Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Flexomlægningen.

Go down

Flexomlægningen. Empty Flexomlægningen.

Indlæg af Thomas Fre Jul 05, 2013 1:28 am

Det, der formentlig holder en rentestigning tilbage er hensynet til Nordea's spekulation i dansk realkredit.

Nordea vil have en rentesænkning i Sverrig på 1/4%, hvorfor nogle af medlemmerne af Riksbankens bestyrelse gik ind for en denne rentesænkning som forberedelse til en generel rentestigning til 2% i løbet af 2014. Det gik man så imod.
Effekten ville nemlig være at SEK faldt, hvorfor et tilbagesalg af flexlort ville give Nordea Sverrig en gevinst målt i SEK. Uhæderlige som svenskere pakkede de det ind i makroøkonomisk pladder. Om renten er 3/4% eller 1 1/4% er totalt ligegyldigt for erhvervsliv og investeringer.

Men det tyder på at Nationalbanken og Riksbankens direktør taler sammen.

Det er også lidt Pludderballe at snakke om boligejerne. Når hugget kommer vil det være for sent for flextumperne at omlægge - der er simpelt hen ikke mandskab til at håndtere den mængde af omlægninger.

Vi kan, som jeg før har påpeget få landbrug og udlejningsbyggeri omlagt fra flex med afdrag til fast forrentede annuiteter. Flextumper kan ikke - selvom man masserer ejendomsstatistikkerne med fuphandler.

Hvis jeg ville gøre noget konstruktivt som Nationalbankdirektør, så ville jeg vente til 26/7, komme med en 2-3% renteforhøjelse og stå parat med 40 mia. i EUR for at trykke kronen. Så skulle Nordea få snotten i klemme.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Flexomlægningen. Empty ECB

Indlæg af Thomas Fre Jul 05, 2013 1:36 am

JP

Dog vurderer vi, at Nationalbanken i disse dage holder et ekstra godt øje til udviklingen i kronekursen. Således har de seneste dage budt på en yderligere svækkelse af den danske krone over for euroen. Det betyder, at EUR/DKK aktuelt handler lige omkring centralpariteten på 7,46038, anfører Jan Størup Nielsen.

Så langt så godt. Vi skal have en svag krone når vi skal hæve renten.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum