Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Hæv pension i utide med skatterabat

+3
Smedegade
Thomas
Gorrion
7 deltagere

Go down

Hæv pension i utide med skatterabat Empty Hæv pension i utide med skatterabat

Indlæg af Gorrion Man Jan 14, 2013 8:03 pm

http://epn.dk/privat/pension/article4980988.ece

Dette har altså sat mine tanker lidt igang.......
Men jeg er meget i tvivl.
Skal....skal ikke. (Jeg har overhovedet ikke brug for pengene nu).

Jeg var i øvrigt ikke klar over "for dem det vedkommer" at en større kapitalpensions udbetaling modregnes i boligsikring.
Jeg tror da mange har netop sådan en kapital opsparing fordi de skal bruge på noget stort til den tid....altså at disse penge fordamper meget hurtigt!
Krydstogt med familien feks, og/eller måske til en jordomrejse

Men det kan da godt være at folk kan finde deres møbler på gaden når de kommer hjem igen, fordi der ikke var penge på kontoen, grundet udeblevet boligsikring, fordi de var dumme til at spare lidt op.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hæv pension i utide med skatterabat Empty Jeg tror man skal se på hensigten bag den lovgivning

Indlæg af Thomas Man Jan 14, 2013 8:19 pm

Det man uden tvivl vil til livs er den skattearbitrage som er forekommet - i hvilket omfang er svært at sige - jeg går ud fra, at man i Nationalbanken har foretaget nogle overslag.

Det man vil er at få folk til at betale deres boliggæld ned.

Om man personligt skal bruge ordningen - her ville jeg afvente reglerne for aldersopsparing, hvis det er sådan, at det har været en regulær opsparing.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34413
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hæv pension i utide med skatterabat Empty Sv: Hæv pension i utide med skatterabat

Indlæg af Smedegade Man Jan 14, 2013 9:07 pm

Er det ikke endnu en måde at få penge ud til forbrug. Først SP, så efterløn, nu kapitalpension?

Vi havde et orienteringsmøde med PFA på jobbet. Deres bud var at man ønskede, at dem som har sikret sig med opsparing, ikke også skal kunne hente penge på kommunen.

Smedegade

Antal indlæg : 84
Join date : 25/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hæv pension i utide med skatterabat Empty Sv: Hæv pension i utide med skatterabat

Indlæg af Thomas Man Jan 14, 2013 9:21 pm

Smedegade skrev:Er det ikke endnu en måde at få penge ud til forbrug. Først SP, så efterløn, nu kapitalpension?

Vi havde et orienteringsmøde med PFA på jobbet. Deres bud var at man ønskede, at dem som har sikret sig med opsparing, ikke også skal kunne hente penge på kommunen.
Næppe! Jeg tror godt den er sivet ind, at årsagen til det passive forbrug er, at flextumperne er forgældede og insolvente - de er så også børnefamilierne med to gode indtægter i Hovedstaden: Problemet er jo som bekendt størst for ejerlejligheder.

Man kunne jo også se, at udbetalingen af SP og efterløn ikke gav fis effekt på forbruget.

Nej problemet er nu at redde realkreditten - så meget det lader sig gøre. Når Vestager - efter hun havde sparket ham svenskeren med hestehalen i skridtet (bare jeg dog kunne overtale hende til at tage spidse støvler på.......) - så ville hun jo prøve at redde realkreditten i ECB.
En eksplicit omtale af boniteten på realkredit kommer IKKE uden store betingelser - og formentlig kun i begrænset omfang.

Hun har givetvis trukket den gamle netto betragtning af stalden - vedrørende, at den private gældsætning ikke var noget problem, fordi opsparingen også er stor. Nationalbanken har godt nok undersøgt det; men jeg husker ikke det præcise tal.

Hvis der er tale om en stor opsparing og en høj gældsætning i realkredit, så vil det virke umanerligt stabiliserende på loan/value (som er skrækindjagende sine steder), hvis der kunne komme en nedbringelse af gælden. Jeg tror så bare ikke at det hjælper, for dem, der sidder værst i det er (igen børnefamilierne), der ikke har nogen videre pensionsopsparing.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34413
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hæv pension i utide med skatterabat Empty Sv: Hæv pension i utide med skatterabat

Indlæg af Merkur Man Jan 14, 2013 11:21 pm

Helt enig, dem med gælden har ikke den store pensionsopsparing, og slet ikke i kapitalpensionsordning (hvis vi snakker yngre vellønnede personer).

Men det store provenue som sikkert kommer, skal benyttes til at lukke nogle af de andre huller i fælleskassen. Og, Som en tidligere debattør er inde på, så tror jeg det afgørende er at "tvinge" folk over på andre ordninger, således de ikke har adgang til offentlige ydelser netop pga løbende udbetalingsdag fra private ordninger.

Merkur

Antal indlæg : 330
Join date : 09/10/12

Tilbage til toppen Go down

Hæv pension i utide med skatterabat Empty Sv: Hæv pension i utide med skatterabat

Indlæg af Thomas Man Jan 14, 2013 11:42 pm

Merkur skrev:Helt enig, dem med gælden har ikke den store pensionsopsparing, og slet ikke i kapitalpensionsordning (hvis vi snakker yngre vellønnede personer).

Men det store provenue som sikkert kommer, skal benyttes til at lukke nogle af de andre huller i fælleskassen. Og, Som en tidligere debattør er inde på, så tror jeg det afgørende er at "tvinge" folk over på andre ordninger, således de ikke har adgang til offentlige ydelser netop pga løbende udbetalingsdag fra private ordninger.

Nej men her kommer aspektet med skatteyderne ind. Der er for 175 mia. i kapitalpension. De bliver så beskattet med 40% eller ca. 70 mia. De penge skal så bruges til at overtage Nordea Danmark med bl.a. - bare et HELT VILDT gæt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34413
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hæv pension i utide med skatterabat Empty Sv: Hæv pension i utide med skatterabat

Indlæg af Plyds Tirs Jan 15, 2013 12:46 am

Gorrion skrev:http://epn.dk/privat/pension/article4980988.ece

Dette har altså sat mine tanker lidt igang.......
Men jeg er meget i tvivl.
Skal....skal ikke. (Jeg har overhovedet ikke brug for pengene nu).

Jeg var i øvrigt ikke klar over "for dem det vedkommer" at en større kapitalpensions udbetaling modregnes i boligsikring.
Jeg tror da mange har netop sådan en kapital opsparing fordi de skal bruge på noget stort til den tid....altså at disse penge fordamper meget hurtigt!
Krydstogt med familien feks, og/eller måske til en jordomrejse

Men det kan da godt være at folk kan finde deres møbler på gaden når de kommer hjem igen, fordi der ikke var penge på kontoen, grundet udeblevet boligsikring, fordi de var dumme til at spare lidt op.

De privattegnede kapital og ratepensioner, kan mig bekendt hæves når som helst, og realiseres mod at du betaler de 40% i skal a.s.a.p.

Så skide da være med de 3% i rabat - det er jo latterligt - går man efter dem, så er det fordi man er grådig. (Skal altid have den sidste 5 øre med). Lad dog de penge stå til den da du for alvor er på røven, så kan du jo hæve dem der og betale skatten på de 40%.... Tosserier....
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Hæv pension i utide med skatterabat Empty Sv: Hæv pension i utide med skatterabat

Indlæg af Gorrion Tirs Jan 15, 2013 11:00 am

De privattegnede kapital og ratepensioner, kan mig bekendt hæves når som helst, og realiseres mod at du betaler de 40% i skal a.s.a.p.

Så skide da være med de 3% i rabat - det er jo latterligt - går man efter dem, så er det fordi man er grådig. (Skal altid have den sidste 5 øre med). Lad dog de penge stå til den da du for alvor er på røven, så kan du jo hæve dem der og betale skatten på de 40%.... Tosserier....

Mig bekendt har det altid været forbundet med en 20% straf hvis du hæver din pension (også private) før tid, uanset om det er en kapital eller rate pension. Altså 60% ren skat hvis du hæver din kapitalpension før tid.
Medmindre man benytter sig af det i 2013....så slipper man med 49,84%.

Jeg har jo også en privat tegnet retepension som er på ca samme beløb som kapital pensionen, den vil jeg så ikke røre...lige nu. (måske senere).
Har ingen gæld overhovedet.

Der er også arbejdsmarkeds pension oven i hatten, som er 50% livrente og 50% rate (16% af løn indbetales).

Og så skal man vel arve et par millioner også inden man bliver 70...så jeg kan ikke se at jeg skulle komme på røven.

Folkepensionen den bliver afskaffet....rig som fattig....desværre.
Det er de allerede igang med.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hæv pension i utide med skatterabat Empty Sv: Hæv pension i utide med skatterabat

Indlæg af Gorrion Tirs Jan 15, 2013 11:02 am

Glemte lige ATP også.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hæv pension i utide med skatterabat Empty Sv: Hæv pension i utide med skatterabat

Indlæg af Plyds Tirs Jan 15, 2013 7:31 pm

Gorrion skrev:
De privattegnede kapital og ratepensioner, kan mig bekendt hæves når som helst, og realiseres mod at du betaler de 40% i skal a.s.a.p.

Så skide da være med de 3% i rabat - det er jo latterligt - går man efter dem, så er det fordi man er grådig. (Skal altid have den sidste 5 øre med). Lad dog de penge stå til den da du for alvor er på røven, så kan du jo hæve dem der og betale skatten på de 40%.... Tosserier....

Mig bekendt har det altid været forbundet med en 20% straf hvis du hæver din pension (også private) før tid, uanset om det er en kapital eller rate pension. Altså 60% ren skat hvis du hæver din kapitalpension før tid.
Medmindre man benytter sig af det i 2013....så slipper man med 49,84%.

Jeg har jo også en privat tegnet retepension som er på ca samme beløb som kapital pensionen, den vil jeg så ikke røre...lige nu. (måske senere).
Har ingen gæld overhovedet.

Der er også arbejdsmarkeds pension oven i hatten, som er 50% livrente og 50% rate (16% af løn indbetales).

Og så skal man vel arve et par millioner også inden man bliver 70...så jeg kan ikke se at jeg skulle komme på røven.

Folkepensionen den bliver afskaffet....rig som fattig....desværre.
Det er de allerede igang med.

OK det er så 20% rabat - så bliver det værd at bukke sig efter. Beklager hvis jeg er fejlinformeret....
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Hæv pension i utide med skatterabat Empty Sv: Hæv pension i utide med skatterabat

Indlæg af Thomas Tirs Jan 15, 2013 11:13 pm

Gorrion skrev:
Folkepensionen den bliver afskaffet....rig som fattig....desværre.
Det er de allerede igang med.
Vrøvl. Det er rent bankvrøvl.

Den har pensionskasserne kørt med i årevis i deres uvederhæftige markedsføring - hvor de jo hverken har helt eller halvt dækning for deres løfter: Når de regner med en diskonteringsfaktor på 5%, så kan de ikke opfylde deres viften med armene!

Jeg hørte faktisk statsministeren bemærke at de ringest stillede folkepensionister havde fået en forhøjelse - det havde man fundet penge til. Den er jo også gledet ned med oppositionen - hvis man ellers kan kalde den det.

Hvorfor tror Du, at 3F er så onde i sulet på hende? Det er sgu da fordi deres pengetanke i pensionordningerne kan se frem til svære tider.

Det med at forringe vilkårene for dem, der ikke har andet end folkepensionen - glem det.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34413
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hæv pension i utide med skatterabat Empty Sv: Hæv pension i utide med skatterabat

Indlæg af dkguy66 Ons Jan 16, 2013 2:23 pm

En af grundene til at ændre /afskaffe kapitalpensionen er det ret enkle faktum, at beskatningen ved udbetaling - når pensionsalderen nåes, er 40 %. Mens den løbende beskatning for indkomst under 398.000 kr årligt er 37%. Det kan derfor ikke "betale" sig at indbetale til en kapitalpension, da beskatningen ved udbetaling er højere end den beskatning / fradrag du modtager ved indbetaling. Husk på der er ikke fradrag i topskatten ved kapitalpension, og har ikke været det i mange år. Når man dertil lægger den løbende PAL skat af afkastet er det alt andet bedre at få den ud af verden.

At man så samtidig i regeringen tror at man kan drage fordel af et stort skatteprovenue her og nu, frem for et løbende provenue, er så en - ja troessag.

Men problemet er altså ikke så stort. Eftersom man jo bare kan ændre sin kapitalpension til en ratepension, uden problemer. Den kan så lægges sammen med den man evt har i forvejen.

Problemet for regeringen er så at tro på at det vælter ind med et foruddiskonteret provenue her og nu. MEn hvis de fleste ændrer sin kapitalpension til en ratepension, så får regeringen jo bare en prut at pille i.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Hæv pension i utide med skatterabat Empty Sv: Hæv pension i utide med skatterabat

Indlæg af HenningK Ons Jan 16, 2013 2:38 pm

Den der alderspension virker da som en sølle ordning. Jeg så en video på Jyske Bank, som plæderede for at hvis man valgte alderspension frem for at spare op i frie midler, så ville forskellen efter 25 års indbetaling (med max.-indbetalingen på godt 25.000/år) være på 50.000.

Det virker ærligt talt ikke imponerende, synes jeg. Har man samme sum i frie midler, så sparer man jo nok omkostningerne alle mulige andre, mindre lån (bil, hurtigere af med banklånet i huset osv.).

Plus at har man de frie midler, så ka' man jo slå til når der er sådan en solfanger-situation, hvor man ka' hoppe på en lukretiv ordning på et godt tidspunkt.

Jeg siger selv nej tak til at konvertere min kapitalpension. Bare det, at man mister muligheden for at konvertere sin kapitalpension til en ratepension hvis man laver kapitalpensionen om til en alderspension - det synes jeg at der er et kæmpe-minus.

Men nu regner jeg jo også med at reglerne for hvornår man må begynde at bruge af sin pension bli'r lempet - i dag er de vist fra folkepensionsalderen minus 5 år. Med en folkepensionsalder for mit vedkommende på 71, så ka' jeg dårligt forestille mig at jeg først må begynde at bruge af min "enorme" pension som 66-årig.

Jeg kan simpelthen ikke forestille mig at det (på det tidspunkt) er et politisk spiseligt scenarie at hvis nogen ryger ud af arbejdsmarkedet som - say - 61-årig og går på dagpenge et par år, og så skal "overleve" 3-4 år på ingenting før de må tage hul på kapital/rate-pensionerne uden at få skattesmæk.

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Hæv pension i utide med skatterabat Empty Sv: Hæv pension i utide med skatterabat

Indlæg af Merkur Tors Jan 17, 2013 12:06 am

dkguy66 skrev:En af grundene til at ændre /afskaffe kapitalpensionen er det ret enkle faktum, at beskatningen ved udbetaling - når pensionsalderen nåes, er 40 %. Mens den løbende beskatning for indkomst under 398.000 kr årligt er 37%. Det kan derfor ikke "betale" sig at indbetale til en kapitalpension, da beskatningen ved udbetaling er højere end den beskatning / fradrag du modtager ved indbetaling. Husk på der er ikke fradrag i topskatten ved kapitalpension, og har ikke været det i mange år. Når man dertil lægger den løbende PAL skat af afkastet er det alt andet bedre at få den ud af verden.

At man så samtidig i regeringen tror at man kan drage fordel af et stort skatteprovenue her og nu, frem for et løbende provenue, er så en - ja troessag.

Men problemet er altså ikke så stort. Eftersom man jo bare kan ændre sin kapitalpension til en ratepension, uden problemer. Den kan så lægges sammen med den man evt har i forvejen.

Problemet for regeringen er så at tro på at det vælter ind med et foruddiskonteret provenue her og nu. MEn hvis de fleste ændrer sin kapitalpension til en ratepension, så får regeringen jo bare en prut at pille i.

Helt enig. Men hvad er meningen med at ophæve kapitalpensionen nu? Faktum er jo, at de mange som hidtil har indbetalt på kapitalpension iform af en virksomhedsordning, de skal nu til at placere de indbetalingsår i livrente eller ratepension - som så ivrigt ved udbetaling, bliver modregnet i folkepensionstilægget ( hvilket ikke er tilfældet for kapitalpensionen).

Merkur

Antal indlæg : 330
Join date : 09/10/12

Tilbage til toppen Go down

Hæv pension i utide med skatterabat Empty Sv: Hæv pension i utide med skatterabat

Indlæg af Thomas Tors Jan 17, 2013 12:44 am

Merkur skrev:

Helt enig. Men hvad er meningen med at ophæve kapitalpensionen nu? Faktum er jo, at de mange som hidtil har indbetalt på kapitalpension i form af en virksomhedsordning, de skal nu til at placere de indbetalingsår i livrente eller ratepension - som så ivrigt ved udbetaling, bliver modregnet i folkepensionstilægget ( hvilket ikke er tilfældet for kapitalpensionen).

Det tror jeg Du har ret i: Man lukker et hul i loven for skatteål.

Det skal såmænd nok gå op for dem, at med den marginalbeskatning, så kan det MEGET bedre betale sig at nedbringe sit boliglån.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34413
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hæv pension i utide med skatterabat Empty Sv: Hæv pension i utide med skatterabat

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum