Højhastighedstog Oslo - København.
Side 1 af 1
Højhastighedstog Oslo - København.
Enorme udfordringer!
Det, der muligvis kunne være perspektiv i var en godsbane fra Göteborg til København til Hamborg.
Men så ligger skinnerne der alligevel? Nej! De gør ikke!
Se godstog kan ikke lide stigninger og passagertog kan ikke lide kurver.
Enten kører man over et bjerg eller udenom - det er så få større byer, der ligger på bjergtoppe.
Hele ideen med at køre igennem bjerget er fin - på piperet; men er rasende dyr. Alternativet er broer over dale, det er heller ikke gratis.
Kan det ikke lade sig gøre? Tjo... inden for bygningsingeniørarbejder kan det meste lade sig gøre - bare man bruger penge nok! Problemet er, at se bare nogen af dem igen.
Storebæltsbroen har jo aldrig kunnet svare sig: Det var et politisk ønske om at binde Danmark sammen. Færgerne var meget billigere. Men har broen ikke været en god idé? Jo da!
Den kunne bare først realiseres den dag, man fandt en måde, så svenskerne ikke kunne komme over isen! Den fejl med Carl XII måtte ikke gentage sig. I mellemtiden var russerne så blevet mere end et irritationsmoment, så man måtte sørge for, at man heller kunne komme gennem Storebælt, så derfor skulle skidtet kunne mineres, så russerne aldrig kom ud af Østersøen.
Stockholm???
Jamen helle dusse da! Hele princippet i et fængsel for svært belastede kriminelle er at disse forbrydere ikke skal flytte sig - nogen sinde! De skal - ligesom åndssvage - gemmes væk i ødemarken! Den friske luft er så godt for små urolige gemytter! - Vi må tænke på de åndelige værdier og den mentale sundhed: Ingen af dem fremmes ved for tæt kontakt med Sverrig!
Der kan være et perspektiv i at renovere en bane til godstrafik, så Göteborg kan bruges i stedet for Hamborg eller Rotterdam; men jeg tvivler - Århus - evt. Frederikshavn er mere oplagte - og så er der ikke så mange svenskere. Jamen Norge da? Jo, det er svært at bo i Udkantsdanmark!
HA! Det kan ikke svare sig! Der er én lufthavn i Skandinavien: Kastrup! En nordmand forlader ikke Norge og ingen vil til Stockholm.”Det teknisk mest sammenlignelige projekt er Kanaltunnellen mellem England og Frankrig. Der gik anlægsselskabet konkurs og blev reorganiseret af et par gange. Det skal vi ikke kopiere.”
Der er udarbejdet rapporter om anlægsinvesteringen, så nu arbejder NIRAS med at opstille et totalt budget for drift, vedligehold og reinvestering for at afdække finansieringsmuligheder for de forskellige faser.
Det, der muligvis kunne være perspektiv i var en godsbane fra Göteborg til København til Hamborg.
Men så ligger skinnerne der alligevel? Nej! De gør ikke!
Se godstog kan ikke lide stigninger og passagertog kan ikke lide kurver.
Enten kører man over et bjerg eller udenom - det er så få større byer, der ligger på bjergtoppe.
Hele ideen med at køre igennem bjerget er fin - på piperet; men er rasende dyr. Alternativet er broer over dale, det er heller ikke gratis.
Kan det ikke lade sig gøre? Tjo... inden for bygningsingeniørarbejder kan det meste lade sig gøre - bare man bruger penge nok! Problemet er, at se bare nogen af dem igen.
Storebæltsbroen har jo aldrig kunnet svare sig: Det var et politisk ønske om at binde Danmark sammen. Færgerne var meget billigere. Men har broen ikke været en god idé? Jo da!
Den kunne bare først realiseres den dag, man fandt en måde, så svenskerne ikke kunne komme over isen! Den fejl med Carl XII måtte ikke gentage sig. I mellemtiden var russerne så blevet mere end et irritationsmoment, så man måtte sørge for, at man heller kunne komme gennem Storebælt, så derfor skulle skidtet kunne mineres, så russerne aldrig kom ud af Østersøen.
Stockholm???
Jamen helle dusse da! Hele princippet i et fængsel for svært belastede kriminelle er at disse forbrydere ikke skal flytte sig - nogen sinde! De skal - ligesom åndssvage - gemmes væk i ødemarken! Den friske luft er så godt for små urolige gemytter! - Vi må tænke på de åndelige værdier og den mentale sundhed: Ingen af dem fremmes ved for tæt kontakt med Sverrig!
Der kan være et perspektiv i at renovere en bane til godstrafik, så Göteborg kan bruges i stedet for Hamborg eller Rotterdam; men jeg tvivler - Århus - evt. Frederikshavn er mere oplagte - og så er der ikke så mange svenskere. Jamen Norge da? Jo, det er svært at bo i Udkantsdanmark!
Thomas- Antal indlæg : 34544
Join date : 27/10/08
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum