Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad

+6
Shintai
Lars_HH
Moriarty
Cirb
Thomas
konsholm
10 deltagere

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Go down

Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad Empty Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad

Indlæg af konsholm Man Aug 01, 2011 12:36 am

Lad os få en tråd hvor der kan diskuteres forventninger og teser.

Min personlige holdning er at priserne vil fortsætte sit fald - det er muligvis allerede ved at ske, men vi venter i spænding på RKRs nu efterhånden voldsomt forsinkede statistik.

Disse tanker har jeg gjort mig, og det er min begrundelse for indtil videre at holde tegnebogen i lommen og afvente boligkøb.

Der er ca. 88.000 emner til salg på boliga - det er All time high, og 10.000 flere end forrige top i 08 som blev efterfulgt af et voldsom fald.

Der er valg til efteråret - alle venter på hvad politikerne beslutter efterfølgende i form af boligskatter, besparelse og skattestigninger i øvrigt.

Renten er rekordlav - det kan næsten kun gå en vej, spørgsmålet er hvor hurtigt.

Vi har pt. en mindre kredit-klemme. Den ser ikke ud til at forsvinde lige med det samme, og den presser priserne specielt for 1. gangskøbere u/ opsparing som typisk er nyuddannede og har størst risiko for arbejdsløshed.

Det er tydeligt at andelsboblen nu også er poppet - der er tusinder til salg på dba og gennem div. mæglere, og der har været en lind strøm af historier i dagspressen om foreninger på randen af konkurs. Prisen på andele er hastigt for nedadgående, pga. frygt for prisfald og manglende indsigt hos købere til at gennemskue økonomien i en andelsforening. Dette prisfald vil brede sig i 2. gangskøber-segmentet hvor manglende opsparing vil presse priserne på større lejl. og rækkehuse og villaer.

I områderne omkring hovedstaden begynder de store årgange fra slut 40'erne at nærme sig pensionsalderen. Deres bolig-økonomi skal sandsynligvis tilpasses en mindre indkomst, og deres fysiske evner og lyster rækker i mange tilfælde ikke længere til at holde et parcelhus. Det er her vi efter min mening, kommer til at se de største fald i de kommende år.

Hvad tænker i ??




konsholm

Antal indlæg : 83
Join date : 25/10/08
Geografisk sted : Happiness

Tilbage til toppen Go down

Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad Empty Flere faktorer

Indlæg af Thomas Man Aug 01, 2011 6:02 am

Mængderne:

Byggeaktiviteten færdiggør stadig 8000 boliger pr. år hvilket er 1/3 af de 25000 boliger pr. år.

Påbegyndt og fuldført byggeri

Som BobDylan har påpeget, så kan vi ikke bruge byggeprisindex til så forfærdelig meget, fordi de anvender listepriser - listepriser, som i de "gode" dage blev pumpet godt op. Efterfølgende sætter man ikke priserne ned (ingen sætter priserne ned); men så er der rabatter! Dertil kommer at arbejdslønnen nok følger overenskomsten; men tilpasningen ligger i akkordsætningerne: Hvor mange timer er der i et givet stykke arbejde?
Hvor meget er priserne rent faktisk faldet? Aner det ikke.
En indikation er, at der kun er ca. 2/3 af hvad der var i et "normalt" år 1994-2001. Byggepriserne er formentlig ikke faldet nok til at kompensere for faldet i boligpriserne. Se den kunstige genoplivning sidst i 2010 - svarende til de kunstige prisstigninger 2010.
Nybyggeriet får ikke nogen indflydelse på boligpriserne, fordi de går direkte i parkeringsaftaler.

Antallet af finansierede handler er dels aldrig kommet op på tidligere niveau, dels viser 4 kv 2010 (det sidste tal vi har) et fald, så det er nede på de værste kvartaler : 2008 IV og 2009 I. Derfor er det specielt uheldigt, at vi ikke har 2011 I og II: Er vi nede på 2010 IV - dvs. noget, der minder om 30.000 finansierede handler pr. år.??
De "gode" år gav 60.000 pr år og 2010 lå på 40.000.
Skal vi slutte noget fra hylene fra ejendomsmæglerne (hvis tal faktisk er værre end ingenting, for de er meget lidt statistisk kvalificerede og har andet formål - vurdering af markedsandele), så tyder tonehøjden på, at det er mindst lige så slemt, som da det stod værst til: De lidt parodiske forslag om afgiftsfritagelse, så er priserne heller ikke de bedste.

Handler

Der er nok ikke nogen tvivl om, at mængderne har det dårligt. Det høje udbud er dels en reflektion af et stadigt stigende udbud af usælgelige boliger (ses på, at der er forholdsvis mange ejerlejligheder til salg set i relation til huse - ejerlejligheder var tidligere 1/6 af boligomsætningen; men 6*11000 er mere end 48.000), dels et manglende salg: Vi taler en vækst på 10.000 over det "normale" for årstiden.
Pristrykket fra det overudbud er nok begrænset.

Derimod dør der ca. 48.000 om året - heraf 25.000 kvinder, hvilket som en første approximation frigør 25.000 boliger om året. Af dem bor ca. 60% i ejerboliger - det skulle give et tvangsudbud på i omegnen af 15.000 boliger. Her taler vi altså ved 30.000 solgte boliger, at dødsboer vil udgøre ½ af sælgerne.
Tidligere talte vi om under 1/4, dels fordi der var tale om 60.000 boliger handlet OG 10.000 var ejerlejligheder, hvor der stort set ikke bor gamle mennesker. Dvs. udbuddet var vel 12.500.

Dette forhold VIL trykke priserne.

Flexrenterne er fortfarende lave; men vi skal se på omkostningerne ved det:
1) Bankerne er nød til at købe mellem 1000 og 1600 mia af deres udstedelser - eller mellem 40% og 60% af massen af realkreditobligationer. Her glemmer vi alle de morsomme repoforretninger og lignende.
Obligationsejerne
Der er klare indikationer på, at bankerne ikke kan låne mere ud: De korte kreditter til erhvervslivet er under hastig nedtrapning:
Virksomhedernes finansiering
Kreditklemmen har ramt erhvervslivet - og ikke boligejerne - indtil nu.
2) Det er tvivlsomt om der kan bevilges ret mange flere flexlån - BRF er allerede holdt op.

De lån skal refinansires og refinansieres: Boligejerne har kørt bankerne og kreditforeningerne i sænk.

Hvis huskøb ikke kan finansieres vil det tvinge handlerne ned - og det VIL trykke prisen: Man har tilsyneladende i 2010 brugt de yderste reserver - med parkeringsaftaler og andre narrestreger.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad Empty Sv: Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad

Indlæg af Cirb Tirs Aug 02, 2011 4:45 pm

Tobins Q

De reale boligpriser har i al den tid der ligger data for svinget cyklisk med ratioen boligpriser/byggerpriser
Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad Scaled.php?server=687&filename=tqogbyggeinvesteringer

Desværre er svingningerne over de sidste 40 år tiltaget i amplitude og destruktivitet.

Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad Realeboligpriser

Dette er sket i takt med den tiltagende liberalisering af lånemuligheder på boligmarkedet og den stadig lettere adgang til kreditter. Man har populært sagt givet bankerne lov til i ubegrænset omfang at trykke deres egne penge i kortvarige pyramidespil, der ikke lader Albanien noget tilbage.
Denne gang er det gået helt ekstremt galt. Internationale forhold spiller en rolle, men politikerne må påtage en stor del af ansvaret. Værst var uden tvivls AFRs skattestop, men genialiteten afdragsfrie flexlån til menig mand bærer sammen med en inkompetent og grådig banksektor også en stor del af ansvaret.
Som det fremgår af ovenstående graf er Tyskland et af de få lande i Europa der i denne omgang har undgået en destruktiv boble - det Tyske ejendomsmarked er, som jeg har forstået det, kendetegnet ved restriktive lånemuligheder, store krav til egen opsparing og en hård beskatning.

Jeg har siden 2006 argumenteret for at boligpriserne mindst skal falde til deres "sædvanlige" bund svarende til reale priser på nievau med 1983 og 1993. Altså ca en real halvering fra nuværende niveau, men med store regionale forskelle.
Det mener jeg sådan set stadig, men med en fed streg under "mindst". Af mange grunde (hvoraf Thomas har opridset de væsentligste ovenfor) er der denne gang ingen bund under boligpriserne. Jeg har førhen troet på en stabilisering omkring 2020, det regner jeg efterhånden for ønsketænkning - men når mine børn og børnebørn engang skal til at fiske et fungerende marked ud af ruinhoben tror jeg det ville være god ide at se på massiv forhøjning af grundskylden som en stabiliserende og kontrollerende faktor - 100 % ville umiddelbart forekomme passende.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad Empty Cirb!

Indlæg af Thomas Tirs Aug 02, 2011 6:23 pm

Det er meget klart ud fra din Tobins Q graf, at denne gang er der noget, der er kvalitativt anderledes: Priserne skulle være fortsat med at falde.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad Empty Sv: Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad

Indlæg af Moriarty Tirs Aug 02, 2011 8:41 pm

Flere af de huse jeg har haft kig som er blevet solgt er begyndt at dukke op på ois med salgspriser. Der er blevet slået store lunser af prisen som jeg regnede med.
Jeg forventer derfor at vi snart får alle de manglende salgstal. Det skal nok blive hygsomt

Moriarty

Antal indlæg : 15
Join date : 01/08/11

Tilbage til toppen Go down

Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad Empty Sv: Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad

Indlæg af Lars_HH Tirs Aug 02, 2011 9:07 pm

@Cirb, jeg tror der en vigtig ting i forhold til tidligere, staterne er gået massivt ind og støttet bankerne, samt en "kunstig" lav rente holdt nede af Tysklands kreditværdighed i Euro området.
Det har påvirket udbudssiden i 2008 - 2010 voldsomt, da man IKKE kan gå på tvang med en nominel rente på 1.4% på flexlån, samt det forhold at realrenten har været negativ.
Men modsat af, hvad THSV siger er det ikke renten eller ydelsen, der bestemmer boligmarkedets udvikling - men udbud og efterspørgsel.
Det betyder at byggeaktiviteten har haft et lille "rebound", da det stadig har kunne betale sig at bygge nyt grundet fortsat "for" høje priser. Blandt andet har der været relativ høj byggeaktivitet her i Ørestad: Lake City, Puls, 8-tallet, kollegier og ældre boliger samt Islands Brygge Syd, hvilket igen udvider det samlede udbud.

Konklusionen er den at i det at man har sparket dåsen længere ned af vejen for lånte penge, vil udbuddet bare være det endnu større når "the shit hits the fan" og kollapset endnu værre. Jeg er decideret nervøs for hele landets økonomi og det er udlandet vist også begyndt på: http://www.teknisk-analyse.dk/blog/index.php?id=ew1

Har du forresten set hvor overvurderet det svenske og australske boligmarked er pt.?


Sidst rettet af Lars_HH Tirs Aug 02, 2011 9:10 pm, rettet 1 gang

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad Empty Sv: Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad

Indlæg af Lars_HH Tirs Aug 02, 2011 9:08 pm

00

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad Empty Sv: Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad

Indlæg af Cirb Tirs Aug 02, 2011 9:16 pm

Thomas skrev:Det er meget klart ud fra din Tobins Q graf, at denne gang er der noget, der er kvalitativt anderledes: Priserne skulle være fortsat med at falde.

"Det" er vel ganske åbenlyst. Du har selv beskrevet det så smukt.

Faldet nåede en grænse, hvor det blev kritisk for den finansielle sektor (blandt andet qua SDRO lånene) og de lagde derfor efter bedste evne boligmarkedet stendødt og holdt liv i nogle hundrede tusinde kommende fallenter ved hjælp af renteoprulning via realkreditten og afdragsfri flex. Vi er så formentlig i disse dage og timer ved at se de når grænsen for deres formåen, deraf den tiltagende uskønne flæben og råben på en fornyet statsgaranti - som om det skulle hjælpe (selv hvis politikerne viser sig dumme og korrupte nok), hvad er flexrenten i Irland og hvordan er det nu lige det går med deres boligmarked .......

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad Empty Sv: Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad

Indlæg af Cirb Tirs Aug 02, 2011 11:02 pm

Lars_HH skrev:@Cirb, jeg tror der en vigtig ting i forhold til tidligere, staterne er gået massivt ind og støttet bankerne, samt en "kunstig" lav rente holdt nede af Tysklands kreditværdighed i Euro området.
Det har påvirket udbudssiden i 2008 - 2010 voldsomt, da man IKKE kan gå på tvang med en nominel rente på 1.4% på flexlån, samt det forhold at realrenten har været negativ.
Men modsat af, hvad THSV siger er det ikke renten eller ydelsen, der bestemmer boligmarkedets udvikling - men udbud og efterspørgsel.
Det betyder at byggeaktiviteten har haft et lille "rebound", da det stadig har kunne betale sig at bygge nyt grundet fortsat "for" høje priser. Blandt andet har der været relativ høj byggeaktivitet her i Ørestad: Lake City, Puls, 8-tallet, kollegier og ældre boliger samt Islands Brygge Syd, hvilket igen udvider det samlede udbud.

Konklusionen er den at i det at man har sparket dåsen længere ned af vejen for lånte penge, vil udbuddet bare være det endnu større når "the shit hits the fan" og kollapset endnu værre. Jeg er decideret nervøs for hele landets økonomi og det er udlandet vist også begyndt på: http://www.teknisk-analyse.dk/blog/index.php?id=ew1

Helt enig.
For slet ikke at tale om at man for at holde skidtet flydene i 2 sekunder mere har mangedoblet problematikken omkring flexlånene.
Jeg overvejer ind imellem (mest i spøg) emigration - problemet er hvorhen ? Canada , New Zealand ? US er for vanskeligt, foreslag modtages med kyshånd.

Lars_HH skrev:Har du forresten set hvor overvurderet det svenske og australske boligmarked er pt.?

Jeg bemærkede lige Sverige (og Norge) på nationalbankens materiale, men generelt følger jeg ikke særlig meget med i tiden. Familieforøgelse og rygende travlt på jobbet sætter sine begrænsninger - og min grundanalyse har jo ligesom ligget fast de sidste fem år....
Jeg kigger mest lidt skræmt og skyldbetonet ud mellem fingrene ind imellem for set, hvor slemt det bliver, når hele pyramiden ramler.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad Empty Sv: Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad

Indlæg af Thomas Ons Aug 03, 2011 8:01 am

Lars HH: Jeg mener faktisk det er uheldigt, at man "har sparket dåsen længere ned ad vejen".
Mest fordi der blandt bygherrer og banker er en tendens til at tro på de historier de sidder og brygger sammen.
De er jo - i egen mening - så Satans kloge.

Det er som en læge ville udtrykke det: Sengelejekomplikationer.

Cirb: Tillykke med travlheden!

Men jeg tror ikke på, at politikerne vil "hjælpe" bankerne - dvs. hovedbankerne - på den måde, som disse ønsker at blive hjulpet.

Som jeg udlægger de politiske udmeldinger på det seneste - eller rettere den larmende mangel på samme - så er der klappet kage mellem regering og opposition.
Finansrådet overser nemlig lige en ting: Når man tvinger sine krav igennem, så vil dem, der har bukket sig for kravene, gøre deres yderste til, at det ikke gentager sig.

I øjeblikket er man ved at demontere gruppe 3 og 4 bankerne. Det kan så købe realkredit og hovedbanker noget tid.
Problemet er bare, at hovedbankerne kan ikke ligge stille i respiratoren: Tilstanden forværres ganske af sig selv - nu støder sengelejekomplikationer til!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad Empty Sv: Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad

Indlæg af Cirb Ons Aug 03, 2011 9:11 am

Thomas skrev:Lars HH: Jeg mener faktisk det er uheldigt, at man "har sparket dåsen længere ned ad vejen".
Mest fordi der blandt bygherrer og banker er en tendens til at tro på de historier de sidder og brygger sammen.
De er jo - i egen mening - så Satans kloge.

Det er som en læge ville udtrykke det: Sengelejekomplikationer.

Cirb: Tillykke med travlheden!

Men jeg tror ikke på, at politikerne vil "hjælpe" bankerne - dvs. hovedbankerne - på den måde, som disse ønsker at blive hjulpet.

Som jeg udlægger de politiske udmeldinger på det seneste - eller rettere den larmende mangel på samme - så er der klappet kage mellem regering og opposition.
Finansrådet overser nemlig lige en ting: Når man tvinger sine krav igennem, så vil dem, der har bukket sig for kravene, gøre deres yderste til, at det ikke gentager sig.

I øjeblikket er man ved at demontere gruppe 3 og 4 bankerne. Det kan så købe realkredit og hovedbanker noget tid.
Problemet er bare, at hovedbankerne kan ikke ligge stille i respiratoren: Tilstanden forværres ganske af sig selv - nu støder sengelejekomplikationer til!

Nu må vi se.
http://finanswatch.dk/Finansnyt/Pengeinstitutter/article2503858.ece
Jeg har ikke helt samme tro til formatet blandt vores hjemlige politikere som du. Den bedset garanti er måske i virkeligheden at den nuværende forligskreds omfatter samtlige partier i folketinget, så der kan ikke røres ved bankpakke 3 uden alle er enige - det gør større ændringer vanskelige.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad Empty Sv: Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad

Indlæg af Thomas Ons Aug 03, 2011 11:05 am

Cirb, jeg tror du lægger for meget i den "løsning": Vi taler reelt om 5-10 små banker.
Det er ikke de store banker, detteher drejer sig om.
Læg mærke til sammenfaldet i datoer med Amagerbankredegørelsen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad Empty Sv: Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad

Indlæg af Shintai Ons Aug 03, 2011 12:33 pm

Personligt synes jeg det nærmest er lidt tragikomisk med byggepris forskellene. Mellem f.eks. et byggeprojekt der er solgt på forhånd via person/selskab der bestiller hus eller bygning. Kontra salg undervej eller efter byggeri. Det er jo ofte 50% eller mere i prisforskel som går til banker, prospektsalg, mæglere osv.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad Empty Sv: Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad

Indlæg af Cirb Tors Aug 04, 2011 9:41 am

Thomas skrev:Cirb, jeg tror du lægger for meget i den "løsning": Vi taler reelt om 5-10 små banker.
Det er ikke de store banker, detteher drejer sig om.
Læg mærke til sammenfaldet i datoer med Amagerbankredegørelsen.

Jeg frygter der er lidt mere i spil
http://finanswatch.dk/Finansnyt/Pengeinstitutter/article2503821.ece

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad Empty Der er 2 problemer.

Indlæg af Thomas Tors Aug 04, 2011 11:19 am

Cirb skrev:
Jeg frygter der er lidt mere i spil
http://finanswatch.dk/Finansnyt/Pengeinstitutter/article2503821.ece

Mvh
Cirb

Det er ikke de store banker, detteher drejer sig om.
Læg mærke til sammenfaldet i datoer med Amagerbankredegørelsen.[/quote]

Det bankpakke 3(+) tager sigte på er gruppe 3 og 4 bankerne - og i den gruppe er der vel 5-10 banker.

Gruppe 2 bankerne er vel stort set elimineret - der er vel Arbejdernes Landsbank tilbage og den er rimelig godt kapitaliseret - med egenkapital alt sammen.

Så er der gruppe 1 bankerne som Danske Bank, Nordea, Jyske Bank - og i min vurdering Nykredit (p.gr.a. kreditforeningen) og FIH.
De vil blive afkrævet yderligere kapital - også forholdsvis mere end de små banker. Det vil blive krav af en karakter, som de ikke kan klare.

SparNord og Sydbank vil ikke falde ind under denne betragtning, fordi de er så landbrugsprægede som de er: Her skal man - igen - have en helt anden løsning.

Realkreditterne bliver man nødt til at splitte op i serier efter kapitalcentre - udskille disse kapitalcentre i selvstændige virksomheder.

Det djævelske er, at disse banker - og deres problemer er filtret ind i hinanden. Størstedelen af arbejdet går ud på at skille skæg fra snot.
En af de ting, der har forsinket arbejdet er, at de små banker i vidt omfang har stillet tidsbegrænsede garantier for realkreditlån, som Konsulenten så rammende beskrev det for et par år siden.
Storsælgerne blandt disse små banker er "giftige" - de har en interesse i at holde fallenterne flydende til bankgarantien udløber: Og de er dermed sårbare overfor fallenttrilleri.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad Empty Sv: Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad

Indlæg af Cirb Tors Aug 04, 2011 11:36 am

Thomas skrev:
Cirb skrev:
Jeg frygter der er lidt mere i spil
http://finanswatch.dk/Finansnyt/Pengeinstitutter/article2503821.ece

Mvh
Cirb

Thomas skrev:Det er ikke de store banker, detteher drejer sig om.
Læg mærke til sammenfaldet i datoer med Amagerbankredegørelsen.

Det bankpakke 3(+) tager sigte på er gruppe 3 og 4 bankerne - og i den gruppe er der vel 5-10 banker.

Gruppe 2 bankerne er vel stort set elimineret - der er vel Arbejdernes Landsbank tilbage og den er rimelig godt kapitaliseret - med egenkapital alt sammen.

Så er der gruppe 1 bankerne som Danske Bank, Nordea, Jyske Bank - og i min vurdering Nykredit (p.gr.a. kreditforeningen) og FIH.
De vil blive afkrævet yderligere kapital - også forholdsvis mere end de små banker. Det vil blive krav af en karakter, som de ikke kan klare.

SparNord og Sydbank vil ikke falde ind under denne betragtning, fordi de er så landbrugsprægede som de er: Her skal man - igen - have en helt anden løsning.

Realkreditterne bliver man nødt til at splitte op i serier efter kapitalcentre - udskille disse kapitalcentre i selvstændige virksomheder.

Det djævelske er, at disse banker - og deres problemer er filtret ind i hinanden. Størstedelen af arbejdet går ud på at skille skæg fra snot.
En af de ting, der har forsinket arbejdet er, at de små banker i vidt omfang har stillet tidsbegrænsede garantier for realkreditlån, som Konsulenten så rammende beskrev det for et par år siden.
Storsælgerne blandt disse små banker er "giftige" - de har en interesse i at holde fallenterne flydende til bankgarantien udløber: Og de er dermed sårbare overfor fallenttrilleri.

Skal vi gætte på at de nye tal for boligmarkedet mirakuløst også dukker op et par dage efter bankpakke 3.2 er forhandlet hjem ?

Mvh
Cirb

PS. As we speak http://www.boligdebatten.dk/generelt/15120-nye-salgsprisdata-modtaget.html

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad Empty Sv: Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad

Indlæg af Thomas Tors Aug 04, 2011 12:28 pm

Cirb skrev:
Skal vi gætte på at de nye tal for boligmarkedet mirakuløst også dukker op et par dage efter bankpakke 3.2 er forhandlet hjem ?

Mvh
Cirb

PS. As we speak http://www.boligdebatten.dk/generelt/15120-nye-salgsprisdata-modtaget.html

Jeg har selv haft tanken.

Om ikke andet, så fordi Realkreditrådet kunne have genoplivet den gamle statistik - hvilket de ikke har gjort.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad Empty Sv: Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad

Indlæg af Cirb Tors Aug 04, 2011 12:37 pm

Thomas skrev:
Cirb skrev:
Skal vi gætte på at de nye tal for boligmarkedet mirakuløst også dukker op et par dage efter bankpakke 3.2 er forhandlet hjem ?

Mvh
Cirb

PS. As we speak http://www.boligdebatten.dk/generelt/15120-nye-salgsprisdata-modtaget.html

Jeg har selv haft tanken.

Om ikke andet, så fordi Realkreditrådet kunne have genoplivet den gamle statistik - hvilket de ikke har gjort.

Har lige talt løsligt op for 8000. 91 solgte ejerlejligheder i 2 kvartal. Det ringeste nogensinde, ca det halve af et normalt 2 kvartal. Har ikke gidet dividere priserne ud, men umiddelbart er de ikke imponerende....
Hvis det går lige så fantastisk for resten af landet kan jeg godt forstå de prøver at holde det under låg. De er nødt til at finde ud af, hvad de gør med realkreditten og SDRO lånene, før de slipper katten ud af sækken.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad Empty Sv: Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad

Indlæg af Cirb Tors Aug 04, 2011 4:47 pm

Dobbelt poster lige fra boligdebatten

Ejerlejligheder 2010 2 kvartal landplan
Ialt 3476 handler fra 1. apr 2010 til 30. jun 2010 matchede din søgning

3476 salg

Ejerlejligheder 2011 2 kvartal landsplan
Ialt 2328 handler fra 1. apr 2010 til 30. jun 2010 matchede din søgning

2328 salg

Og igen - hvis vi sammenligner med "katastrofe året" 2008
Ialt 3461 handler fra 1. apr 2008 til 30. jun 2008 matchede din søgning

3461 salg

Huse 2 kvartal 2010

Ialt 12898 handler fra 1. apr 2010 til 30. jun 2010 matchede din søgning

12898 salg

Huse 2 kvartal 2011

Ialt 7138 handler fra 1. apr 2011 til 30. jun 2011 matchede din søgning

7138 salg

Og 2008 huse 2 kvartal
Ialt 14680 handler fra 1. apr 2008 til 30. jun 2008 matchede din søgning

14680 salg


Salget er jo ikke faldet - det er kollapset fuldstændigt helt og aldeles...

Mvh
Cirb
__________________


Sidst rettet af Cirb Tors Aug 04, 2011 5:46 pm, rettet 1 gang

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad Empty På disse rygtevise informationer

Indlæg af Thomas Tors Aug 04, 2011 5:15 pm

Hvilket er, hvad vi har, så lader det til at ejerlejlighedssalget ifht 2010 er på 2/3 og parcelhusene er ½.

Hvis det er nogenlunde rigtigt og retningsgivende, så ender vi hhv. 7000 ejerlejligheder og 15000 parcelhuse.

Dermed er vi nede, hvor udbuddet fra dødsboer alene kan dække efterspørgslen på parcelhuse.
Hvis det er tilfældet, så kommer der frit fald.

Jeg kan godt forstå, hvis man har holdt de oplysninger tilbage. Det vil nemlig betyde totalt sammenbrud af realkreditten. Hvis vi begynder at tale 10.000 kr/kvm i Hovedstaden, så er realkreditlån blevet til skægpantebreve.

Det SKAL der gøres noget ved. Realkreditten må nationaliseres. FIH må genoplive realkreditten, så de nye handler kan finansieres.

BISTANDSKLIENTER I STRANDVEJSVILLAER!

Twisted Evil
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad Empty Sv: Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad

Indlæg af Cirb Tors Aug 04, 2011 6:04 pm

Er der ikke nogen hjælper med at holde Thsv til ilden ovre på nabo kanalen

http://www.boligdebatten.dk/generelt/15120-nye-salgsprisdata-modtaget-3.html#post235773

Hendes pressede arbejdsgivere skulle jo nødigt få det indtryk, at hun ikke arbejder for sine penge. De kigger sig sikkert desperat om efter besparelses muligheder lige nu og det ville være synd hvis det skulle ramme en så engageret medarbejder.

Med fælles hjælp burde vi vel kunne poste en 10-20 daglige posts med udvalgte datatræk fra www.boligpriser.dk og eksempler på boligsalgets totale kollaps i 2 kvartal 2011.

Mvh
Curb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad Empty Sv: Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad

Indlæg af Shintai Tors Aug 04, 2011 6:11 pm

Næh tak, jeg bliver bare banned Laughing
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad Empty Sv: Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad

Indlæg af peter777 Tors Aug 04, 2011 6:37 pm

Jeg lægger mere mærke til, at selv admin blander sig i den debat. Det har da en vis signalværdi. Og thsv er godt nok skinger.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad Empty Sv: Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad

Indlæg af Moriarty Tors Aug 04, 2011 6:45 pm

peter777 skrev:Jeg lægger mere mærke til, at selv admin blander sig i den debat. Det har da en vis signalværdi. Og thsv er godt nok skinger.

Yes virkeligheden kan spinnes i den retning man ønsker geek

Moriarty

Antal indlæg : 15
Join date : 01/08/11

Tilbage til toppen Go down

Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad Empty Tjaaa

Indlæg af Thomas Tors Aug 04, 2011 6:48 pm

peter777 skrev:Jeg lægger mere mærke til, at selv admin blander sig i den debat. Det har da en vis signalværdi. Og thsv er godt nok skinger.

Det kan jo ikke være mange kliks der kommer på boliger for tiden.........
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34092
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad Empty Sv: Boligmarkedets udvikling aug2011 og fremad

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum