Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Kunsten at tælle til 90

+6
Shintai
Skyblue
SortKaffe
peter777
Sune
Cirb
10 deltagere

Side 2 af 3 Forrige  1, 2, 3  Næste

Go down

Kunsten at tælle til 90 - Page 2 Empty Nu citerer Statsministeren mig!

Indlæg af Thomas Lør Sep 24, 2011 7:30 pm

Alle de eftersnakkere

Hendes flertal skal nok vise sig at holde, selv om det kan være svært at forene Det Radikale Venstres og Enhedslistens synspunkter i et fælles regeringsgrundlag, siger Lars Løkke Rasmussen.

Hvaffor et flertal? - med enhedslisten? Der er kun Venstre tilbage.

Det han siger: "Helle, du kan lige så godt stramme korsettet - jeg er den eneste, der giver en tur i byen!"

"Vi vil se Helle Thorning-Schmidt og Villy Søvndal blive bannerførere for den nødvendige proces at udfase efterlønnen," siger Lars Løkke.

Løkke har da sørget for, at de ikke kommer uden om det.
Det her knækker fagbevægelsens magt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34108
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kunsten at tælle til 90 - Page 2 Empty Sv: Kunsten at tælle til 90

Indlæg af doctor Søn Sep 25, 2011 12:41 am

Nu ser det jo ikke ud til at Lars Løkke er til at lokke til truget, medmindre Margrethe Vestager tvinger ham.

http://www.b.dk/politiko/lars-loekke-spaar-ny-regering-lang-levetid

- Hvis man har det håb, at den ny regering får kort levetid, tror jeg, at man skal væbne sig med tålmodighed. Jeg har sagt det før, men i denne sag skal det nok passe, at magtens sødme er det krydderi, som giver den bedste smag, når man skal sluge en kamel.
- Jeg tror, at der i det ny flertal er mange kameler, der skal sluges, og jeg tror på, at magtens sødme kan medvirke til, at de bliver slugt, siger Lars Løkke til avisen.

Tilbagetrækningsreformen var jo ikke ligefrem Løkkes livret, men efter års pres fra økonomer og erhvervsfolk blev han tvunget til det.

Margrethe Vestager sidder med enorm magt. Det er KUN hende der kan gennemtvinge, at Lars Løkke igen bliver tvunget til at spise kamelkød.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Kunsten at tælle til 90 - Page 2 Empty Sv: Kunsten at tælle til 90

Indlæg af Thomas Søn Sep 25, 2011 1:30 am

Cirb skrev:
Mon ikke også det tager lidt tid at formidle situationens alvor til Villy og co. ? Thorning, Vestager og Løkke er utvivlsomt fuldstændigt klar over den på forhånd, men det er formentlig en brat opvågning for SF (og EL), at den nye regering er pisket til at være barskere end Schluter, da han var værst.
Der bruges formentlig også lidt krudt på at få ledelsen i Socialdemokratiet til at acceptere, at de ubarmhjertige facts er, at Vestager skal være finansminister.
Endelig har alle sikkert også lidt tiltrængt god og kammeratlig morskab ud af at se Corydon og Wammen give Sass olferter i pausen, og holde døren når han prøver at snige sig med ind til møderne.

Mvh
Cirb

yiooo - men det dæmrede så svagt, da han indså, at det at fravige efterlønsreform mm. ville kræve et militærkup, så.....

Fidusen er, at alle vil kunne leve med en Margrethe Vestager som Finansminister. Det værste er, at det centrale diskussionsforum i forhandlinger - herretoilettet - mister noget af sin uformelle atmosfære. Den bedste forhandler er ellers den med udpræget inkontinens.

Jeg får sværere og sværere ved at se, at SF og R kan være i den regering. R kan ganske enkelt ikke støtte en politik, som skal give indrømmelser til SF og Enhedslisten.

Så vi ender nok der, hvor naturlovene tilsiger: S og V.


Løkke vil ikke være statsmedister
Han vil da ikke vælte Helle, når hun fører hans politik!

Eller her:

[quote]Vi vil være søde ved Helle



Helle er såmænd ikke slem - hun skal bare hjælpes.
Hvorfor dog være ond ved en sød pige?

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34108
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kunsten at tælle til 90 - Page 2 Empty Sv: Kunsten at tælle til 90

Indlæg af Thomas Søn Sep 25, 2011 1:36 am

doctor skrev:Nu ser det jo ikke ud til at Lars Løkke er til at lokke til truget, medmindre Margrethe Vestager tvinger ham.

Tilbagetrækningsreformen var jo ikke ligefrem Løkkes livret, men efter års pres fra økonomer og erhvervsfolk blev han tvunget til det.

Margrethe Vestager sidder med enorm magt. Det er KUN hende der kan gennemtvinge, at Lars Løkke igen bliver tvunget til at spise kamelkød.

Her tror jeg, du er helt galt afmarcheret!

Hvorfor skulle Løkke vælte hende? Hvis hun altså fører hans politik?

- Nej, det ville hun {Sólrun} nok ikke. Men jeg har stadig lyst til at påvirke samfundet. Og vi er klar til et valg nu. Vi er altid klar. Vi har også dimensioneret, så vi har penge i banken til et valg til.

Det er ikke afgørende for Lars Løkke at være statsminister - eller minister for den sags skyld. Bare han reelt har magten.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34108
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kunsten at tælle til 90 - Page 2 Empty Sv: Kunsten at tælle til 90

Indlæg af doctor Søn Sep 25, 2011 2:02 am

Thomas: Du tager fejl. Det er ikke Løkke der har magten. Det er de økonomiske vilkår, som ingen politikere kan løbe fra.

Løkke og Vestager kan selvfølgelig på hver deres måde løbe fra det fælles tunge ansvar, - men var det det de fik deres stemmer på.

Thorning kommer aldrig igennem med nogen reformer med SF og enhedslisten. Der er hverken tid eller økonomisk råderum til lange og opløftede diskussionsforummer og afklaringer med det politiske baglands ideologier.

Den røde blok har haft år til at lande et fælles regeringsgrundlag. Hvorfor er der nu gået 10 dage uden resultat?

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Kunsten at tælle til 90 - Page 2 Empty Sv: Kunsten at tælle til 90

Indlæg af dkguy66 Søn Sep 25, 2011 1:15 pm

Doctor

Jeg er enig i at Helle T får meget svært ved at få reformer igennem med hhv SF og EL.

Og at Thomas sværger til en SV regering, må være et levn fra fordumstid, der med al tydelighed viste at en SV regering ikke vil holde længe.

Hvorfor skulle en Lars Løkke, der fik fremgang, dog gå i regering med en Helle T, der gik tilbage? Blot for at se S'erne ´lade V ministre fremlægge de ubehagelige sager, mens de selv tager sig af de bløde og søde ministerier.

Næ nej. Vil Helle T og S sidde i regering må de tage hele pakken. Det sure med det søde. Og jeg skal love for at Helle T har fået det sure. Bare se på Folketinget. Hun kan ikke regere uden EL som grundlag. EL og R ser fundamentalt forskelligt på virkeligheden. EL og R er swing partier, vælgerne kommer og går. Og med tabet til Helle T må også hun sande, at de traditionelle S kernevælgere er en saga blot. I dag er det kun beton sosserne der holder fast, og der er langt til fordumstids valgresultater på over 30 % af stemmerne.

Problemet er at danskerne stemte ja til en stram økonomisk politik, men med den krølle på halen at det skal være med et socialt ansigt, og at dem, der har profiteret siden 2002, på grund af Anders Fogh's leflen for boligejerne, bliver nødt til at betale en del af regningen igen.

Vi så grundlæggende samme mønster under Schlüter. På trods af kartoffelkur osv, så viste danskerne at de forstod behovet for den økonomiske opstramning. Schlüter begik så det geniale at inddrage R i en VKR regering, da muligheden viste sig. Bemærk også at på trods af at det var mindretalsregeringer, så havde Schlüter et parlamentarisk grundlag, baseret på den økonomiske politik.

Hvis Helle T vil blive statsminister, kommer hun til at skulle vælge mellem de radikale og EL. Uanset hvad, så bliver en sådan regering ekstremt ustabil. For hvad skulle forhindre oppositionen i at stille sig på bagbenene? Intet.

Det vil jo være direkte selvmord at indgå store forlig med Helle T. For hvorfor give hende æren af et stort økonomisk forlig? Når S i 10 år har tordnet imod næsten alt hvad VKO flertallet har bedrevet? Derfor er sandheden jo netop, som Løkke selv udtalte, "at vi vil være en aktiv opposition".

Som jeg skrev i en tidligere kommentar lige efter valget, så har EL og SF det store problem at begge partier vægter politiske principper, end magt. Og alene det faktum, at det allerede er begyndt at knirke i SF - mht at man ikke anbefaler Villy S at blive udenrigsminister - vidner netop om at man i partiernes baglande er meget obs på sin politik.

Selv et scenario med en S-R regering, vil ikke få mange dage på bagen. Altså bortset fra, hvis S falder til patten og fører en radikal økonomisk politik. Og hvad skal Helle T så egentlig være statsminister for?

Det er muligt at vi ser en S-R-SF regering, alene for at Helle T og fæller kan prale af at vi i DK har fået en kvindelig statsminister, men det er vist så også eneste grund. Alle vitale spørgsmål bliver sendt til hjørnespark, og man gennemfører udelukkende en blød politik, såsom kønskvotering, opblødning af udlændingpolitiken, og evt en ekstraskat af bankerne. Men de store reformspørgsmål undviger man behændigt, og evt med stiltiende aftaler om at R kan gennemføre disse med de borgerlige, så S og SF slipper for at tage ansvar.

Politik er som bekendt det muliges kunst, og sålænge man ikke bliver taget med fingrene i klejnedåsen, så kan S og SF tolerere meget. Bare de kan fremstå som uberørte mht de økonomiske spørgsmål.

Skulle forhandlingerne bryde sammen, og Helle T gå den tunge gang til Dronningen og meddele at hun ikke kan skabe et regeringsgrundlag, vil der ikke gå lang tid inden Lars L har lavet en regering med R.

Men jeg tvivler på at Helle T vil lade muligheden for at sætte sig i statsministeriet smutte gennem fingrene. For ellers kan hun godt begynde at pakke flyttekasserne og smutte ned til sin mand.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Kunsten at tælle til 90 - Page 2 Empty Din S+V regering ??

Indlæg af klogeaage 35 Tirs Sep 27, 2011 1:21 pm

Thomas skrev:

Socialdemokratiet 44 mandater + Venstre 47 = 91.

Landet bliver altid regeret med det snævrest mulige flertal af færrest mulige partier. Jo Villy og Margrethe kan da godt få ministerbiler; men der er ikke benzin på dem.
Det kan godt være, at Margrethe Vestager føler sig brugt og besudlet; men hun er voksen nok til at tage det som en oplevelse - ja, en fornøjelse - og ville gøre det igen: Hun nyder den omgang Pia Kjærsgaard får af en bataljon russiske troskuske.
Jo, sammenlignet med det, så er sugemærkerne og ømheden i numsen er kært minde.

Chok-afbud til topmøde


Afbuddene har øget spekulationer om at forhandlingerne om regeringsgrundlaget er gået ind i sin afgørende fase og at det måske allerede præsenteres i eftermiddag eller senest i morgen


http://epn.dk/samfund/article2559085.ece

klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Kunsten at tælle til 90 - Page 2 Empty Sv: Kunsten at tælle til 90

Indlæg af Cirb Tirs Sep 27, 2011 2:16 pm

dkguy66 skrev:
Skulle forhandlingerne bryde sammen, og Helle T gå den tunge gang til Dronningen og meddele at hun ikke kan skabe et regeringsgrundlag, vil der ikke gå lang tid inden Lars L har lavet en regering med R.

Glem det - det bedste argument for at Helle Thorning bliver statsminister (og det bliver hun) og bliver siddene længe (og det er det mest sandsynlige) er at V-R er endnu mere umulig end en S-SF-R. En radikal regering på O´s stemmer har simpelthen ingen gang på jord. Der er intet (absolut intet) interesse sammenfald mellem de 2 partier - det kommer ikke til at ske.

Der er 2 muligheder
1) En S (+ SF) regering bakket op af eller med deltagelse af radikale, som er afhængigt af at hente sit økonomiske flertal over midten (C+I, V, alle 3, eller evt kun C eller I hvis EL kan overtales til at holde sig i baggrunden), men langt hen af vejen kan føre "værdipolitikken" i sin egen blok.
2) En V+R (måske med I eller C) der skal hente sit flertal over midten hos S (og kun S) både på økonomi-og værdipolitikken (du bilder dig vel ikke ind at O forsat vil vise økonomisk ansvarlighed, når Margrethe Vestager lukker for det varme vand på alle fronter ?)

1 er absolut ikke nogen attråværdig position, men dog manøvrebar hvilket 2 ikke er. S er et gammelt, gammelt regeringsparti. De kender magtens pris og værdi. De skal nok spise både de kameler og elefanter, der skal til.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Kunsten at tælle til 90 - Page 2 Empty Sv: Kunsten at tælle til 90

Indlæg af Thomas Tirs Sep 27, 2011 2:54 pm

klogeaage 35 skrev:

Chok-afbud til topmøde


Afbuddene har øget spekulationer om at forhandlingerne om regeringsgrundlaget er gået ind i sin afgørende fase og at det måske allerede præsenteres i eftermiddag eller senest i morgen


http://epn.dk/samfund/article2559085.ece

Godt set.

Der er to muligheder, som jeg ser det.

a1) Der er kommet et regeringsgrundlag som S har fået SF og/eller R med på - hun skal nu sikre sig, at Venstre ikke går imod; men det er det nok ikke, fordi hovedparten af forligene er med Dansk Folkeparti.
a2) Der er et regeringsgrundlag som skal bruge venstre som støtteparti.

Det tvivler jeg nu på, for der er ikke så meget at snakke om: Det vil nemlig blive den tidligere regerings politik, der bliver videreført - ordret. En snak om en decideret V og S samlingsregering er måske lidt tidlig; men kan være den farbare mulighed: Helle har nemlig ikke folk nok, som hun stoler på i socialdemokratiet.

b) Der er dukket noget op som kræver handling - her og nu. Hvilket er det mest sandsynlige.
Mit gæt vil være, at Danske Bank er brændt sammen: Jeg hefter mig ved, at Nationalbanken inkluderer udlån i porteføljen, som kan belånes, pr. 1.okt. - det gør man ikke uden, at der er behov. De nærmere betingelser er IKKE offentliggjort.
Jeg bygger det også på, at refinansieringen af flexlånene som bankerne har købt af sig selv (sker 4 gange om året - eller gjorde) næppe er mulig.
Vi taler ikke om en lille bank, fordi det er Finansiel Stabilitet og Finanstilsynet - og det kan de klare en uges tid.
Problemet er her, at en bankpakke 5 - ala bankpakke 1 - næppe er mulig - fordi selv en ubetinget statsgaranti ikke er nok. Der er en international kreditklemme, hvorfor det ikke så meget er nervøsitet i markedet; men simpelthen mangel på likviditet.
Vi taler formentlig en nationalisering af Danske Bank med Realkredit Danmark - evt. ryger Nykredit med.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34108
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kunsten at tælle til 90 - Page 2 Empty Sv: Kunsten at tælle til 90

Indlæg af Thomas Tirs Sep 27, 2011 3:19 pm

1. Lars Løkke kan ikke blive statsminister, fordi han har ikke et flertal bag sig. Det har Vestager gjort helt klart.
Glem alle bogstavlegene, fordi en Løkke som statsminister vil kræve BÅDE R og DF.
2. Muligheden er en S mindretalsregering (om R og/eller SF deltager er lige meget). Denne regering skal have V's støtte.
Det SF og Enhedslisten vil og ikke vil - det vil R ikke og vil - henholdsvise.

Om V kommer i regering er ligegyldigt: Den økonomiske politik ligger fast.
Spørgsmålet er om Helle T kan undvære Venstres erfarne ministre - først og fremmest Lars L - i maskinrummet. Ud fra den betragtning kan R og SF være ligegyldige.
SF har ingen erfaring - endsige kvalificerede folk. R har nok erfarne (her skræmmer Marianne Jelveds spor så); men ikke ret mange - det har man ikke efter man har sniffet til spærregrænsen.

Så gider jeg ikke, at blive skubbet i skoene, at det skulle være en drømmeregering - og blive påduttet en eller anden romantisk forestillinjg: Det handler om at kunne tælle til 90 og kun det.

Kun kombinationsmuligheder på 90 og derover kommer i betragtning.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34108
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kunsten at tælle til 90 - Page 2 Empty Sv: Kunsten at tælle til 90

Indlæg af Cirb Tirs Sep 27, 2011 3:51 pm

Thomas skrev:1. Lars Løkke kan ikke blive statsminister, fordi han har ikke et flertal bag sig. Det har Vestager gjort helt klart.
Glem alle bogstavlegene, fordi en Løkke som statsminister vil kræve BÅDE R og DF.
2. Muligheden er en S mindretalsregering (om R og/eller SF deltager er lige meget). Denne regering skal have V's støtte.
Det SF og Enhedslisten vil og ikke vil - det vil R ikke og vil - henholdsvise.

Om V kommer i regering er ligegyldigt: Den økonomiske politik ligger fast.
Spørgsmålet er om Helle T kan undvære Venstres erfarne ministre - først og fremmest Lars L - i maskinrummet. Ud fra den betragtning kan R og SF være ligegyldige.
SF har ingen erfaring - endsige kvalificerede folk. R har nok erfarne (her skræmmer Marianne Jelveds spor så); men ikke ret mange - det har man ikke efter man har sniffet til spærregrænsen.

Så gider jeg ikke, at blive skubbet i skoene, at det skulle være en drømmeregering - og blive påduttet en eller anden romantisk forestillinjg: Det handler om at kunne tælle til 90 og kun det.

Kun kombinationsmuligheder på 90 og derover kommer i betragtning.

Okay - så går jeg planken ud.

Regeringen bliver S-SF-R

SF kan ikke hoppe af nu, selvom nogle af dem har lyst, og S kan heller ikke sparke dem ud. De har simpelthen messet det fælles projekt for mange gang.
R vil med i regeringen og ind i maskinrummet - det er en pris Helle Thorning ikke kommer uden om at betale for statsminister stolen.

Statsminister: Helle Thorning

Finansminister: Margrethe Vestager. Den pris kommer det tilgengæld til blive svært for S og SF baglandet at finde en grimasse, der kan passe over. Men den er et ufravigeligt krav fra MV. Hun vil helt ned i de dybeste hjørner af maskinrummet og se hvor galt det egentlig står til; og Thorning er formentlig ikke selv specielt ked af at betale prisen. Vestager er, næst efter Lykketoft, den mest kompetente politiker til posten og Thorning stoler formentlig mere på Vestager and mange af sine egne.

Udenrigsminister: Villy Søvndal . Han kan ikke slippe sine personlige ambitioner, selvom det tydeligvis ville være klogt, og HTS og MV er mere end villige til at lade ham og SF stramme den løkke til -når de nu så gerne vil.

Indenrigsminister: Nikolaj Wammen. Selvforklarende.

Økonomi-og Samordningsminister : Bjarne Corydon. Havde formentlig været udset som finansminister, men valget har placeret MV på den plads.

Justitsminister : Henrik Sass. Et eller andet skal han jo have, og gruppeformand er nok for magtfuldt.

Undervisningsminister: Christine Antorini. Bare et gæt.

Jeg tror at vi først kommer til valg igen i forsommeren 2015, men SF skalder formentlig af regeringen omkring 2013. Omkostningerne i mandater bliver for tunge at bære. Det bare ikke et regeringsdueligt parti.
Hvad der sker i 2015 er det umuligt at gætte på, men jeg vover et enkelt vildskud (alle har sikkert alligevel glemt det til den tid Cool ).
-De radikale bliver halveret (mindst), men sidder stadig i regering efter valget.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Kunsten at tælle til 90 - Page 2 Empty Cirb: Helle kan ikke stille med et fuldt hold.

Indlæg af Thomas Tirs Sep 27, 2011 4:10 pm

Du viser selv, at problemet er at stille et fuldt hold.

Spørgsmålet er om Søvndal kan holde til at gå med i en regering uden indflydelse på politikken.

Jeg vil blive overrasket, hvis Sass ikke bare falder til bunds i udvalget for flyvehavre. Helle T er ikke den mest tilgivende.
Og man kan ikke stole på Sass.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34108
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kunsten at tælle til 90 - Page 2 Empty Sv: Kunsten at tælle til 90

Indlæg af Cirb Tirs Sep 27, 2011 4:17 pm

Thomas skrev:Du viser selv, at problemet er at stille et fuldt hold.

Spørgsmålet er om Søvndal kan holde til at gå med i en regering uden indflydelse på politikken.

Jeg vil blive overrasket, hvis Sass ikke bare falder til bunds i udvalget for flyvehavre. Helle T er ikke den mest tilgivende.
Og man kan ikke stole på Sass.


Aaah, hva....
Der er da en del andre socialdemokratiske og radikale minsteremner. Og også et enkelt eller to i SF - jeg tør bare ikke gætte på hvem der får hvad, endsige hvad ministerierne kommer til at hedde....

Men et frækt fra hoften - Ole Sohn som skatteminister affraid

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Kunsten at tælle til 90 - Page 2 Empty Sv: Kunsten at tælle til 90

Indlæg af Thomas Tirs Sep 27, 2011 4:27 pm

Cirb skrev:

Aaah, hva....
Der er da en del andre socialdemokratiske og radikale minsteremner. Og også et enkelt eller to i SF - jeg tør bare ikke gætte på hvem der får hvad, endsige hvad ministerierne kommer til at hedde....

Men et frækt fra hoften - Ole Sohn som skatteminister affraid

Mvh
Cirb

Du kan se, hvilke problemer udenrigsministerposten volder - jeg kan ikke finde nogen forsvarsminister - f.eks.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34108
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kunsten at tælle til 90 - Page 2 Empty Sv: Kunsten at tælle til 90

Indlæg af Cirb Tirs Sep 27, 2011 4:55 pm

Thomas skrev:

Du kan se, hvilke problemer udenrigsministerposten volder - jeg kan ikke finde nogen forsvarsminister - f.eks.

Du mener hende der sidder der nu havde specielle forudsætninger inden for området ? Iøvrigt tankevækkende at hun fra mit hjørne af verdenen ser ud til at klare det væsentlig bedre end ham der havde posten før...

Og udenrigsminister er kun et problem fordi Villy insisterer på at ville have jobbet. Når han giver op kan man for det første nok godt få Lykketoft interesseret i at fratræde som formand for folketinget, og ellers kan der med garanti findes en relevant kandidat et eller andet sted i A eller B, hvis ikke i folketingsgruppen, så i baglandet.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Kunsten at tælle til 90 - Page 2 Empty Sv: Kunsten at tælle til 90

Indlæg af dkguy66 Tirs Sep 27, 2011 5:16 pm

Nu er det vist selvskrevet at John Dyhrby Poulsen fra S vil blive forsvarsminister. Han har på det seneste vist sig i et meget pænt jakkesæt, og er jo S forsvarsordfører.

Men det er ikke kun S og SF der kan have problemer med holdet, også R kan have problemer. Ud af R's gruppe på 17 medlemmer, er de 3 eneste gengangere. De resterende 14 er nyvalgte. Altså uden et minuts politisk erfaring. Det er altså kun de virkelig tunge drenge man indkalder til en ministerpost uden medlemsskab af tinget.

Så spørgsmålet er hvad de radikale vil gøre. Der tales jo om at en regering vil få en fordeling med hhv 11 ministre til S, 6 til SF og 6 til R. Hvor skal de sidste 3 R ministre komme fra?

Cirb

Nu skal du ikke glemme at Schlüters VKR regering faktisk sad på fremskridtspartiets stemmer! Hvad enten det er din manglende viden, eller bare en forglemmelse ved jeg ikke.

Og som jeg tidligere har skrevet, så er politik det umuliges kunst. Og tit ser man løsninger, på trods af, og ikke på grund af.

Jeg tror dog også selv at det starter med en S-R-SF regering. Det der taler imod, er dog den tid det tager at få regeringsgrundlaget på plads.

Man skulle jo tro, at S og SF allerede havde en plan klar for det tilfælde at magten skiftede. Og at det med udgangspunkt i den plan skulle danne grundlag for samtalerne med R.

Når R så afviser S og SF's økonomiske politik, hvad de jo forlængst har gjort, så er det at problemerne opstår. For hvad siger SF til det? Hvor langt kan Villy S gå uden at hans gruppe siger fra?

Og med mit kendskab til de radikale, og morten Østergaard, så er de radikale meget stærke i forhandlinger. Til tider alt for stærke i forhold til indflydelsen.

Et helt andet problem, er at R jo har lovet at pege på Helle T. Det har de gjort nu. Og dermed har de levet op til deres løfte. Viser det sig at de ikke kan blive enige om et grundlag, så vil R føle at de har holdt sit løfte, og nu blot må konstatere at det ikke er muligt, og at de er frit stillet til at kigge andre veje.

Afbuddet til det omtalte møde betyder nok ikke så meget andet, end at Helle T langt fra er færdig med at få kabalen til at gå op.

Der er åbning af FT på tirsdag, og da skal hun holde en tale, have regeringen på plads - ministrene er det mindste, det er en opringning om aftenen og en dag hos Dronningen og udveksling af gaver i ministerierne. Det kan jo i teorien ske mandag. MEn talen skal skrives, med godkendelse hos alle 4 partier. og R hopper ikke i seng med nogen uden at de har fået mere end sin del af kagen.

Men jeg tvivler på at en S-R-SF holder til 2015. Og mon ikke at oppositionen gerne ser et hurtigt valg, da det jo var få mandater der skulle skifte side. Man skal bare have udstillet de radikales svigt af økonomiske reformer med S og SF, så ryger de fluks ned på en 10 stykker igen, og dermed er blå stue i flertal igen.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Kunsten at tælle til 90 - Page 2 Empty Sv: Kunsten at tælle til 90

Indlæg af Cirb Tirs Sep 27, 2011 5:20 pm

Klaus Bondam ville da være oplagt som marineminister.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Kunsten at tælle til 90 - Page 2 Empty Sv: Kunsten at tælle til 90

Indlæg af dkguy66 Tirs Sep 27, 2011 5:28 pm

Cirb skrev: Og udenrigsminister er kun et problem fordi Villy insisterer på at ville have jobbet. Når han giver op kan man for det første nok godt få Lykketoft interesseret i at fratræde som formand for folketinget, og ellers kan der med garanti findes en relevant kandidat et eller andet sted i A eller B, hvis ikke i folketingsgruppen, så i baglandet.

Mvh
Cirb

Jeg tror ikke at de nye radikale medlemmer vil se positivt på at man henter ministre udefra. Nogen af de eneste emner, har jo selv valgt at gå på pension, og enhver nyvalgt vil da undre sig over at en frivilligt aftrådt indkaldes som minister. Og de 3 tilbageværende i den radikale gruppe, er altså i massivt mindretal når det kommer til at træffe beslutninger, uanset om Manu Sareen er der også.

De radikale skal virkelig gå på en knivsæg. Sporene fra Naser Khader og Samuelsen skræmmer, og da de radikale jo er splittet på midten, skal der jo ikke meget til for at en radikal eller 2, ja måske endda 3 smutter til blå stue, når S og SF viser sit sande ansigt.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Kunsten at tælle til 90 - Page 2 Empty Sv: Kunsten at tælle til 90

Indlæg af Cirb Tirs Sep 27, 2011 6:46 pm

dkguy66 skrev:

Så spørgsmålet er hvad de radikale vil gøre. Der tales jo om at en regering vil få en fordeling med hhv 11 ministre til S, 6 til SF og 6 til R. Hvor skal de sidste 3 R ministre komme fra?

Næppe fra folketingsgruppen, hvilket de heller ikke behøver....

dkguy66 skrev:Nu skal du ikke glemme at Schlüters VKR regering faktisk sad på fremskridtspartiets stemmer! Hvad enten det er din manglende viden, eller bare en forglemmelse ved jeg ikke.

Forglemmelse, men fremskridtspartiet var heller ikke DF, og havde ikke noget der bare lignede det modsætningsforhold, der er mellem DF og de radikale idag. Jeg gentager - en regering med deltagelse af de radikale og DF som parlamentarisk grundlag er blå stue, der drømmer i farver.

dkguy66 skrev:Og som jeg tidligere har skrevet, så er politik det umuliges kunst. Og tit ser man løsninger, på trods af, og ikke på grund af.

Jeg tror dog også selv at det starter med en S-R-SF regering. Det der taler imod, er dog den tid det tager at få regeringsgrundlaget på plads.

Nu har det foreløbigt ikke taget længere end det plejer..
http://jp.dk/indland/indland_politik/article2548220.ece

dkguy66 skrev:Man skulle jo tro, at S og SF allerede havde en plan klar for det tilfælde at magten skiftede. Og at det med udgangspunkt i den plan skulle danne grundlag for samtalerne med R.

Når R så afviser S og SF's økonomiske politik, hvad de jo forlængst har gjort, så er det at problemerne opstår. For hvad siger SF til det? Hvor langt kan Villy S gå uden at hans gruppe siger fra?

Og med mit kendskab til de radikale, og morten Østergaard, så er de radikale meget stærke i forhandlinger. Til tider alt for stærke i forhold til indflydelsen.

Et helt andet problem, er at R jo har lovet at pege på Helle T. Det har de gjort nu. Og dermed har de levet op til deres løfte. Viser det sig at de ikke kan blive enige om et grundlag, så vil R føle at de har holdt sit løfte, og nu blot må konstatere at det ikke er muligt, og at de er frit stillet til at kigge andre veje.

Afbuddet til det omtalte møde betyder nok ikke så meget andet, end at Helle T langt fra er færdig med at få kabalen til at gå op.

Der er åbning af FT på tirsdag, og da skal hun holde en tale, have regeringen på plads - ministrene er det mindste, det er en opringning om aftenen og en dag hos Dronningen og udveksling af gaver i ministerierne. Det kan jo i teorien ske mandag. MEn talen skal skrives, med godkendelse hos alle 4 partier. og R hopper ikke i seng med nogen uden at de har fået mere end sin del af kagen.

Helt enig i det meste, men konklusionerne er smæk forkerte. Ligegyldigt hvor meget du ønsker det modsatte, skal de nok få brikkerne sat sammen.
For at bruge dit eget billede er den eneste kage, som R kan få en bid af, den de kan bage sammen med HTS. Det er muligt at venstre synes den er lille og tør, men venstre har slet ikke nogen kage at dele ud af og får det formentlig tidligst igen i 2015.

dkguy66 skrev:Men jeg tvivler på at en S-R-SF holder til 2015. Og mon ikke at oppositionen gerne ser et hurtigt valg, da det jo var få mandater der skulle skifte side. Man skal bare have udstillet de radikales svigt af økonomiske reformer med S og SF, så ryger de fluks ned på en 10 stykker igen, og dermed er blå stue i flertal igen.

Hvis Blå Stue skulle stå til at vinde vil det være meget motiverende for HTS, MV og VS til ikke at blive uvenner eller udskrive valg. Den største chance for et valg inden foråret 2015 er, hvis socialdemokraterne pludselig går massivt frem i meningsmålingerne.

Lyt lidt til Løkke - han har fanget den
http://www.dr.dk/Nyheder/Temaer/2011/Valg/2011/09/24/072122.htm
Hendes flertal skal nok vise sig at holde, selv om det kan være svært at forene Det Radikale Venstres og Enhedslistens synspunkter i et fælles regeringsgrundlag, siger Lars Løkke Rasmussen.
- Hvis man har det håb, at den ny regering får kort levetid, tror jeg, at man skal væbne sig med tålmodighed. Jeg har sagt det før, men i denne sag skal det nok passe, at magtens sødme er det krydderi, som giver den bedste smag, når man skal sluge en kamel.
Mange kameler skal sluges
- Jeg tror, at der i det nye flertal er mange kameler, der skal sluges, og jeg tror på, at magtens sødme kan medvirke til, at de bliver slugt, siger Lars Løkke til avisen.


Mvh
Cirb


Sidst rettet af Cirb Tirs Sep 27, 2011 7:07 pm, rettet 1 gang

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Kunsten at tælle til 90 - Page 2 Empty Sv: Kunsten at tælle til 90

Indlæg af Cirb Tirs Sep 27, 2011 7:06 pm

dkguy66 skrev:

De radikale skal virkelig gå på en knivsæg. Sporene fra Naser Khader og Samuelsen skræmmer, og da de radikale jo er splittet på midten, skal der jo ikke meget til for at en radikal eller 2, ja måske endda 3 smutter til blå stue, når S og SF viser sit sande ansigt.

Helt, helt enig.
Der kan sagtens være indtil flere løse kanoner blandt de alt for unge og uerfarne, der er valgt ind - og der ligger formentlig blå bloks største chance for at komme tilbage til magten inden 2015. På den anden side vil det øjeblikkeligt udløse et valg, hvor de samme unge wannabees ryger tilbage på skolebænken, så hvis der er bare lidt selvopholdelses drift og tankevirksomhed i dem (der er langt fra givet) holder de sig på måtten...

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Kunsten at tælle til 90 - Page 2 Empty Sv: Kunsten at tælle til 90

Indlæg af dkguy66 Tirs Sep 27, 2011 7:19 pm

Cirb

Jeg tror ikke du skal undervurdere ministerbilerne, og magten som minister, ved at afskrive en VRK regering, med støtte fra LA og DF. Det handler jo om parlamentarisk støtte, ikke et ægteskab.

Og DF har jo tidligere vist, at når det kommer til stykket, så er deres raslen med sablen jo kun et spil for galleriet, når det kommer til at trække tæppet væk under VK regeringen.

Og det samme vil sikkert være tilfældet med en VRK regering. Baggrunden for R til en sådan regering er at de kan få gennemført de reformer, de efterspørger, og det med både V, K, LA og R. DF har så valget, er de med eller ude.

Jeg siger ikke det sker nu, men muligheden er helt klart tilstede. Særligt hvis der opstår uenigheder i R's FT gruppe. Husk også at en radikal er en person der endnu ikke har fundet ud af om de er til venstre eller til højre. OG nogle få finder aldrig ud af det. Marianne Jelved for eksempel. Og slet ikke hvis der er penge i det.

Men ingen tvivl om at der kommer en S R SF regering til at starte med. Men med et EL der skal have fripas til mange sager, så vil regeringen sikkert sparke alle de væsentlige sager til hjørnespark, og håbe på de forsvinder af sig selv. De ved nemlig også godt at det kun er 3 mandater der skal svinge tilbage til blå stue, for at flertallet skifter.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Kunsten at tælle til 90 - Page 2 Empty Sv: Kunsten at tælle til 90

Indlæg af dkguy66 Tirs Sep 27, 2011 7:26 pm

Cirb skrev:

Helt, helt enig.
Der kan sagtens være indtil flere løse kanoner blandt de alt for unge og uerfarne, der er valgt ind - og der ligger formentlig blå bloks største chance for at komme tilbage til magten inden 2015. På den anden side vil det øjeblikkeligt udløse et valg, hvor de samme unge wannabees ryger tilbage på skolebænken, så hvis der er bare lidt selvopholdelses drift og tankevirksomhed i dem (der er langt fra givet) holder de sig på måtten...

Mvh
Cirb

Tjaaa jeg giver regeringen 1-2 år. ikke mere. Og i mellemtiden har de konservative forhåbentlig renset ud, fået vedtaget en konservativ politik, og Lars Løkke har haft tid til at skrive et regeringsgrundlag, baseret på en endnu værre krise, end den der lige nu florerer.

Bare vent, til en rød regering vedtager kønskvoter i best og andre organer. OG bare vent til hende den rabiate radikale dulle får taletid i medierne. Så er enhver normalt tænkende person flygtet fra de radikale. Og de sidste café latte drikkende studerende har fundet ud af hvad livet handler om. Og så er det tilbage til de 8-10 mandater for R.

Men magtfaktoren kan til tider snyde, så jeg vil ikke blive overrasket, hvis S og SF sælger ud af sine holdninger, alene for at sidde for bordenden. Det kan de nemlig godt li. Særligt S'erne.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Kunsten at tælle til 90 - Page 2 Empty Sv: Kunsten at tælle til 90

Indlæg af Cirb Tirs Sep 27, 2011 8:09 pm

dkguy66 skrev: OG bare vent til hende den rabiate radikale dulle får taletid i medierne.

Mener du Zenia Stampe ? Jeg har faktisk hørt fra sædvanligvis pålidelig kilde, at hun er en seriøs kandidat til posten som forsvarminister.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Kunsten at tælle til 90 - Page 2 Empty Sv: Kunsten at tælle til 90

Indlæg af Cirb Ons Sep 28, 2011 12:06 pm

»Sort røg, hvidt tårn. Langt til hvid røg, sort tårn«.

Det lyder ikke som vi skal vente at se noget lige nu.....

EDIT: Og dog

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Kunsten at tælle til 90 - Page 2 Empty Sv: Kunsten at tælle til 90

Indlæg af dkguy66 Ons Sep 28, 2011 5:45 pm

JA, det var Zenia Stampe jeg tænkte på.

Haha det er da god humor - ZS som forsvarsminister. Very Happy

Det er da den direkte vej til at udradere sig selv som parti.

Men hørte at R havde stormøde torsdag aften, hvor man skal drøfte/godkende et regeringsgrundlag.

Og senest, at det nok først er mandag at en ny regering præsenteres, som formodet.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Kunsten at tælle til 90 - Page 2 Empty Sv: Kunsten at tælle til 90

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 2 af 3 Forrige  1, 2, 3  Næste

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum