Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Focus på landbruget.

Go down

Focus på landbruget. Empty Focus på landbruget.

Indlæg af Thomas Ons Nov 06, 2013 6:07 am

Bankerne afviser levedygtige kunder.

De har nemlig for mange, der ikke er det.

Pointen er imidlertid nok en anden.

Nemlig, at der er et behov for landbrugs- og lokalbanker, som de bestående (jeg anvender begrebet løst) banker ikke kan håndtere.

Der skal med andre ord frisk kapital til - udenfor de bestående bankers kinesisk æskesystem og spindelvæv af besynderlige garantier, crossholding og spindelvæv af lokumsaftaler.

Realkreditudlånet til en side, for det bygger på nogle urealistiske ejendomsværdier; men herudover er der usikrede driftskreditter. Det man i gamle dage kaldte høstpantebreve. Dvs. med sikkerhed i den kommende høst blev der ydet kredit. Det er nok mindre aktuelt, fordi jeg formoder at produktionen af slagtesvin er nogenlunde kontinuert. Det betyder naturligvis, at der er en betydelig investering i "halvgående" grise.

Landbrugets gæld

Der er reelt ikke sket en skid siden 2004 - udover naturligvis at der er blevet flere flexlån.

Faren er, at uden deciderede landbrugsbanker, så risikerer man at konverteringen af flexlort til ordentlige annuiteter, ikke kommer i gang. Ca. 1/3 af landbrugsudlånet er med afdrag og næsten det hele er flexlort.

Hvis man insisterer på at sunde bedrifter - forstået som bedrifter med et driftsoverskud - skal betale strafporto i banken, så kommer man aldrig i gang med at afdrage på gælden og tabene.

Det kan godt være, at man skulle komme i gang med en decideret landbrugsbank - eller måske rettere 4 - for at løfte landbrugets kredit helt ud af de nuværende banker og kreditforeningers klør.

Situationen er nemlig langt fra håbløs på driften! Jeg har skrevet det før; men den stormende jubel har slet ikke rejst sig - slet ikke.

Ser vi på priserne så er de ved at komme op på et respektabelt niveau. At der så er problemer med det kinesiske sammenbrud er noget andet. Det betyder så at foderpriserne er faldende - specielt på svineproduktion kommer de to ting altid modsat hinanden.
her skal vi så også tage i betragtning, at USD er lav!

Vi står med andre ord i den sædvanlige situation, at bankerne går i vejen for erhvervslivet.

Jeg ser ikke anden løsning end, at man finder nogle midler som ansvarlig kapital til understøtning af landbrugets driftskredit. Dermed kan man isolere tabene, hvor de hører hjemme: I bankerne.

At disse rodede presseindlæg med jammer fra økotåber, slagterioverenskomster, Finansiel Stabilitet og hvad ved jeg - de peger blot på en manglende indsigt i problemstillingen. Der burde være mere relevante ting at diskutere end rejsebilag.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34411
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Focus på landbruget. Empty Dér kom den!

Indlæg af Thomas Man Dec 16, 2013 1:27 pm

Jeg glæder mig til at få at vide, hvad den indeholder.

Reklamen

Faktaark - Vor Herre bevars.

Så vidt jeg kan se, så er der 2 mia. af de tre til finansiering.

Belåningsprocenterne i Landbruget er ikke skræmmende. 10% over 100% og 30% over 80%. Uheldigt - javel; men ikke uløseligt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34411
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Focus på landbruget. Empty Det er jo finansieringen, det drejer sig om

Indlæg af Thomas Man Dec 16, 2013 5:22 pm

Tjaa.....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34411
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Focus på landbruget. Empty Sv: Focus på landbruget.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum