Skjulte skatteopkrævninger i udlandet
+2
Thomas
Shintai
6 deltagere
Side 1 af 1
Skjulte skatteopkrævninger i udlandet
Nu piver dansken jo ofte over skatten. Og man har det med at sammenligne hvad mening mand ser.
Men her er en lille overaskelse. Incl for mig selv. Vi er ved at flytte lidt folk rundt i europa og nogle folk skal så f.eks. have en "tilsvarende" løn i det nye land.
F.eks. Sverige. Der mener de fleste jo nok at skatten er lav. Men der er en lille detalje.
Vi skal betale 31.42% (Mener jeg præcist det var.) oveni lønnen som går til staten som social bidrag. Altså sådan ca. hvis personen får 60K SEK i løn. Er den reele lønudgift ca 80K SEK. Og det er noget jeg tvivler på at lønmodtagerne egenligt ved. Men arbejdsgiverne gør i hvert fald.
Så forstår man bedre de lavere lønninger.
Men her er en lille overaskelse. Incl for mig selv. Vi er ved at flytte lidt folk rundt i europa og nogle folk skal så f.eks. have en "tilsvarende" løn i det nye land.
F.eks. Sverige. Der mener de fleste jo nok at skatten er lav. Men der er en lille detalje.
Vi skal betale 31.42% (Mener jeg præcist det var.) oveni lønnen som går til staten som social bidrag. Altså sådan ca. hvis personen får 60K SEK i løn. Er den reele lønudgift ca 80K SEK. Og det er noget jeg tvivler på at lønmodtagerne egenligt ved. Men arbejdsgiverne gør i hvert fald.
Shintai- Antal indlæg : 1808
Geografisk sted : Islands Brygge
Sv: Skjulte skatteopkrævninger i udlandet
Tilsvarende i Tyskland.Shintai skrev:Nu piver dansken jo ofte over skatten. Og man har det med at sammenligne hvad mening mand ser.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Nu tror jeg at de fleste godt er klar over dette faktum, i hvert fald hvis man har gået i gymnasiet i mere end et år, da de forskellige velfærdsmodeller er en del af pensum i 1g på samfundsfag c-niveau.
Sygesikring der er arbejdsgiverbetalt kan være udmærket, da det giver en incitamentsstruktur til at passe på sine medarbejdere (eksemplet kommer fra Krupp i 1880'erne og er årsagen til Tysklands selektive velfærdsmodel.) I dag er antallet af sygedage stadig mindre i Tyskland i forhold til Danmark
Det ændrer dog ikke på at det samlede skattetryk i Sverige og Tyskland nu er snart er ti procentpoint lavere end det er i Danmark, hvilket enhver børnefamilie vist kan konstatere der har levet under begge regimer.
Dette udregnet på baggrund af hvad udgiftstrykket er i procent af BNP.
Sygesikring der er arbejdsgiverbetalt kan være udmærket, da det giver en incitamentsstruktur til at passe på sine medarbejdere (eksemplet kommer fra Krupp i 1880'erne og er årsagen til Tysklands selektive velfærdsmodel.) I dag er antallet af sygedage stadig mindre i Tyskland i forhold til Danmark
Det ændrer dog ikke på at det samlede skattetryk i Sverige og Tyskland nu er snart er ti procentpoint lavere end det er i Danmark, hvilket enhver børnefamilie vist kan konstatere der har levet under begge regimer.
Lars_HH- Antal indlæg : 954
Jeg viste det ikke før jeg snakkede med en svensk iværksætter.
Samfundsfag er det ikke kun for sproglige studenter?
Samfundsfag er det ikke kun for sproglige studenter?
Benjamin- Antal indlæg : 37
Med reformen er det blevet obligatorisk for alle på c-niveau i 1 år.
Lars_HH- Antal indlæg : 954
Lars_HH skrev:Nu tror jeg at de fleste godt er klar over dette faktum, i hvert fald hvis man har gået i gymnasiet i mere end et år, da de forskellige velfærdsmodeller er en del af pensum i 1g på samfundsfag c-niveau.
Jeg kan da ikke huske alt jeg lærte i samfundsfag for 15 år siden.
I norge er arbejdsgiverbidrag 14,1%
NewMay- Antal indlæg : 74
Faktisk er skattebelastningen for de laveste indkomster i DK højere end i de nævnte lande.
Særligt efter skattereformen, hvor bundfradraget blev fastfrosset, hvor bundskatten kun marginalt blev sat ned, og hvor mellemskatten på 6% for mellemindkomster blev afskaffet.
Særligt efter skattereformen, hvor bundfradraget blev fastfrosset, hvor bundskatten kun marginalt blev sat ned, og hvor mellemskatten på 6% for mellemindkomster blev afskaffet.
dkguy66- Antal indlæg : 1854
Geografisk sted : Århus
Lignende emner
» PET??
» Mette Frederiksen skjulte akuttal
» Skattely: Firmaer, politikere, kendte og kongelige får blotlagt skjulte formuer i ny kæmpelæk
» Mette Frederiksen skjulte akuttal
» Skattely: Firmaer, politikere, kendte og kongelige får blotlagt skjulte formuer i ny kæmpelæk
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum