Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

En til Crumar

3 deltagere

Go down

En til Crumar Empty En til Crumar

Indlæg af Cirb Søn Jan 13, 2013 10:19 pm

Gedigen dansk design, af den klassiske slags.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

En til Crumar Empty Sv: En til Crumar

Indlæg af Crumar Fre Jan 18, 2013 10:31 pm


Almenbolig+-typehusene - åh jo, dem kender jeg skam godt Smile

Jeg bliver aldrig den allerstørste beundrer af pladebeklædte trærammemodul-byggerier, men de er søreme rationelt og uprætentiøst opført, og boligerne fejler ikke noget Smile
Crumar
Crumar

Antal indlæg : 41
Join date : 10/08/11

Tilbage til toppen Go down

En til Crumar Empty Sv: En til Crumar

Indlæg af Thomas Lør Jan 19, 2013 7:23 am

Crumar skrev:
Almenbolig+-typehusene - åh jo, dem kender jeg skam godt Smile

Jeg bliver aldrig den allerstørste beundrer af pladebeklædte trærammemodul-byggerier, men de er søreme rationelt og uprætentiøst opført, og boligerne fejler ikke noget Smile

Det jeg godt kunne lide at vide er, hvordan situationen er på udlejningsmarkedet for tiden, hvilket Du nok ved mere om end de fleste.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34497
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

En til Crumar Empty Sv: En til Crumar

Indlæg af Crumar Søn Jan 20, 2013 5:56 pm

Det private udlejningsmarked kender jeg ikke voldsomt meget til, selvom jeg ved, at mange i min bekendtskabskreds til stadighed taler om, hvor vanskeligt det er at finde private lejelejligheder i København på eksempelvis boligportal.dk og dba.dk - jeg er til stadighed en af de eneste, der taler om mulighederne i de almene i Kbh. bortset fra her og ovre "på det andet forum".

I forhold til det almene i København, så er det blevet en smule vanskeligere at få de famøse 3vere i 80erblokkene på Nørrebro og på Amager, men det er stadig ikke umuligt. Den politisk u-korrekte tolkning er, at udfasningen af starthjælpen har spillet en rolle her...

Nybyggerierne på Sluseholmen og i Ørestad går det i dag noget lettere med at få udlejet end for bare 2-3 år siden, og nu er der endda et par års ventetid på mange af afdelingerne. Det skyldes for i alle tilfælde Sluseholmens tilfælde nok også, at bydelen har fået en del mere liv og idag er fyldt med relativt ressourcestærke børnefamilier. Samtidig er ejerpriserne derude også steget en smule, hvilket gør de relativt høje priser i de almene afdelinger mere konkurrencedygtige - der er jo heller intet "ghettoet" i at bo i en almen bolig lige dér.

På landsplan ser situationen noget mere broget ud. Århus er lige så umulig som altid, Odense og Aalborg er til at komme i nærheden af og udenfor de største byer oplever de jo den gammelkendte bagside af balancelejen. Det betyder, at temmelig mange almene boliger idag er dyrere pr. måned end tilsvarende ejerboliger på samme alder (også på fastforrentede annuiteter) og markant dyrere end ældre ejerboliger. Den eneste fordel skulle så være, at man kan komme af med sådan en bolig igen Wink - selvom man måske giver 7000 kr i husleje for et alment rækkehus i en by, hvor et tilsvarende ejerparcelhus koster 4-5000 kr/måned.

Derforuden oplever mange provins- og udkantsboligorganisationer også fraflytningen som en temmelig mærkbar udfordring; der er ganske simpelt ingen efterspørgsel. Både i Havnbjerg (syd for Nordborg) og i Nakskov har man nedrevet flere hundrede lejelejligheder og på fundamenterne istedet opført leje-rækkehuse. Det bliver nok også løsningen flere andre steder. På samme måde ser man i selv relativt velfungerende og ikke-udkantsprovinsbyer, at der ganske simpelt ikke er efterspørgsel til ikke-centrale lejeboliger, der ligger i områder, som måske kan være fredelige nok, men som lokalt betragtes som "ghetto". Her mærker sektoren så absolut også de lave realkreditrenter, der ganske simpelt gør en del af de almene boliger for dyre i forhold til, hvad man ellers kan få. Balancelejeprincippet er som bekendt med til at forværre denne proces, eftersom der kun er de tilbageværende beboere til at betale for tomgangen.

Iøvrigt er jeg ikke imod balancelejen som princip - man skal bare huske, at den giver mest mening, hvis man har en tilstrækkelig, jævn efterspørgsel.

Som du måske kan huske, jeg nævnte for et par år tilbage, så kan du følge udlejningssituationen i den almene sektor ret detaljeret på Landsbyggefondens hjemmeside:

http://www2.lbf.dk/LBF/lbflejlighed.nsf?OpenDatabase

http://www2.lbf.dk/LBF/lbflejlighed.nsf/vwLedigeLejlighederByKommuneNavn?OpenView


Thomas skrev:
Det jeg godt kunne lide at vide er, hvordan situationen er på udlejningsmarkedet for tiden, hvilket Du nok ved mere om end de fleste.
Crumar
Crumar

Antal indlæg : 41
Join date : 10/08/11

Tilbage til toppen Go down

En til Crumar Empty Tak skal Du have Crumar

Indlæg af Thomas Søn Jan 20, 2013 7:08 pm

Det var rart med opdateringen. Skal jeg tænke lidt over...
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34497
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

En til Crumar Empty Sv: En til Crumar

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum