Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Hvis jeg ikke tager fejl

2 deltagere

Go down

Hvis jeg ikke tager fejl Empty Hvis jeg ikke tager fejl

Indlæg af Thomas Man Apr 23, 2012 2:07 am

Så er det, der sker nu hos småbankerne:

1) Man klemmer dem på soliditeten. Det gøres med de ejendomsværdier som landbrugsejendomme og udlejningsejendom højst kan optages til.
2) Så lægger man dem sammen med den likviditetsmæssigt stærke som overtagende bank. Det betyder nemlig, at fusionsresultatet kan sætte indlånsrenten ned.
Altså: Kan man ikke få bankerne til at låne penge til hinanden, så bliver lagt sammen, så det ikke er nødvendigt.
3) I turen omkring Finansiel Stabilitet afleveres egen- og garant-kapital sammen med de værste udlån.
4) Det er det, der ikke er opklaret:
Men er det sektoren der kommer med penge, ligesom man så det med en del af den kapital som Den Jyske Sparekasse hentede, da de overtog Farsø?

"Nej, sektoren har slet ikke været involveret her. Og bliver det heller ikke i forbindelse med vores kapitalrejsning. Men det hele er på plads, vi skal bare lige have det fulde overblik over, hvad vi har brug for, så vi kan fastholde en stærk solvens," siger Klaus Skjødt.
HVOR kommer egenkapitalen fra, som skal til for at støtte soliditeten?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34067
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvis jeg ikke tager fejl Empty Det man tilsyneladende har undgået er

Indlæg af Thomas Man Apr 23, 2012 4:30 am

At Sydbank og SparNord kan vride sig ud af den desperate klemme, de selv er i, ved at vokse sig "to big to fail".

Efter at Frösig fik en syngende lussing af Kruse Petersen i forbindelse med noget tilsvarende på Sjælland for et halvt års tid siden, så står det efterhånden tindrende klart, at hverken Sydbank eller SparNord er vurderet kapable til at være en del af nogen som helst løsning.

Både SparNord og Sydbank skal vist være glade for, at de får lov til at leve et halvt år til. Bland jer udenom! Det er den klare besked.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34067
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvis jeg ikke tager fejl Empty for udenbysk læsere

Indlæg af Thomas Man Apr 23, 2012 7:17 am

lidt mere i overblik
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34067
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvis jeg ikke tager fejl Empty Sv: Hvis jeg ikke tager fejl

Indlæg af Plyds Man Apr 23, 2012 5:35 pm

Kruse udtalte på TV i weekenden, at der nok var med at få gang i et eller andet for småbankerne, og at han forventede, at der om et år var langt færre småbanker i DK.

Det er altså nu de skal tage fingeren ud af gaskanalen og finde sammen. Ellers bli'r de lukket af FS en efter en.

Midlet bliver reviderede værdiansættelser på landbrug, højerere krav til soliditeten, og krav om øgede afskrivninger på lån til ejendomme og boliger.

Dvs. det er nu FS, der reelt bestemmer hvem der skal fusioneres og hvem der kan overleve som selvstændigt pengeinstitut.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Hvis jeg ikke tager fejl Empty Sv: Hvis jeg ikke tager fejl

Indlæg af Thomas Man Apr 23, 2012 6:39 pm

Plyds skrev:Kruse udtalte på TV i weekenden, at der nok var med at få gang i et eller andet for småbankerne, og at han forventede, at der om et år var langt færre småbanker i DK.

Det er altså nu de skal tage fingeren ud af gaskanalen og finde sammen. Ellers bli'r de lukket af FS en efter en.

Midlet bliver reviderede værdiansættelser på landbrug, højerere krav til soliditeten, og krav om øgede afskrivninger på lån til ejendomme og boliger.

Dvs. det er nu FS, der reelt bestemmer hvem der skal fusioneres og hvem der kan overleve som selvstændigt pengeinstitut.

Ja der er en helt klar central styring ud fra nogle overordnede samfundsmæssige synspunkter.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34067
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvis jeg ikke tager fejl Empty Sv: Hvis jeg ikke tager fejl

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum