Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Huslån

4 deltagere

Go down

Huslån Empty Huslån

Indlæg af Pjuske Søn Okt 26, 2008 11:55 am

Vi har lige sprunget ud i det og købt hus, vi har en stor udbetaling ca. 2/3 men skal låne 800000,- jeg har altid været lidt af en gambler, og har tidligere haft flexlån, er dog meget i tvivl om lånetype nu. Skæringsdagen vil blive 1/3-09.

Så jeg håber at i kan hjælpe mig med nogle gode råd/foreslag Rolling Eyes

Pjuske

Antal indlæg : 3
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Huslån Empty Sv: Huslån

Indlæg af Monet Søn Okt 26, 2008 2:11 pm

Pjuske skrev:Vi har lige sprunget ud i det og købt hus, vi har en stor udbetaling ca. 2/3 men skal låne 800000,- jeg har altid været lidt af en gambler, og har tidligere haft flexlån, er dog meget i tvivl om lånetype nu. Skæringsdagen vil blive 1/3-09.

Så jeg håber at i kan hjælpe mig med nogle gode råd/foreslag Rolling Eyes

I det nuværende marked er mit indtryk at man skal holde sig langt væk fra variabelt forrentede lån, da usikkerheden omkring renten er meget stor for tiden. Vi er nok en del klogere, når vi kommer efter december, hvor at 300 mia kr variabelt forrentede lån skal refinansieres.

Så umiddelbart ville jeg vælge et fastforrentet lån med afdrag, selvom det er dyrere. Hvis HCGN får ret i at vi får en meget høj inflation, så kan det måske også godt betale sig at tage et afdragsfrit lån, og så omlægge det om nogle år, når inflationen har ædt en pæn del af lånet.

Monet

Antal indlæg : 77
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Huslån Empty Sv: Huslån

Indlæg af peter777 Søn Okt 26, 2008 2:21 pm

Tror også at afdragsfri er det bedste. Det vil det nok altid være pga. det fænomen som hedder inflation, men det kommer jo an på om banken vil bevilge afdragsfrihed, og så iøvrigt ikke dermed kræver en højere rente.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Huslån Empty Sv: Huslån

Indlæg af Monet Søn Okt 26, 2008 2:29 pm

peter777 skrev:Tror også at afdragsfri er det bedste. Det vil det nok altid være pga. det fænomen som hedder inflation, men det kommer jo an på om banken vil bevilge afdragsfrihed, og så iøvrigt ikke dermed kræver en højere rente.

Hvis man kan lægge 2/3 kontant og kun skal låne til den sidste 1/3 del, og at man uden problemer ville kunne sidde med at fastforrentet med afdrag, så burde realkreditten ikke nægte afdragsfrihed. Det kan godt være at vi vil se ret store prisfald, men selv de værste skeptikere kan vel ikke argumentere for at priserne skal falde med mere end 50%, og så er vedkommende stadig solvent.

Monet

Antal indlæg : 77
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Huslån Empty Sv: Huslån

Indlæg af Pjuske Søn Okt 26, 2008 2:51 pm

peter777 skrev:Tror også at afdragsfri er det bedste. Det vil det nok altid være pga. det fænomen som hedder inflation, men det kommer jo an på om banken vil bevilge afdragsfrihed, og så iøvrigt ikke dermed kræver en højere rente.

Hvad er fidusen med at vælge fastforrentet med afdragsfrihed.

Pjuske

Antal indlæg : 3
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Huslån Empty Sv: Huslån

Indlæg af Monet Søn Okt 26, 2008 3:21 pm

Pjuske skrev:

Hvad er fidusen med at vælge fastforrentet med afdragsfrihed.

Når du optager et fastforrentet lån uden afdrag de første 10 år i 2009 på 800.000, så vil du have en fast månedlig ydelse på X kr de næste 10 år. Denne ydelse skal betales fra en indkomst Y, dvs. den relative udgift er X/Y. Hvis der så sker en kraftig stigning i inflationen så den kommer op på 7-10 % mod 2-3 %, så vil lønpresset gøre at lønningerne også vil stige med f.eks. 5-7%, sådan at man delvist bliver kompenseret for at varerne i butikkerne hele tiden bliver dyrere. (Men ellers har et mindre fald i levestandard)

Men da du har et fastforrentet lån, så vil denne ydelse ikke stige, og i løbet af få år betaler man måske kun X/(Y+25%), da lønningerne pga. inflationen er steget 25%, dvs. du bruger markant mindre på din bolig, og kan bruge dem på noget andet. Afdraget på et fastforrentede lån er relativt lille de første år, så hvis vi får en voldsom inflation vil afdragene være ubetydelige.

Hvis vi derimod får deflation, så vil det være bedre med et fastforrentet lån med afdrag, sådan at ens restgæld ikke bliver forholdsvis større i forhold til indkomsten. Fastforrentede lån med afdrag har de fleste fordele, men den gevaldige bagdel at de er de dyreste. Men sikkerhed koster.

Jeg vil ikke røre flexlånene før der for alvor bliver skabt ro om økonomien og det tager 2-3 år mindst. Og i mellemtiden kan vi måske se flexrenter som er endnu højere end dem vi ser pt. Inden flexrenten steg til det nuværende niveau kunne man også have overvejet at få et FlexGarantilån med et loft på 6%, sådan at man i tider som disse fik de fastforrentedes fordele, og i bedre tider fik flexlånenes fordel. Så hvis renten falder igen, sådan at disse bliver overkommelige kunne dette også være en mulighed, da man trods alt fra starten kan regne ud hvad det vil koste hvis man rammer de 6%.

Monet

Antal indlæg : 77
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Huslån Empty Sv: Huslån

Indlæg af Pjuske Ons Okt 29, 2008 12:32 am

Tak for svarene

Pjuske

Antal indlæg : 3
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Huslån Empty Sv: Huslån

Indlæg af Thomas Ons Okt 29, 2008 4:49 pm

Hvis du kan få det fast forrentede lån i NORDEA kredit....

Efter min vurdering vil de have de mindste bidrag til imødegåelse af tab fremover.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Huslån Empty Sv: Huslån

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum