Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Fra den ene kasse til den anden kasse

4 deltagere

Go down

Fra den ene kasse til den anden kasse Empty Fra den ene kasse til den anden kasse

Indlæg af hobbylandmanden Fre Jan 06, 2012 7:15 am

Græske bønder

Mnjjaaahh. Men så må de jo bare huske at bede om lidt flere penge i næste tranche.

Måske vi skulle lukke grænsen til Fleggaard Very Happy
hobbylandmanden
hobbylandmanden

Antal indlæg : 126
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Fra den ene kasse til den anden kasse Empty Sv: Fra den ene kasse til den anden kasse

Indlæg af dkguy66 Fre Jan 06, 2012 4:05 pm

Det værste ved det hele er jo at det ikke er ukendt. I det meste af 30-40 år har særligt de sydeuropæiske bønder modtager direkte overlevelseshjælp fra EU. Hvorfor mon landbrugsstøtten ellers er så enorm?

Princippet om det indre marked, og alle EU's forherligelser, og "som brødre vi dele" er ( og var ) blot et fint princip, der så godt ud på papiret. Virkeligheden var og er jo at det for de enkelte stater handler om at sikre mest mulig egenproduktion, så man er selvforsynende til en vis grad. Hvorfor skulle de tyske franske og italienske bjergbønder ellers modtage eu-støtte ? De er om nogen så uproduktive, så det skriger til himlen. Samtidig satte man det frie marked ud af kraft, for at sikre mindste priser, så forbrugerne betalte denne uproduktive landmand. Hvilket resulterede i tomatbjerge, kornbjerge, smørbjerge, kødbjerge, og jeg ved ikke hvad. Disse bjerge blev så bagefter destrueret pga fordærvelse, eller solgt billigt til eks sovjet. Og i visse tilfælde foræret bort til velgørende organisationer så hjemløse og andet godtfolk fik den fineste oksekød på værestedet, mens eu borgerne måtte betale overpris for samme produkt.

Hvor mange mia euro er der ikke blevet svindlet for i sydeuropa, med støtte til olivenbonden, der - viste det sig - kun havde 2-3 træer. I Italien svindler de med olivenolien, og vinen. I tyskland har man svindlet med vin, i Grækenland har man svindlet med olivenolie, feta, og produktionsangivelse.

Om det er et specielt katolsk præget princip, - som katolik kan man jo bekende sine synder, og alt er forladt, efter et par ave maria'er - eller det er en anden kulturel baggrund, skal jeg ikke kloge mig på.

Men det er hverken nyt eller mindre tragisk. Og det er derfor at hele dette EU planøkonomiske projekt er dømt til undergang.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Fra den ene kasse til den anden kasse Empty Sv: Fra den ene kasse til den anden kasse

Indlæg af hobbylandmanden Fre Jan 06, 2012 4:15 pm

Politik. Men kan være realiteterne indfinder sig.

Du har fuldkommen ret. Systemet har sat markedskræfterne ud af spil og mange ineffektive landmænd i alle EU-lande lever qua understøttelse (og svindel)
hobbylandmanden
hobbylandmanden

Antal indlæg : 126
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Fra den ene kasse til den anden kasse Empty Sv: Fra den ene kasse til den anden kasse

Indlæg af Shintai Fre Jan 06, 2012 4:40 pm

dkguy66 skrev:Det værste ved det hele er jo at det ikke er ukendt. I det meste af 30-40 år har særligt de sydeuropæiske bønder modtager direkte overlevelseshjælp fra EU. Hvorfor mon landbrugsstøtten ellers er så enorm?

Prøv at fjern støtten og se hvor mange danske landmænd der overlever. Skal vi sige NUL? Ca 1/3del af landmændenes indtægter er via støtte.

Og behøver man nævne den her?

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2011/10/18/072656.htm

Danske landmænd har over to år fået for mange penge i landbrugsstøtte fra EU. Helt præcis har de modtaget 166 millioner kroner for meget, og de skal nu betales tilbage.

Det bliver dog ikke landmændene selv, der skal punge ud, men de danske skatteydere.

Man skal ikke kaste med sten når man selv bor i et glashus?

Det hele handler om forsyningssikkerhed. Du er åbenbart ikke klar over europas mørke historie på den front.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Fra den ene kasse til den anden kasse Empty Sv: Fra den ene kasse til den anden kasse

Indlæg af hobbylandmanden Fre Jan 06, 2012 4:54 pm

Nej, det skal man ikke, men et relativt lille beløb. Men du skulle prøve at udfylde enkeltbetalingsindberetning/ansøgning om landbrugsstøtte.

En temmelig kompliceret affære, som jeg vil tro alle professionelle landmænd får udfyldt af deres rådgivningscenter, da de har en rådgiverforsikring.

Gik lige ind og læste dit link:
"Overbetalingen skete i årene 2005 og 2006 og skyldes primært, at de danske myndigheder har fejlberegnet den såkaldte arealstøtte, mener kommissionen."

Jeg går ud fra, at hovedparten af dette skyldes en fejl fra myndighedernes side.

men der er der også landmænd som snyder: Ulovlig import af sprøjtegifte, gødning etc.

Min pointe er bare, at det er temmelig vanskeligt at leve op til alle reglerne, da de er vanvittig komplicerede.

Jeg kan i denne forbindelse også nævne, at reglerne mange gange direkte modarbejder fremme af natur o.lign.

Tilstandene er efterhånden også ved at udarte sig til, at man som landmand er retsløs. det er der mange eksempler på, men sådan er det jo, når man giver en myndighed uindskrænket magt.
hobbylandmanden
hobbylandmanden

Antal indlæg : 126
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Fra den ene kasse til den anden kasse Empty Sv: Fra den ene kasse til den anden kasse

Indlæg af dkguy66 Fre Jan 06, 2012 4:57 pm

425 mio EURO på en gang til græske bønder i forhold til 166 mio KRONER til et dansk landbrug der er væsentlig mere produktivt end et græsk. !!1

I rest my case.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Fra den ene kasse til den anden kasse Empty Sv: Fra den ene kasse til den anden kasse

Indlæg af Marovingian Lør Jan 07, 2012 5:29 am

På artiklen virker de græske politikere også præcis så kompetente som man kunne forvente:

Da regeringen så stykkede en hjælpepakke sammen, begyndte de græske medier at spørge, om den var lovlig i forhold til EU's regler om statstilskud.



- D
er er ikke noget problem med EU, sagde daværende landbrugsminister Sotiris Hatzigakis.

- Jeg har forsøgt at få fat på kommissæren. Jeg kunne ikke fange hende på telefonen, forklarede landbrugsministeren i Athen.

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Fra den ene kasse til den anden kasse Empty Sv: Fra den ene kasse til den anden kasse

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum