Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten

5 deltagere

Go down

Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten Empty Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten

Indlæg af Shintai Ons Dec 14, 2011 6:36 pm

http://borsen.dk/nyheder/politik/artikel/1/221588/nationalbanken_danmark_boer_tilslutte_sig_finanspagten.html

Nationalbanken mener, at Danmark lige så godt kan tilslutte sig Eurolandenes finanspagt.

Vælger vi at blive ude, skal politikerne bare udvise endnu større finanspolitisk disciplin, end eurolandene tvinges til, hvis pagten gennemføres som planlagt i marts 2012.

Hvad skal lade sig lede af fornuft, og ikke følelser i sådanne sager.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten Empty Sv: Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten

Indlæg af dkguy66 Ons Dec 14, 2011 6:38 pm

Nu har Danmark vist ikke haft noget problem mht finanspolitikken i forhold til euro-landene. Så der er da vist ikke noget formål med at gå med.

Andet end at visse ser det som en bagdør til fuld EU integration. De siger det bare ikke.

Salami metoden. U know.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten Empty Sv: Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten

Indlæg af Shintai Ons Dec 14, 2011 6:50 pm

Du læser vidst ikke hvad manden siger. Hvilket jo blot understreger min pointe.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten Empty Sv: Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten

Indlæg af doctor Ons Dec 14, 2011 7:33 pm

Ingen kender den eksakte ordlyd og den spændetrøje det bliver.

Han modsiger sig selv flere gange i teksten. Meget elegant.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten Empty Sv: Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten

Indlæg af dkguy66 Ons Dec 14, 2011 7:48 pm

Efter min ydmyge mening er man naiv, hvis man tror at endnu en politisk EU aftale / traktat vil løse de aktuelle problemer, flere euro lande er havnet i.

For mig at se har man allerede haft div værktøjer til at kontrollere euro landenes budgetter. jvf reglerne for budgetunderskud.

Men når de 2 store lande - Tyskland og Frankrig - starter med at bryde de skrevne regler, hvordan kan man så stole på at endnu en aftale/traktat vil ændre på det ?

I bund og grund handler det om hvad der tjener det enkelte land bedst, til enhver tid. Og tjener det Tyskland bedst at ændre sine budgetforudsætninger en dag, ja så er der da ingen der skal komme og fortælle dem andet.

Beklager. Men jeg stoler ikke en døjt på EU og deres euro projekt. De har alt for mange gange tilsidesat egne beslutninger, til at de kan tages seriøst.

Og som sagt. Vi har i DK ikke haft disse budget problemer, og vi er ikke med i euro'en, så der er ingen grund til at vi tilslutter os euro-landenes katastrofehjælp og panikhandlinger.

Men som sagt, det er blot min ydmyge mening.

Iøvrigt var der jo ikke den økonom med respekt for sig selv, der ikke talte om bål og brand, hvis danmark ikke gik med i euro'en. Og jeg skal love for at der er blevet ædt mange hatte siden, af div økonomer. Og tak og lov for det.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten Empty Sv: Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten

Indlæg af dkguy66 Ons Dec 14, 2011 7:58 pm

Og som 45 årig, forstår jeg stadig ikke den filosofi der ligger bag ideen om et tæt samarbejde - de ser jo helst en union a la EFS - samtidig med at vi i 80' og 90' har set hvordan den ene union efter den anden er brudt sammen.

Og jo, man kan godt sammenligne div unioner med EU, eftersom at ikke alle lande i EU har ladet sine borgere træffe en demokratisk beslutning om deltagelse. Men udelukkende ladet det være op til de respektive parlamenter at træffe en for landet vigtig beslutning.

Jeg har selv stemt ja til og med det indre marked, og så fik jeg nok. og været nej-siger siden da.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten Empty Sv: Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten

Indlæg af Plyds Ons Dec 14, 2011 7:59 pm

Jeg mener vi skal holde os langt væk fra både Euroen og den nye pagt. Det vil blive en spændetrøje af kaliber.

Som miniaturenation lever vi grundlæggende set af at være flexible og manøvredygtige. Disse to ting skal have 1. prioritet, og vi skal derfor ikke bindes på hænder og fødder.

Som den flueklat vi er på landkortet, skal vi formå hele tiden at søge nye løsninger, nicheproduktioner og nichemarkeder - i EU og globalt. Igen er handlefrihed essentielt.

Vores tilknytning til EU som den er nu er faktisk mere eller mindre ideel. (Dog kan man i perioder diskutere bindingen til EUroen for Kronens vedkommende)
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten Empty Sv: Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten

Indlæg af doctor Ons Dec 14, 2011 8:00 pm

Det er spil for galleriet.
Det eneste ratingbureauerne accepterer for at berolige markederne er hjælpepakker og kollektivisering af gælden.

Man kan stadig ikke plukke håret af en skaldet.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten Empty Sv: Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten

Indlæg af Plyds Ons Dec 14, 2011 10:26 pm

Men danskerne vil ikke være med til en kollektivisering af gælden. Får de valget stemmer de NEJ!

Spørgsmålet er som om vi overhovedet for lov til at stemme?
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten Empty Sv: Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten

Indlæg af Shintai Ons Dec 14, 2011 10:47 pm

Plyds skrev:Men danskerne vil ikke være med til en kollektivisering af gælden. Får de valget stemmer de NEJ!

Spørgsmålet er som om vi overhovedet for lov til at stemme?

Vi er jo på vej med en kollektivisering af vores egen gæld. Privat gæld ender som statsgæld.

Men som Niels siger, det bliver dyrt at stå udenfor. Måske meget dyrt.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten Empty Sv: Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten

Indlæg af Thomas Tors Dec 15, 2011 2:46 am

doctor skrev:Ingen kender den eksakte ordlyd og den spændetrøje det bliver.

Han modsiger sig selv flere gange i teksten. Meget elegant.

Jeg tror lige du skal tage det pres vi er under i øjeblikket FORDI vi ikke er med i Euroen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34079
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten Empty Sv: Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten

Indlæg af Thomas Tors Dec 15, 2011 2:49 am

Plyds skrev:Men danskerne vil ikke være med til en kollektivisering af gælden. Får de valget stemmer de NEJ!

Spørgsmålet er som om vi overhovedet for lov til at stemme?

Det er sgu da ligegyldigt hvad danskerne vil eller ikke vil - som jeg så tit har sagt, så hænger vi på den gæld uanset hvad.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34079
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten Empty Sv: Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten

Indlæg af dkguy66 Tors Dec 15, 2011 2:58 am

Jamen det pres vi er under lige nu, er vel et omvendt pres. Valutakassen bugner, vores handelsbalanceoverskud ligger rimelig konstant, og udenlandske investorer smider sine penge i danske statsobl. At investorerne betragter DK som en safe heaven, er vel ikke lige så dårligt, som deres betragtning af Grækenland, Italien, Spanien og Portugal.

Faktisk ser jeg det som en styrke at udenlandske investorer flygter til DK.

Boligejerne med flexlån kan da igen igen glæde sig over det, hvis bare en del af flex obl er købt af udlandet.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten Empty Sv: Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten

Indlæg af Thomas Tors Dec 15, 2011 3:04 am

dkguy66 skrev:Jamen det pres vi er under lige nu, er vel et omvendt pres. Valutakassen bugner, vores handelsbalanceoverskud ligger rimelig konstant, og udenlandske investorer smider sine penge i danske statsobl. At investorerne betragter DK som en safe heaven, er vel ikke lige så dårligt, som deres betragtning af Grækenland, Italien, Spanien og Portugal.

Faktisk ser jeg det som en styrke at udenlandske investorer flygter til DK.

Boligejerne med flexlån kan da igen igen glæde sig over det, hvis bare en del af flex obl er købt af udlandet.

Det er dæleme da lige så galt!
Tvinges vi til at opskrive valutaen, så forsvinder det eneste lyspunkt, nemlig eksporten.

Næ, problemet er at flugten fra realkreditten og bankerne er kommet SAMTIDIG med en generel valutauro - lige den situation som Lars Rohde advarede mod for et års tid siden.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34079
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten Empty Sv: Nationalbanken: Danmark bør tilslutte sig finanspagten

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum