Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Her er en til os Gorrion

+3
Cirb
Gorrion
Thomas
7 deltagere

Go down

Her er en til os Gorrion Empty Her er en til os Gorrion

Indlæg af Thomas Søn Maj 06, 2012 9:35 am

Det er selvmord at deregulere banker

Pointen er bare, at så snart en regel står i vejen for at begå en dumhed, så bliver den fjernet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34086
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Her er en til os Gorrion Empty Sv: Her er en til os Gorrion

Indlæg af Gorrion Søn Maj 06, 2012 1:59 pm

Dereguleringen af finansverdenen har været en katastrofe, og i en størrelse der har fået massive globale økonomiske konsekvenser.
Faktisk konsekvenser der er af en størrelse hvor vi taler om at den skade det har påført er af maksimal og uoverskuelig volume.

I indledningen af den "fysiske krise" altså på det tidspunkt hvor det for alvor gik op for verden at vi var trådt ind i den Største økonomiske og finansielle krise siden Anden Verdenskrig (i min optik skete det den 10 aug 2007) fortsatte man med at uddstede disse giftige og landsskadelige lån...ja det tog enda fart i den periode.
Renterne var i perioden op til, ligeledes ved at finde tilbage til hvad der der kunne anses for mere normalt, ja det står jo lysende klart at renterne aldrig skal så langt ned at penge "i en periode" rent faktisk er gratis at anskaffe"
Patienten bliver "hocked"....og en såkaldt kold tyrker i den konstruktion er det samme som en aflivning af denne patient....han/hun hverken (for at bruge dit udtryk Thomas) kan eller vil betale.
Oven i denne finansielle og økonomiske nedsmeltning stod det jo også klart at flere stater, enda en supermagt havde levet LAAAAAAANGT over evne, og flere af disse er idag Statsbankerot, eller ihvertfald defacto bankerot.

Dumhed på dumhed....og kunne man ikke begå denne dumhed blev forhindringen blot fjernet.

Det værste er at det er de små folk der betaler prisen, det gode er at denne historiske krise ALDRIG bliver glemt.
Vi skal leve med den i mange år endnu.


Sidst rettet af Gorrion Søn Maj 06, 2012 5:38 pm, rettet 1 gang
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Her er en til os Gorrion Empty Sv: Her er en til os Gorrion

Indlæg af Cirb Søn Maj 06, 2012 4:09 pm

Gorrion skrev:det gode er at denne historiske krise ALDRIG bliver glemt.

Selvfølgelig gør den det.
Det væsentligste man kan lære fra historien er, at vi aldrig for alvor lærer noget af historien.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Her er en til os Gorrion Empty Sv: Her er en til os Gorrion

Indlæg af doctor Søn Maj 06, 2012 4:15 pm

Hvad skete der 10. august 2007?????

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Her er en til os Gorrion Empty Sv: Her er en til os Gorrion

Indlæg af peter777 Søn Maj 06, 2012 4:46 pm

doctor skrev:Hvad skete der 10. august 2007?????

Det var dengang en vigtig whistleblower startede sin aktivitet Smile
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Her er en til os Gorrion Empty Sv: Her er en til os Gorrion

Indlæg af Gorrion Søn Maj 06, 2012 5:46 pm

Det var dengang en vigtig whistleblower startede sin aktivitet

Jeg har været debatør på nettet længere end som så, og deltager ligeledes i meningsmålinger fra TNS gallup, og Greens meningsmålinger om alt mellem himmel og jord.
Men ja, den 10 Aug var den dag hvor jeg mener det burde være gået op for alle med blot et minimum af indblik i økonomiske og finansielle forhold at det VAR/ER gået helt galt!.

At jeg er vigtig vil jeg dog nok stille spørgsmålstegn ved, det er trods alt begrænset hvor mange der overhovedet har hørt om boligdebatten eller økonomidebatten.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Her er en til os Gorrion Empty Sv: Her er en til os Gorrion

Indlæg af Thomas Søn Maj 06, 2012 7:25 pm

Gorrion skrev:Dereguleringen af finansverdenen har været en katastrofe, og i en størrelse der har fået massive globale økonomiske konsekvenser.
Faktisk konsekvenser, der er af en størrelse, hvor vi taler om, at den skade det har påført, er af maksimal og uoverskuelig volumen.

Det er jeg så helt enig i!

Om vi lærer af det? Jeg kommer til at tænke på sådan som Tyskland har reageret det sidste års tid.
Der er ikke nogen tvivl om at man i Tyskland har de aller største reservationer mht. banker. Jeg er meget spændt på overenskomst forhandlingerne i Tyskland, hvor der er lagt op til lønforhøjelser på 5-6-7%; men navnlig om deres Finansforbund OGSÅ får den lønforhøjelse - det sidste tvivler jeg på.
MÅSKE er der noget i Tysklands erfaringer fra sidste gang det gik galt i samme skala.

Indtil nu er det da kun gået galt med penge og åndssvage byggerier - det kommer vi nok over. Men jeg tror ikke at bankerne overlever dette her. Realistisk set kom bankerne sig ikke over sidste gang de gik ned. Når det gik bedst humpede de videre på 3 cylindere.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34086
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Her er en til os Gorrion Empty Sv: Her er en til os Gorrion

Indlæg af SimpleMind Søn Maj 06, 2012 7:41 pm

Jeg er meget spændt på overenskomst forhandlingerne i Tyskland, hvor der er lagt op til lønforhøjelser på 5-6-7%

Hvem var det der sagde, at Tyskerne frygter inflation affraid

SimpleMind

Antal indlæg : 276
Join date : 15/01/12

Tilbage til toppen Go down

Her er en til os Gorrion Empty Sv: Her er en til os Gorrion

Indlæg af Thomas Søn Maj 06, 2012 7:58 pm

SimpleMind skrev:
Jeg er meget spændt på overenskomst forhandlingerne i Tyskland, hvor der er lagt op til lønforhøjelser på 5-6-7%

Hvem var det der sagde, at Tyskerne frygter inflation affraid

Tag det helt koldt! Der kommer ikke nogen tysk inflation!
Schäuble siger det helt klart: Der er plads rent produktivitetsmæssigt til lønforhøjelser, bare ikke overdrive.

Det præcis den samme argumentation arbejdstagerne har: Her ævles ikke om "beskæftigelsen" og "sociale massegrave".

Det er den RIGTIGE måde at få forbruget op på! Give lønforhøjelse, når produktiviteten er til det, så skal pengene nok komme ud i forbrug.
Årsagen til de ynkelige danske overenskomster er den latterlige produktivitet.

Så får tyskerne alle de dejlige billige importvarer.

Der skal betales mere i skat - selvfølgelig skal der det - men det bliver godt nok af penge, der er tjent!
Når man HAR tjent pengene, så bliver der råd til de sociale goder - men ikke før.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34086
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Her er en til os Gorrion Empty Sv: Her er en til os Gorrion

Indlæg af Uffe Søn Maj 06, 2012 9:20 pm

SimpleMind skrev:]

Hvem var det der sagde, at Tyskerne frygter inflation affraid

Tror du at løn har noget med inflation at gøre i et frit marked?
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Her er en til os Gorrion Empty Sv: Her er en til os Gorrion

Indlæg af SimpleMind Søn Maj 06, 2012 9:51 pm

Uffe skrev:
SimpleMind skrev:]

Hvem var det der sagde, at Tyskerne frygter inflation affraid

Tror du at løn har noget med inflation at gøre i et frit marked?

Ja...

SimpleMind

Antal indlæg : 276
Join date : 15/01/12

Tilbage til toppen Go down

Her er en til os Gorrion Empty Sv: Her er en til os Gorrion

Indlæg af Uffe Man Maj 07, 2012 10:38 am

SimpleMind skrev:

Ja...

Hvorfor?
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Her er en til os Gorrion Empty Sv: Her er en til os Gorrion

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum