Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Opbyggelig læsning til bankfolk, der kikker med.

Go down

Opbyggelig læsning til bankfolk, der kikker med. Empty Opbyggelig læsning til bankfolk, der kikker med.

Indlæg af Thomas Tirs Nov 27, 2012 4:27 am

Politiken

Den er så endda kolporteret fra Jeres betalingskanal.

I dag er billedet et andet, selv om det går den rigtige vej. Danske Bank kunne således glæde sig over et overskud på 3,6 milliarder kroner efter skat, da banken tidligere på året fremlagde sit regnskab for årets første tre kvartaler.

Bankerne har blandt andet tjent penge på de lave renter, der betyder, at de selv kan skaffe kapital billigt, uden at de renter, kunderne betaler, nødvendigvis er fulgt med ned.

Jeg tror ikke Danske Bank skal være så hurtig med at konstatere det overskud.
Man skal lige tænke på at Danske Bank henter mellem 60 og 75 mia. i Nationalbanken og ECB til en rente på bob-bob 0,3% svarende til ca. 1/4 mia.
Så mon ikke det var klogest at få afskrevet nogle tab i Sverrig inden årets udgang?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34540

Tilbage til toppen Go down

Opbyggelig læsning til bankfolk, der kikker med. Empty Et par opbyggelige historier

Indlæg af Thomas Tirs Nov 27, 2012 5:33 am

Hvis man nu i bankverdenen skulle forfalde til at tro at fordi man får ormet sig uden om retsalene, at så er den hellige boks vel forvaret.

Jeg mener, det var John D. Rockefeller, der engang skrev til en forretningsforbindelse (citeret efter hukommelsen):
De har bedraget mig. Jeg kunne få dem dømt; men rettens vej er mig for langsom. Jeg vil i stedet ruinere dem.
Det gjorde han så.

Det var så under alle omstændigheder fuldt lovligt - og bankfolk er forfærdelige til at glemme de lovlige metoder. De er noget omstændelige; men kan generelt anbefales.

Hvad der ikke umiddelbart kan anbefales er:

I 1980 (hvis man tror Wikipeda ?) blev et lig fundet drivende i floden i Saõ Paulo i Brasilien. Min erindring/kilde er en lidt anden tidspunktet skulle være en del tidligere - men pyt nu med det. Det var Oberscharführer Wagner fra Sobibór, der havde begået selvmord med et anseeligt antal knivstik i ryggen (jeg kan ikke huske hvor mange; men det har været en snes stykker). Såvidt jeg erindrer gav en Shlomo Siemzek (navnet varierer fra kilde til kilde; men de ironiske forbogstaver SS står rimelig fast) forklaring - i hvert fald kendte de hinanden fra Sobibór; men da Herr Wagner så tydeligt og omhyggeligt havde begået selvmord foretog det brasilianske politi sig ikke videre ??
Der er så den krølle på halen at opstanden i Sobibór i ikke ringe grad skyldtes at man var kommet til at bure nogle russiske krigsfanger inde dér - herunder en løjtnant, så der var noget militær organisation.

Hvis dette får det til at løbe koldt ned ad ryggen på diverse bankfolk, der tror at kun de kan påregne rettens ligegyldighed og gensidige afhængighed i kriminelle miljøer - ja, så .....

Det er lidt hasarderet for ordentlige mennesker at regne med at bankfolk ikke er beskyttet mere af loven end andre - og kan tilsidesætte den efter for godt befindende.
Man kan dog kaste erindringen tilbage til Danske Banks general forsamling, hvor Peter Straarup stod og fremlagde endnu en sørgelig fortælling. Det mest bemærkelsesværdige var, at Straarup havde armen i en slynge efter et "fald med cyklen" - uden tilsyneladende at have lidt anden overlast.
Det er uklart om det var investeringsforening "Knæk og Bræk" eller wellness salonen "Knus og Klask", der ihukommende inkassobureauet "Tørre Tæsk" velkendte modvilje mod cyklister og deres støjende og generende adfærd i nærheden oksehudsbeklædte motorcykelkædevirtuoser henledte opmærksomheden på Straarups aparte motionsform. Carlo Knojern fra "Valuta Vaskeriet" benægter på det bestemste at han var i nærheden af det badeværelse, ej heller erindrer han åbenstående døre under sin sædvanlige udgang bevilget i forbindelse med tantens tilbagevendende dårlige helbred.

Tilsyneladende ønskede Straarup ikke at forfølge sagen yderligere, da han - endnu - var i stand til at komme rundt uden kørestol.

Sådanne meget lidt anbefalelsesværdige metoder er naturligvis ukendte anvendt overfor bankfolk - specielt i Danmark.

Noget anderledes stiller det sig med den Franske Fremmedlegion, hvor der er eksempler på at tidligere SS folk løb på gamle bekendte - og ikke kom derfra. Mange beretninger fra det glade lejrliv gik tabt ved Dien Bien Phu. Bortset altså fra visse franske "sjanter", der tilegnede sig en udmærket sprogfærdighed på tysk.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34540

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum