Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Så fusionerer BRF og Jyske Bank

5 deltagere

Go down

Så fusionerer BRF og Jyske Bank Empty Så fusionerer BRF og Jyske Bank

Indlæg af Thomas Man Feb 24, 2014 8:39 pm

Ikke ventet; men heller ikke overraskende.

Det er også en måde at reducere antallet af SIFI. Jeg havde nu ventet, at det blev Sydbank, som BRF evt. ville fusionere med - meeeen, jeg kan da godt se, at med bestyrelse og direktion i Sydbank med fast adresse i tugthuset, så vil papirgangen blive lidt rodet.

Jeg har bare lidt svært ved at se, hvordan BRF Holding kan få hevet pengene ud til en ny kreditforening; men her bliver jeg måske klogere.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Så fusionerer BRF og Jyske Bank Empty Sv: Så fusionerer BRF og Jyske Bank

Indlæg af Thomas Man Feb 24, 2014 9:03 pm

Thomas skrev:Ikke ventet; men heller ikke overraskende.

Det er også en måde at reducere antallet af SIFI. Jeg havde nu ventet, at det blev Sydbank, som BRF evt. ville fusionere med - meeeen, jeg kan da godt se, at med bestyrelse og direktion i Sydbank med fast adresse i tugthuset, så vil papirgangen blive lidt rodet.

Jeg har bare lidt svært ved at se, hvordan BRF Holding kan få hevet pengene ud til en ny kreditforening; men her bliver jeg måske klogere.

Men så fik vi jo en forklaring på "roen" her i weekenden.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Så fusionerer BRF og Jyske Bank Empty Sv: Så fusionerer BRF og Jyske Bank

Indlæg af SortKaffe Man Feb 24, 2014 10:21 pm

Sagen er vel at BRF, som forudset, ikke kunne fortsætte som selvstændig virksomhed. Og da de jyske krejlere jo klarer sig relativt pænt, så var aben vel deres ?
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Så fusionerer BRF og Jyske Bank Empty Sv: Så fusionerer BRF og Jyske Bank

Indlæg af Gæst Man Feb 24, 2014 10:50 pm

SortKaffe skrev:Sagen er vel at BRF, som forudset, ikke kunne fortsætte som selvstændig virksomhed. Og da de jyske krejlere jo klarer sig relativt pænt, så var aben vel deres ?
Jo, men hvem har mon spædet til?

En krejler overtager jo ikke bare en dødssejler?

Finansiel Stabilitet?

Hr. Corridon?


Eller er der tale om en "stille" konkurs / betalingsstandsning, hvor Jyske bank reelt intet betaler?


/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Så fusionerer BRF og Jyske Bank Empty Sv: Så fusionerer BRF og Jyske Bank

Indlæg af konsholm Man Feb 24, 2014 10:51 pm

Det kan være at det var præmien fra Finanstilsynet for deres fremragende præstationer i udenlandsk bankdrift ;-)

konsholm

Antal indlæg : 83
Join date : 25/10/08
Geografisk sted : Happiness

Tilbage til toppen Go down

Så fusionerer BRF og Jyske Bank Empty Sv: Så fusionerer BRF og Jyske Bank

Indlæg af SortKaffe Man Feb 24, 2014 10:55 pm

 
konsholm skrev:Det kan være at det var præmien fra Finanstilsynet for deres fremragende præstationer i udenlandsk bankdrift ;-)


 Selvmord 
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Så fusionerer BRF og Jyske Bank Empty Sv: Så fusionerer BRF og Jyske Bank

Indlæg af Thomas Tirs Feb 25, 2014 12:29 am

SortKaffe skrev:Sagen er vel at BRF, som forudset, ikke kunne fortsætte som selvstændig virksomhed. Og da de jyske krejlere jo klarer sig relativt pænt, så var aben vel deres ?

Relativt pænt: De har skullet afvikle deres udlandsforretninger.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Så fusionerer BRF og Jyske Bank Empty Sv: Så fusionerer BRF og Jyske Bank

Indlæg af Thomas Tirs Feb 25, 2014 12:31 am

BamsesFar skrev:
SortKaffe skrev:Sagen er vel at BRF, som forudset, ikke kunne fortsætte som selvstændig virksomhed. Og da de jyske krejlere jo klarer sig relativt pænt, så var aben vel deres ?
Jo, men hvem har mon spædet til?

En krejler overtager jo ikke bare en dødssejler?

Finansiel Stabilitet?

Hr. Corridon?


Eller er der tale om en "stille" konkurs / betalingsstandsning, hvor Jyske bank reelt intet betaler?


/BF
Du kan meget vel have ret! Det ser i hvert fald ud som om Fonden bagved BRF skubber Jyske Bank aktierne til en side.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Så fusionerer BRF og Jyske Bank Empty Sv: Så fusionerer BRF og Jyske Bank

Indlæg af Thomas Tirs Feb 25, 2014 12:32 am

konsholm skrev:Det kan være at det var præmien fra Finanstilsynet for deres fremragende præstationer i udenlandsk bankdrift ;-)

 Evil 
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Så fusionerer BRF og Jyske Bank Empty Sv: Så fusionerer BRF og Jyske Bank

Indlæg af Thomas Tirs Feb 25, 2014 12:37 am

SortKaffe skrev: 
konsholm skrev:Det kan være at det var præmien fra Finanstilsynet for deres fremragende præstationer i udenlandsk bankdrift ;-)


 Selvmord 

Jeg tror det er spørgsmål om at afvikle. BRF har jo ikke noget i udlån udover Hovedstaden. Der er i hvert fald ingen "synergi" effekt, man kan få øje på.

Spørgsmålet er om der overhovedet er noget, der kan reddes ud. Om nogle af Jyske Banks ejendomsudlån kan konsolideres. Evt. om nogle af Jyske Banks debitorer kan bytte kreditforening, så man kan få konsolideret debitorerne.

Men ellers må jeg sige, at denne fusion fra alle synsvinkler ser håbløs og ubegrundet ud.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Så fusionerer BRF og Jyske Bank Empty Nykredit vil have Totalkredit kunder væk fra Jyske Bank.

Indlæg af Thomas Tirs Feb 25, 2014 12:04 pm

Og hvor hen???

Jeg forstår så, at Jyske Bank vil have Totalkredít kunder over i BRF - formentlig for at have total kontrol over dem - kunderne altså: Ikke BRF, der ikke har kontrol over sine tarmfunktioner.
BRF har ganske givet brug for at få enkelte debitorer, der bare lejlighedsvis gider betale.

Jeg tror imidlertid nok, at motivationen er de man fallentejendomme i København, der skal afvikles.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Så fusionerer BRF og Jyske Bank Empty Sv: Så fusionerer BRF og Jyske Bank

Indlæg af Aarhus78 Tirs Feb 25, 2014 10:43 pm

24syv diskutere fusionen lyt til de første ca. 21min - Lau Svendesen og Thomas er sku hvis i familie Very Happy BRF får en sviner.

http://arkiv.radio24syv.dk/video/9414742/millionaerklubben-25-02-2014

Aarhus78

Antal indlæg : 41
Join date : 15/04/13
Age : 45
Geografisk sted : Kolding

Tilbage til toppen Go down

Så fusionerer BRF og Jyske Bank Empty Sv: Så fusionerer BRF og Jyske Bank

Indlæg af tommyjo Ons Feb 26, 2014 1:16 am

Aarhus78 skrev:24syv diskutere fusionen lyt til de første ca. 21min - Lau Svendesen og Thomas er sku hvis i familie Very Happy BRF får en sviner.

http://arkiv.radio24syv.dk/video/9414742/millionaerklubben-25-02-2014
tak for linket;)

tommyjo

Antal indlæg : 377
Join date : 25/07/11

Tilbage til toppen Go down

Så fusionerer BRF og Jyske Bank Empty Sv: Så fusionerer BRF og Jyske Bank

Indlæg af Thomas Ons Feb 26, 2014 2:41 am

Aarhus78 skrev:24syv diskutere fusionen lyt til de første ca. 21min - Lau Svendesen og Thomas er sku hvis i familie Very Happy BRF får en sviner.

http://arkiv.radio24syv.dk/video/9414742/millionaerklubben-25-02-2014

 Wink 

Hmmm....

Der, hvor jeg ser perspektivet for Jyske er, at man kan få rekonstrueret nogle af sine rimelig gode kunder. Som det er nu - og glem så lige boligejerne, de er solgt til stanglakrids for længe siden - så er der en del (f.eks.) landbrugskunder, som er langt fra håbløse; men hvor Jyske Bank har lånt dem penge oveni.
De skal så konverteres til fast forrentede, konvertible annuiteter, hvor Jyske Banks tilgodehavende automatisk rykker længere ind.

Det man kan forestille sig er en gård, belånt efter de nugældende værdier på en 80-90%. Hvis man så går ind med en restrukturering, hvor banken godt nok låner differencen op til lånet ud til debitor; men samtidig laver en fast forrentet konvertibel obligation - og samtidig fjerner en rimelig god kunde fra Totalkredit - så er idéen ikke nødvendigvis tosset.
Vi taler altså om at lave et banklån på en 20-30% af ejendomsværdien og et realkreditlån på 70% af ejendomsværdien.

Om lånet på de 20-30% af ejendomsværdien kan bevilges - ja det må så gu' afhænge af om debitor er kreditværdig. Det er nemlig langt fra usikkert: Nemlig fordi fødevarepriserne er stigende!
Se realkreditlånet - hvis det er en fast forrentet annuitet kan jo snildt sælges til investorerne. Ikke noget problem der, med en rente på 3-3½% på de resterende 30% tjener Jyske bank måske 5-6% - alt afhængig af hvor nødlidende debitor er.
Sagen er jo, at BRF er rasende dyr for debitor i administrationsbidrag på flex og afdragsfrihed: Derfor kan der være en idé for alle parter (undtagen naturligvis Totalkredit, der får lov til at beholde de åbenlyst håbløse tilfælde).
Lad os sige at alfa hage på en 3% trediveårig ligger i 5% af hovedstolen i årlig ydelse (bare til illustration). En flex i TOT vil nok ligge i 1% i rente og 1-2% i administrationsbidrag (lidt efter om der afdrages eller ej) Dvs. debitor betaler vel allerede - med afdrag - 3½- 4% af hovedstolen. Der er så ikke så forfærdelig langt op til 5% på et fast forrentet lån.

Det skulle nok kunne skrues sammen. Jyske Bank får de 5-6% i rente på "driftslånet", hvilket er en hel del morsommere end -0,1% på indskudsbeviser. Pensionskassen får 3-3½% i rente - igen meget morsommere end indskudsbeviser.

Dertil kommer så, at hvis og når renten hæves, så vil det lån blive konverteret til en 5-6% fast forrentet annuitet; men med kursgevinsten forhøjet - fra banklånet til pari. Dermed rykker Jyske Banks tilgodehavende ind med ét slag.
Man kan også forestille sig Jyske Bank ligefrem KØBE nødlidende (f.eks. landmænds lån) - mod rabat naturligvis - og foretage en rekonstruktion.
Bare det generer Totalkredit, hvor de jo har været i samarbejde - og har ydet garanti, hvorfor de udmærket véd hvor galt det står til hos den enkelte debitor.

BRF skal så anlægge et særligt kapitalcenter til disse landbrugslån (og andre erhvervslån! Herunder udlejningsbyggeri); men det skulle ikke være noget problem, for der skal ikke stilles ekstra dækning for dem!
Det man fra Jyske Bank er blevet rigelig træt af er, at skulle lave renteoprulning for Totalkredit.

Jamen hvad så med de forkælede Københavnske flextumper? Ja, hvad med dem? Når de går på røven, så går BRF på røven - ja, altså undtagen det selskab, som man lægger de rekonstruerede lån ud i! Så eksisterer BRF kredit og BRFBank ikke mere - Naaajjjj, hvor er det ærgerligt.
BRFKredit er jo et datterselskab og BRFBank et datterselskabs datterselskab.

Der kan også være en idé i udlejningsejendomme, der kommer tilbage fra parkering - eller retter ejendomme, hvor andre end BRF, som bank er rodet ind. Her kan de andre banker så få fornøjelsen af at tage tabet ved at Jyske Bank køber dem ud af konkursboet - når Danske Bank er blevet træt af at lave sit sædvanlige svindel med renteoprulning - det koster nemlig penge.

Flextumperne i København er jo fortabt.

Jo, der kan - set fra Jyske Banks side være megen fornuft i den handel - specielt når BRF reelt er gratis.

Hertil kommer - BRF så at sige INTET har udenfor København - Sjælland(?), så vil man kunne finansiere ejerboliger i Jylland med realkredit og banklån af god bonitet: Det er udelukkende et spørgsmål om prisen og debitors bonitet. Det sidste er nok ikke så slemt, bare prisen er så lav, at det næsten ikke kan gå galt.

Netop det, at BRF er en storbyperversion gør, at de ikke skal være nervøse for at finansiere billige ejendomme i f.eks. Midtjylland. Ser man på Jyske Banks filialstruktur, så strækker den sig hele vejen fra Hjørring til Flensborg! (glem filialen i Sdr. Bøvelse) Det betyder. at den små kriminelle Frösig får dén mellem øjnene, nemlig at Jyske Bank/BRF finansierer huskøb - bare de er billige nok - i Sydbanks territorium, hvorved man undergraver hele Sydbanks plattenslageri med at føre nedskrivninger frem og tilbage til fiktive værdier.
Alt dette berører IKKE BRF's bestående lånebog - man kan jo splitte BRF op i to selskaber, med hver sin portefølje. Lavere boligpriser i Sønderborg rager da ejendomspriserne i København en høstblomst!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Så fusionerer BRF og Jyske Bank Empty Sydbank opgiver at samarbejde med BRF.

Indlæg af Thomas Ons Feb 26, 2014 3:30 am

Selvfølgelig gør de da det!

Jeg kan ikke læse det; men det er også lige meget - overskriften giver næsten sig selv og er nok.

Se bare ovenfor!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Så fusionerer BRF og Jyske Bank Empty Sv: Så fusionerer BRF og Jyske Bank

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum