Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Rentenedsættelse?

2 deltagere

Go down

Rentenedsættelse? Empty Rentenedsættelse?

Indlæg af Thomas Tirs Okt 19, 2021 4:45 pm

Har indtil nu kun haft en absolut minimal effekt på kursforholdet mellem Euro og Krone. Langt under en promille - kronen er stadig pænt over målsætningen for kursen ifht. euro'en.
Det er derfor, jeg tror, at der kommer flere rentesænkninger. Nu får vi se, hvordan efterspørgslen efter statsobligationer bliver (i morgen).

Fidusen er, at man bliver nødt til at sænke renten for at opbygge en tilstrækkelig efterspørgsel efter de lange obligationer - de obligationer er ALT for billige. Der er en overhængende deflation af ganske betydeligt omfang. Sygeplejerskerne fandt ud af, at de IKKE skal drømme om lønforhøjelse.
Vi kan jo også se det af, at der ikke er nogen interesse for indexobligationer.

Når der er udsigt til deflation, så er der næppe nogen kurs på obligationer, der er for høj.



Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rentenedsættelse? Empty Nordea sætter indlånsrenten NED.

Indlæg af Thomas Tirs Okt 19, 2021 6:50 pm

Thomas skrev:Har indtil nu kun haft en absolut minimal effekt på kursforholdet mellem Euro og Krone. Langt under en promille - kronen er stadig pænt over målsætningen for kursen ifht. euro'en.
Det er derfor, jeg tror, at der kommer flere rentesænkninger. Nu får vi se, hvordan efterspørgslen efter statsobligationer bliver (i morgen).

Fidusen er, at man bliver nødt til at sænke renten for at opbygge en tilstrækkelig efterspørgsel efter de lange obligationer - de obligationer er ALT for billige. Der er en overhængende deflation af ganske betydeligt omfang. Sygeplejerskerne fandt ud af, at de IKKE skal drømme om lønforhøjelse.
Vi kan jo også se det af, at der ikke er nogen interesse for indexobligationer.

Når der er udsigt til deflation, så er der næppe nogen kurs på obligationer, der er for høj.

Helt efter bogen: Man skal ikke have pensionsopsparing og boliglån samtidig. Flextumperne kan da bare opsige deres pensionsopsparing og betale deres gæld!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rentenedsættelse? Empty Løbetiden er sådan set ligegyldig for likviditeten på papiret!

Indlæg af Thomas Tirs Okt 19, 2021 10:59 pm

Specielt når man har statsobligationer uden kupon. Hvis man har brug for kontanter, så kan man altid sælge en statsobligation. Om ikke andet kan man belåne statsobligationer.

I øjeblikket er der en masse "møflen" frem og tilbage, fordi banksvinene spekulerer i de nordiske valutaer - hvilket de kommer skidt fra.

Problemet er, at kursgevinsten ved overvurdering af NOK og SEK har gjort at de kortere statsobligationer er trykket ned under foliorenten. Ved at sænke foliorenten tvinger man kursen på SEK og NOK op - helt klart til en overvurdering. Det finder banksvinene naturligvis ud af og de køber op i deres handelsafdelinger. Når de så mener at overvurderingen er høj nok, så sælger de danske statsobligationer til Norge og Sverrig gennem deres filialer samme steds.
Det er helt normal arbitrage handel.

Det Nationalbanken vil er at gøre den kursgevinst så stor som muligt, fordi det hjælper på afsætningen af de lange papirer.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rentenedsættelse? Empty Hvad sker på DKK kursen her efter fredag

Indlæg af Thomas Lør Okt 23, 2021 12:29 pm

23/10 - 2021 ?


  1. Ganske som forventet så jog rentenedsættelsen i Danmark kursen på SEK og NOK op.
  2. DKK kursen overfor EUR blev også (svagt) trykket.
  3. Det, der - tilsyneladende sker nu lørdag er, at kursen på kronen (og jeg mener DKK og ikke spillemønterne NOK og SEK) i fht. euro'en skubber kronen op på det leje den var i før rentenedsættelsen.

Nu får vi se, hvad der sker i løbet af næste uge. Jeg kan naturligvis tage fejl; men jeg tror, at SEK og NOK falder - og falder fordi den relative kursforbedring fra NOK og SEK er interne kurser som Danske Bank og Nordea regner med - og nu har deres handelsafdelinger fyldt godt op med 0% 2031, så de kan sælges med fortjeneste til bankernes norske og svenske afdelinger.

Det næste jeg spekulerer på er:
Når nu Trinepigen kommer hjem, om man så vil få en større betaling til Storbritannien i danske statsobligationer for Hercules og Typhoon. Jeg lagde mærke til, at Trine Bramsen på Nato-familiebilledet stod i bagerste række - uden noget behov for at markere sig. Om der kommer nogle værftsordrer til Polen samtidig? Zloty'en står lavt....

Nå, det kan være, at det er mig, der har nærstuderet tebladene lidt for grundigt og læser uholdbare fortolkninger ind i det kryptiske billede.

Vi får måske se? Jeg har bare på fornemmelsen at en rabat på 7½ % ifht. PLN er for fristende for at lukke handlen, hvor prisen til værftet måskeee er lige i overkanten. Der kan også være tale om en større ordre til den tyske motorfabrikant...... en ordre på en snes motorer - med forudbetaling må nok siges at være fristende.

Det næste forhold er, at i næste måned forfalder skatkammerbeviser 21/IV. Det er så ikke overvældende - de har hele året solgt skidt. En hurtig skrålæsning af auktionsresultaterne viser at vel under 10 mia. af den udestående masse på 60 mia. forfalder. Mere væsentligt er 41 mia. i 3%  2021. Det stiller problemet med hvor de penge skal genplaceres.

Der er også den faktor, der hedder, at den udvidede kredit på moms- og skattebetalinger, som forrentes med en ågerrente på 0%? Har virksomhederne (og her regner jeg ikke frisører og værtshuse) en god likviditet, så vil disse virksomheder indfri deres lån i statskassen - vi kan så også håbe på, at den lavere grænse for garanterede indlån vil gøre, at folk vil indfri deres bankgæld i muligt omfang. Tvivlsomt; men vi får se? En gang skolelærer, altid skolelærer - en gang flextumpe, altid flextumpe.

Spørgsmålet er om Nationalbanken vil benytte lejligheden til en yderligere rentenedsættelse? Det vil vi nok snart få at vide. Skatkammerbeviserne er uforskammet dyre. Samlet vil det betyde en større efterspørgsel efter de lange papirer. Spørgsmålet er så om der kan åbnes for en 0% 2041?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Rentenedsættelse? Empty Sv: Rentenedsættelse?

Indlæg af klogeaage 35 Man Okt 25, 2021 5:20 pm

Thomas skrev:23/10 - 2021 ?


  1. Ganske som forventet så jog rentenedsættelsen i Danmark kursen på SEK og NOK op.
  2. DKK kursen overfor EUR blev også (svagt) trykket.
  3. Det, der - tilsyneladende sker nu lørdag er, at kursen på kronen (og jeg mener DKK og ikke spillemønterne NOK og SEK) i fht. euro'en skubber kronen op på det leje den var i før rentenedsættelsen.

Nu får vi se, hvad der sker i løbet af næste uge. Jeg kan naturligvis tage fejl; men jeg tror, at SEK og NOK falder - og falder fordi den relative kursforbedring fra NOK og SEK er interne kurser som Danske Bank og Nordea regner med - og nu har deres handelsafdelinger fyldt godt op med 0% 2031, så de kan sælges med fortjeneste til bankernes norske og svenske afdelinger.

Det næste jeg spekulerer på er:
Når nu Trinepigen kommer hjem, om man så vil få en større betaling til Storbritannien i danske statsobligationer for Hercules og Typhoon. Jeg lagde mærke til, at Trine Bramsen på Nato-familiebilledet stod i bagerste række - uden noget behov for at markere sig. Om der kommer nogle værftsordrer til Polen samtidig? Zloty'en står lavt....

Nå, det kan være, at det er mig, der har nærstuderet tebladene lidt for grundigt og læser uholdbare fortolkninger ind i det kryptiske billede.

Vi får måske se? Jeg har bare på fornemmelsen at en rabat på 7½ % ifht. PLN er for fristende for at lukke handlen, hvor prisen til værftet måskeee er lige i overkanten. Der kan også være tale om en større ordre til den tyske motorfabrikant...... en ordre på en snes motorer - med forudbetaling må nok siges at være fristende.

Det næste forhold er, at i næste måned forfalder skatkammerbeviser 21/IV. Det er så ikke overvældende - de har hele året solgt skidt. En hurtig skrålæsning af auktionsresultaterne viser at vel under 10 mia. af den udestående masse på 60 mia. forfalder. Mere væsentligt er 41 mia. i 3%  2021. Det stiller problemet med hvor de penge skal genplaceres.

Der er også den faktor, der hedder, at den udvidede kredit på moms- og skattebetalinger, som forrentes med en ågerrente på 0%? Har virksomhederne (og her regner jeg ikke frisører og værtshuse) en god likviditet, så vil disse virksomheder indfri deres lån i statskassen - vi kan så også håbe på, at den lavere grænse for garanterede indlån vil gøre, at folk vil indfri deres bankgæld i muligt omfang. Tvivlsomt; men vi får se? En gang skolelærer, altid skolelærer - en gang flextumpe, altid flextumpe.

Spørgsmålet er om Nationalbanken vil benytte lejligheden til en yderligere rentenedsættelse? Det vil vi nok snart få at vide. Skatkammerbeviserne er uforskammet dyre. Samlet vil det betyde en større efterspørgsel efter de lange papirer. Spørgsmålet er så om der kan åbnes for en 0% 2041?

Er vi på vej ind i stagflation Question
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Rentenedsættelse? Empty Næppe.

Indlæg af Thomas Tirs Okt 26, 2021 12:20 am

klogeaage 35 skrev:
Thomas skrev:23/10 - 2021 ?


  1. Ganske som forventet så jog rentenedsættelsen i Danmark kursen på SEK og NOK op.
  2. DKK kursen overfor EUR blev også (svagt) trykket.
  3. Det, der - tilsyneladende sker nu lørdag er, at kursen på kronen (og jeg mener DKK og ikke spillemønterne NOK og SEK) i fht. euro'en skubber kronen op på det leje den var i før rentenedsættelsen.

Nu får vi se, hvad der sker i løbet af næste uge. Jeg kan naturligvis tage fejl; men jeg tror, at SEK og NOK falder - og falder fordi den relative kursforbedring fra NOK og SEK er interne kurser som Danske Bank og Nordea regner med - og nu har deres handelsafdelinger fyldt godt op med 0% 2031, så de kan sælges med fortjeneste til bankernes norske og svenske afdelinger.

Det næste jeg spekulerer på er:
Når nu Trinepigen kommer hjem, om man så vil få en større betaling til Storbritannien i danske statsobligationer for Hercules og Typhoon. Jeg lagde mærke til, at Trine Bramsen på Nato-familiebilledet stod i bagerste række - uden noget behov for at markere sig. Om der kommer nogle værftsordrer til Polen samtidig? Zloty'en står lavt....

Nå, det kan være, at det er mig, der har nærstuderet tebladene lidt for grundigt og læser uholdbare fortolkninger ind i det kryptiske billede.

Vi får måske se? Jeg har bare på fornemmelsen at en rabat på 7½ % ifht. PLN er for fristende for at lukke handlen, hvor prisen til værftet måskeee er lige i overkanten. Der kan også være tale om en større ordre til den tyske motorfabrikant...... en ordre på en snes motorer - med forudbetaling må nok siges at være fristende.

Det næste forhold er, at i næste måned forfalder skatkammerbeviser 21/IV. Det er så ikke overvældende - de har hele året solgt skidt. En hurtig skrålæsning af auktionsresultaterne viser at vel under 10 mia. af den udestående masse på 60 mia. forfalder. Mere væsentligt er 41 mia. i 3%  2021. Det stiller problemet med hvor de penge skal genplaceres.

Der er også den faktor, der hedder, at den udvidede kredit på moms- og skattebetalinger, som forrentes med en ågerrente på 0%? Har virksomhederne (og her regner jeg ikke frisører og værtshuse) en god likviditet, så vil disse virksomheder indfri deres lån i statskassen - vi kan så også håbe på, at den lavere grænse for garanterede indlån vil gøre, at folk vil indfri deres bankgæld i muligt omfang. Tvivlsomt; men vi får se? En gang skolelærer, altid skolelærer - en gang flextumpe, altid flextumpe.

Spørgsmålet er om Nationalbanken vil benytte lejligheden til en yderligere rentenedsættelse? Det vil vi nok snart få at vide. Skatkammerbeviserne er uforskammet dyre. Samlet vil det betyde en større efterspørgsel efter de lange papirer. Spørgsmålet er så om der kan åbnes for en 0% 2041?

Er vi på vej ind i stagflation Question

Prisstigningerne skyldes jo, at Kina er på røven. Det kan effektivt bekæmpes ved at nedsætte miljøfimsernes afgifter. Der er jo ikke nogen grund til at subsidiere vindmøller o.lign.

Det andet problem er, at opsparingen stiger p.gr.a. den lave rente. Alle idioter kan jo se, at deres pensioner ikke forrentes og derfor sparer de ekstra op for at have nok til alderdommen.
Hvis de så betalte deres gæld, så var det fint nok; men skolelærere er flextumper.

De høje råvarepriser er transitoriske som følge af Kinas sammenbrud.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34078
Join date : 27/10/08

klogeaage 35 synes godt om

Tilbage til toppen Go down

Rentenedsættelse? Empty Sv: Rentenedsættelse?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum