Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

EU's sanktionspakke på diamanter.

Go down

EU's sanktionspakke på diamanter. Empty EU's sanktionspakke på diamanter.

Indlæg af Thomas Lør Dec 30, 2023 2:49 am

Nu har jeg - langtfra - et overblik over det fulde omfang af den pakke.

Diamanter og stjålne diamanter sender altid en gysen af gamle James Bond romaner.

Sagen er, at diamanthandel for smykker er et omhyggeligt kontrolleret marked. Hvilket så også er baggrunden for Wagner-gruppens interesse i visse afrikanske stater.

Reelt er diamanter til industribrug langt mere interessant. I dag kan man faktisk lave diamanter kunstigt - uden at grave store huller i jorden. Man laver (i mindre omfang) diamanter til "diamant ambolte", som bruges i forskning vedr. høj tryk: Vi taler tryk på 1 mio. atmosfærer.Vi taler tryk på 1 mio. atmosfærer. Man kan gå højere op, hvis man tager med i købet, at instrumentet går i stykker.

Det er imidlertid kun en sidebemærkning: Sagen er, at hvis man kan få diamater til at formes som ét krystal, så kunne det være, at de kunne formes hensigtsmæssigt til skærende værktøjer? Jeg véd ikke om det gøres; men ....
Sagen er, at f.eks. pumper kan man godt lave af titanium (og de er skide ligeglade med saltholdighed). Problemet er bare, at titanium er ekstremt vanskeligt at arbejde med. Hvor man i bronce-pumper kunne lave et dusin (?) på et sæt skærende platter af hårdmetal, så kunne man kun lave 1 i rustfast stål - så var det skærende værktøj blevet sløvt.
Lavede man den samme pumpe i titanium, så skulle man skifte platter midtvejs.
Kan man få diamant skær, så kan man bruge titanium til langt flere ting og sætte skærehastigheden op, Selve materialet titanium er godt nok dyrt; men Rusland har lavet ubåde i Titanium (de såkaldte "Guldfisk"), så prisen skulle man nok kunne tale med.

Det er bare den applikation, jeg umiddelbart kunne komme på.
Det er én af grundene til, at jeg ikke er bange for industriproduktion i Vesten. Det eneste Kina har at tilbyde er billig arbejdskraft - det har de så ikke mere:
Det tager tid for ny teknologi at blive indarbejdet. Men det betyder en produktivitetsforbedring - med tiden.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

EU's sanktionspakke på diamanter. Empty Man skal i EU dokumenter altid læse det, der står med småt.

Indlæg af Thomas Lør Dec 30, 2023 3:25 am

Thomas skrev:Nu har jeg - langtfra - et overblik over det fulde omfang af den pakke.

Diamanter og stjålne diamanter sender altid en gysen af gamle James Bond romaner.

Sagen er, at diamanthandel for smykker er et omhyggeligt kontrolleret marked. Hvilket så også er baggrunden for Wagner-gruppens interesse i visse afrikanske stater.

Reelt er diamanter til industribrug langt mere interessant. I dag kan man faktisk lave diamanter kunstigt - uden at grave store huller i jorden. Man laver (i mindre omfang) diamanter til "diamant ambolte", som bruges i forskning vedr. høj tryk: Vi taler tryk på 1 mio. atmosfærer.Vi taler tryk på 1 mio. atmosfærer. Man kan gå højere op, hvis man tager med i købet, at instrumentet går i stykker.

Det er imidlertid kun en sidebemærkning: Sagen er, at hvis man kan få diamater til at formes som ét krystal, så kunne det være, at de kunne formes hensigtsmæssigt til skærende værktøjer? Jeg véd ikke om det gøres; men ....
Sagen er, at f.eks. pumper kan man godt lave af titanium (og de er skide ligeglade med saltholdighed). Problemet er bare, at titanium er ekstremt vanskeligt at arbejde med. Hvor man i bronce-pumper kunne lave et dusin (?) på et sæt skærende platter af hårdmetal, så kunne man kun lave 1 i rustfast stål - så var det skærende værktøj blevet sløvt.
Lavede man den samme pumpe i titanium, så skulle man skifte platter midtvejs.
Kan man få diamant skær, så kan man bruge titanium til langt flere ting og sætte skærehastigheden op, Selve materialet titanium er godt nok dyrt; men Rusland har lavet ubåde i Titanium (de såkaldte "Guldfisk"), så prisen skulle man nok kunne tale med.

Det er bare den applikation, jeg umiddelbart kunne komme på.
Det er én af grundene til, at jeg ikke er bange for industriproduktion i Vesten. Det eneste Kina har at tilbyde er billig arbejdskraft - det har de så ikke mere:
Det tager tid for ny teknologi at blive indarbejdet. Men det betyder en produktivitetsforbedring - med tiden.

Overkrifterne er til politikerne - det med småt henvender sig til virkeligheden.

Man fortæller skam sandheden; men..... bestemt ikke den hele.

Reelt tror jeg, at begrænsningerne på salg af avancerede maskinværktøjer - der rammer specielt tyske virksomheder, fordi tysk industri laver ikke så meget plastik dimser og biler: Tyskerne laver de maskiner, der skal lave maskinerne til at lave plastik dimser mm.

Af speciel interesse for Danmark er at finde under "diverse":

OTHER

Inclusion of a technical amendment allowing for the provision of pilot services necessary for maritime safety.
Det er i praksis at sætte begrænsningerne i Københavner-konventionen af 1853 ud af kraft - som sædvanlig: Af hensyn til miljøet.
I traktaten står nemlig explicit, at der ingen sinde må indføres lodstvang. Hmm... det kan man så alligevel ad bagvejen?

[url=as of 1 September 2024, the ban will be expanded to include lab-grown diamonds, jewellery, and watches containing diamonds. ]Ganske som jeg formodede.[/url]

Men ellers er der nok så meget tale om at lukke smuthuller. Foruden udvidet personliste og stramning af indefrysninger - uanset om de personer er døde eller levende:

Possibility to keep deceased persons on the asset freeze list, in order to prevent the freezing measure from potentially being undermined.

Der er - som bekendt - betydelig helbredsrisiko for russiske forretningsforbindelser.......
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34064
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum