Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Gearede Fonde

+3
gribben
xwing99
SortKaffe
7 deltagere

Go down

Gearede Fonde Empty Gearede Fonde

Indlæg af SortKaffe Lør Okt 25, 2008 11:04 am

I dagens udgave af JP/EPN kan man læse om selskabet "formuepleje" der har tabt over 50% af kundernes penge i løbet af 2008.

Lige et vemodigt tilbageblik til fordums tid; 2007:

http://epn.dk/finans/article1338854.ece

Minder den historie os ikke om et eller andet ovre fra USA ?
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Gearede Fonde Empty Sv: Gearede Fonde

Indlæg af xwing99 Lør Okt 25, 2008 11:18 am

Jeg har blandede følelser for Formuepleje. På den ene side er det ærgeligt med de tab.

På den anden side: Formupleje har i mine øjene altid været meget underlige, det har altid været noget med "vi blander en portefølje sammen af obligationer og aktier og ved at det over tid vil virke". Og så viste de nogle grafer. Det har altid været de overordnede linier i økonomien, de har sku aldrig kikket på de enkelte obligationer eller aktier.

Det er/var deres koncept! Det var sådan meget ja undskyld jeg siger det: Overfladisk. Når man handler på den måde så MÅ det gå galt.

Det har også altid irriteret mig at læse deres navne i børslisterne: Formuepleje SAFE. SAFE! Hvad fanden er det for et ord at bruge i investeringssammenhæng. Nej, de har fuldt fortjent der hvor de ligger nu, faktisk fortjener de at blvie smidt af børsen for brug af sådan et ord i deres navn. Og heldigvis er deres kunder rige mennesker, så dennegang var det ikke rige som tog penge fra fattige, men de rige som tabte.
xwing99
xwing99

Antal indlæg : 63
Geografisk sted : Storkøbenhavn

Gearede Fonde Empty ledelsen skal nok klare sig...

Indlæg af gribben Lør Okt 25, 2008 11:45 am

http://epn.dk/finans/article1338854.ece

150 mio bonus per mand i 2007... Shocked

Hvad nu, betaler de så pengene tilbage igen i 2008?

Men ja, godt at det kun gik ud over andre rige og ikke småsparere.

gribben

Antal indlæg : 26
Geografisk sted : Vesterbro

Indlæg af xwing99 Lør Okt 25, 2008 11:52 am

gribben skrev:På nær lige ledelsen i formuepleje der tog sig en 400 mio bonus per mand i 2007... Shocked

Så vidt jeg har forstået så har ledelsen selv en hel del af Formueplejes papirer. Så de bliver skam også ramt.

Forøvrigt dybt forrykt at ledelsen på en GF forleden ( ifølge Berlingske Business ) sagde at nu var det bedste tidspunkt at købe?!?! Deres forretningsmodel holder ikke, og de kan/vil ikke indrømme det. Men det er jo det sædvanlige med folk som passer ( læs: formøbler ) ANDRES penge, DET ændrer sig aldrig.
xwing99
xwing99

Indlæg af dsc Lør Okt 25, 2008 2:45 pm

xwing99 skrev:
gribben skrev:På nær lige ledelsen i formuepleje der tog sig en 400 mio bonus per mand i 2007... Shocked

Så vidt jeg har forstået så har ledelsen selv en hel del af Formueplejes papirer. Så de bliver skam også ramt.

Forøvrigt dybt forrykt at ledelsen på en GF forleden ( ifølge Berlingske Business ) sagde at nu var det bedste tidspunkt at købe?!?! Deres forretningsmodel holder ikke, og de kan/vil ikke indrømme det. Men det er jo det sædvanlige med folk som passer ( læs: formøbler ) ANDRES penge, DET ændrer sig aldrig.

Som min gamle lærer sagde:

"Det er svært at se skriften på væggen når man står med ryggen mod muren"

Meget rammende for mange i denne finanskrise.

dsc

Antal indlæg : 1
Geografisk sted : Frederiksberg

Indlæg af SortKaffe Søn Okt 26, 2008 2:09 pm

Det interessante er, om "formuepleje" er blandt de aktører der splitter børsen ad lige i øjeblikket. Tvinges de til brandudsalg af deres bankforbindelser vil det skabe et massivt udbudspres på fondsbørsen, og det vil få kurserne til at falde markant. Er det ikke 91 milliarder de forvalter ?
SortKaffe
SortKaffe

Indlæg af Monet Søn Okt 26, 2008 2:38 pm

SortKaffe skrev:Det interessante er, om "formuepleje" er blandt de aktører der splitter børsen ad lige i øjeblikket. Tvinges de til brandudsalg af deres bankforbindelser vil det skabe et massivt udbudspres på fondsbørsen, og det vil få kurserne til at falde markant. Er det ikke 91 milliarder de forvalter ?

Det kunne jo være en god forklaring på hvorfor børserne tordner fortsat ned. Måske pensionskasserne har lugtet lunten, og satser på at når hedgefondene er gået nedenom og hjem, at så kan der købes meget billige aktier.

Monet

Antal indlæg : 77

Indlæg af xwing99 Søn Okt 26, 2008 2:51 pm

Monet skrev:
SortKaffe skrev:Det interessante er, om "formuepleje" er blandt de aktører der splitter børsen ad lige i øjeblikket. Tvinges de til brandudsalg af deres bankforbindelser vil det skabe et massivt udbudspres på fondsbørsen, og det vil få kurserne til at falde markant. Er det ikke 91 milliarder de forvalter ?

Det kunne jo være en god forklaring på hvorfor børserne tordner fortsat ned. Måske pensionskasserne har lugtet lunten, og satser på at når hedgefondene er gået nedenom og hjem, at så kan der købes meget billige aktier.

Formuepleje har mistet mange penge på det seneste. Spørgsmålet er om de overhovedet selv pt har noget overblik tilbage over hvor mange penge de pt forvalter. Når markederne bevæger sig meget kraftigt som de gør, så må det være noget nær umuligt for dem at have kraftigt gearede positioner UDEN en "forståelse" fra udlåner dvs. Danske Bank.
xwing99
xwing99

Indlæg af Monet Søn Okt 26, 2008 2:59 pm

xwing99 skrev:

Formuepleje har mistet mange penge på det seneste. Spørgsmålet er om de overhovedet selv pt har noget overblik tilbage over hvor mange penge de pt forvalter. Når markederne bevæger sig meget kraftigt som de gør, så må det være noget nær umuligt for dem at have kraftigt gearede positioner UDEN en "forståelse" fra udlåner dvs. Danske Bank.

Jeg tror også helt sikkert at Danske Bank følger dem MEGET nøje, sådan at man ikke risikerer et giganttab på disse udlån.
http://epn.dk/borser/article1483316.ece

Men generelt er jeg ikke imponeret over Danske Bank for tiden. For det første Bocian og Torp cirkusset. Så et urealiseret milliardtab på gearede positioner indenfor realkredit, og så de har massive udlån til fonde som Formuepleje. Det virker som om at man ukritisk i hovedtræk har været med på den værste, og ikke har villet stå tilbage for andre aktører i branchen, i stedet for at lytte til de "gammeldags" interne kritikere, som tidligere gjorde at man kom solidt igennem kriserne.

Monet

Indlæg af SortKaffe Søn Okt 26, 2008 3:37 pm

Artiklen bekræfter langt hen af vejen mine værste anelser.

Ikke alene står vi nu i DK foran et kollaps i en af vores lokale "hedgefonde", men vores største bank er dybt involveret i de gearede spekulationer. Det er jo præcis opskriften fra USA på et kollaps affraid

Så opskriften i de nærmeste par måneder må forventes at blive:

1) Kollaps i en eller flere spekulationsfonde

2) Brandudsalg af assets (Aktier, obligationer, ejendomme + "løse værdier")

3) Fortsatte kursfald over hele linien

4) Milliardtab i bankerne

5) Forbrugsbegrænsninger grundet massive formuetab
SortKaffe
SortKaffe

Indlæg af Monet Man Okt 27, 2008 12:02 pm

SortKaffe skrev:Artiklen bekræfter langt hen af vejen mine værste anelser.

Ikke alene står vi nu i DK foran et kollaps i en af vores lokale "hedgefonde", men vores største bank er dybt involveret i de gearede spekulationer. Det er jo præcis opskriften fra USA på et kollaps affraid

Er helt enig. Så er det så bare spørgsmålet hvad man gør hvis man et posivt cashflow, sparer dem op og afventer situation, eller går ud og køber på brandudsalget indenfor brugte biler, tøj, møbler, langtidskontrakt på olie, og andre reelle værdier, som ikke forsvinder hvis der kommer inflation.

Monet

Indlæg af Monet Man Okt 27, 2008 2:46 pm

Nu er det vist snart "game-over" for Formuepleje:

http://www.business.dk/article/20081027/finans/81027083/

Monet

Gearede Fonde Empty Det blir værre endnu

Indlæg af SortKaffe Man Okt 27, 2008 4:07 pm

Monet skrev:
SortKaffe skrev:Artiklen bekræfter langt hen af vejen mine værste anelser.

Er helt enig. Så er det så bare spørgsmålet hvad man gør hvis man et posivt cashflow, sparer dem op og afventer situation, eller går ud og køber på brandudsalget indenfor brugte biler, tøj, møbler, langtidskontrakt på olie, og andre reelle værdier, som ikke forsvinder hvis der kommer inflation.

Jeg tror Du skal se tiden an Monet.

Når Pensionsselskaberne og Danske Bank begynder at tale om en børspause, så er de groggy.

Jeg hælder mere og mere til at tro på den artikkel i FT forleden der beskriver krisen som den væste nogen sinde. Aktieindexene verden over har nu tabt mellem 50 og 75 % af deres værdi, interbank renten stiger, og forbruget går i stå.

Alt salg bliver svært nu, så har Du penge på kistebunden, så vent.

Deflationen lurer lige om hjørnet
SortKaffe
SortKaffe

Indlæg af Monet Man Okt 27, 2008 4:10 pm

SortKaffe skrev:

Jeg tror Du skal se tiden an Monet.

Når Pensionsselskaberne og Danske Bank begynder at tale om en børspause, så er de groggy.

Jeg hælder mere og mere til at tro på den artikkel i FT forleden der beskriver krisen som den væste nogen sinde. Aktieindexene verden over har nu tabt mellem 50 og 75 % af deres værdi, interbank renten stiger, og forbruget går i stå.

Alt salg bliver svært nu, så har Du penge på kistebunden, så vent.

Deflationen lurer lige om hjørnet

Jeg har stadig nogle forskellige aktier og lidt investeringsbeviser, som jeg indtil videre ikke mente ville være smart at sælge på det nuværende niveau. Hvis jeg ikke står og mangler pengene, skal jeg så beholde dem, eller sælge ud, mens de trods alt har halvdelen af værdien tilbage?

Monet

Indlæg af SortKaffe Man Okt 27, 2008 4:29 pm

Monet: det er meget svært at vurderer.

I fredag troede jeg vi var ved at nå bunden. Det må vi så i dag konstateter ikke var korrekt.

Det er dog min opfattelse, at det der sker lige nu er en overkorrektion. Lidt ligesom på toppen af boligfesten. Der blev priserne ved med at stige længe efter at alle (neutrale) eksperter vurderede, at stigninger ikke længere havde nogen som helst logisk, økonomisk forklaring længere.

Nu sker der det modsatte, faldene fortsætter også efter at de realøkonomiske parametre indikerer at aktiepriserne burde stabiliseres. ( Jvf. ekspertudsagn igen).

Jeg så en interessant nyhed på FT TV i går, der forklarede at nu sprænger den sidste boble på verdensmarkedet, nemlig den boble der har været båret af den såkaldte "carry trade" i Japanske Yen. Meget spændende sysnsvinkel. Men jeg ved ikke om den er sand
SortKaffe
SortKaffe

Indlæg af Monet Man Okt 27, 2008 7:23 pm

SortKaffe skrev:Monet: det er meget svært at vurderer.

I fredag troede jeg vi var ved at nå bunden. Det må vi så i dag konstateter ikke var korrekt.

Det er dog min opfattelse, at det der sker lige nu er en overkorrektion. Lidt ligesom på toppen af boligfesten. Der blev priserne ved med at stige længe efter at alle (neutrale) eksperter vurderede, at stigninger ikke længere havde nogen som helst logisk, økonomisk forklaring længere.

Har da også haft dem investeret med en lang tidshorisont, så kan sagtens vente på at rebounden kommer. Men hvis først vi ender i 1929-1932 scenariet hvor de falder 90 procent fra toppen, så vil jeg hellere af med dem nu.

Monet

Indlæg af SortKaffe Man Okt 27, 2008 10:49 pm

Alt andet lige, og uden at ville male fanden på væggen: Der er mere og mere der minder om 1929 krisen.

Men dermed ikke være sagt at vi er inde i en gentagelse. Men det er en mulighed.

At der har været en aktie- og investeringsboble, det er sikkert. Men om opbremsningen bliver lige så hård ???
SortKaffe
SortKaffe

Indlæg af Thomas Fre Okt 31, 2008 1:27 am

Der skal uden tvivl tabes masser af penge. Men hvis kontraktionen kan reducere importen af kinesiske industrivarer - så fint med mig.

Den anden faktor der er fælles med situationen i 1929: Vi har masser af kapicitet.
På den anden side har vi fuld beskæftigelse, så en arbejdsløshed kan opsuges af den ledige tekniske kapacitet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34544

Indlæg af peter777 Fre Okt 31, 2008 6:21 pm

Kan man evt. regne på, hvor kraftig kontraktionen skal være? Eller bliver det for langhåret?
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Geografisk sted : Østerbro

Indlæg af Sponsoreret inhold

Sponsoreret inhold

Tilbage til toppen

- Lignende emner

Forumtilladelser: