Tak Bernstein - det er bare 6 år for sent!
4 deltagere
Side 1 af 1
Tak Bernstein - det er bare 6 år for sent!
Bernstein: Vi burde have set det!
Undskyld, jeg spørger; men hvordan kunne det være, at undertegnede sammen med et par enkelte andre kunne se i foråret 2007, at dette ville ende frygtelig galt? Ingen avancerede modeller, stress tests: Bare tal - helt alment tilgængelige - der IKKE hang sammen, de hænger STADIG ikke sammen.
Ikke noget med guddommelig indsigt - ganske enkelt et spørgsmål om at kikke på tallene, der ikke kunne passe!
Hvorfor slikke spyt fra den flok krybdyr i bankerne?
Undskyld, jeg spørger; men hvordan kunne det være, at undertegnede sammen med et par enkelte andre kunne se i foråret 2007, at dette ville ende frygtelig galt? Ingen avancerede modeller, stress tests: Bare tal - helt alment tilgængelige - der IKKE hang sammen, de hænger STADIG ikke sammen.
Ikke noget med guddommelig indsigt - ganske enkelt et spørgsmål om at kikke på tallene, der ikke kunne passe!
Hvorfor slikke spyt fra den flok krybdyr i bankerne?
Thomas- Antal indlæg : 34541
Sv: Tak Bernstein - det er bare 6 år for sent!
Det fulde interview, vil jeg tro?
http://www.information.dk/comment/763628
/BF
/BF
Gæst- Gæst
Den er lidt for facil den forklaring.
Man vidste fra 2003 og fremefter, hvor skrøbelige bankerne var: Se på de Pengepolitiske udlånBamsesFar skrev:Det fulde interview, vil jeg tro?
/BF
Fra 2004 stiger de udlån fra ca. 50 mia. til 250 mia. i 2007. Da man forsøger at stramme op på at man bare belåner flexlort i Nationalbanken og belønner en uforsvarlig udlånspolitik med billig kredit, ja, så er det at det går rigtigt galt. Inden jul 2007 VIDSTE man, at det ville gå galt. Når Nationalbanken udlåner 200 mia. til bankerne, som bare fortsætter udlånet, så KAN ingen egenkapital følge med til dækning - derfor fiser soliditeten i hele sektoren igennem gulvet. Fra årsskiftet 2007/8 er det udelukkende et spørgsmål om hvornår det går galt.
Det er notorisk usandt!
I forhold til afdragsfrie og rentetilpasningslån, som også er blevet udpeget som en medvirkende årsag til krisen, siger Nils Bernstein, at »hvis vi kan slippe for at lave lovgivning, så synes jeg, at det er fint. Alt peger også på, at institutterne selv strammer op på det felt.«
Realkreditudlån har på intet tidspunkt vis tegn på en stabilisering. Det eneste man kan sige er at flexlortet har fået en 3 års løbetid i stedet for en 1 års: Det er imidlertid uvæsentligt i sammenligning med at man finansierer en langsigtet forpligtigelse med korte lån - og der er masser af langsigtede penge, der trygler om en sikker placering - afkastet er lige meget, bare man ser nogle af pengene igen.
INTET er der betalt tilbage. INTET er bedret siden 2007 - intet!
Nej; men jeg brokker mig intenst over, at svin som Ulrikke og Bocian stadig trækker vejret.»Jeg piver ikke over, at vi får lidt knotne ord med på vejen over, at vi ikke så risikoen for, at det kunne gå så meget værre. Men jeg har den tilføjelse, at havde vi foreslået en opstramning, som krævede politisk handling, så har jeg svært ved at forestille mig, at man havde foretaget opstramninger med den holdning, der var udbredt i samfundet.«
Teknisk bemærkning: Det plejer at være på Kgs. Nytorv!»Husk på, at jeg var ved at blive henrettet på Rådhuspladsen så sent som i 2008, hvor jeg tillod mig at sige, at nu hvor konjunkturerne gik nedad – det var da arbejdsløsheden var under 2 pct. – så galt det om, at man ikke blev så forskrækket over den stigning, der var på vej i arbejdsløsheden. Det blev udlagt som, at jeg ønskede flere arbejdsløse,« siger Nils Bernstein med henvisning til et interview, han gav til P1 Business i juni 2008.
Men jo, jeg husker alle banksvinene og deres ondsindede psykopatier.
Den slags huskes - det bør banksvinene tænke på: Måtte de få en langsommelig og smertefuld død!»Men jo længere tid, der går,jo længere fjerner det sig fra den kollektive erfaring og kommer i baggrunden. Man kan spørge sig selv, hvor længe sådan en kollektiv forskrækkelse varer. Er det ti eller femten eller tyve år? Det er ikke til at sige.«
»Der vil komme et pres på et tidspunkt, det er mit bedste skøn.«
Også her er jeg helt enig med dig Thomas. I DET HELE!
Jeg skal nok gøre mit til at denne historiske krise vil stå frisk i erindringerne.
Tænk engang hvilke snotdumme idioter der har siddet, og fortsat sidder på ledende poster i landet.
Selvom de med hensigt har begået landsskadelig virksomhed for egen vindings skyld.
Det er ikke blot foragt jeg føler....nej det er ligefrem HAD
Nu er internettet og vedholden information noget banker, finansfolk/økonomer og politikere ikke kan tie ihjel.Bernstein henviser til, at den generation af politikere, der har oplevet den økonomiske krise i 70’erne, hvor dansk økonomi også var ude i torvene, førte til en lang periode med fokus på at holde orden i økonomien.
»Men jo længere tid, der går,jo længere fjerner det sig fra den kollektive erfaring og kommer i baggrunden. Man kan spørge sig selv, hvor længe sådan en kollektiv forskrækkelse varer. Er det ti eller femten eller tyve år? Det er ikke til at sige.«
»Der vil komme et pres på et tidspunkt, det er mit bedste skøn.«
Jeg skal nok gøre mit til at denne historiske krise vil stå frisk i erindringerne.
Tænk engang hvilke snotdumme idioter der har siddet, og fortsat sidder på ledende poster i landet.
Selvom de med hensigt har begået landsskadelig virksomhed for egen vindings skyld.
Det er ikke blot foragt jeg føler....nej det er ligefrem HAD
Gorrion- Antal indlæg : 1449
Ja mangler i den grad at kunne sætte nogle "likes". Hvorfor har vi ikke likes på det her medie?
Nå jeg er enig både med Thomas og Gorrion.
Og så glemmer vi lige , hvor Bernstein sad dengang ikke?
PS:
http://da.wikipedia.org/wiki/Nils_Bernstein
Nå jeg er enig både med Thomas og Gorrion.
Og så glemmer vi lige , hvor Bernstein sad dengang ikke?
PS:
doctor- Antal indlæg : 1673
Hvem siger at de er dumme? De har da hævet en fed hyre og en kæmpe pension som du og jeg betaler til. Mon ikke de er ret snu, siden de kan hæve kæmpe lønninger og fede pensioner ved at gøre ingen ting, eller ligefrem det modsatte at hvad de egentlig bliver betalt for?
Problem er sq da at de er pisse lige galde. De skal bare have fyldt kontoen, og så må landet jo sejle lige lukt neden om.
Problem er sq da at de er pisse lige galde. De skal bare have fyldt kontoen, og så må landet jo sejle lige lukt neden om.
Plyds- Antal indlæg : 1632
Geografisk sted : Ude-over-kanten
Brenstein som NB direktørhar helt klart altid været en meget politisk præget udnævnelse. Det havde ikke specilet meget med kvalifikationer at gøre. Man skulle have en, der var loyal og som ikke råbte for højtdoctor skrev:
PS:
Plyds- Antal indlæg : 1632
Geografisk sted : Ude-over-kanten
Jeg tror lige vi skal hæfte os ved én ting!Plyds skrev:Brenstein som NB direktørhar helt klart altid været en meget politisk præget udnævnelse. Det havde ikke specilet meget med kvalifikationer at gøre. Man skulle have en, der var loyal og som ikke råbte for højtdoctor skrev:
PS:
Allerede i 2007 er den gal - ca på det tidspunkt, hvor jeg begynder at skrive på boligdebatten.
Der forsvinder 50 mia. fra Nationalbankens pengepolitiske udlån. En stor del af disse penge har været lånt videre ud til andre banker.
Det klarer man så i Danske Bank formentlig ved at skaffe yderligere midler på det korte marked.
Roskilde Bank køber egne aktier op. Det gør jo naturligvis, at man strammer udlånet til de andre banker.
Da jeg begynder at skrive på boligdebatten - en virkning - ikke en årsag. Så er boligmarkedet allerede gået død. Priserne er høje; men ingen handler - eller rettere: Væsentlig færre handler.
Det var på det tidspunkt man skulle have skredet ind fra Finanstilsynets side. Når jeg kan se det, så kan principielt alle.
Det havde så nok ikke gjort den store forskel, fordi da havde det samlede realkreditudlån passeret der 1500 mia. Allerede på daværende tidspunkt var bankerne dødeligt såret.
National Irish Bank i Irland bliver købt ultimo 2004 - herinde hæfter vi os ved det tidspunkt, fordi det var dengang afdragsfrie flex blev indført. Men samtidig slår Straarup sømmet i låget på Danske Bank.
I 2006 købes Sampo Bank i Finland. Vi skal også være opmærksom på Danske Banks udenlandske udvidelser, der kun giver tab.
Det man evt. fra Nationalbankens side - og regeringen kunne have gjort ville ikke have afværget ulykken; men det havde nok gjort den mindre.
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|