Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Det forstår jeg ikke kridterne kan holde til

3 deltagere

Go down

Det forstår jeg ikke kridterne kan holde til Empty Det forstår jeg ikke kridterne kan holde til

Indlæg af Thomas Tirs Feb 07, 2012 1:20 pm

Fallenttrilleri

Hvad så med de tab på lange udlån som realkreditkunderne får. Men vi kan nok ikke regne med at Nationalbanken vil holde hånden under boligejerne.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det forstår jeg ikke kridterne kan holde til Empty Sv: Det forstår jeg ikke kridterne kan holde til

Indlæg af HenningK Tirs Feb 07, 2012 1:50 pm

Det var vel velkendt at BRF var desperate efter at få noget at rive i?

Så hvad? Bankerne jubler over at kunne belåne det yderste pant med billige AAA SDO-obligationer og BRF står med risikoen og med ansvaret for at skulle stille ekstra sikkerhed når prisfald æder værdien af det yderste pant?

Ja, det lyder som om at Jyske Bank og Sydbank lige har lavet en fiffig konstruktion, hvor de kan vælte 20 mia. stinkende dårlig boliggæld (hvoraf en god portion givetvis er friværdis-samtalekøkkens-forbrugslån fra de glade dage før 2008) over i en realkredit institution.

Bund'ling af dårlig gæld som på magisk vis bliver til AAA-obligationer? Det lyder som noget, som man skal ha' gået på universitetet for at holde af.

Elsker når en bankdirektør proklamerer "relationen mellem banken og kunden er stadig den samme". Katjiiing!

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Det forstår jeg ikke kridterne kan holde til Empty Sv: Det forstår jeg ikke kridterne kan holde til

Indlæg af Plyds Tirs Feb 07, 2012 1:53 pm

Disse pengeinstitutter kan få finansieret bankudlån, ved at vi udstedet særligt dækkede obligationer. Når pengeinstitutterne overfører den pant, der er taget, så kan de få pengene fra os, som de kan låne ud til kunden,” siger BRF-chef Sven Blomberg til FinansWatch.

Bankerne skal i samarbejdet selv formidle lånene til kunderne, der skal afgive pant i eksempelvis huset. Banken beder så BRF Kredit om at udstede en SDO-obligation, som den betaler BRF Kredit for. Det bliver dog ikke dyrere, end hvis banken selv skulle på kapitalmarkederne efter pengene.

”I forhold til et realkreditlån, så er det muligt, at det bliver dyrere, men det er banken, der bestemmer det, for det er banken, der laver aftalen med kunden,” lyder det fra BRF-chefen.


Bankerne scorer forskellen i rente mellem obligationsrenten og det de låner ud til til kunderne. BRF udsteder / sælger obligationer til dækning for lånet, og har formentlig pantet?

Dvs. i realiteten realkreditbelåning af de yderste 20% også? Bankerne slipper af med risikoen?

De obligationer, der udstedes med baggrund i disse pant er da rent subprime i ny forklædning?

Belåner man nu de kunder, der ikke kan få et realkreditlån?

Jeg syntes, at det lyder mere end giftigt....

Det vil givet vis redde BRF på kort sigt - men på lagt - hrmmmm.....

Godt man ikke er kunde i BRF
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Det forstår jeg ikke kridterne kan holde til Empty Sv: Det forstår jeg ikke kridterne kan holde til

Indlæg af Thomas Tirs Feb 07, 2012 2:37 pm

HenningK skrev:Det var vel velkendt at BRF var desperate efter at få noget at rive i?

Så hvad? Bankerne jubler over at kunne belåne det yderste pant med billige AAA SDO-obligationer og BRF står med risikoen og med ansvaret for at skulle stille ekstra sikkerhed når prisfald æder værdien af det yderste pant?

Ja, det lyder som om at Jyske Bank og Sydbank lige har lavet en fiffig konstruktion, hvor de kan vælte 20 mia. stinkende dårlig boliggæld (hvoraf en god portion givetvis er friværdis-samtalekøkkens-forbrugslån fra de glade dage før 2008) over i en realkredit institution.

Bund'ling af dårlig gæld som på magisk vis bliver til AAA-obligationer? Det lyder som noget, som man skal ha' gået på universitetet for at holde af.

Elsker når en bankdirektør proklamerer "relationen mellem banken og kunden er stadig den samme". Katjiiing!

Nu tror jeg der er tale om landbrugsudlån - når jeg tænker på bankerne - og BRF ikke har noget landbrugsudlån.
Måske er det fordi BRF regner med at der kommer en ordning for landbrugsudlånet, hvor det bliver konverteret til statslån.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det forstår jeg ikke kridterne kan holde til Empty Nu er det klogt altid at læse på de andre sider i avisen.

Indlæg af Thomas Tirs Feb 07, 2012 2:47 pm

Plyds skrev:Disse pengeinstitutter kan få finansieret bankudlån, ved at vi udstedet særligt dækkede obligationer. Når pengeinstitutterne overfører den pant, der er taget, så kan de få pengene fra os, som de kan låne ud til kunden,” siger BRF-chef Sven Blomberg til FinansWatch.

Bankerne skal i samarbejdet selv formidle lånene til kunderne, der skal afgive pant i eksempelvis huset. Banken beder så BRF Kredit om at udstede en SDO-obligation, som den betaler BRF Kredit for. Det bliver dog ikke dyrere, end hvis banken selv skulle på kapitalmarkederne efter pengene.

”I forhold til et realkreditlån, så er det muligt, at det bliver dyrere, men det er banken, der bestemmer det, for det er banken, der laver aftalen med kunden,” lyder det fra BRF-chefen.


Bankerne scorer forskellen i rente mellem obligationsrenten og det de låner ud til til kunderne. BRF udsteder / sælger obligationer til dækning for lånet, og har formentlig pantet?

Dvs. i realiteten realkreditbelåning af de yderste 20% også? Bankerne slipper af med risikoen?

De obligationer, der udstedes med baggrund i disse pant er da rent subprime i ny forklædning?

Belåner man nu de kunder, der ikke kan få et realkreditlån?

Jeg syntes, at det lyder mere end giftigt....

Det vil givet vis redde BRF på kort sigt - men på lagt - hrmmmm.....

Godt man ikke er kunde i BRF
Fald i tvangsauktioner midlertidigt

OK med den udmelding fra DB og Nordea.

Så er sagen nok den, at Jyske Bank og Sydbank ikke vil deltage i mere renteoprulning - hvorfor BRF må overtage hele risikoen. DDB og NOR siger dermed, at faldet i tvangsauktioner (som er BRF's hævdvundne metode til handel) - skyldes regnskabsfusk fra BRF's side - hvilket jeg gerne tror.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Det forstår jeg ikke kridterne kan holde til Empty Sv: Det forstår jeg ikke kridterne kan holde til

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum