Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

USD: En god investering?

2 deltagere

Go down

USD: En god investering? Empty USD: En god investering?

Indlæg af Tigerdyret Man Sep 29, 2014 9:02 am

Hej,
USD er steget godt siden foråret og intet ser ud til at den trend stopper foreløbig. Den amerikanske centralbank skruer ned for deres opkøbsprogram, men nøgletallene i EU ikke just er positive.
Jeg overvejer derfor at smide en investering i USD, men ser I nogle sandsynlige hændelser der vender udviklingen på kort sigt?

Tigerdyret

Antal indlæg : 52
Join date : 04/02/13

Tilbage til toppen Go down

USD: En god investering? Empty Sv: USD: En god investering?

Indlæg af Tigerdyret Man Sep 29, 2014 9:03 am

men = mens

Tigerdyret

Antal indlæg : 52
Join date : 04/02/13

Tilbage til toppen Go down

USD: En god investering? Empty Sv: USD: En god investering?

Indlæg af Thomas Man Sep 29, 2014 10:19 am

Tigerdyret skrev:Hej,
USD er steget godt siden foråret og intet ser ud til at den trend stopper foreløbig. Den amerikanske centralbank skruer ned for deres opkøbsprogram, men nøgletallene i EU ikke just er positive.
Jeg overvejer derfor at smide en investering i USD, men ser I nogle sandsynlige hændelser der vender udviklingen på kort sigt?

Jeg tror ikke, det har noget videre med realøkonomien at gøre - faktisk overhovedet ikke.

Det, der sker i øjeblikket er at investorerne forsøger at afvikle deres investeringer og så lægger de pengene i amerikanske obligationer - simpelt hen fordi de er til at få fat i, hvis man lader afkastet være sekundært.

Det presser naturligvis USD op. Det er jo ikke en enkelt valuta USD stiger overfor - det er dem alle. Man kunne også formulere det omvendt - alt devalueres ifht. USD.

Det gør jo, at der er en djævlens meget til salg til ret høje kurser (af aktier altså). Det er så et spørgsmål om hvornår valutakursen er faldet så meget, at det er interessant at købe aktier i andet end USD. Her skal man nok skelne mellem aktier og obligationer med en chance for at have en værdi på sigt - og pumpede papirer - f.eks. bankaktier.

Problemet med de høje aktiekurser er, at det er spørgsmålet for det enkelte papirs vedkommende om valutakursen overhovedet kan falde så meget, at det nogen sinde kan svare sig at købe.
På et tidspunkt vil investeringsbanker mm. være nødt til at sælge til virksomhederne selv mhp. at få nedskrevet aktiekapitalen. Dvs. at aktiekapital bliver forvandlet til et ganske almindeligt lån.
Den proces kan imidlertid tage ganske lang tid, fordi der ikke er nogen rente: Jeg mener, at den russiske rente er på 8% p.t. og det svarer meget godt til RUB fald siden halvårsskiftet ifht. EUR.

Jeg tror også, at så længe importpriserne er højere end eksportpriserne - dvs. man skal have penge med på arbejde som lønmodtager - så vil forringelsen gå rimelig meget ud over det reale lønniveau.

Men igen nøgletallene kan Du ikke bruge til noget. Så vidt jeg kan observere, så gør FED det heller ikke - man hælder gevaldigt med vand ud af ørerne; men nogen vægt tillægger man det ikke. Det FED koncentrerer sig om er at undgå en rentestigning p.t. ved at sikre, at der er nok af obligationer i omløb til at opsuge kapitaltilstrømningen. Man er tilsyneladende bange for en rentestigning, fordi det ville medføre et kurstab til investorerne - så derfor kører FED det efter gehør på samme måde som en kvinde foretager en parallelparkering - så længe det ikke skramler fælt, så må det være rigtigt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

USD: En god investering? Empty Sv: USD: En god investering?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum