Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Kulegravning af CIBOR kan løbe ud i sandet

2 deltagere

Go down

Kulegravning af CIBOR kan løbe ud i sandet Empty Kulegravning af CIBOR kan løbe ud i sandet

Indlæg af Gorrion Lør Aug 04, 2012 12:38 pm

http://www.business.dk/finans/kulegravning-af-cibor-kan-loebe-ud-i-sandet

Hvis kriminelle handlinger er i en størrelse hvor de udgør en fundamental risiko for en efterfølgende finansiel styrtblødning, eller risikere at sætte såkaldte systemisk vigtige funktioner (finansielle institioner) i skakmat eller kollaps, ja så har vi jo set det flere gange under den historiske finansielle og økonomiske krise, at man lader stå til, eller ligefrem støtter op om banditmentaliteten, ved lovændringer, støtte opkøb, garantier, eller ligefrem falskmøntneri.

Jeg siger det endnu engang....HIV STIKKET UD PÅ FINANSVERDENEN!.

Jeg ser langt hellere statsbanker, med en evt EU storfinansbank/centralbank, end at der frigives en øre mere til det private "bankvæsen" eller hva man skal kalde det efterhånden...det minder jo mere om rendyrket kartel virksomhed og maifa kultur.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kulegravning af CIBOR kan løbe ud i sandet Empty Sv: Kulegravning af CIBOR kan løbe ud i sandet

Indlæg af Thomas Lør Aug 04, 2012 1:02 pm

Gorrion skrev:http://www.business.dk/finans/kulegravning-af-cibor-kan-loebe-ud-i-sandet

Hvis kriminelle handlinger er i en størrelse hvor de udgør en fundamental risiko for en efterfølgende finansiel styrtblødning, eller risikere at sætte såkaldte systemisk vigtige funktioner (finansielle institioner) i skakmat eller kollaps, ja så har vi jo set det flere gange under den historiske finansielle og økonomiske krise, at man lader stå til, eller ligefrem støtter op om banditmentaliteten, ved lovændringer, støtte opkøb, garantier, eller ligefrem falskmøntneri.

Jeg siger det endnu engang....HIV STIKKET UD PÅ FINANSVERDENEN!.

Jeg ser langt hellere statsbanker, med en evt EU storfinansbank/centralbank, end at der frigives en øre mere til det private "bankvæsen" eller hva man skal kalde det efterhånden...det minder jo mere om rendyrket kartel virksomhed og maifa kultur.

Du har ret i, at det er et kartel: 5 Danske Banker og en svensk + hvad der er tilbage af Deutsche Bank.

Problemet er i denne sammenhæng lige det omvendte af en nationalisering: Det er, at bankerne - i markedets fravær - har sat den rente, som det tilkommer staten - dvs. Nationalbanken at fastsætte.

Det undrer mig ikke, hvis det løber ud i sandet, fordi en undersøgelse kræver kopi af bankernes email - og Finanstilsynet har jo på intet tidspunkt taget sin opgave højtideligt: Men mon ikke BaFin i Tyskland har en anden holdning til tingene?

Igen nationaliseringen kommer af sig selv - den vil nok blive kaldt noget andet - ganske enkelt fordi der ikke er nogen egenkapital i de Danske Banker. Det ses jo tydeligt af, at ingen vil låne Danske Bank penge: Hvorfor? Der er jo ikke én, der tror på, at Danske Bank er solvent.
Hvad sker der hvis en bank ikke er solvent - tjo, når bankens forpligtigelser skal betales, så går det ud over indskyderne - nærmere betegnet andre banker, der har lånt den pågældende bank andre folks penge.

Men det glæder mig, at du begynder at se at denne opgave med at bringe bankerne under kontrol er så omfattende, at den kun kan løses i et fælles europæisk samarbejde. Det er den første egentlige udvikling i dine vurderinger, som jeg har set.
Jeg er enig i, at det er en opgave, der overstiger vore nationale kræfter.

Når bankerne kører rundt på den måde, så må de stater, der bliver spillet på næsen rotte sig sammen.

Det er så lidt fjollet at vi har vores retsforbehold overfor EU, for der havde været en noget lettere tilgang, hvis det ikke havde været tilfældet - ok, man kan nok arbejde sig udenom det værste i den dumhed; men det kommer til at koste.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34382
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum