Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Forstædernes Bank

Go down

Forstædernes Bank Empty Forstædernes Bank

Indlæg af Thomas Lør Aug 24, 2013 4:06 am

Jeg noterede mig i sin tid at egentlig bankdrift ikke interesserede dem.

Men så vidt jeg kan gennemskue, så er det et klassisk eksempel på at risiko ikke kan fjernes. Man kan diversificere sig ud af en usystematisk risiko; men risikoen bliver ikke væk - den bliver fordelt så tabene kommer jævnt - hvorved de kan betales af den løbende præmie, som er 1-2% af udlånet. Problemet med de usystematiske risiko er, at tabene kommer pr. definition i klumper. Dette usystematiske element skal så opsuges af reserverne som er opbygget i gode tider.

Det problematiske er at disse reserver dels ikke opbygges - de er jo resultatet af ledelsens fremragende indsats og skal ud til aktionærerne - dels at tab IKKE tages, hvorved udlånsbogen gror til i slam og en stadig ringere kvalitet. Det får egenkapitalen til at være for stor, som naturligvis skal bruges til vækst. Den hurtigste vækst fås ved at købe udlån for dyrt.

Forstædernes bank har lånt ud på gearing hvor hvert lag i gearingen tilføjede en risiko, der var overproportional stor.

Man har med andre ord gjort det modsatte af alt hvad bankdrift drejer sig om.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum