Klaveret
Side 1 af 1
Klaveret
Klavichord har en del til fælles med hackbrett.
Den tekniske udvikling giver nye muligheder - og her skal vi nok være opmærksom på, at udviklingen af vores musik dels er drevet af teoretisk arbejde - som Bachs wohltemperierte Klavier - som virkelig vakte opsigt hos Mozart og Haydn.
Dels af instrumentmagernes håndværksmæssige udvikling - og dermed relaterede industrielle udvikling.
Det som musikken fra barokken gengiver i høj grad de tekniske begrænsninger instrumenterne havde.
Klaveret havde oprindelig forskellig tonekulør eftersom det spille forte eller piano. Mit spørgsmål er så: Hvordan ligger overtonerne?
Påstanden om at instrumenterne tjente deres periodes musik bedst, mener jeg er en "hønen og ægget" problemstilling: Man kunne lige så godt sige, at tidens komposition var den, der tjente instrumentet bedst - at der er tale om en parallel udvikling er nok det mest præcise.
Det, der egentlig overrasker mig er, at forøgelsen af klaviaturet sker i den høje ende. Beethoven ville have brugt den lave ende i sin senere tid - ganske enkelt fordi det var den han kunne høre: Læg mærke til, at han udvikler - specielt i de sidste værker - fra bassen.
En anden ting med metalrammen er praktisk: Den falder ikke ud af stemning, hvilket et klaver med træramme gør afhængig af temperatur og luftfugtighed.
Den tekniske udvikling giver nye muligheder - og her skal vi nok være opmærksom på, at udviklingen af vores musik dels er drevet af teoretisk arbejde - som Bachs wohltemperierte Klavier - som virkelig vakte opsigt hos Mozart og Haydn.
Dels af instrumentmagernes håndværksmæssige udvikling - og dermed relaterede industrielle udvikling.
Det som musikken fra barokken gengiver i høj grad de tekniske begrænsninger instrumenterne havde.
Klaveret havde oprindelig forskellig tonekulør eftersom det spille forte eller piano. Mit spørgsmål er så: Hvordan ligger overtonerne?
Påstanden om at instrumenterne tjente deres periodes musik bedst, mener jeg er en "hønen og ægget" problemstilling: Man kunne lige så godt sige, at tidens komposition var den, der tjente instrumentet bedst - at der er tale om en parallel udvikling er nok det mest præcise.
Det, der egentlig overrasker mig er, at forøgelsen af klaviaturet sker i den høje ende. Beethoven ville have brugt den lave ende i sin senere tid - ganske enkelt fordi det var den han kunne høre: Læg mærke til, at han udvikler - specielt i de sidste værker - fra bassen.
En anden ting med metalrammen er praktisk: Den falder ikke ud af stemning, hvilket et klaver med træramme gør afhængig af temperatur og luftfugtighed.
Thomas- Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|