Multi Role Tanker Transport A330
Side 1 af 1
Multi Role Tanker Transport A330
Gottemoeller.
Wikipedia.
Jeg havde undret mig over, hvor hollænderne blev af i dette spil.
Det betyder så også, at min forudsigelse af Spartan (og muligvis Sherpa - de skal så godt som aldrig efterses) og Globemaster rammer rimelig godt.
Det væsentlige er, at Danmark IKKE er repræsenteret! De Spartan, Globemaster og Sherpa er bygget og der er faciliteter til dem af vedligeholdelseskarakter - og flyvepladser med infrastruktur. Det kan være på plads meget hurtigere.
Det betyder også, at de Nato-ejede Globemaster kan komme til Danmark. Så investeringen er til at overkomme.Sagen er den, at vi skal IKKE bruge tankere - vi har flyvepladserne. Desuden véd vi godt, at der er landsforrædere i Forsvarsudvalget - de skal ikke have noget at vide, før det er for sent!
Desuden vil det beslaglægge ressourcer, der ikke i forvejen bliver brugt til andet militært - så som provinsflyvepladser o.lign.
Det danske bidrag kan stilles hurtigt op og have en masse fra dag 1. Vi bliver måske nødt til at købe et par Hercules; men dem kan vi også bruge. Fidusen er, at opstillingen af enhederne principielt kan ordnes på en eftermiddag.
Wikipedia.
Out of the total of 8 aircraft currently on order, 5 will be based at Eindhoven AirBase (MOB) and 3 at Koln-Bonn Airbase (FOB).
- Belgium
Belgian Air Force – 1 aircraft on order, to be owned by NATO as part of the Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet (MMF). - Germany
Luftwaffe – 4 aircraft on order, to be owned by NATO as part of the Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet (MMF). - Netherlands
Royal Netherlands Air Force – 2 aircraft on order, to be owned by NATO as part of the Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet (MMF). - Norway
Royal Norwegian Air Force – 1 aircraft on order, to be owned by NATO as part of the Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet (MMF).
Jeg havde undret mig over, hvor hollænderne blev af i dette spil.
Det betyder så også, at min forudsigelse af Spartan (og muligvis Sherpa - de skal så godt som aldrig efterses) og Globemaster rammer rimelig godt.
Det væsentlige er, at Danmark IKKE er repræsenteret! De Spartan, Globemaster og Sherpa er bygget og der er faciliteter til dem af vedligeholdelseskarakter - og flyvepladser med infrastruktur. Det kan være på plads meget hurtigere.
Det betyder også, at de Nato-ejede Globemaster kan komme til Danmark. Så investeringen er til at overkomme.Sagen er den, at vi skal IKKE bruge tankere - vi har flyvepladserne. Desuden véd vi godt, at der er landsforrædere i Forsvarsudvalget - de skal ikke have noget at vide, før det er for sent!
Desuden vil det beslaglægge ressourcer, der ikke i forvejen bliver brugt til andet militært - så som provinsflyvepladser o.lign.
Det danske bidrag kan stilles hurtigt op og have en masse fra dag 1. Vi bliver måske nødt til at købe et par Hercules; men dem kan vi også bruge. Fidusen er, at opstillingen af enhederne principielt kan ordnes på en eftermiddag.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Voyager og Pegasus.
Lad os lige sammenligne de to typer:
Det grundlæggende problem med lufttankere er: Enten fragter de brændstof eller de fragter passagerer og deres bagage; men ikke begge dele samtidig.
Brændsel vejer; men fylder ikke noget. Passagerer FYLDER; men vejer ikke noget.
De to typer har mere til fælles end der er forskelle.
Voyager er principielt en Airbus 330; men den bruger vingen fra en Airbus 340 (fire motorer), hvilket betyder at blikkenslagerarbejdet er lavet til tankning fra vingerne.
Pegasus er overvejende lufttanker og noget lettere. Om Voyager's dobbelte passagerkapacitet og afsindige rækkevidde retfærdiggør den ekstra vægt? Tja... det er lidt af en smagssag. Hovedpointen er, at udviklingsarbejdet er meget mindre og så bruger den den fremragende britiske vinge.
Motorer? Ret beset: Det er skide lige meget!
Flyene er som udgangspunkt civile fly og militære fly har ikke noget, der minder om det antal flyvetimer, som militære har. Trent skal aldrig gennem et større eftersyn og PW4000 når næppe heller noget kritisk antal flyvetimer.
Det væsentlige - fra et amerikansk synspunkt er: Det aflaster den amerikanske lufttankningsflåde, som er hårdt spændt for - primært fordi Stillehavet er noget større end Atlanten.
Vi taler reelt en 5-6 eskadriller i Europa, hvor behovet nok så meget er på passagertransport og det større skrog giver dermed - for den betragtning - en dobbelt kapacitet. Uanset hvad, så taler vi om en kapacitet, der har en respektabel masse. Problemet er, at det vil tage 5-6 år inden den bliver fuldt anvendelig.
Danmark har - klogeligt - holdt sig udenfor den diskussion:
Pointen er:
Den oplistede transportkapacitet går udenom flaskehalsene i den bestående infrastruktur. Hverken Hercules eller Spartan behøver de fine landingsbaner.
Man kan oprette midlertidige landingspladser, der sikres af hjemmeværnsfolk (det fandt vi ud af ved Seest-fyrværkeriet, at det kan man gøre så længe det skal være) - i samarbejde med de lokale hjemmeværnsfolk: Det kræver ikke en skid og koster ikke noget. Vi har folkene.
Den flytransportkapacitet skal fortrinsvis sikre forsyningen af spredte enheder med ammunition og rene sokker.
Fly_______________ | Voyager_______ | Pegasus |
Passagerer | 291 | 114 |
Brændsel/tons | 111 | 96 |
Tomvægt/tons | 125 | 82 |
Max. vægt | 233 | 188 |
disponibel | 108 | 106 |
Maximal rækkevidde/sømil____ | 8000 | 6385 |
Brændsel vejer; men fylder ikke noget. Passagerer FYLDER; men vejer ikke noget.
De to typer har mere til fælles end der er forskelle.
Voyager er principielt en Airbus 330; men den bruger vingen fra en Airbus 340 (fire motorer), hvilket betyder at blikkenslagerarbejdet er lavet til tankning fra vingerne.
Pegasus er overvejende lufttanker og noget lettere. Om Voyager's dobbelte passagerkapacitet og afsindige rækkevidde retfærdiggør den ekstra vægt? Tja... det er lidt af en smagssag. Hovedpointen er, at udviklingsarbejdet er meget mindre og så bruger den den fremragende britiske vinge.
Motorer? Ret beset: Det er skide lige meget!
Flyene er som udgangspunkt civile fly og militære fly har ikke noget, der minder om det antal flyvetimer, som militære har. Trent skal aldrig gennem et større eftersyn og PW4000 når næppe heller noget kritisk antal flyvetimer.
Det væsentlige - fra et amerikansk synspunkt er: Det aflaster den amerikanske lufttankningsflåde, som er hårdt spændt for - primært fordi Stillehavet er noget større end Atlanten.
Frankrig | 2 eskadriller + |
Storbritannien | 2 eskadriller |
Tyskland, Holland, Belgien og Norge | 1 eskadrille + |
Danmark har - klogeligt - holdt sig udenfor den diskussion:
- Danmark har ikke brug for lufttankere!
- Vi lægger i stedet behovet for rækkevidde i kampflyene (primært F-35; men lad os se om vi ikke også får Taifun, når man får snøvlet sig færdig i EU).
- Danmark går på at have basefaciliteter i Nordatlanten (Gander, Sdr. Strøm (det kræver godt nok, at man tæver de fordrukne og hjulbenede skolelærere i "Hjemmestyret"; men de har også læææænet sig op af øretæver i 50 år), Keflavik.
I Europa går vi på eksisterende faciliteter hos allierede som Italien, hvor der er Signorella og Gioa del Colle. - Det behov, der er for persontransport kan fint dækkes af et par Challenger 200, som skulle være til, at købe ud af et konkursbo for en symbolsk sum. Her HAR vi teknikerne og faciliteterne på Ålborg - jeg tror endog man allerede har hangarfaciliteter til dem - ellers skulle det være småpenge, at smække en ekstra hangar op.
De er lidt små; men så flyver vi to gange de sjældne tilfælde, hvor det behov opstår. Rækkevidden klarer vi ved mellemlanding på omtalte basesystem. - Det, der giver mening efter danske forhold er:
- At bringe Hercules op på fuld eskadrille størrelse - det er så lidt lavere prioriteret, fordi vi nok kan trække på Norge i den forbindelse.
- En eskadrille Spartan på 6-8 fly - alt efter hvordan det amerikanske gavehumør er.
- En eskadrille Sherpa til Flyverhjemmeværnet - igen alt efter, hvordan de amerikanske generaler kan se ud over egen næsetip (så det har lange udsigter).
- En eskadrille Globemaster - i erkendelse af at den nuværende ordning i Ungarn: Den virker IKKE! Der skal nok komme nogle arbejdsløse piloter fra store civile fly, som bare skal have lidt omskoling. Om vi agter at betale fuld pris for transportfly som står og blomstrer i USA? Det ved Gud vi ikke gør!
Globemaster vil give mulighed for en fornuftig forhåndsdesignering af kampgruppen (let) på "Øgler" til Island. Den kan afleveres på vejen til USA for at hente amerikanske/canadiske forstærkninger.
En russisk invasionsflåde fra Murmansk om vinteren? - Gennem Barentshavets vinterstorme? Ikke skide sandsynligt!
Pointen er:
Den oplistede transportkapacitet går udenom flaskehalsene i den bestående infrastruktur. Hverken Hercules eller Spartan behøver de fine landingsbaner.
Man kan oprette midlertidige landingspladser, der sikres af hjemmeværnsfolk (det fandt vi ud af ved Seest-fyrværkeriet, at det kan man gøre så længe det skal være) - i samarbejde med de lokale hjemmeværnsfolk: Det kræver ikke en skid og koster ikke noget. Vi har folkene.
Den flytransportkapacitet skal fortrinsvis sikre forsyningen af spredte enheder med ammunition og rene sokker.
Thomas- Antal indlæg : 34540
Join date : 27/10/08
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum