Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Danskere: Boligen skal koste under 2,5 mio.

3 deltagere

Go down

Danskere: Boligen skal koste under 2,5 mio. Empty Danskere: Boligen skal koste under 2,5 mio.

Indlæg af Shintai Tors Mar 15, 2012 6:46 pm

http://epn.dk/privat/bolig/article2724078.ece

Tre ud af fire, der søger efter en bolig, går efter et køb til maksimalt 2,5 millioner kroner.

Det konstaterer ejendomsmæglerkæden EDC, der har spurgt sig for hos 10.000 potentielle boligkøbere.

Går man uden for hovedstaden, er det 85 procent af køberne, der sætter grænsen ved de 2,5 millioner kroner.

Dermed har disse boliger væsentligt større chance for at blive solgt, end boliger der udbydes til en højere pris.

Kan kun være enig. 2½mio burde jo kunne give et nybygget 125-140kvm typehus med alt (1½mio) plus en grund til ½-1mio.

Ligeledes burde 2½mio også nemt kunne give 100kvm 3-4V nybyg lejlighed centralt i byen.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Danskere: Boligen skal koste under 2,5 mio. Empty Sv: Danskere: Boligen skal koste under 2,5 mio.

Indlæg af Gæst Tors Mar 15, 2012 11:13 pm

Shintai skrev:http://epn.dk/privat/bolig/article2724078.ece

Tre ud af fire, der søger efter en bolig, går efter et køb til maksimalt 2,5 millioner kroner.

Det konstaterer ejendomsmæglerkæden EDC, der har spurgt sig for hos 10.000 potentielle boligkøbere.

Går man uden for hovedstaden, er det 85 procent af køberne, der sætter grænsen ved de 2,5 millioner kroner.

Dermed har disse boliger væsentligt større chance for at blive solgt, end boliger der udbydes til en højere pris.

Kan kun være enig. 2½mio burde jo kunne give et nybygget 125-140kvm typehus med alt (1½mio) plus en grund til ½-1mio.

Ligeledes burde 2½mio også nemt kunne give 100kvm 3-4V nybyg lejlighed centralt i byen.

Giver sig selv, hvis boblepengene er væk og realkredit/bank kun vil låne med en faktor 3 til 3,5 for middelhusstandsindkomster (ca. 700 tkr.).

PS. I Kbh. hverken får eller kommer du nogensinde til at se "100kvm 3-4V nybyg lejlighed centralt i byen" for "2½mio". Der er hverken plads til det eller tilstrækkelig lav interesse for det.

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Danskere: Boligen skal koste under 2,5 mio. Empty Sv: Danskere: Boligen skal koste under 2,5 mio.

Indlæg af Shintai Tors Mar 15, 2012 11:22 pm

BamsesFar skrev:PS. I Kbh. hverken får eller kommer du nogensinde til at se "100kvm 3-4V nybyg lejlighed centralt i byen" for "2½mio". Der er hverken plads til det eller tilstrækkelig lav interesse for det.

/BF

Der er jeg uenig. Vi ser jo f.eks. selv her på Bryggen. 117kvm til 3mio. 112 og 118kvm i Valby ved spinderiet for 2.6 og 2.7mio. 2.25mio for 100kvm på Digevej. 2.2mio for 96kvm ved Lyneborggade.

Masser i Ørestad naturligvis. Men også på Sluseholmen.

Dertil kan lægges at en pensionskasse er ved at bygge 107 lejligheder pt på Bryggen til lidt under 23000kr/kvm.

Så det er da muligt.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Danskere: Boligen skal koste under 2,5 mio. Empty Sv: Danskere: Boligen skal koste under 2,5 mio.

Indlæg af Uffe Fre Mar 16, 2012 10:38 am

Shintai skrev:

Kan kun være enig. 2½mio burde jo kunne give et nybygget 125-140kvm typehus med alt (1½mio) plus en grund til ½-1mio.

Ligeledes burde 2½mio også nemt kunne give 100kvm 3-4V nybyg lejlighed centralt i byen.

I jylland får du da mere end 140kvm for 2,5 mio. I bryrup gør du i alt fald Very Happy En bekendt købte 150kvm nybyg til 1.8mio. Det er under kostpris for at bygge, men det er ligegyldigt nu.

En af mine kolleger byggede hus i Ans der stod færdigt i 2009, det kostede 3mio og blev straks vurderet af kreditforeningen til 2.5mio. Omkring dem bliver der nu solgt huse magen til for 1.8mio pga. skilsmisser.

Det er ikke sjovt - og det forklarer med al tydelighed at håndværkere i DK er for dyre.

PS: Faktor 2.5 burde gælde for køb af hus. Jeg kan ikke forestille mig at man kan købe hus på faktor 3 og samtidig have råd til biler til kørsel og til vedligehold og forbedring af hytten.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Danskere: Boligen skal koste under 2,5 mio. Empty Sv: Danskere: Boligen skal koste under 2,5 mio.

Indlæg af Thomas Fre Mar 16, 2012 11:09 am

Uffe skrev:

PS: Faktor 2.5 burde gælde for køb af hus. Jeg kan ikke forestille mig at man kan købe hus på faktor 3 og samtidig have råd til biler til kørsel og til vedligehold og forbedring af hytten.

Jeg tror faktisk at tiden er løbet fra disse rådighedsbeløbsbetragtninger: Dels har bankerne ikke noget at låne ud af, dels viser historien at bankerne slet ikke kan stole på deres egne beregninger og modeller.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34067
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Danskere: Boligen skal koste under 2,5 mio. Empty Sv: Danskere: Boligen skal koste under 2,5 mio.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum