Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Saxo Bank: Velkommen til krisen vers. 2.0

5 deltagere

Go down

Saxo Bank: Velkommen til krisen vers. 2.0 Empty Saxo Bank: Velkommen til krisen vers. 2.0

Indlæg af SortKaffe Søn Aug 07, 2011 8:26 am

Faldt lige over den her artikel:

http://www.tradingfloor.com/blogs/steens-chronicle/-124247931

Bemærkelsesværdigt, at Saxobanks cheføkonom nu også siger det er par af os har sagt i et par år på BD:

Troen på at man kan låne sig ud af krisen er forkert. Politikkernes forsøg på at købe tid ved at lade staterne optage lån er slået fejl, og har kun resulteret i at de offentlige budgetunderskud er blevet endnu større. Der skal jo nu betales renter af en meget større gæld.

Nu venter vi bare på at Saxobank, eller en cheføkonom fra en af de andre banker begynder at indse, at den eneste vej ud af krisen er at bringe balance i de ubalancer som førte til krisen 1.0.

Et lille udvalg af disse ubalancer er f.eks.:

Alt for stor gælds sætning blandt lande, regioner, virksomheder og private
Underskud på de offentlige budgetter
Overvurderede ejendoms- og boligpriser
Alt for høje lønninger i den vestlige verden
Al for lav produktivitet i flere vestlige lande
Alt for mange offentligt ansatte
Alt for mange på overførselsindkomst
Alt for store underskud på handels- og betalingsbalancerne i nogle af verdens største økonomier
og listen er meget længere.
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Saxo Bank: Velkommen til krisen vers. 2.0 Empty Nu er finanskrisen jo et storværk som StarWars

Indlæg af Thomas Søn Aug 07, 2011 9:42 am

Jeg tvivler stærkt på at man kan holde renten nede.
Alene den kendsgerning, at US statsobligationer reelt er 0 kuponpapirer. I sammenligning vil europæiske statsobligationer jo fine. Det betyder at kursen vil falde gevaldigt på dollarobligationerne og dollarkursen vil falde.
Det vil igen betyde der bliver en ikke ubetydelig kursgevinst ved at konvertere til en højere kupon.

En lavere dollarkurs vil markant forbedre den amerikanske konkurrenceevne på den anden side betyder det ikke så forfærdelig meget for erhvervslivet, fordi de nødvendige investeringer er fortaget - og finansieret til en lav rente - der er masser af ledig kapacitet: Både arbejdskraft og realkapitalmæssigt.
Olieprisen vil stige meget - specielt målt i dollar - men det tror jeg man vil lade den gøre: Dels vil det mindske importen af olie, dels betyder det et reallønsfald.

Dem, der kommer til at få det svært i denne sammenhæng er kineserne: Dels får de et formuetab på deres obligationer, dels kommer der højere oliepriser, dels vil deres eksport faktisk falde væk.
Det betyder at interne "investeringer" i Kina skal trække væksten alene - ingen eksport - men med stærkt stigende råvarepriser.
På et tidspunkt bliver man nød til at bruge af "formuen" dels til råvarer, dels til fødevarer. Hvis kineserne først begynder at powershoppe korn, så er der tale om mængder, der vil få priserne til at stige voldsomt - det oveni en i forvejen nedskreven dollar.
Der er ikke nogen tvivl om, at kineserne er klar over det - derfor er de så skingre.

I Europa vil det betyde, at redningsaktionerne overfor Sydeuropa kan finansieres. Problemet er bare, at det bliver til en relativt stigende valutakurs. Den forringede konkurrenceevne vil blive en hindring.
Spørgsmålet er: Hvor længe vi kan holde renten lav - der vil komme inflation - udefra: Råvarepriser og en opskreven kinesisk valuta.
De prisstigninger vil imidlertid være kortvarige, fordi jeg tror ikke at Kina kan holde til det: Så er én stor råvareimportør væk.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34544

Saxo Bank: Velkommen til krisen vers. 2.0 Empty Sv: Saxo Bank: Velkommen til krisen vers. 2.0

Indlæg af Storebror Søn Aug 07, 2011 11:39 am

Jeg lavede oprindeligt denne visualisering af hvad der foregik tilbage i 2010 (burde kunne findes på BD). Man kan meget passende kalde IT boblen for Finanskrise 0.1, boligboblen for Finanskrise 1.0 hvis den kommende krise kaldes Finanskrise 2.0. Det beskriver godt den dynamik der er foregået. Her tænker jeg på at "løsninger" ikke var andet end en koncentration af strukturelle problmerne så disse kunne vokse sig større. Det er dog som jeg ser det stadig muligt at købe lidt tid med QEx etc.. Måske er nuværende dyk derfor kun Finanskrise 1.x - vi for se.

Saxo Bank: Velkommen til krisen vers. 2.0 Sidstedans02

Storebror

Antal indlæg : 493

http://siksak.dk

Saxo Bank: Velkommen til krisen vers. 2.0 Empty Meget enig storebror

Indlæg af Thomas Søn Aug 07, 2011 11:57 am

Som SortKaffe også er inde på: De bagved liggende problemer er ikke løst.
Man flytter rundt problemerne - aldrig så snart er en byld bristet før den næste hæver sig.

Nu har vi rokeret de tabte bankfordringer over på realkreditten, der heller ikke har mere plads.

Thomas
Thomas

Saxo Bank: Velkommen til krisen vers. 2.0 Empty Velkommen på blokken

Indlæg af Thomas Fre Dec 30, 2011 5:22 pm

Saxo

Så kan det ikke vare længe med Joakim B Olsen.
Thomas
Thomas

Saxo Bank: Velkommen til krisen vers. 2.0 Empty Sv: Saxo Bank: Velkommen til krisen vers. 2.0

Indlæg af Shintai Fre Dec 30, 2011 7:34 pm

Hehe, så sandt så sandt.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Geografisk sted : Islands Brygge

Indlæg af doctor Lør Dec 31, 2011 11:48 am

Det er muligt ellere rettere sagt bevist nu, at der er koks i maskinrummet hos Saxo Bank, men Joakim B. Olsen har nu gjort det rigtigt godt.

Han har bevæget sig fra teori hos LA til praksis og helt konkret ned i de helt små detaljer vist er der er noget galt med vores sociale velfærdssystem.
Det har jeg vidst i mange år.

Kommunerne ansætter flere og flere sagsbehandlere og andre mellemuddannede til at styre nogle sager, som de overhovedet ikke har det fjerneste begreb om i virkeligheden. De afkobler de mennesker fra virkeligheden, som har begge ben plantet i sagerne og mistænkeliggør samme personer, som rent faktisk er de eneste der kan gøre, sige og handle fornuftigt i de konkrete sager. Herudover har de snuden nede i almindelige menneskers helt personlige problemer og foregiver at de har løsningsproblemer. Hvis folk ikke har problemer underholder de dem med at fanden er løs for dem,, hvis de ikke gør som sagsbehandlerne foreslår.

Jeg er så dybt chokeret over nogle sager, som jeg har konkret inde på livet hos nogle patienter.

Jeg tænker på udddannelse og dagpenge samt pensioner og flexjob.
Der mangler i den grad nogle udefrakommende sunde øjne, på det udgiftsspild til personaleomkostninger der foregår i kommunerne.

doctor

Antal indlæg : 1673

Indlæg af Thomas Lør Dec 31, 2011 2:18 pm

doctor skrev:Det er muligt ellere rettere sagt bevist nu, at der er koks i maskinrummet hos Saxo Bank, men Joakim B. Olsen har nu gjort det rigtigt godt.

Han har bevæget sig fra teori hos LA til praksis og helt konkret ned i de helt små detaljer vist er der er noget galt med vores sociale velfærdssystem.
Det har jeg vidst i mange år.

Kommunerne ansætter flere og flere sagsbehandlere og andre mellemuddannede til at styre nogle sager, som de overhovedet ikke har det fjerneste begreb om i virkeligheden. De afkobler de mennesker fra virkeligheden, som har begge ben plantet i sagerne og mistænkeliggør samme personer, som rent faktisk er de eneste der kan gøre, sige og handle fornuftigt i de konkrete sager. Herudover har de snuden nede i almindelige menneskers helt personlige problemer og foregiver at de har løsningsproblemer. Hvis folk ikke har problemer underholder de dem med at fanden er løs for dem,, hvis de ikke gør som sagsbehandlerne foreslår.

Jeg er så dybt chokeret over nogle sager, som jeg har konkret inde på livet hos nogle patienter.

Jeg tænker på uddannelse og dagpenge samt pensioner og flexjob.
Der mangler i den grad nogle udefrakommende sunde øjne, på det udgiftsspild til personaleomkostninger der foregår i kommunerne.
Tja; men her er man så oppe mod den stærkeste af alle naturkræfter: Administrationens evne the til at overleve.
Den kejserlige romerske administration lever skam i bedste velgående! Den er den katolske kirke i dag. Ydelsen udbetales først efter døden.
Thomas
Thomas

Indlæg af Sponsoreret inhold

Sponsoreret inhold

Tilbage til toppen

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum