisk tilværks, så er der absolut ingen sammenhæng mellem produktivitet/velstand og skattetryk?


Uffe skrev:

Man skal ikke være erhvervsmand for at regne ud at uddannelse, ordentlige veje, sundhedsvæsen. lav kriminalitet, osv osv. selvfølgelig betaler sig - og det betaler sig meget mere end at tåber tager på luderbar i Thailand, eller køber deres første Audi A6 på afdrag. Og alle de andre spasserting som katastrofen Fogh brugte "det økonomiske råderum" på.

Nej det har du ret i - men hvorfor skal staten have monopol på de services, alle pånær kriminalitet kan jeg ikke se nogen grund til at kun kan blive drevet af staten. Men for en socialist er ansvar noget der skal placeres hos staten, så den kan inddrive flere skatter og få mere magt. Det er jo med al tydelighed klart at der aldrig sker svigt i den offentlige sektor, og enhver tanke hen mod privatiseringer ville betøde den sociale massegrav og evig lidelse og kummerlige forhold for alle pånær "de rige".

Jeg kan da heller ikke se at staten skal have monopol på de services, i det hele taget vil jeg da gerne betakke mig for offentlige virksomheder - det har så bare ikke noget som helst at gøre med skattetrykket.

Uffe skrev:
Det er ikke svært at forestille sig et stabilt system der ikke kræver statens regulering af banker. Der skal ikke findes nogen nationalbank, der kan fastsætte en rente ud fra politiske overvejelser, og der skal ikke forelægge mulighed for at geare noget som helst. Et sådan system er stabilt, men giver desværre ikke politikerne mulighed for at lege julemand og skabe inflation.

åhh, "Den usynlige hånd" - ting der er "usynlige", eksisterer som regel ikke.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Spåmageri Empty Sv: Spåmageri

Indlæg af Uffe Tirs Maj 15, 2012 1:29 pm

Jomsviking skrev:
Det virker konstrueret. Du må vel medgive, at når vi går empirisk tilværks, så er der absolut ingen sammenhæng mellem produktivitet/velstand og skattetryk?

Du vil få noget ud af at læse lidt om østrisk økonomisk teori.


Jomsviking skrev:
Jeg kan da heller ikke se at staten skal have monopol på de services, i det hele taget vil jeg da gerne betakke mig for offentlige virksomheder - det har så bare ikke noget som helst at gøre med skattetrykket.

Hvis du ikke engang kan se, at en offentlig virksomhed bidrager til højere skattetryk gennem den politiske opbakning (subsidier) af alt fra grøn energi til offentlig transport, ja så kan jeg nok ikke rigtig forklare dig mere. Hospitaler er heller ikke gratis at drive.

Jomsviking skrev:
åhh, "Den usynlige hånd" - ting der er "usynlige", eksisterer som regel ikke.

Spot du bare løs.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Spåmageri Empty Sv: Spåmageri

Indlæg af Jomsviking Ons Maj 16, 2012 11:39 am

@Uffe

At holde et, mht. provenuet, maksimat skattetryk, betyder ikke at den offentlige sektor skal vokse.
Et hospital behøver ikke at være offentligt, det kan være privat.
I DK og Frankrig er hospitalet offentligt og finansieringen er også offentlig. Der er andre modeller, mig bekendt er, et tysk hospital i reglen privat og finansieringen er halvvejs offentlig (via offentligt støttede sygekasser). I USA har du private hospitaler og privat finansiering (og det er vist ikke et eksempel nogen har lyst til at gentage).
Sagen er ikke på hvilken måde finansieringen skaffes, sagen er om virksomheden er effektiv og leverer "value for money". Indenfor offentlig transport og veje, er der da mig bekendt en del eksempler på "value for money"

Der er intet empirisk, så vel som teoretisk, bevis for at lande med lavt skattetryk klarer sig bedre end lande med højt skattetryk - intet. Så kan du så lave en udflugt omkring vækstrater og økonomisk-liberalistiske trossætninger, men før vækstrater giver nogen mening (når vi diskuterer mængden/rigdommen) i et dynamisk perspektiv, så skal du også indrage rand- og begyndelsesbetingelser - Det er muligt at Kina har højere vækstrater end DK og lavere skat, men Kina og DK har forskellige rand- og begyndelsesbetingelser.

Spot du bare løs.
Jeg spotter absolut ikke. Men at Adam S. var nød til at tale om usynlige hænder, er jo omtrent lige så videnskabeligt som et antroposofisk seminar om Steiners verdenalter.
Økonomien balancerer sig ikke, opnår ikke steady state, i stedet synes der at være tale om aperiodiske cycler, der resulterer i aperiodiske, ikke deterministiske, uforudsigelige, "boom and busts" til stor skade for samfundet.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Spåmageri Empty Sv: Spåmageri

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum