Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

F/A-18

Go down

F/A-18 Empty F/A-18

Indlæg af Thomas Tors Apr 07, 2016 6:15 pm

Agressiv marketing hører med.

Flyet er udmærket, men hvordan er det i forhold til opgaven - og de øvrige forhold.

Men det er helt klart, at nu nærmer vi os, hvor prisen bliver et problem. At de så er pristrykkere på f.eks. Taifun, det er vel til at leve med - for os.

Personligt mener jeg så, at vi har brug for både F-35 og Taifun; men det afhænger af opgaverne og hvordan øvrige fordele fordeles. Sagen er jo bare den, at vi i modsætning til årene før 2. verdenskrig ikke er i den situation, at vi måtte tage, hvad vi kunne få til de priser, som det nu morede fabrikanterne at tage.

Men på den måde er Danmark nok en nøglekunde, fordi opgaverne er så forskellige - hvis jeg ellers vurderer rigtigt - desuden er de til en vis grad i støbeskeen.

Hvad Boeing har set rigtigt er, at der er en vedligeholdelsesside, hvor der er store synergier.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34083
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

F/A-18 Empty Hvis vi henholder os til det Finanslovstal, jeg kender

Indlæg af Thomas Lør Apr 09, 2016 12:24 am

15 mia.

Så er der - efter listepriserne - Så er der til 25 Taifun og 33 for F/A-18F. Dvs. hhv. 2 og 3 eskadriller.

Hvad der undrer mig er : Hvad skal passageren lave?

In 2008, the Royal Danish Air Force was offered the Super Hornet. The Super Hornet is one of three fighter aircraft in a Danish competition to replace 48 F-16AM/BMs. The other contenders are the F-35A Joint Strike Fighter and the Eurofighter Typhoon. Denmark is a level-3 partner in the JSF program, and has invested US$200 million so far. The final selection was to be in mid-2015 where 24 to 30 fighters are expected. In April 2014, the Danish Ministry of Defence handed over a Request for Binding Information (RBI) that specifically listed the F/A-18F two-seat variant.

Der er jo så flere muligheder - det vil give dobbelt med piloter, så man kan få de to typer, man oprindeligt havde tænkt sig. Det tyder på, at der er noget i støbeskeen, for så stor er prisforskellen heller ikke - ikke når man tager rækkevidden i betragtning.
Men jeg ser også at betænkeligheden går på vedligeholdet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34083
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

F/A-18 Empty En anden ting, vi også skal tage i betragtning

Indlæg af Thomas Lør Apr 09, 2016 5:33 pm

Er at USAF i 2017 bevillingerne har skåret 24 (så vidt jeg husker) F-35 væk.
Det betyder så, at de kan leveres til allierede eller evt. til flåden i C-versionen (hvor meget krydsning, der er der ved jeg ikke).
Fremrykker USNavy så sine anskaffelser af F-35, hvilket kunne være en mulighed, da gamle F-35C skal udfases fra Marinekorpset, hvis man alligevel skal have et nyt fly, så kan man lige så godt - hvis muligheden er der - fremrykke F-35 anskaffelserne - fremfor at købe flere F-18, så står man jo med et leveringsproblem.

Sagen er jo også, at man betoner, at man leverer til tiden. Javel, man er altså rimelig færdig med de par eskadriller man nu vil afsætte til Danmark.

Det kan vi da snakke om, det må jo blive et prisspørgsmål....

Men jeg mener stadig, at F-18 er marginal ifht. de behov, jeg kan se. Både den svenske og den franske var klart for små.

Ellers skal man operere med nogle gamle F-35 C som lufttankere; men igen, det er et roderi, som altid er kostbart - også i drift og uddannelse.

Så der er mere til den kampagne, end der lige møder øjet.

Igen det med den tosædede version, der er specificeret.

Det er seriøst nok; men jeg ville som Eurofighter finde rabatblyanten frem.

Noget andet er, at jeg tror i de 10.000 jobs, så er der regnet dem med i Boeing servicecentret i Kastrup. Det er så mere relevant i forbindelse med Condor, hvis det skulle blive til noget.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34083
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

F/A-18 Empty Nu begynder vi at se, hvad planen egentlig var!

Indlæg af Thomas Lør Aug 06, 2016 2:18 pm

Planen var den, at Holland, Norge og Danmark skal have F-35. Ikke fordi den er specielt egnet i Østersøen - det er den ikke: Men her har man rigeligt i engelsk, tysk og amerikansk materiel.

Det er Nordatlanten og forsvaret af den luftrute Dover AFB, Maryland - Gander, Newfoundland - Keflavik, Island [Sdr. Strøm, Grønland] og så videre, som er det strategisk vigtige. Det ud fra en betragtning om, at de første 3-4 år kan Rusland rent fysisk ikke opbygge taktiske styrker i Østersøen, der er kvalitetsmæssigt på højde med hvad der allerede er.

Det er ikke fordi F/A-18 ikke skal bruges/anskaffes - det skal de skam, bare ikke umiddelbart i Europa, de skal til Canada. Canada er så væsentlig, fordi de skal opbygge en styrke, der kun skal have omskoling på nyt materiel (F-35) for at kunne yde optimalt.
De F/A-18 skal formentlig til Rumænien/Ungarn - når de er klar til at kunne indføre dem.

Princippet i kontrollen af det russiske sammenbrud er at holde forspringet til russerne præcis så stort, at russerne ikke kan følge med. Det skulle være metoden til at holde russerne fra eventyrpolitik.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34083
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

F/A-18 Empty Sv: F/A-18

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum