Vorrei, speigarvi, oh Dio! K418
Side 1 af 1
Vorrei, speigarvi, oh Dio! K418
Prøv selv at hør!
Stemmen er Diana Damrau for en 15 år siden.
Arien er beregnet på at blive indsat i en anden komponists opera - og skrevet for svigerinden Aloysia Weber. Den er skrevet 3 år før Figaros Bryllup.
Læg mærke til, at træblæseren er en obo - for praktiske formål eksisterede clarinetten ikke før flere år efter.
Damrau er én af de - meget få - høje sopraner, der virkelig har stemme til at synge op mod en obo. Oboen, der skærer brutalt gennem et symphoni orkester.
Problemet er, at rigtige høje sopraner er så sjældne - en normal kvindestemme er en mezzo-sopran. Der er nogle, der kan synge højere; men så bliver det skrigeri i almindelighed.
Rollen som Susanna i Figaros bryllup bliver på et tidspunkt skrevet om fra en høj sopran til en mezzo - og med udskiftning i orkestret af to af de fire oboer til to klarinetter. Anledningen til dette skift er, at den oprindelige Susanna: Nancy Storace havde smadret stemmen i en helt anden opera - hun sang ikke i et halvt år.
Det peger på et af de helt store skel i musikhistorien: Nemlig indførelsen af klarinetten - klarinetten er begrænset (som alle instrumenter); men klarinetten kan noget andre ikke kan.
Mia speranza adorata...Ah, non sai qual pena. K416
Det er Natalie Dessay, som ligger noget lavere end Damrau: Men hør hvordan accompagnementet er engelsk-hornet!
No, che non sei capace K419
De er alle skrevet samtidigt - med god tilnærmelse - kan man bruge værkfortegnelsen hos Mozart, fordi han førte selv regnskab med, hvornår han havde afsluttet værket.
Hør en arie uden træblæsere! Den er ikke så overbevisende.
Stemmen er Diana Damrau for en 15 år siden.
Arien er beregnet på at blive indsat i en anden komponists opera - og skrevet for svigerinden Aloysia Weber. Den er skrevet 3 år før Figaros Bryllup.
Læg mærke til, at træblæseren er en obo - for praktiske formål eksisterede clarinetten ikke før flere år efter.
Damrau er én af de - meget få - høje sopraner, der virkelig har stemme til at synge op mod en obo. Oboen, der skærer brutalt gennem et symphoni orkester.
Problemet er, at rigtige høje sopraner er så sjældne - en normal kvindestemme er en mezzo-sopran. Der er nogle, der kan synge højere; men så bliver det skrigeri i almindelighed.
Rollen som Susanna i Figaros bryllup bliver på et tidspunkt skrevet om fra en høj sopran til en mezzo - og med udskiftning i orkestret af to af de fire oboer til to klarinetter. Anledningen til dette skift er, at den oprindelige Susanna: Nancy Storace havde smadret stemmen i en helt anden opera - hun sang ikke i et halvt år.
Det peger på et af de helt store skel i musikhistorien: Nemlig indførelsen af klarinetten - klarinetten er begrænset (som alle instrumenter); men klarinetten kan noget andre ikke kan.
Mia speranza adorata...Ah, non sai qual pena. K416
Det er Natalie Dessay, som ligger noget lavere end Damrau: Men hør hvordan accompagnementet er engelsk-hornet!
No, che non sei capace K419
De er alle skrevet samtidigt - med god tilnærmelse - kan man bruge værkfortegnelsen hos Mozart, fordi han førte selv regnskab med, hvornår han havde afsluttet værket.
Hør en arie uden træblæsere! Den er ikke så overbevisende.
Thomas- Antal indlæg : 34077
Join date : 27/10/08
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|