Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Krisen vender? Mon dog?

2 deltagere

Go down

Krisen vender? Mon dog? Empty Krisen vender? Mon dog?

Indlæg af Thomas Fre Jul 19, 2013 9:52 am

Tag lige og moderer handikappet!

Altså som det ser ud, så kører vi på kanten - yderst ude. Der bliver IKKE til at finanssektoren kan få det bedre - og den kommer dybere og dybere i lortet. Når skide nordsjællandske sommerhuse er et nationalt problem, så er tingene ikke blevet bedre.

Vi har heller ikke set tal for Kinas sammenbrud og de deraf afledte effekter.

Med den prekære situation kan vi konstatere, at bankerne IKKE kan overleve!
Et lille bitte puf og den mindste tilbagegang vil få finanssektoren til at ramle - for så kommer der ikke det fjerneste luft ind i den ballon.

Bedre kan det ikke gå, for så kommer der kun yderligere tab.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Krisen vender? Mon dog? Empty Sv: Krisen vender? Mon dog?

Indlæg af francoVona Fre Jul 19, 2013 11:36 am

Det bliver ikke sommerhusene i Nordsjælland alene der knækker bankerne, der skal et nyt chok til, der ryster råvare og aktie markedet. var det små 300.000 boligejere der er insolvente? hvis vi tager 25 % af dem og forventer at de ikke klare den, resten kommer igennem på havregrød i nogle år. (insolvent i Nordjylland, og København er ikke det samme da hovedstolen er markant forskellig) SÅ har vi ca. 75.000 der skal knække og igennem møllen, det tager vel ca. 5-7 år at få sådan en pukkel ud. Det tvinger så resten til at afdrage, hvis de ikke også skal være insolvente. Jeg tror på index 75% af nuværende niveau, er realistisk gennemsnitligt for boligmarkedet.

Hvis vi tager Kina, så er deres eneste mulighed for vækst ved at øge produktiviteten, samt en effektvisering/reform af hvorledes det finansielle system lokalisere penge til de mest effektivt virksomheder.

Det virker dog til som jeg ser det, at Kina har valgt den helt modsatte strategi(måske prøvede de for en måned siden). Den nedgang vi her på forum blev enige om mht. Kina for ca. 1 år siden er nu en officiel realitet.

Jeg tror at vi kommer til at se at nedgangen i Kina udløser det kollaps i råvaremarkedet, der er så tiltrængt for at vi kan komme videre. Vi kan derfor ikke komme udenom en massiv deflation, sidst vi havde sådan en omgang for alvor i 30érne, knækkede 9 ud af 10 banker.

francoVona

Antal indlæg : 44
Join date : 23/11/11

Tilbage til toppen Go down

Krisen vender? Mon dog? Empty Sv: Krisen vender? Mon dog?

Indlæg af Thomas Fre Jul 19, 2013 12:12 pm

francoVona skrev:Det bliver ikke sommerhusene i Nordsjælland alene der knækker bankerne, der skal et nyt chok til, der ryster råvare og aktie markedet. var det små 300.000 boligejere der er insolvente? hvis vi tager 25 % af dem og forventer at de ikke klare den, resten kommer igennem på havregrød i nogle år. (insolvent i Nordjylland, og København er ikke det samme da hovedstolen er markant forskellig) SÅ har vi ca. 75.000 der skal knække og igennem møllen, det tager vel ca. 5-7 år at få sådan en pukkel ud. Det tvinger så resten til at afdrage, hvis de ikke også skal være insolvente. Jeg tror på index 75% af nuværende niveau, er realistisk gennemsnitligt for boligmarkedet.
Nej, nej, nej - det er den anden problemstilling med boniteten af realkreditobligationen! Hvis banker og pensionsselskaber skal til at indregne tab på realkredit (evt. tage forbehold for), Så er der ikke nogen solvens.
Det vil betyde, at Nationalbanken skal ind og opkøbe for 4-500 mia. flexlort, som skal finansieres af statsobligationer - og det kan ganske enkelt ikke sælges overhovedet.


Hvis vi tager Kina, så er deres eneste mulighed for vækst ved at øge produktiviteten, samt en effektvisering/reform af hvorledes det finansielle system lokalisere penge til de mest effektivt virksomheder.

Det virker dog til som jeg ser det, at Kina har valgt den helt modsatte strategi(måske prøvede de for en måned siden). Den nedgang vi her på forum blev enige om mht. Kina for ca. 1 år siden er nu en officiel realitet.

Jeg tror at vi kommer til at se at nedgangen i Kina udløser det kollaps i råvaremarkedet, der er så tiltrængt for at vi kan komme videre. Vi kan derfor ikke komme udenom en massiv deflation, sidst vi havde sådan en omgang for alvor i 30érne, knækkede 9 ud af 10 banker.

Råvaremarkedet! Tja, lige som boligmarkedet er det humoristisk indslag i Danmark, så er råvarer det i Asien - egentlig samme mekanismer med indlåste lagre - insolvente spekulanter og fallerede banker, der låner ud for at holde spekulanterne oven vande.

Som det ser ud lige i øjeblikket - i disse dage - så flintrer spekulanterne rundt mellem de forskellig råvarer for at loppe prisen op - aldrig så snart er det lykkedes, så sælges der ud for at få kontanter til at loppe endnu en råvare op, som er ved at skride ganske gevaldigt. Jeg mener: Spekulere i noget som zink og nikkel? Typiske legeringsmetaller med begrænset anvendelse udenfor kobber og stål produktionen - stadigvæk vil der komme disse sekundære råvarer på markedet, fordi der er en produktion af dem fra stål- og kobberværkernes side, hvor de prøver at vinde på gyngerne, hvad der ikke kan tabes på karrusellerne.
Du så det egentlig med "sjældne jordarter", hvor man holdt/holder prisen kunstigt oppe - det virker ikke, fordi der er så rigelig med skrot - og det bruges i så små kg. mængder.
Det problematiske er, at hver tur med ballongyngen til de forskellige råvarer koster penge, som skal lånes. Den eneste, der kan hælde de mængder penge ud, er PBofC. Situationen er på sigt særdeles ustabil.

Det er lidt som det opsvindlede danske boligmarked: Bryder dæmningen ét sted - det være sig nok så ubetydeligt - så er vandtrykket bag dæmning så stort (og stigende), at det risikerer meget hurtigt at rive alt med sig.

Nu er det karakteristiske, at råvaremarkedet for metaller egentlig er vesten ligegyldig: Der er masser af skrot til forsyning af det forholdsvis begrænsede behov. Udskiftning af spor på jernbanen betyder ikke nogen efterspørgsel efter stål - man smelter bare de gamle om. Derfor har man ikke kunnet få en pris på stål det sidste år: Alle, der bruger stål i de mængder har allerede skrottet - det skal bare smeltes om: De er nogenlunde ligeglade med råvareprisen - er den for høj, så tjener de på skrotsalg.

Problemet på råvaremarkedet er, at det er så isoleret til leverandørerne og Kina/Indien - vi andre kan ret beset være ligeglade.

Næh, det egentlige problem ligger i, at der formentlig roder ret store beløb i USD og EUR frem og tilbage. I samme øjeblik én af centralbankerne bliver sur, så skal der et minimalt salg af noget så inferiørt som guld (og råvaremarkedet er i denne sammenhæng pebernødder) til at få korthuset til at falde sammen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Krisen vender? Mon dog? Empty Sv: Krisen vender? Mon dog?

Indlæg af francoVona Fre Jul 19, 2013 12:30 pm

Jeg tror bare man skal kigge ud af vinduet og tænke sig om, så har man svaret Smile 

Det begynder så småt at være længere mellem nye bygge projekter i Kina, det er dog enormt mange i gang allerede og der skrider finansieringen på flere af de helt store. Kina forsvarer sig over for befolkningen, med at en vækst nedgang opvejes af stører generation af ældre der skal ud af arbejdsmarkedet så derfor vil arbejdsløshed ikke blive et tema. Bygge Projekterne er vel på mellem 12-36 måneder, så den nedgang vi ser nu var det første stop i 2012. SÅ realistisk skal vi i 2015, før vi virkeligt ser hvor slemt det står til. Nu har Kina bygget til lager i snart et år, og en stor del af deres vækst ligger der. Igen ingen ved hvornår det knækker, men forudsætningerne er der og råvarerne bude blive den udløsende faktor.  

Jeg læste en analyse for noget tid siden, der beregnede hvor meget en hård landing i Kina ville påvirke USA, og det var ca. 2 % af BNP hvilket ikke var rystende.

Mht. til danske boligejere, så er det sandsynlige at et 50 års 2% obligationslån bliver tilbudt til flexlånere SOM TVANG. Dem der ikke kan klare dette må så sælge på tvang.

francoVona

Antal indlæg : 44
Join date : 23/11/11

Tilbage til toppen Go down

Krisen vender? Mon dog? Empty Sv: Krisen vender? Mon dog?

Indlæg af Thomas Fre Jul 19, 2013 12:38 pm

francoVona skrev:Jeg tror bare man skal kigge ud af vinduet og tænke sig om, så har man svaret Smile 

Det begynder så småt at være længere mellem nye bygge projekter i Kina, det er dog enormt mange i gang allerede og der skrider finansieringen på flere af de helt store. Kina forsvarer sig over for befolkningen, med at en vækst nedgang opvejes af stører generation af ældre der skal ud af arbejdsmarkedet så derfor vil arbejdsløshed ikke blive et tema. Bygge Projekterne er vel på mellem 12-36 måneder, så den nedgang vi ser nu var det første stop i 2012.
Det første stop er vi enige om; men det fulde omfang - det tør jeg ikke sætte dato på.
SÅ realistisk skal vi i 2015, før vi virkeligt ser hvor slemt det står til. Nu har Kina bygget til lager i snart et år, og en stor del af deres vækst ligger der. Igen ingen ved hvornår det knækker, men forudsætningerne er der og råvarerne burde blive den udløsende faktor.
Er afgjort en mulighed.
 

Jeg læste en analyse for noget tid siden, der beregnede hvor meget en hård landing i Kina ville påvirke USA, og det var ca. 2 % af BNP hvilket ikke var rystende.
Havde den regnet den forøgede afsætning af fødevarer til Kina med? Hvis ikke, så kan det blive en direkte fordel; men jeg tvivler nu, for man vil hellere slå oprør ned end at gå fallit.


Mht. til danske boligejere, så er det sandsynlige at et 50 års 2% obligationslån bliver tilbudt til flexlånere SOM TVANG. Dem der ikke kan klare dette må så sælge på tvang.
Jeg tror desværre IKKE, at det er nok - det vil hjælpe nogen; men katastrofen er en del større end som så - vi taler om 700 mia. hyper flextumper.
De kan slet ikke sælges - 3-400 mia. Måske; men det dobbelte? Jeg tvivler.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Krisen vender? Mon dog? Empty Sv: Krisen vender? Mon dog?

Indlæg af francoVona Fre Jul 19, 2013 12:59 pm

Jeg er helt enig i at Flexlån er og skal være døende, nu er skaden sket og så må der komme et alternativ her kunne en 2% 50 årig obligation være en løsning. Det kommer så på den lange bane til at polarisere samfundet, men det er en helt anden snak.

Her linket til analysen, det var sgu. 4 % på USA og 2 % på Europa. Jeg tror ikke de har taget fødevare med, men igen det er blot en antagelse. De har nok blot set på nuværende handelsforhold.

http://www.impactlab.net/2013/06/17/china-is-no-longer-the-worlds-most-important-source-of-growth/

francoVona

Antal indlæg : 44
Join date : 23/11/11

Tilbage til toppen Go down

Krisen vender? Mon dog? Empty Sv: Krisen vender? Mon dog?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum