Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Særligt dækkende realkreditobligationer (SDRO)

2 deltagere

Go down

Særligt dækkende realkreditobligationer (SDRO) Empty Særligt dækkende realkreditobligationer (SDRO)

Indlæg af Affeman Lør Mar 24, 2012 4:26 pm

Jeg søger nogen viden omkring SDRO, og har et par spørgsmål, se nedenfor.

Jeg antager at Wikipedias information er rimeligt korrekt: http://da.wikipedia.org/wiki/SDO

Det jeg undrer mig over, er at efter indførelsen af SDRO i 2007, da udstedes der stort set ikke længere 'almindelige obligationer'.

Spg. 1): Hvorfor udsteder Realkreditinstitutterne (RK) nu kun SRDO?
Det gør jo RK ekstremt følsomme for konjunktursvingninger i samfundet, som vi ser det lige i øjeblikket.
Så snart værdien af pantet er lavere end lånet, skal der stilles supplerende sikkerhed.
Og hvorfor har man fortsat med at udstede SDRO, i et boligmarked med faldende priser gnm. flere år?


Spg. 2): Hvem holder øje med at værdien af et SDRO lån ikke overstiger pantets værdi?
Jeg formoder det er Finanstilsynet? Hvor tit, og hvordan holdes der øje med det, rent praktisk?
Er der eksempler på, at RK er blevet pålagt at stille supplerende sikkerhed, og hvor det evt. har været et problem for RK at skaffe kapitalen?

Affeman

Antal indlæg : 26
Join date : 07/08/11

Tilbage til toppen Go down

Særligt dækkende realkreditobligationer (SDRO) Empty Sv: Særligt dækkende realkreditobligationer (SDRO)

Indlæg af Thomas Lør Mar 24, 2012 6:34 pm

1) Jeg har heller aldrig forstået fidusen ved SDRO.
2) Man opgiver Loan to Value i hver kreditforening.

Man holder salgsprisen - BRF i hvert fald - i 5år, hvorefter man går over til ejendomsvurderingen. Det er det problem man er kommet ind i.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum