Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Rekapitalisering = pengeombytning

4 deltagere

Go down

Rekapitalisering = pengeombytning Empty Rekapitalisering = pengeombytning

Indlæg af guldimund Man Okt 10, 2011 9:25 pm

Rekapitalisering af systemiske banker i alle EU-lande ?
guldimund
guldimund

Antal indlæg : 297

Tilbage til toppen Go down

Rekapitalisering = pengeombytning Empty Sv: Rekapitalisering = pengeombytning

Indlæg af KPE Tirs Okt 11, 2011 12:13 am

Det må vel betyde at pengemængden skal øges. Det leder måske ikke til inflation i første omgang, men hvad vil der ske over tid.
KPE
KPE

Antal indlæg : 283

Indlæg af guldimund Tirs Okt 11, 2011 1:14 am

KPE skrev:Det må vel betyde at pengemængden skal øges. Det leder måske ikke til inflation i første omgang, men hvad vil der ske over tid.

Jeg tror mere at når ECB opkøber nødlidende obligationer, så er dét en øgning af pengemængden. Om den ender ude i samfundet afhænger jo af om de penge man har givet for obligationer når at fordampe inden. Men der opereres nu med så store beløb på begge sider af atlanten, at man har lidt svært ved at tro at der er nogen der har styr på noget som helst.
guldimund
guldimund

Antal indlæg : 297

Indlæg af KPE Tirs Okt 11, 2011 5:56 pm

Rekapitalisering betyder vel at man på en eller anden vis pumper nogle penge ind i bankerne. Hvor de kommer fra er så spørgsmålet, men som du er inde på er opkøb af diverse "toiletpapir" nok den eneste måde at rejse den pengemængde på der skal bruges. Jeg er temmelig bange for at kontanterne mister deres værdi meget hurtigere end den "oplyste" inflation giver udtryk for. Når man ser på hvor meget statistik og regnskabs fusk der laves for at holde skuderne flydende, så bør man nok være varsom med at tage de økonomiske pejlemærker alt for seriøse. Jeg syntes det er meget svært at finde ud af hvor man skal placere sin opsparing i øjeblikket.
KPE
KPE

Indlæg af Thomas Tirs Okt 11, 2011 7:09 pm

KPE skrev:Rekapitalisering betyder vel at man på en eller anden vis pumper nogle penge ind i bankerne. Hvor de kommer fra er så spørgsmålet, men som du er inde på er opkøb af diverse "toiletpapir" nok den eneste måde at rejse den pengemængde på der skal bruges. Jeg er temmelig bange for at kontanterne mister deres værdi meget hurtigere end den "oplyste" inflation giver udtryk for. Når man ser på hvor meget statistik og regnskabs fusk der laves for at holde skuderne flydende, så bør man nok være varsom med at tage de økonomiske pejlemærker alt for seriøse. Jeg syntes det er meget svært at finde ud af hvor man skal placere sin opsparing i øjeblikket.

Det er ikke inflation, jeg er bange for - det er deflation.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34540

Indlæg af KPE Tirs Okt 11, 2011 7:53 pm

Thomas skrev:Det er ikke inflation, jeg er bange for - det er deflation.
Ja det har jeg læst nogle gange, men må indrømme at jeg ikke forstår hvordan det vil ske når man blot trykker flere penge i takt med at der er behov. Der er selvfølgelig nogle store huller man kan fylde dem i, men så trykker man vel bare flere indtil de også er fyldt op. Måske trykker man ligefrem lidt ekstra så gælden også kan blive udhulet. Men på et eller andet tidspunkt står vi så med en eller anden form for status quo hvor hullerne er fyldt op, og derefter drypper pengene vel tilbage i omløb i takt med at gælden nedbringes?

Men du må meget gerne prøve at forklare deflations scenariet, således at lægmænd også kan forstå det.
KPE
KPE

Indlæg af Shintai Tirs Okt 11, 2011 7:57 pm

KPE, du glemmer alle de penge der er røget ud. Man snakker om 11T$ siden 2008. Man har end ikke "trykt" en brøkdel af de penge. Måske hvis vi er large har man måske trykt 500B$.

Penge fra gæld kan jo heller ikke komme tilbage, hvis de penge er tabt og gælden ikke kan betales tilbage.

Vi er jo godt igang med at gøre præcis hvad Japan gjorde. 21år efter har de stadig deflation, næsten uanset hvor mange Yen de trykker. Og pengene forsvinder stadig den dag i dag i Japan.

Det er den samme feedback cyklus som inflation, bare med omvendt fortegn. Hvilket gør det utroligt svært at komme ud af deflation når det sætter ind. Og vores rente nærmer sig 0. Hvilket jo betyder det groft sagt er gratis at låne penge. Men selv det kan ikke få Japan ud af deflationshullet hvor renten vidst er symbolske 0.1%.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Geografisk sted : Islands Brygge

Indlæg af KPE Ons Okt 12, 2011 7:34 pm

Jeg har ikke glemt de penge der allerede er røget ud, og kan det ikke være derfor at vi ikke ser en egentlig deflation lige nu. Min henvisning til at "trykke" penge skal ikke tages i bogstavelig forstand, det er bare lidt nemmere end at skrive øge pengemængden - princippet er vel det samme.

Penge der er bundet i gæld kommer vel tilbage hvis gælden på et tidspunkt afdrages. Det er der meget gæld lige nu der ikke gør, men bliver man ved med at øge mængden kommer det vel før eller siden også til at betyde at man får midler til at afdrage. Øger man pengemængden for at putte i et stort sort hul, og man derefter alligevel må konstatere at "hullet er tabt", så kommer boet vel også i omløb igen. Problemet er vel mere hvordan man "forærer skyldnerne" pengene uden at der er nogen der opdager det - men det er vel det vi ser nu med en "kontrolleret" inflation, hvor man bliver ved med at påstå at den falder i næste kvartal, uden at man rent faktisk gør nogle tiltag. Så man udvander vel bare valutaerne i en stille og rolig sivende strøm, og bruger midlerne til at fylde i hullerne, mens man forsøger at holde skuden flydende.

Det eneste der kan holde dette cirkus tilbage er vel at vi dropper valutaerne og sætter midlerne i noget andet?
KPE
KPE

Indlæg af Thomas Ons Okt 12, 2011 11:25 pm

KPE skrev:Jeg har ikke glemt de penge der allerede er røget ud, og kan det ikke være derfor at vi ikke ser en egentlig deflation lige nu. Min henvisning til at "trykke" penge skal ikke tages i bogstavelig forstand, det er bare lidt nemmere end at skrive øge pengemængden - princippet er vel det samme.

Penge der er bundet i gæld kommer vel tilbage hvis gælden på et tidspunkt afdrages. Det er der meget gæld lige nu der ikke gør, men bliver man ved med at øge mængden kommer det vel før eller siden også til at betyde at man får midler til at afdrage. Øger man pengemængden for at putte i et stort sort hul, og man derefter alligevel må konstatere at "hullet er tabt", så kommer boet vel også i omløb igen. Problemet er vel mere hvordan man "forærer skyldnerne" pengene uden at der er nogen der opdager det - men det er vel det vi ser nu med en "kontrolleret" inflation, hvor man bliver ved med at påstå at den falder i næste kvartal, uden at man rent faktisk gør nogle tiltag. Så man udvander vel bare valutaerne i en stille og rolig sivende strøm, og bruger midlerne til at fylde i hullerne, mens man forsøger at holde skuden flydende.

Det eneste der kan holde dette cirkus tilbage er vel at vi dropper valutaerne og sætter midlerne i noget andet?

Naaaj...... Penge er den gæld, der bliver afdraget og forrentet.
Når der ikke er mere deflation, skal man se på, at realkredit er den pengemængde, der har den laveste omsætningshastighed - og dermed som udgangspunkt nærmest døden.
Man skal have øjnene rettet mod den gæld, der har stor omsætningshastighed: Varekreditter, korte statsobligationer f.eks.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34540

Indlæg af Sponsoreret inhold

Sponsoreret inhold

Tilbage til toppen

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum