Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Midaldrende betaler prisen for velfærdsdanmark

4 deltagere

Go down

Midaldrende betaler prisen for velfærdsdanmark Empty Midaldrende betaler prisen for velfærdsdanmark

Indlæg af Gorrion Søn Mar 25, 2012 10:35 am

http://www.b.dk/nationalt/midaldrende-betaler-prisen-for-velfaerdsdanmark

Syntes sku jeg har knoklet som en gal lige siden jeg fik mit første svendebrev, og det fortsætter jeg nok også med de næste 10 år (40 - 50).
Men ja.....det som man kaldte velfærdssamfundet/velfærdsdanmark ligner mere og mere et generations tyveri, hvor en isoleret generation er de eneste der får glæde af den (med få % undtagelser).
Det sikkerhedsnet man kunne spejde efter til alderdommen smuldre og afskaffes, mens kravene til at yde, bidrage, arbejde mere...selv os der allerede mærker konsekvenserne på egen krop i en alder af 40, skal piskes endnu mere. Når man læser imellem linierne, bla om den nu vedtaget seniorførtidspension, lyder det som en stor vittighed når man forsøger at spørge ind til den, det er som om den er et eller andet der ved et tilfælde er spildt ind i lovgivningen, men alle forsøger at udviske blækket....selv fagforbund.

En arbejdsuge på kun 37 timer kan man dårligt huske man har haft, og holder man ferie ligger der blot en kæmpe bunke arbejde efterfølgende som man så skal indhente.
De skulle selv prøve et RIGTIGT arbejdsår de kære politikere, og få syn for sagen hvordan tingene foregår....ihvertfald i mange brancer.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Midaldrende betaler prisen for velfærdsdanmark Empty Sv: Midaldrende betaler prisen for velfærdsdanmark

Indlæg af Thomas Søn Mar 25, 2012 10:53 am

Du er nok meget typisk. Den tilværelse, du forestillede dig, er ganske enkelt ikke realistisk.

Det, der er opgaven nu er at finde en metode, så du får en alderdom, som bliver tålelig - ikke det, du havde forstillet dig - eller mener du har krav på - men noget der kan lade sig gøre.

Der er mange, der vil indse, at de ikke blev magtfulde grever og baroner; men viceværter. Det er der ikke noget galt i - dem er der også brug for.
Dem der BLEV grever og baroner vil finde ud af at de fik forbygget sig på herresædet og må nøjes med at sidde frysende omkring primusapparatet i aftægtsboligen - men der kan man også få udmærket kaffe.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Midaldrende betaler prisen for velfærdsdanmark Empty Sv: Midaldrende betaler prisen for velfærdsdanmark

Indlæg af SimpleMind Søn Mar 25, 2012 11:29 am

Det er jo 100% et politisk valg.
At man vil undskylde sig med, at genvalg ikke er muligt, hvis man politisk gør det rigtige, er ærlig talt temmelig ligegyldigt.

Genvalg er for det første ikke noget succes kriterie for Danmark - og dernæst - i alle mulige andre sammehænge kan politikerne jo godt finde ud af at træffe de rigtig upopulære beslutninger. Se blot deres egen aflønning og pensionsordninger.

SimpleMind

Antal indlæg : 276
Join date : 15/01/12

Tilbage til toppen Go down

Midaldrende betaler prisen for velfærdsdanmark Empty Sv: Midaldrende betaler prisen for velfærdsdanmark

Indlæg af Thomas Søn Mar 25, 2012 11:33 am

SimpleMind skrev:
At man vil undskylde sig med, at genvalg ikke er muligt, hvis man politisk gør det rigtige, er ærlig talt temmelig ligegyldigt.

Det er ikke en undskyldning - det er en forklaring. Det har sådan set ikke noget med politikernes integritet at gøre.
Befolkningen får de politikere og den politik, der vil have.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Midaldrende betaler prisen for velfærdsdanmark Empty Sv: Midaldrende betaler prisen for velfærdsdanmark

Indlæg af Gæst Søn Mar 25, 2012 1:38 pm

Thomas skrev:Der er mange, der vil indse, at de ikke blev magtfulde grever og baroner; men viceværter.

Som end ikke har råd til at vedligeholde ejendommen.

På en eller anden måde kan det undre, at kreditforeningen i princippet kun een gang for hver 30 år tjekker sit pant. De følger hverken op på "velvedligeholdt" markedspris - eller "nedslidt" markedspris. Eller om beliggenheden overhovedet giver mening på sigt.

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Midaldrende betaler prisen for velfærdsdanmark Empty Sv: Midaldrende betaler prisen for velfærdsdanmark

Indlæg af Thomas Søn Mar 25, 2012 2:32 pm

BamsesFar skrev:
Thomas skrev:Der er mange, der vil indse, at de ikke blev magtfulde grever og baroner; men viceværter.

Som end ikke har råd til at vedligeholde ejendommen.

På en eller anden måde kan det undre, at kreditforeningen i princippet kun een gang for hver 30 år tjekker sit pant. De følger hverken op på "velvedligeholdt" markedspris - eller "nedslidt" markedspris. Eller om beliggenheden overhovedet giver mening på sigt.

/BF

Nej det er det sådan set ikke.
Realkreditsystemet bygger jo på en finansiering over 20 år.
30 årige realkreditlån er principielt set noget gylle - den gennemsnitlige beboelsestid ligger (eller rettere lå) på 17-18 år.

Da der er tale om fast forrentede konvertible obligationer, så rykker belåningsgraden automatisk ned - så uanset så uanset hvor meget eller hvor lidt vedligehold der er, så er der sikkerhed for lånet.

Men det var jo inden Ulrikke & Co. fik lov til at lege og blev sluppet fri.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Midaldrende betaler prisen for velfærdsdanmark Empty Sv: Midaldrende betaler prisen for velfærdsdanmark

Indlæg af HenningK Man Mar 26, 2012 11:03 am

BamsesFar skrev:På en eller anden måde kan det undre, at kreditforeningen i princippet kun een gang for hver 30 år tjekker sit pant. De følger hverken op på "velvedligeholdt" markedspris - eller "nedslidt" markedspris.

Det skal kreditforeningen vel hvis det drejer sig om et SDRO-lån? Hver 3. år for private - måske ikke ligefrem ved fremmøde, men vel ofte ved fremmøde hvis man ønsker at lægge lån om.

Ellers er jeg helt enig med Gorrion. Jeg har haft fuldtidsarbejde siden jeg var 20 og havde sådan set håbet at 40 år på arbejdsmarkedet var tilstrækkeligt. Men folkepensionen starter først når jeg er 70-71 år - og firmabetalte pensioner gør at efterlønnen er grænsende til irrelevant. Hvilket jo forsåvidt er et positivt problem.

Jeg satser på at reglerne ændres, så jeg kan tage hul på ratepensionen mere end 5 år før folkepensionsalderen (som reglen jo vist er i dag). Og så bare få smadret så meget ind på den, at det er min egen efterløn. Og så må jeg jo bare prøve at fortrænge at jeg selv har været med til at betale for et par generationer af pensionister, som har haft muligheden for at suge mig for penge til deres generøse fratrædelsesordninger mens jeg har været aktiv skattebidrager.

Er helt enig med Thomas om at man må finde sin egen vej. Var til et pensions-arrangement på et tidspunkt, hvor en gut meldte helt klart ud at han havde tænkt sig at ta' sin pension og så smutte til Thailand. Så for ham gjaldt det bare om at pensionsselskabet sku' skaffe ham så mange penge som muligt. Det var så hans vej til en gylden alderdom - at flytte til en verdensdel, hvor pengene rækker længere.

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Midaldrende betaler prisen for velfærdsdanmark Empty Sv: Midaldrende betaler prisen for velfærdsdanmark

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum