Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Når nu Klinkby fra Danske Bank spørger

Go down

Når nu Klinkby fra Danske Bank spørger Empty Når nu Klinkby fra Danske Bank spørger

Indlæg af Thomas Fre Jul 22, 2011 8:56 pm

På boligdebatten fremkom en klakør (Harald B.) med følgende "ide":

Man skulle straksbeskatte pensioner.

Hvis man tror, at det vil betyde, at man dermed vil redde flextumperne og Danske Bank, så tror jeg man må tro om igen. Af flere gode grunde:

1) Jeg hæfter mig ved Brian Mikkelsen mantra-gentagne: "Der vil ikke blive sendt skattekroner efter dårlige bankledelser!" Den kan en aktuel bankledelse udlægge som den vil. Jeg tror parafraseringen er gennemtænkt.
Det vil jo så også omfatte indefrosne skattekroner.

2) I den løbende valgkamp, har der ikke fra oppositionen været kritik af regeringen på den førte bankpolitik.
Det tyder på, at der på det område er truffet nogle aftaler - og lagt en plan. Den har bred opbakning.

3) Hvis man tror, at en ny regering vil gribe ind overfor pensionisterne - igen, så tror jeg man tager fejl. Nu røg efterlønnen - og med de rituelle skrigerier, så vil Socialdemokratiet leve med det - og glæde sig over de fundne midler.
Samtidig betyder det så også, at man kan gribe ind overfor boligejerne - nu har pensionisterne ydet deres.

4) Det ville betyde, at man beskar fagbevægelsen magt - den tror jeg ikke på. LO er ikke, hvad det var - helt klart; men pensionsformuerne er det, de hænger fast med. Det ville også betyde et indgreb i overenskomsterne.
Det er set før - godt nok længe siden - men i den foreliggende situation? Næppe.

5) Det vil lægge sig hindrende i vejen for ATP og den rolle de vil få i rekonstruktionen af finanssektoren.
Her tror jeg ikke, at ATP har personelstyrke til at gå ind og rekonstruere både banker og kreditforeninger, for slet ikke at tale om hele boligmarkedet.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34541

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum