Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Aarhus' store byggerådmand er død

3 deltagere

Go down

Aarhus' store byggerådmand er død Empty Aarhus' store byggerådmand er død

Indlæg af Cirb Man Mar 12, 2012 10:15 am

Forskerparken, Scandinavian Congress Center, Musikhuset, Politigården, gågaderne og ikke mindst fritlægningen af Aarhus Å kan tælles blandt de markante projekter, som den konservative rådmand med lige dele politisk tæft og realisme fik forhandlet igennem skiftende byråd med rødt flertal.

Han nåede aldrig at blive borgmester, men indstillede sig på at søge resultater gennem kompromis.

"Aarhus er en rød by. Men påstanden om at vi konservative ikke kan tale med vore politriske modstandere uden for byrådssalen, er noget vrøvl. Jeg har altid haft respekt for mennesker med andre holdninger og betragtet medlemmer fra andre partier som kolleger - ikke som konkurrenter: Det er dmeokrati," sagde Olæaf P. Christensen til Århus Stiftstidende, da han fyldte 80 år.

Min understregning.

Æret være hans minde.

Mvh
Cirb


_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Aarhus' store byggerådmand er død Empty Sv: Aarhus' store byggerådmand er død

Indlæg af SortKaffe Man Mar 12, 2012 11:42 am

Kan kun tilslutte mig dine ord Cirb.

OC var den konservative rådmand i hele min barn- og ungdom i Århus. Respekteret af både venner og modstandere.
Hans afgang som rådmand i 1997 / 98 kom til at markere starten på den konservative deroute. De der mente sig "dygtigere" og mere "moderne" kunne slet ikke løfte opgaven.

Jeg var selv med til den opstillingsgeneralforsamling i Århus konservative vælgerforening i 1997, hvor OC blev "kuppet" og forvist til 2. pladsen på opstillingslisten. Jeg husker den dag i dag hans forvirrede og undrende blik, da det gik op for ham at der i månedsvis forud var blevet konspireret imod ham.

En helt igennen sørgelig forestilling.

Men OC's styrke var hans nære personlige relationer til politikkere fra andre partier. Jeg synes i den forbindelse artiklen i Jyllandsposten glemmer alliancen mellem Orla Hyllested og OC. Det var den alliance som gjorde mange af de store byggeprojekter mulig.

Alliancen varede i øvrigt ved langt tid efter de to var blevet emeritusser. Min far fortalt bl. a., at OC med den største naturlighed havde optrådt som butler / tjener ( med forklæde og andet formålstjeneligt udstyr) ved Orla Hyllesteds 80 års fødselsdag, hvor han futtede rundt og hyggede om stort set hele toppen af både det århusianske erhversliv og socialdemokratiet.
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Aarhus' store byggerådmand er død Empty Sv: Aarhus' store byggerådmand er død

Indlæg af dkguy66 Tirs Mar 13, 2012 12:35 am

Som Sortkaffe skriver, var det i høj grad samarbejdet mellem Hyllested og OC, der var fundamentet gennem mange af OC's år som Rådmand.

Man skal så heller ikke glemme at OC ofte var mere embedsmand end politiker. Ofte overlod han jo de mere vilde debatter til den mere kontante Birthe Bernt Henriksen, som iøvrigt er berørt i Århus Byråd for udtalelsen " der er intet over eller ved siden af Byrådet".

Men OC's styrke var vel primært at han vidste at når S havde 15 pladser og de radikale 1 plads i byrådet, og dermed flertal, var der 2 muligheder, at sætte sig tilbage og brokke sig konstant, eller at føre en fornuftig samarbejdspolitik, så de store beslutninger blev truffet med størst mulige flertal, til gavn for kommunen.

Hvorimod man efterhånden ser lidt for meget politisk mudderkastning i kommunerne efterhånden, frem for at samarbejde til byens/kommunens bedste.

Man må dog retfærdigvis så også sige, at OC med tiden nok glemte det politiske mere end godt var. Han sad trods alt 30 år som Rådmand.

Men vigtigst. Hans respekt for institutionen - Byrådet - og dets medlemmer, hvem de end var, om det var fra det yderste venstre eller højre, var enorm og et forbilled for andre. Var de valgt i Byrådet, fortjente de respekten, som borgernes repræsentant.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Aarhus' store byggerådmand er død Empty Sv: Aarhus' store byggerådmand er død

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum