Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Vand på Thomas' mølle ;-)

+3
donkstar
Benjamin
Lars_HH
7 deltagere

Go down

Vand på Thomas' mølle ;-) Empty Vand på Thomas' mølle ;-)

Indlæg af Lars_HH Fre Apr 13, 2012 9:43 am

http://finanswatch.dk/Finansnyt/Pengeinstitutter/Sparrekassen_Lolland/article4294705.ece

Lars_HH

Antal indlæg : 954

Tilbage til toppen Go down

Vand på Thomas' mølle ;-) Empty Sv: Vand på Thomas' mølle ;-)

Indlæg af Benjamin Fre Apr 13, 2012 10:28 am

Lars_HH skrev:http://finanswatch.dk/Finansnyt/Pengeinstitutter/Sparrekassen_Lolland/article4294705.ece

Wow, det kan ikke accepteres. Hvis den type finantiel svindel får lov at passere, så skal politikerne klynges op.

Det er rigtigt at Thomas har ytreret at det sker, personligt havde jeg håbet på at det ikke skete. Sparrekassen Lolland kan ikke være den eneste skurk i klassen (generelt kun flyldt med skurke).

Er der sket lovbrud, hvis historien er sand?

Benjamin

Antal indlæg : 37

Indlæg af donkstar Fre Apr 13, 2012 1:25 pm

Thomas har længe sagt at det sker i stor stil. At der parkeres. Men jeg har ikke hørt om at det gøres til opskruede priser.

https://oekonomidebatten.danskforum.net/t751-sa-har-danske-bank-abenbart-ogsa-faet-gang-i-parkeringsaftalerne
Sakset fra indlægget:
Onkel Nils er knotten og sagde:
Hvis vi oplever, at systemet misbruges i den forstand, at belåningsmuligheden bruges til at holde hånden under markedet, vil vi gribe ind, og i givet fald tage en kammeratlig snak med instituttet. Det har vi gjort før.
Denne utvetydige røffel blev så ordret gentaget på Realkreditforeningens Årsmøde - så vidste vi jo godt, hvem, der stod bag svineriet.

Gad godt de dovne journalister begyndte at grave lidt i, hvor stort et omfang det forekommer i...

donkstar

Antal indlæg : 74

Vand på Thomas' mølle ;-) Empty Jeg så den godt.

Indlæg af Thomas Fre Apr 13, 2012 4:20 pm

Jeg så den godt - men så er Spar Lolland nok ikke den værste.

Ulovligt bliver lidt svært - det er som bekendt ikke forbudt at tabe penge.

Men regnskabet kan næppe siges at være retvisende.

Det jeg imidlertid hefter mig ved er, at det er en Essex Gruppe ejendom - og der er masser af dem i det fallerede ejendoms selskab - og der er et par stykker til, så det tal jeg har i hovedet er: På de 3 største er der tale om "ejendomsværdier" på 27 mia.
Kvm pris. 27000 kr? Det er 1 mio. kvadratmeter. omregnet til boliger: 10.000 stk.

Et andet interessant tal er 30 mio ifht 150 mio. Det vil sige, at der i de 3 største "Grupper" er et stensikkert tab på 20%! Eller 5 mia. I SparLolland tilfældet er der nok tale om renteoprulning: Man har bare forhøjet lånet med renterne. Det passer nok meget godt. 30 mia. ifht. 120 mia. = 25% over 3 år = 8% p.a. Jo det passer nogenlunde!

Det er jo ikke bare parkeringsaftalen - det er også renteoprulningen!

Det er også helt typisk, at det er den svageste, der knækker: Spar Lolland har i forvejen lånt ud til kriseramte landmænd.

Nu er det sjældent, jeg overdriver - virkeligheden er i reglen en hel del værre end mine skarpeste bemærkninger.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34542

Indlæg af Benjamin Fre Apr 13, 2012 4:47 pm

Historien betyder at Thomas har fat i den lange ende...

Var det ikke passende at få nogle journalister til at dykke ned i dette, de gør det nok ikke af sig selv, men hvis man hjælper dem lidt på vej?

Benjamin

Antal indlæg : 37

Indlæg af Thomas Fre Apr 13, 2012 5:09 pm

Benjamin skrev:Historien betyder at Thomas har fat i den lange ende...

Var det ikke passende at få nogle journalister til at dykke ned i dette, de gør det nok ikke af sig selv, men hvis man hjælper dem lidt på vej?

Jeg synes nu der har været nogle reportager, hvor der hist og pist har været nævnt nogle tal som almindelig hovedregning og en lille smule viden om, hvad man snakker om, kan sætte i perspektiv. Derefter kan man så gå i clinch med den mængde tal, der er offentligt tilgængelige - og vi har masser af dem.

Men begynde at "dykke ned"?
Lehman tager 20 år
Det er så nok optimistisk - det tager RIGTIG lang tid - var det ikke det en snoldet bank som Varde Bank tog?

Det opmuntrende er, at man rimelig systematisk går til de Danske Banker - man er simpelt hen nød til det - konsekvenserne af IKKE at gøre det er for skræmmende - se bare Japan: De har intet foretaget sig - og nu kommer næste bølge - og de er IKKE kommet op og har fået vejret efter sidste tur.

Det, man har gjort er at sparke ejendomsbranchen til hjørnespark, hvorefter man tager landbruget - og her ser indsatsen ud til at være seriøs - og nu tager man fat på ejendomsbranchen. Problemet er: Ligegyldig hvor man tager fat. så river det så meget andet med sig.
Der er jo nok ikke nogen tvivl om, at det er SparLollands landbrugsudlån (som nok ikke er specielt desperat - jorden er bedre på Lolland -30-40%) - så har man fået en klaphammer af et ejendomsudlån i hovedet, som man simpelt hen ikke KUNNE lade ligge.
Thomas
Thomas

Indlæg af Plyds Lør Apr 14, 2012 8:45 am

Jeg syntes, at det bliver mere og mere tydeligt, at finanssektoren efterhånden er ved at have koblet sig selv af udviklingen i resten af samfundet. Ligeledes boligmarkedet. Begge dele er jo - om tingene skulle gøres op her og nu - fallit.

Resten af samfundet - dig, mig og vi to, samt virksomhederne tøffer videre bare på et lidt lavere blus. Man tilpasser sig - og livet går videre.

Der er stadig folk der har penge til investeringer - der er stadig banker der har en fornuftig forretning osv. Erhvrvslivet har nu fattet, at væksten må ske for egene penge - eller finansierer uden om bankerne.

Strategien i finansektoren er der for: Køb mest mulig tid - helst 10 år eller mere - og det ud fra et HÅB om, at de så kan redde tingene. Men det er kun et håb - for opgjort d.d. er en stor del af dem fallit.

Om det lykkes eller ej, afhænger af hvor mange af boligejerne der i sidste ende er insolvente. Flexerne afdrager jo trods alt. Problemet på kort sigt (10 år) er de afdragsfri.

Finanssektoren - står med ryggen mod muren, og prøver desperat at købe sig mere og mere tid. Ingen kneb lades uforsøgt. Alt gælder. Spin, løgne i pressen, div. kreative aftaler, plukken de kunder der har penge - you name it - they do it!

Jeg tror kun det vil lykkes for et fåtal - bliver det så spetakulært? Nææh - folk er nu vand til, at bankerne er på røven, går på røven, og tvangsauktioner i hobetal er også noget man hurtigt kan vænne sig til.

Nææh - nyheden bliver når den første kridte går ned - den kommer til at give dønninger og trække overksrifter jorden rundt.

Men det er ikke sikkert, at det kommer så langt - systemisk vigtig tingen..... Du og jeg kommer til at betale.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Indlæg af Thomas Lør Apr 14, 2012 9:37 am

Plyds skrev:
Resten af samfundet - dig, mig og vi to, samt virksomhederne tøffer videre bare på et lidt lavere blus. Man tilpasser sig - og livet går videre.
Helt rigtigt - ligesom i Japan.

Der er stadig folk der har penge til investeringer - der er stadig banker der har en fornuftig forretning osv. Erhvrvslivet har nu fattet, at væksten må ske for egne penge - eller finansierer uden om bankerne.
Det tror jeg også er korrekt. Hr. Møller f.eks. går tilsyneladende uden om bankerne - og direkte til staterne, når han skal have finansieret: Staterne har et værft, der ikke må gå ned - og han vil gerne have noget håndgribeligt at investere i.

Strategien i finansektoren er der for: Køb mest mulig tid - helst 10 år eller mere - og det ud fra et HÅB om, at de så kan redde tingene. Men det er kun et håb - for opgjort d.d. er en stor del af dem fallit.
Ja

Om det lykkes eller ej, afhænger af hvor mange af boligejerne der i sidste ende er insolvente. Flexerne afdrager jo trods alt. Problemet på kort sigt (10 år) er de afdragsfri.
Det er der ikke meget, der tyder på.

Finanssektoren - står med ryggen mod muren, og prøver desperat at købe sig mere og mere tid. Ingen kneb lades uforsøgt. Alt gælder. Spin, løgne i pressen, div. kreative aftaler, plukken de kunder der har penge - you name it - they do it!

Jeg tror kun det vil lykkes for et fåtal - bliver det så spetakulært? Nææh - folk er nu van til, at bankerne er på røven, går på røven, og tvangsauktioner i hobetal er også noget man hurtigt kan vænne sig til.
Det bliver en meget langsom og pinefuld død. Det bliver ikke en benzineksplosion - det bliver en hensygnen på plejehjem.

Nææh - nyheden bliver når den første kridte går ned - den kommer til at give dønninger og trække overksrifter jorden rundt.
Det er skam sket - og ingen lagde mærke til det.
DLR har nu Staten som største aktionær.
BRF har deponeret for 15 mia. af sine flexobligationer i Nationalbanken.

Men det er ikke sikkert, at det kommer så langt - systemisk vigtig tingen..... Du og jeg kommer til at betale.
Ja...
Men flextumperne kommer til at betale. De kommer til at betale den mikroskopiske rente plus et stadigt højere administrationsgebyr; men af en ganske vanvittig ejendomspris og dertil hørende lån.
Ca. 1% af dem - de mest håbløse - bliver afviklet gennem tvangsauktioner til stadig faldende priser. En hel generation er fanget i overvurderede ejendomme. Det er så ejerboligerne.
Ejendommene de bliver langsomt; men sikkert overtaget af pensionskasserne - som investorer vil de skære kreditforeningerne ud som et overflødigt mellemled - bankerne vil selektivt (ejendom for ejendom) nedskrive og skære priserne ned.
Ejerboligerne vil blive solgt fra dødsboer til den pris folk nu kan få finansieret til - dvs. stort set ingenting.
Hovedstaden vil sygne hen: Der er jo ikke så mange gamle i ejerlejligheder. Folk i udlejningsbyggeri vil opleve stadig faldende huslejer.
Thomas
Thomas

Vand på Thomas' mølle ;-) Empty Det bliver ikke "livet skal leves"!

Indlæg af Thomas Lør Apr 14, 2012 9:46 am

Det bliver det modsatte af den fremtid snotaberne fra Handelshøjskolen forestillede sig.

Flipproletarerne i de offentlige stillinger vil cykle til mausoleet i kommunen hver dag - hente rationen i Netto - hente de institutionsanbragte børn. Hjem til jammeren i den 60 kvm ejerlejlighed, som deres far prakkede dem på som studerende i "kommunikationsvidenskab" og "flamsk folkeminde forskning", hjem til de daglige ondskabsfuldheder fra en tilsvarende falleret ægtefælle.

For en flextumpe er livet ikke noget, der skal leves - det skal overleves - måske.

Thomas
Thomas

Indlæg af Uffe Lør Apr 14, 2012 4:31 pm

Det værste af det hele, udover at Thomas har ret i hans beskrivelse af et normalt ungt par i KBH, er at 60kvm kan man som børnefamilie ikke holde ud at leve i. Slet ikke i en storby hvor man ikke kan gå i fred.

Havde der i det mindste været plads nok, så var stavnsbindingen ikke så hård ved de mennesker, men når pladsen er trang og gælden uoverkommelig, så bliver det ulideligt.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Geografisk sted : Den tyske hede

Indlæg af Thomas Lør Apr 14, 2012 5:24 pm

Uffe skrev:Det værste af det hele, udover at Thomas har ret i hans beskrivelse af et normalt ungt par i KBH, er at 60kvm kan man som børnefamilie ikke holde ud at leve i. Slet ikke i en storby hvor man ikke kan gå i fred.

Havde der i det mindste været plads nok, så var stavnsbindingen ikke så hård ved de mennesker, men når pladsen er trang og gælden uoverkommelig, så bliver det ulideligt.

De har det ikke bedre end en arbejderfamilie havde det omkring 1900.
Thomas
Thomas

Indlæg af Cirb Lør Apr 14, 2012 6:49 pm

Thomas skrev:
Uffe skrev:Det værste af det hele, udover at Thomas har ret i hans beskrivelse af et normalt ungt par i KBH, er at 60kvm kan man som børnefamilie ikke holde ud at leve i. Slet ikke i en storby hvor man ikke kan gå i fred.

De har det ikke bedre end en arbejderfamilie havde det omkring 1900.

Samme plads, lidt bedre mad - men arbejder familien havde det i det mindste ligesom alle de andre.
Flextumbe familierne skal leve med at betale topskat så pensionisterne kan tage på golf rejser til vestindien, og se på, at alle de andre uden for indhegningen har det meget, meget bedre end dem selv....

Det kommer ikke til at gå, sammenhængskraften ryger ud af vinduet.

Mvh
Cirb

Antal indlæg : 2353
Geografisk sted : Aarhus

Indlæg af Plyds Lør Apr 14, 2012 7:14 pm

Flextosserne har jo kun deres egen grådighed at takke - og så selvfølgelig deres "BANK-rådgivere".

Ja - sæt også bare kreditforningsfolkene i spjældet - hvad hedder det egentlig i dag? Kreditforeninger er der jo ikke længere tale om?
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Indlæg af Thomas Lør Apr 14, 2012 7:15 pm

Cirb skrev:
Det kommer ikke til at gå, sammenhængskraften ryger ud af vinduet.

Mvh
Cirb

Det er jeg da enig med dig i! Men tro mig: Det vil blive forsøgt.
Netop nu holder SF landsmøde, hvor det bliver stadig mere klart at de priviligerede har udvalgt "partiets fremtid" blandt en særlig mentalt handikappet del af befolkningen. De lidt ældre, der ikke er løbet skrigende væk - de er jo klar over, at det er gået galt. Tro mig solidaritet er et ejendomsmæglerord som samtalebadeværelse.
Thomas
Thomas

Indlæg af Thomas Lør Apr 14, 2012 7:16 pm

Plyds skrev:Flextosserne har jo kun deres egen grådighed at takke - og så selvfølgelig deres "BANK-rådgivere".

Ja - sæt også bare kreditforningsfolkene i spjældet - hvad hedder det egentlig i dag? Kreditforeninger er der jo ikke længere tale om?

Jeg vil nu nærmere mene det er en konspiration - forstået på den måde at der er tale om koordineret dumhed.
Thomas
Thomas

Indlæg af Sponsoreret inhold

Sponsoreret inhold

Tilbage til toppen

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum