Grænseløgnen
+4
dkguy66
SortKaffe
Thomas
Cirb
8 deltagere
Side 1 af 1
Grænseløgnen
Så har man set det med....
En leder i JP jeg er enig i.......
Mvh
Cirb
Mvh
Cirb
Geografisk sted : Aarhus
Sv: Grænseløgnen
Detailhandlen er ikke effektiv.Cirb skrev:Så har man set det med....
Mvh
Cirb
Thomas- Antal indlæg : 34544
Thomas skrev:Detailhandlen er ikke effektiv.Cirb skrev:Så har man set det med....
Mvh
Cirb
Mærsk vil nok være uenig.
Mvh
Cirb
Geografisk sted : Aarhus
Ja, den grænsehandel, den grænsehandel.
Selvfølgelig vil autoriteterne gøre alt for at overbevise os om, at det ikke kan betale sig at købe syd for grænsen. Men det er jo løgn.
Her til aften har jeg lige booket en rejse for mig og mine to teenage døtre.
Vi skal en tur til tørklædekiet i april måned, med afrejse fra Stuttgart. 5 dage på 5 stjernet hotel, all inklusive, og inklusive togrejse fra Padborg til og fra Stuttgart, pris pr. person 192 euro. Og så får vi endda hvert vores værelse.
Selvfølgelig koster det da både penge og tre timers kørsel at køre fra København til Padborg, men alligevel, en tilsvarende rejse ville koste mindst 5000 kr. pr. person hvis vi fløj fra CPH.
Og når vi nu er der alligevel, så kan vi jo fylde bilen op med gode sager, f.eks. 3 x 24 dåsepils til 110 kroner, 3 x 3 liter vin til 100 kroner, mandler, gajoler ect. til halv pris.
Det bliver helt rart at slippe for madlavningen og snevejret et par dage.
Og turen ? den betaler sig selv
Selvfølgelig vil autoriteterne gøre alt for at overbevise os om, at det ikke kan betale sig at købe syd for grænsen. Men det er jo løgn.
Her til aften har jeg lige booket en rejse for mig og mine to teenage døtre.
Vi skal en tur til tørklædekiet i april måned, med afrejse fra Stuttgart. 5 dage på 5 stjernet hotel, all inklusive, og inklusive togrejse fra Padborg til og fra Stuttgart, pris pr. person 192 euro. Og så får vi endda hvert vores værelse.
Selvfølgelig koster det da både penge og tre timers kørsel at køre fra København til Padborg, men alligevel, en tilsvarende rejse ville koste mindst 5000 kr. pr. person hvis vi fløj fra CPH.
Og når vi nu er der alligevel, så kan vi jo fylde bilen op med gode sager, f.eks. 3 x 24 dåsepils til 110 kroner, 3 x 3 liter vin til 100 kroner, mandler, gajoler ect. til halv pris.
Det bliver helt rart at slippe for madlavningen og snevejret et par dage.
Og turen ? den betaler sig selv
SortKaffe- Antal indlæg : 1105
Geografisk sted : København
Det er sjovt som vi de sidste 30 år konstant har været vidne til at man særligt i Hovedstaden, enten har gjort grin med jyderne der valfarter over grænsen med sin trailer, og handler billigt ind til hverdag og fest, eller med forargelse har påpeget det udanske i at handle billigt, samtidig med man gang på gang fra offentlige myndigheder har talt usandt om grænsehandelens omfang.
Ja det skorter ikke på historier og beregninger om at det " da slet ikke kan betale sig at køre over grænsen" og når man så er længst ude i argumentationen, henviser til den forurening al den kørsel påvirker miljø'et med.
Se, hvis vi nu starter med at afskaffe det særlige løntillæg - stedtillæg - som alle offentlig ansatte, der er ansat i hovedstaden, modtager, så deres lønninger er præcis den samme som i Århus, Horsens, Aalborg etc. Så tror jeg at man - særligt i hovedstaden - ville se lidt mere interesseret på grænsehandelen.
Men uha nej, når dette foreslåes, mødes man jo straks med argumentet om de høje priser i hovedstaden. Jamen hovsa, hvorfor er priserne i hovedstaden sjovt nok 30 % højere end i resten af landet ? Kunne det skyldes en bedre løn ? Kunne det skyldes det ekstra tillæg til offentligt ansatte ?
Der er ingen tvivl om, at det for de fleste jyder og fynboer, kan betale sig at køre til Tyskland og handle stort ind. Og ingen tvivl om at mange gør det dagligt. Og jo tættere på man bor, jo større fordel.
Noget af forklaringen er naturligvis den differentieret moms i Tyskland, men naturligvis er konkurrencen også en faktor.
Og så er vi tilbage ved denne regerings "vækstpakke". Det havde jo alt andet lige været bedre at fastholde en selskabsskat på 25% - ja måske ligefrem sætte den op til 30 % - det er jo kun efter et netto netto overskud man beskattes - og så lette skatter og afgifter på produktion, og lette skatter og afgifter på produkterne.
Det er stadig konstant kilde til undren at eks. nædder og mandler skal pålægges en afgift på ca 20 kr pr kg, som oveni momses. Og sådan kan man blive ved.
Men i bund og grund handler det jo om at de sidste 5 års skattelettelser skal financieres, og staten ikke kan undvære al den provenue fra afgifter man kræver ind.
Men hvis alle afgifter på div. fødevarer blev afskaffet på en gang, ville vi se en helt anden pris, der ville reducere grænsehandelen massivt.
Men hellere fortsætte ud af det gammelkendte spor. På trods af en historisk krise, der langt fra er overstået, og som jeg kan frygte bryder ud i lys lue, og endnu værre end vi hidtil har set.
Vi balancerer nemlig fortsat på en knivsæg, hvor det mindste fejltrin kan udløse endnu en omgang finanskrise.
Bare se på aktiemarkedet. Der er intet der umiddelbart kan forklarer de massivt stigende rekord kurser vi ser i både europa og USA.
Ja det skorter ikke på historier og beregninger om at det " da slet ikke kan betale sig at køre over grænsen" og når man så er længst ude i argumentationen, henviser til den forurening al den kørsel påvirker miljø'et med.
Se, hvis vi nu starter med at afskaffe det særlige løntillæg - stedtillæg - som alle offentlig ansatte, der er ansat i hovedstaden, modtager, så deres lønninger er præcis den samme som i Århus, Horsens, Aalborg etc. Så tror jeg at man - særligt i hovedstaden - ville se lidt mere interesseret på grænsehandelen.
Men uha nej, når dette foreslåes, mødes man jo straks med argumentet om de høje priser i hovedstaden. Jamen hovsa, hvorfor er priserne i hovedstaden sjovt nok 30 % højere end i resten af landet ? Kunne det skyldes en bedre løn ? Kunne det skyldes det ekstra tillæg til offentligt ansatte ?
Der er ingen tvivl om, at det for de fleste jyder og fynboer, kan betale sig at køre til Tyskland og handle stort ind. Og ingen tvivl om at mange gør det dagligt. Og jo tættere på man bor, jo større fordel.
Noget af forklaringen er naturligvis den differentieret moms i Tyskland, men naturligvis er konkurrencen også en faktor.
Og så er vi tilbage ved denne regerings "vækstpakke". Det havde jo alt andet lige været bedre at fastholde en selskabsskat på 25% - ja måske ligefrem sætte den op til 30 % - det er jo kun efter et netto netto overskud man beskattes - og så lette skatter og afgifter på produktion, og lette skatter og afgifter på produkterne.
Det er stadig konstant kilde til undren at eks. nædder og mandler skal pålægges en afgift på ca 20 kr pr kg, som oveni momses. Og sådan kan man blive ved.
Men i bund og grund handler det jo om at de sidste 5 års skattelettelser skal financieres, og staten ikke kan undvære al den provenue fra afgifter man kræver ind.
Men hvis alle afgifter på div. fødevarer blev afskaffet på en gang, ville vi se en helt anden pris, der ville reducere grænsehandelen massivt.
Men hellere fortsætte ud af det gammelkendte spor. På trods af en historisk krise, der langt fra er overstået, og som jeg kan frygte bryder ud i lys lue, og endnu værre end vi hidtil har set.
Vi balancerer nemlig fortsat på en knivsæg, hvor det mindste fejltrin kan udløse endnu en omgang finanskrise.
Bare se på aktiemarkedet. Der er intet der umiddelbart kan forklarer de massivt stigende rekord kurser vi ser i både europa og USA.
dkguy66- Antal indlæg : 1854
Geografisk sted : Århus
Nårdkguy66 skrev:
Kursen = årligt udbytte/ renten
Når renten så = 0 - ja, det kan man ikke! Nej vel!
Det vil sige, at det er en gættekonkurrence ikke en investering.
SortKaffe skrev:Her til aften har jeg lige booket en rejse for mig og mine to teenage døtre.
Det var godt nok fantastisk billigt. Kan du ikke lige linke til det selskab i Tyskland hvor du har købt rejsen?
wh- Antal indlæg : 414
SortKaffe skrev:Vi skal en tur til tørklædekiet i april måned, med afrejse fra Stuttgart. 5 dage på 5 stjernet hotel, all inklusive, og inklusive togrejse fra Padborg til og fra Stuttgart, pris pr. person 192 euro. Og så får vi endda hvert vores værelse.
SortKaffe, hvor har du booket den rejse henne? Jeg vidste ikke, at rejser kan være så meget billigere i Tyskland
peter777- Antal indlæg : 822
Geografisk sted : Østerbro
Jeg har fundet rejserne via denne side:
http://www.ferien.de/
Den aktuelle "Reiseveranstalter" er dem her: http://www.1-2-fly.com/
Man skal søge lidt, og så lige pluslig så er de gode tilbud der.
Men de rigtigt gode tilbud forsvinder ofte hurtigt.
http://www.ferien.de/
Den aktuelle "Reiseveranstalter" er dem her: http://www.1-2-fly.com/
Man skal søge lidt, og så lige pluslig så er de gode tilbud der.
Men de rigtigt gode tilbud forsvinder ofte hurtigt.
Det var patetisk at se Lars Løkke besøge Fakta syd for grænsen. Nu skulle der pludselig gøres noget. Man begynder at ane konturerne af et veldesignet forløb fra den danske detailbranches side:
- det var da pudsigt, at Løkke lige skulle besøge en nyåbnet Fakta-butik og ikke eksempelvis Scandinavian Center, hvor de fleste på vej hjem ad A7 vel kører ind. Måske pga. en invitation fra den danske branche? Løkke tager nok heller ikke sådan lige afsted uden invitation ...
- det er da pudsigt, at VK netop nu vil kigge på afgifterne. Hvorfor har de ikke ytret dette ønske for LANG tid siden, eksempelvis da de havde magten?
Er de nye Fakta-butikker mon i virkeligheden pression fra den danske detailbranche med henblik på at få sænket afgifter? Hvis regeringen halverer afgifterne, skal man - som JP's leder også har spottet - være naiv for at tro, at forbrugerne ser hele sænkningen på varens pris. Altså kan branchen se frem til at øge overskudene med milliarder.
Jeg smider lobbyisme-kortet og kalder bluff.
- det var da pudsigt, at Løkke lige skulle besøge en nyåbnet Fakta-butik og ikke eksempelvis Scandinavian Center, hvor de fleste på vej hjem ad A7 vel kører ind. Måske pga. en invitation fra den danske branche? Løkke tager nok heller ikke sådan lige afsted uden invitation ...
- det er da pudsigt, at VK netop nu vil kigge på afgifterne. Hvorfor har de ikke ytret dette ønske for LANG tid siden, eksempelvis da de havde magten?
Er de nye Fakta-butikker mon i virkeligheden pression fra den danske detailbranche med henblik på at få sænket afgifter? Hvis regeringen halverer afgifterne, skal man - som JP's leder også har spottet - være naiv for at tro, at forbrugerne ser hele sænkningen på varens pris. Altså kan branchen se frem til at øge overskudene med milliarder.
mkof- Antal indlæg : 119
Den kopernikuske vending
mkof skrev:Det var patetisk at se Lars Løkke besøge Fakta syd for grænsen. Nu skulle der pludselig gøres noget. Man begynder at ane konturerne af et veldesignet forløb fra den danske detailbranches side:
Som statsminister hævede Lars Løkke Rasmussen (V) afgifterne på øl, sodavand, cigaretter og sukker 12 gange.
klogeaage 35- Antal indlæg : 2555
Geografisk sted : Fyn
Tja, og vi skal ikke glemme, at det var VK's fedtafgift der gjorde det nødvendigt også at lægge helt almindelige, oftest danskproducerede, fødevarer som f.eks. kød og ost, i indkøbskurven nu vi alligevel var syd for grænsen.
Tjaaa. Så kan man jo give skattelettelser uden at det hældes i bankerne. Man kan formentlig ophæve skattefradraget for flexlån og give det i skattelettelser på forbrugsvarer. Så går det ikke ud over forbruget.SortKaffe skrev:Tja, og vi skal ikke glemme, at det var VK's fedtafgift der gjorde det nødvendigt også at lægge helt almindelige, oftest danskproducerede, fødevarer som f.eks. kød og ost, i indkøbskurven nu vi alligevel var syd for grænsen.
SortKaffe skrev:Tja, og vi skal ikke glemme, at det var VK's fedtafgift der gjorde det nødvendigt også at lægge helt almindelige, oftest danskproducerede, fødevarer som f.eks. kød og ost, i indkøbskurven nu vi alligevel var syd for grænsen.
Jamen afskaffelse af mellemskatten og højere grænse for topskat til middelklassen, skulle jo financieres af nogen, og det blev så igen igen de dårligst stillede, der ikke fik noget ud af skattelettelserne med til gengæld højere priser pga. afgifterne.
Glem heller ikke at de årelange mistede mia fra fastfrysningen af ejendomsværdiskatten også skulle financieres. Også måtte de lavestlønnede spytte i kassen, med dårligere levevilkår til følge.
Middelklassen og op fik jo skattelettelserne til at kunne betale de højere priser, og endvidere lægge penge til side til udlandsrejserne, der sandelig ikke gavner den danske produktion.
Men hvis denne udvikling fortsætter, vil vi sikkert se en opblomstring af de "gode gamle" busture til grænsen. Jeg husker stadig når man kom forbi valdemarsgade i Århus, og så et hav af busser læsse disse grænsehandlende af. Og det var ikke bare en enkelt forkølet bus med 3 ludere og en lommetyv. Men tværtimod både 4-5-6 fyldte busser.
dkguy66- Antal indlæg : 1854
Geografisk sted : Århus
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum