Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Energipriser

Go down

Energipriser Empty Energipriser

Indlæg af Thomas Søn Aug 12, 2012 6:20 am

Jeg har taget 3 indexmundi.com tal for hhv. olie, gas og kul - sådan, hvad jeg umiddelbart kunne få fat i.
Jeg har nemlig på fornemmelsen, at der sker noget på energi, som tyder på længerevarende energiprisfald.

Energi

Gaspriserne fra Rusland er helt klart centralt aftalte længerevarende kontrakter, og West Texas olie er uden transport, så der kan evt. finpudses. Men det skulle ikke være futures priser alt for meget - altså, hvor små uartige drenge ligger og leger - alt for meget.

Olieprisen er generelt noget mere nervøs end de andre; men:

Der er nok ikke nogen tvivl om, at når man ser på kulpriserne, så er der et generelt prisfald på vej. At gasprisen falder er ikke så mærkeligt, for med Nord Stream mm. er der direkte adgang fra de russiske producenter til deres vesteuropæiske kunder - så man slipper for Hviderusland og Ukraine, der ligger og laver lort i ordentlige folks forretninger.

Det markante prisfald på kul - på noget, der minder om 1/3 - det har givetvis en sammenhæng med neddroslingen (jeg kan tale pænt - sådan da) i Kina - nu får vi se om det retter sig - jeg tvivler.


lave kulpriser
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34074
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum