Tyskland taler for Tobin-skat
5 deltagere
Side 1 af 1
Tyskland taler for Tobin-skat
http://epn.dk/brancher/finans/bank/article2592314.ece
Mon ikke den skat nok skal komme med sådan en udmeldning.
Tobin-skatten, opkaldt efter økonomen James Tobin, er en afgift på finansielle transaktioner, som har til formål at lægge en dæmper på spekulation. Wolfgang Schäuble og den tyske forbundskansler Angela Merkel har været fortalere for en sådan skat i mere end et år.
- Jeg tror på, at det vil være i den finansielle sektors bedste interesse at koncentrere sig mere om sin rette rolle, at finansiere realøkonomien og sikre at kapitalen fordeles på den mest intelligente vis, frem for at bankerne foretager hovedparten af deres handel for egen regning. Det er den finansielle sektors langsigtede interesse, siger Wolfgang Schäuble til Financial Times.
Mon ikke den skat nok skal komme med sådan en udmeldning.
Shintai- Antal indlæg : 1808
Geografisk sted : Islands Brygge
Cirb- Antal indlæg : 2353
Geografisk sted : Aarhus
Sv: Tyskland taler for Tobin-skat
Den sociale markedsøkonomi - som Ludwig Erhard kaldte den
Lars_HH- Antal indlæg : 954
Lars_HH skrev:Den sociale markedsøkonomi - som Ludwig Erhard kaldte den
Lige netop.
Tobin skatten har ikke noget provenue idet den vil begrænse Lotto-spillerne. Der vil kun blive handlet de mere seriøse handler.
Jeg var inde på Euroinvestor og kikke på handlerne af Danske Bank aktier forleden. Der var 2-3.000 handler på en dag - og 10-20 med volumen i.
Det svarer til at sukkerfabrikken bliver oversvømmet af skolebørn, der køber pinocchio-kugler enkeltvis.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Risikerer man ikke bare endnu en "Parkering København", hvor det egentlige formål langsomt falder bort da der nu er åbnet op for et ny afgift/skat der kan bruges til at fylde de slunkne statskasser.
Jeg mener det ville være bedre at sætte tempoet ned. Åbenlyse fejl ("fat finger") kan jo nemt sorteres fra ved brug at statistik. Det ville effektivt fjerne høj frekvent "handel" uden at hæmme prissætningen.
Jeg mener det ville være bedre at sætte tempoet ned. Åbenlyse fejl ("fat finger") kan jo nemt sorteres fra ved brug at statistik. Det ville effektivt fjerne høj frekvent "handel" uden at hæmme prissætningen.
Tvivler
Storebror skrev:Risikerer man ikke bare endnu en "Parkering København", hvor det egentlige formål langsomt falder bort da der nu er åbnet op for et ny afgift/skat der kan bruges til at fylde de slunkne statskasser.
Der er ikke noget volumen i det - der er jo også afgift på Lotto
Thomas- Antal indlæg : 34594
Lignende emner
» 1. Maj og Tobin-skat
» Tobin skat og flextumberne
» Frankrig vil have Tobin-skat allerede i år
» Vil dk opgive fastkursen overfor euroen- hvad taler for og hvad taler ikke for det?
» Relevans af Tobin Q
» Tobin skat og flextumberne
» Frankrig vil have Tobin-skat allerede i år
» Vil dk opgive fastkursen overfor euroen- hvad taler for og hvad taler ikke for det?
» Relevans af Tobin Q
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum