FED vil indskrænke opkøb
Side 1 af 1
FED vil indskrænke opkøb
Hmmm......
Det vi ser i øjeblikket er, at der bliver taget tab i Kina gennem valutaspekulation der reducerer guldværdien. Dem der ligger med meget guld vil jo blive taberne. Problemet er at guld er trods alt kun e. n lille del af pengemængden - selv med certifikater og andre derivater.
Men jo i forsøget på at skaffe likviditet er der et tilbagesalg af valuta og amerikanske statsobligationer.
Det giver sig ikke udtryk - endnu (og formentlig ikke fra denne faktor) - i en stigende rente.
Tabet og den stigende rente giver sig udtryk i den faldende USD.
Det er derfor ikke Greshams lov, at dårlige penge fortrænger gode penge: Både USD og guld (som vel må siges at være Kina og Indiens reelle møntfod - se bare, hvor meget INR falder (og det går stadig værre) - FALDER.
Denne proces benytter så EUR som en mur at spille op ad - uden det egentlig vedrører EUR i sig selv noget videre. Gjorde det det, så havde vi - udover den stigende EUR kurs set et rentefald fordi EUR blev budt op. Det er bare mere end almindeligt vanskeligt at lade renten falde i Europa - den befinder sig (i bedste fald) i højde med luven på gulvtæppet.
Den højere EUR betyder så heller ikke det vilde fordi eksporten skal foregå ind i et surt marked, så der bliver ikke noget solgt alligevel. Japan skal såmænd nok få solgt meget; men det bliver meget dyrt - for japanerne - YEN er faldet 30% på et år overfor EUR. Det skal nok blive ved.
Sagen er jo, at det bliver de faldende råvarepriser, der kommer Europa til hjælp. Sammen med fortsat nærmest ubegrænset kredit uden rente. Så Europa ligger - relativt set - lunt i svinget.
Her kan en sidebemærkning være på sin plads.
Den industri, der kommer til at drive Europa frem er ikke den, vi ser i dag - lad bare kinesere og japanere holde på sidste generations teknologi.
Et eksempel: Jeg lagde mærke til Audierne i LeMans, der brugte elmotorer/-generatorer på forhjulene til supplement af forbrændingsmotoren.
Det vil være uinteressant for personbiler.
Den teknologi skal bruges til lastbiler:
Brændselsforbruget er en afgjort sekundær betragtning. En ting er at lastbiler har svært ved at accelerere; men de har sgu sværere ved at bremse.
Pointen er, at når japanerne og kineserne har udlevet stordriftsfordelene, så hænger de på produkter med tiltagende lavt dækningsbidrag og manglende profit. Alene det, at man næppe investerer i teknologi, der ruinerer én selv - vel?
Det vi ser i øjeblikket er, at der bliver taget tab i Kina gennem valutaspekulation der reducerer guldværdien. Dem der ligger med meget guld vil jo blive taberne. Problemet er at guld er trods alt kun e. n lille del af pengemængden - selv med certifikater og andre derivater.
Men jo i forsøget på at skaffe likviditet er der et tilbagesalg af valuta og amerikanske statsobligationer.
Det giver sig ikke udtryk - endnu (og formentlig ikke fra denne faktor) - i en stigende rente.
Tabet og den stigende rente giver sig udtryk i den faldende USD.
Det er derfor ikke Greshams lov, at dårlige penge fortrænger gode penge: Både USD og guld (som vel må siges at være Kina og Indiens reelle møntfod - se bare, hvor meget INR falder (og det går stadig værre) - FALDER.
Denne proces benytter så EUR som en mur at spille op ad - uden det egentlig vedrører EUR i sig selv noget videre. Gjorde det det, så havde vi - udover den stigende EUR kurs set et rentefald fordi EUR blev budt op. Det er bare mere end almindeligt vanskeligt at lade renten falde i Europa - den befinder sig (i bedste fald) i højde med luven på gulvtæppet.
Den højere EUR betyder så heller ikke det vilde fordi eksporten skal foregå ind i et surt marked, så der bliver ikke noget solgt alligevel. Japan skal såmænd nok få solgt meget; men det bliver meget dyrt - for japanerne - YEN er faldet 30% på et år overfor EUR. Det skal nok blive ved.
Sagen er jo, at det bliver de faldende råvarepriser, der kommer Europa til hjælp. Sammen med fortsat nærmest ubegrænset kredit uden rente. Så Europa ligger - relativt set - lunt i svinget.
Her kan en sidebemærkning være på sin plads.
Den industri, der kommer til at drive Europa frem er ikke den, vi ser i dag - lad bare kinesere og japanere holde på sidste generations teknologi.
Et eksempel: Jeg lagde mærke til Audierne i LeMans, der brugte elmotorer/-generatorer på forhjulene til supplement af forbrændingsmotoren.
Det vil være uinteressant for personbiler.
Den teknologi skal bruges til lastbiler:
- Et svinghjul betyder ikke så meget på en lastbil rent vægtmæssigt.
- Der er masser af hjul at sætte generatoren på.
- Det vil hjælpe til med at løse lastbilernes problemer i de europæiske bakker - så man formentlig ikke skal ligge og stødbremse hele vejen ned af Kassel-bakkerne - og så har ekstra motorkraft med moment til turen op igen. Det er ikke nedbremsninger ved sving, man tænker på - det er op og ned af bakke.
Brændselsforbruget er en afgjort sekundær betragtning. En ting er at lastbiler har svært ved at accelerere; men de har sgu sværere ved at bremse.
Pointen er, at når japanerne og kineserne har udlevet stordriftsfordelene, så hænger de på produkter med tiltagende lavt dækningsbidrag og manglende profit. Alene det, at man næppe investerer i teknologi, der ruinerer én selv - vel?
Thomas- Antal indlæg : 34541
Join date : 27/10/08
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|