Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata

2 deltagere

Go down

Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata Empty Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata

Indlæg af Thomas Lør Jun 20, 2015 6:04 am



Hun har så taget på, men har stadig den skrøbelighed og sårbarhed, som jeg først sporede ved at sætte hendes Susanna op mod Bartoli's.

Det er så en anden kompositorisk teknik end Mozarts, hvor stemninger og personer fremdrages ved sang fra kulissen. Men kunne man tænke sig andet ved Verdi?

Pavarotti sagde engang hvad angik sang så var Verdi størst og instrumentelt Beethoven - lagde man dem sammen kom Mozart. Luciano havde fat i noget.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34085
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata Empty Lucia Di Lammermoor

Indlæg af Thomas Lør Jun 20, 2015 6:07 am



Det har jeg ikke set før glasharmonika. Gør, at den aldrig kan gentages på et fodboldstation - ølkrusene er af plastic.

Og ikke et ord om renere toner!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34085
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata Empty Sv: Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata

Indlæg af doctor Lør Jun 20, 2015 11:04 am

Dur ikke.

Og hvorfor:
Læg mærke til, hvor dårlig hun er til at trække vejret. Hun gisper jo nærmest efter det. Hun krummer sig jo også sammen ind over nodestativet, så det ikke bliver lettere for hende. Hun skulle lære lidt af Cecilia som er mester i vejrtrækningsteknik.

Det er nu nogle flotte kjoler de har på . Jeg tænker på den øverste hvide. Det er nu ærgerligt at der ikke længere er plads på fortovene til andet end en skygge af sig selv.   Var det noget man kunne bede den nye borgerlige regering om?

Og nej for fanden da,  nu er jeg på 5.50 i anden video: Det er jo skingrende falsk    uhhhhh Thomas - hvor kunne du så tidligt på morgenen udsætte os for det?


Sidst rettet af doctor Lør Jun 20, 2015 11:22 am, rettet 1 gang

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata Empty Sv: Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata

Indlæg af doctor Lør Jun 20, 2015 11:13 am

Til gengæld vil jeg yde Joan Sutherland retfærdighed. I den rolle var hun fantastisk. og så med Pavarotti.

https://www.youtube.com/watch?v=mSdXdwj_euI

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata Empty Sv: Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata

Indlæg af Thomas Lør Jun 20, 2015 11:26 am

doctor skrev:Dur ikke.

Og hvorfor:
Læg mærke til, hvor dårlig hun er til at trække vejret. Hun gisper jo nærmest efter det. Hun krummer sig jo også sammen ind over nodestativet, så det ikke bliver lettere for hende. Hun skulle lære lidt af Cecilia som er mester i vejrtrækningsteknik.

Det er nu nogle flotte kjoler de har på . Jeg tænker på den øverste hvide. Det er nu ærgerligt at der ikke længere er plads på fortovene til andet end en skygge af sig selv.   Var det noget man kunne bede den nye borgerlige regering om?

Og nej for fanden da,  nu er jeg på 5.50 i anden video: Det er jo skingrende falsk    uhhhhh Thomas - hvor kunne du så tidligt på morgenen udsætte os for det?
Fordi det er Lucia's vanvidsscene.
Uden at vide det, lader det til at være noget hun har lært af "Der Hölle Rache", hvor jeg så en kommentar, hvor nogen bemærkede, at Wolfgang skulle have sagt, at den skulle gå i dissonans - ellers var den ikke til at holde ud at høre på. Hvis det er tilfældet, må jeg give ham ret - det må jeg som regel.


Sidst rettet af Thomas Lør Jun 20, 2015 11:33 am, rettet 1 gang
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34085
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata Empty Sv: Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata

Indlæg af Thomas Lør Jun 20, 2015 11:27 am

doctor skrev:Til gengæld vil jeg yde Joan Sutherland retfærdighed. I den rolle var hun fantastisk. og så med Pavarotti.

https://www.youtube.com/watch?v=mSdXdwj_euI
Lucia de Lammamoor var i øvrigt et af Sutherlands glansnumre.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34085
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata Empty Sv: Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata

Indlæg af doctor Lør Jun 20, 2015 11:30 am

DEt her er der IKKE mange der kommer godt fra. (med eller uden højdeskræk):
Joan Sutherland gør:

https://www.youtube.com/watch?v=X6snof_zxsY


doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata Empty Sv: Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata

Indlæg af Thomas Lør Jun 20, 2015 11:39 am

doctor skrev:DEt her er der IKKE mange der kommer godt fra. (med eller uden højdeskræk):
Joan Sutherland gør:

https://www.youtube.com/watch?v=X6snof_zxsY


Joan Sutherland er nok den, der har undervurderet sin stemme mest.

NB: Se billederne - hun er vindøjet! Måske fordi hun er australier og tingene er omvendt på den sydlige halvkugle? Carolis har omvendt omløbsretning syd for ækvator: Storme går højre om på den nordlige; men venstre på den sydlige. scratch

Jeg kan virkelig ikke gøre for at kænguruer er skruet forkert sammen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34085
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata Empty Sv: Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata

Indlæg af doctor Lør Jun 20, 2015 11:43 am

Her kommer de største HIGH NOTES sangerinder.

https://www.youtube.com/watch?v=jyO2eRlMbyI

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata Empty Sv: Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata

Indlæg af doctor Lør Jun 20, 2015 12:06 pm

Der er kun 3 high notes sangerinder, hvor det ikke lyder som en presset citron.

Callas , Sutherland og Inga Nilsson.

Har vi nogen nu: Cecilia Bartoli var jo også nævnt , men hun kan ikke naturligt og skønt komme op i de helt høje toner. De andre nulevende kan de godt glemme - det lyder ikke rart.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata Empty Sv: Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata

Indlæg af Thomas Lør Jun 20, 2015 1:09 pm

doctor skrev:Der er kun 3 high notes sangerinder, hvor det ikke lyder som  en presset citron.

Callas , Sutherland og Inga Nilsson.

Har vi nogen nu:  Cecilia Bartoli var jo også nævnt , men hun kan ikke naturligt og skønt komme op i de helt høje toner. De andre nulevende kan de godt glemme - det lyder ikke rart.
Cecilia kalder sig selv mezzo og tager ikke roller, der ikke ligger til hendes stemme.

Men jeg tror ikke vi bliver generelt uenige.

Callas destruerede sig selv for at leve op til pøblen på La Scala. Den egentlige tragedie. Elisabeth Schwarzkopf opsøgte hende for at overtale hende til at lægge repertoire om iht. alder og sundhed. Det ville Callas ikke - og hun endte med at begå selvmord, da hun ikke længere kunne stå for præstationspresset.
Der skete nemlig det, at med års misbrug af instrumentet (og almindelig alder - stemmer bliver dybere med alderen - gamle koner på alderdomshjem lyder som en grammofon med håndsving, der bliver trukket op) så skulle hun bruge stadig flere kræfter, der dels gav en grim lyd, dels et vibrato, hun ikke kunne styre.

Sutherland og Nilsson var dels nogle store maskiner (her forstået i højden). Nilssons påpegning af det vigtigste for sopranen i en Wagnerforestilling var mageligt fodtøj og den dybe støtte: Det er ikke mange sopraner, der har stået så fornuftigt på fødderne som Nilsson: Ører over skuldre over hofte over ankler. Bartoli står som en gorilla - javel: Mange ved at et klaver har 88 tangenter; men få tænker over at der er 12 par ribben. Bartoli lukker simpelt hen op for åndedrættet - hun er begyndt at smide skoene og stå mere fornuftigt.
Det, der sker er at overtonerne forsvinder: Stemmebåndet svinger frem og tilbage fra ende til ende; men derudover dannes der ved overtoner stående bølger på det der bølger frem og tilbage. Når man bruger kræfter og skriger (og vi taler om en forfærdelig skrigekonkurrence sat i værk af glarmestrenes brancheforening), så strammes stemmebåndet så nok svinger det frem og tilbage i grundtonen; men svingningen i svingningen klarer den ikke - dvs. det bliver til en ren sinustone - snoren er simpelthen for stram. Den vokal der ikke har overtone af betydning er - ikke overraskende "i", som i Skriiiiigeskiiiiiinke.

Sutherland anser jeg for decideret fysiologisk deform. Det meget store hageparti (alle sopraner har stor hage) modsvares ikke af en tilsvarende dimensioneret næse (stor hage og stor næse følges i reglen ad - heksefjæset). Desuden et overbid, der på det nærmeste rager ud over selv den hage.

Normal tale har en tessitura på 1-1½ oktav; mens sangere gennem træning kommer op på 3 oktaver - og har som regel et tydeligt registerskift. Det er fuldstændigt unaturligt. Det pudsige ved det er, at der ikke er nogen egentlig information i signalet udover én oktav. Man taler faktisk ikke over mere en oktav effektivt. I normal tale hopper grundtonen tonen op og ned: I sang står grundtonen i partituret - og man skubber altså rundt med overtonen. I tale går grundtone og overtone gerne hver sin vej for at skaffe vokalkarakteren.

Jeg formoder, hvis man undersøgte det, så ville vokalerne i italiensk have et forhold mellem grundtone og overtone således at overtonerne er hele og halve multipla af grundtonen - på den måde udnyttes informationsindholdet i vokalerne maksimalt i signal/støjforhold.

Jeg har så nogle hypoteser i det forhold, som jeg aldrig vil få undersøgt nærmere. Musikere er som regel temmelig ligeglad med matematikken: De vil vide hvordan og ikke hvorfor.


Sidst rettet af Thomas Lør Jun 20, 2015 2:46 pm, rettet i alt 2 gange
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34085
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata Empty Sv: Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata

Indlæg af doctor Lør Jun 20, 2015 1:37 pm

Hun er en dame der ved hvad hun kan og hvad hun vil. Det er en stor styrke.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata Empty Sv: Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata

Indlæg af doctor Lør Jun 20, 2015 1:46 pm

Maria McLaughlin: smukt - udtryksfuldt -

Hele operaen:
https://www.youtube.com/watch?v=49UZa0TO2zQ

Mon hun er skotte? for nu at slutte ringen

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata Empty Sv: Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata

Indlæg af Thomas Lør Jun 20, 2015 2:17 pm

doctor skrev:Maria McLaughlin:  smukt - udtryksfuldt -  

Hele operaen:
https://www.youtube.com/watch?v=49UZa0TO2zQ

Mon hun er skotte? for nu at slutte ringen

Du mener med dén underkæbe? Ikke usandsynligt.
Der er det med skandinaver, at det det på kæbebenet er svært at bestemme kønnet forensio- og arkæologisk - med andre befolkninger er det nærmest et primært kendetegn på skeletter. Skotland er jo egentlig norsk - ikke dansk, for kursen fra Norge til Skotland er sydvest - og man skal som sådan ikke krydse ved en fremherskende vestenvind. Det er min forklaring på, hvorfor York er dansk - målt fra Skagen.

Men enig:


Det er så også Haitink, der dirigerer.
Meget bedre resultat, hvor det er lagt i musikken og ikke i skuespillet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34085
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata Empty Sv: Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata

Indlæg af Thomas Lør Jun 20, 2015 3:00 pm

doctor skrev:Hun er en dame der ved hvad hun kan og hvad hun vil. Det er en stor styrke.

Stor styrke? Tjaa... hun rager uklar med de fleste i establishment og hendes "I barocchisti" er også nogen, der er raget uklar og med von Karajan rodet ind i det på et eller andet tidspunkt. Pavarotti har vist sagt, at med dirigenter, så er der von Karajan og så er der de andre - om det er positivt ment eller ej, det er vist ikke blevet uddybet nærmere - udover han ikke kunne spille klaver, ikke synge og ikke høre.

Hun har også forstået, at når det drejer sig om at få sin vilje, så er der ikke nogen erstatning for charme.
Det andet er, at hun kan sine ting - og har et fantastisk øre. Hun er lidt hen i retning af Puccini der blev konfronteret med at Caruso ikke kunne tage det høje C - hvortil han tørt bemærkede: "Nå, men bare resten er i orden!"
Man skal ikke lægge så meget vægt på hår i suppen, hvis den ellers er god - suppen altså.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34085
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata Empty Villazón og Netrebko.

Indlæg af Thomas Man Nov 06, 2017 3:51 am

Det er to stemmer, der klæder hinanden.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34085
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata Empty Sv: Ah fors'e lui Sempre libera La Traviata

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum