Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Baltisk Korps.

Go down

Baltisk Korps. Empty Baltisk Korps.

Indlæg af Thomas Fre Jun 30, 2023 5:57 pm

Oplysninger er samlet fra forskellige steder på Yotube.

En samlet forsvarsplan/disponering begynder at tage form.

  • Vi har etableringen af det divisionelle hovedkvarter i Riga med dansk chef.
  • Nu har Olaf Scholz lovet en permanent baseret tysk brigade i Lithauen
  • Jeg formoder en norsk permanent brigade også til Lithauen. Simpelt hen for at få etableret et fornuftigt samarbejde med den Litauiske brigade.
  • Jeg formoder en finsk brigade permanent til Litauen. Jeg gætter på at det bliver Canada, der stiller med den 3. brigade.
  • Herudover vil det territoriale forsvar være af lokal avl. Det er en udbygning af deres Hjemmeværn. Værnepligtige reserve formationer dur ikke, som vi har set i Ukraine. De har simpelt hen for lavt et mobiliseringsberedskab.
  • De baltiske lande er blevet enige om, at de må og skal forsvares som en helhed.


Den opvakte læser vil så notere sig, at transport, sanitet, personel og vedligehold på overordnet plan mangler.

  • Transport:
    Frem for alt, skal de tunge enheder ad søvejen - jernbane dur ikke, fordi fra Polen går den igennem Suvalki-hullet og den er alt for let at dominere med artilleri og luftangreb. Man bliver derfor nødt til at anvende færger og køre LANGS floderne, for at undgå det tunge skrammel på broer. Det kræver så 2-3 havne med anløb - og her forudser jeg i fredstid ruter med DFDS. Det vil også klare tung trafik - jeg får mavesår ved tanken om at skulle igennem de polske baner og derefter Deutsche Bundesbahn.
    Det er jo ikke bare Leopard 2 kampvognene; men PanzerHaubitze 2000 - den er lige så tung.
  • Sanitet:
    Jeg ser ikke nogen anden løsning end evakuering af sårede med helikopter, så man undgår afdelingsforbindepladsen - og har den lægelige sortering om bord på helikopteren og direkte til sygehus. Der bliver et ikke ret meget med lettere sårede. Selv sår fra granat splinter skal alligevel behandles på sygehus. Dem, der får en 155 mm granat direkte i hovedet er alligevel døde på stedet.
  • Personel:
    Der bliver en stor opgave med at rotere personel ind og ud hele tiden.
  • Vedligehold.
    Det er det store dyr i åbenbaringen. At opbygge en 3. echelon lokalt kan vi lige så godt glemme. Dybt vedligehold skal ske - formentlig i Tyskland eller Polen.
    Det, der overrasker Ukrainerne er, hvor meget vedligehold en PzH 2000 kræver! Den har - gud hjælpe mig - kosteskab med støvsuger! Når den er vel vedligeholdt er den fantastisk - og Ukrainerne bruger den til Excalibur missioner, hvor den kan køre ret tæt på og virke. Men russisk materiel leveres med hammer. Ukrainerne bruger lige så meget tid på at vedligeholde skidtet, som de bruger på at skyde.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Baltisk Korps. Empty Baltisk divisions hovedkvarter i Riga

Indlæg af Thomas Fre Jul 07, 2023 11:59 pm

Erklæret operativt.

Timingen er nok ikke tilfældigt. Topmødet i Litauen har nok en vis indflydelse.

Det lader til, at bemandingen af hovedkvarterets bataljon skal gå på skift mellem Danmark Norge og Sverrig.

Den danske bataljon skal være der i 4-6 måneder.

Så kan man spørge om, hvad med resten af tiden. Mit gæt er, at en norsk bataljon skal tage en tilsvarende tørn. Ganske enkelt fordi vinter betingelserne i det baltiske område er så strenge, at kun nordmændene kan slås i de omstændigheder. Hertil kommer, at svenskerne nok også skal stille en bataljon på tilsvarende betingelser.
Problemet er, at vinterklimaet ikke er til at spøge med i de baltiske lande. Tanks er ikke nødvendigvis de mest effektive og nogle gange er lette styrker på Bandvagn simpelthen for lette.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum