Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Flyvestation Skalstrup genoplives.

Go down

Flyvestation Skalstrup genoplives. Empty Flyvestation Skalstrup genoplives.

Indlæg af Thomas Ons Feb 01, 2023 6:28 pm

Som led i det nye forsvarsforlig? Også i folkemunde kaldet Snoldelev Air Base.

Hmm.. der er en del at pakke ud her:

  • En ting er at Rasmus Jarlov er et fjols - det har vi vænnet os til - men hans historiske reference er (som sædvanlig) præget af uvidenhed og manglende hjerneaktivitet.Snoldelev går langt længere tilbage end Jarlovs fødselsdag. Snold er en mere eller mindre mytisk konge - tilbage før Lejre. Nu er der det ved myter og mundtlige overleveringer, at de rummer som oftest en kerne af kendsgerninger; men sporet til dem er i tidens løb forvansket.
    En ting er sikkert: Snoldelev går tilbage til afgjort før kristen tid. Det ses af endelsen -lev, der sprogligt er i familie med "levn" eller "rest" - dvs. arvelod. At det er før kristent fremgår igen af navnet. Der er noget, der hedder Pederstrup; men der er ikke noget, der hedder Pederslev.
  • Den mere aktuelle historie er sammenhængen med Tune Lufthavn, der ligger lige op til Skalstrup - men lad os bare beholde -strup navnet. Flyvestationen havde oprindeligt et Nike batteri. Den egentlige bestemmelse med Nike var at levere atomvåben i nødden på en russisk invationsflåde. Til det formål måtte man bygge Tune Lufthavn, fordi man først i allersidste øjeblik bringer fremføringsmiddel og atomsprængladning sammen - og forener den med polonium-tændsatsen (polonium har ikke nogen lagerholdbarhed - 3 mdr - måske ½ år. Det er almindelig sikkerhedsmæssig rutine i håndteringen af atomvåben. Man skrumler altså ikke med atommissiler på landevejen i en lastbil ført af underkonstabel Fjotterup - det GØR man ikke.
  • Det er så historie; men perspektiverne finder jeg meget mere interessante:
    Nemlig, at Storbritannien skal have flere A400M Atlas, der med en Hercules last har næsten den dobbelte rækkevidde af C-130. Derfor får RAF en rimelig flok Hercules til overs - og det vil være hensigtsmæssigt (for alle) at Danmark får dem (med et hovedværksted i Ålborg?) og samtidig at de bliver spredt til forskellige flyvestationer så sårbarheden mindskes.
    Fidusen er. at vi skal have en let brigade, der kan lufttransporteres med meget kort varsel. Til det formål skal vi bruge de Hercules - primært fordi de kan lande overalt i Europa på AFGJORT provinsielle landingsbaner. Transportfly har sjældent problemer med at lande med fuld last; men de kan have det med at starte igen - jagerfly er lige omvendt: De skal nok komme af jorden; men problemet er, hvor de har tænkt sig at lande.
  • Jarlov skal lige have den med, at det ikke i almindelighed er billigere at renovere bygninger end at rive dem ned og bygge nyt.
    Der bliver nok nogle faciliteter og depoter til luftværnsmissiler der skal gås efter eller bygges nyt. Ikke overvældende.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34075
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum