Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Tube-launched, Optically-tracked, Wire-guided. TOW

Go down

Tube-launched, Optically-tracked, Wire-guided. TOW Empty Tube-launched, Optically-tracked, Wire-guided. TOW

Indlæg af Thomas Søn Apr 18, 2021 12:41 am

Der må da komme en del billigt til salg?

Jeg har slet ikke opgivet ideen med TOW på Piranha infanterikampkøretøjet. Nu bliver der jo plads til genladning? (Her mener jeg, at det nye maskingevær indsparer en mand, der så ikke skal sidde der).

Den oplysning jeg fik, var at den armerede allerede efter 40 meter - det tror jeg så ikke helt på - og dog det kan være sandt. Hvis fodtudserne ligger ude i terrænet og skal have støtte mod den onde fjende i kampvogn o.lign., så skal skidtet ikke detonere i hovedet på egne tropper. Det kan være sandt for så vidt som egne befinder sig i dækning. Normalt med sådanne missiler er det bagblæstet, man er bekymret for.

At rækkevidden "kun" er 3000-3750 meter, det bekymrer mig ikke specielt, fordi det er meget sjældent, at man har frit skud så langt - i Europa. Det betyder heller ikke så meget at farten ikke er den største, fordi det er et våben der skal benyttes på mellemlang afstand og så skal der skiftes stilling. Derfor er der ikke meget forgjort ved, at den er lang tid om strækningen 2000-4000 meter: Den skal sgu have ramt forinden.

Sagen er jo, at TOW skal tiltrække opmærksomheden, så fjenden vil prøve at lukke afstanden og dermed under fremrykningen vende siden til Piranha med 105 mm kampvognskanon.

Lad os se om vi ikke kan få nogle af dem billigt, så vi kan få uddannet folk på skydebanen med dem.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34108
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tube-launched, Optically-tracked, Wire-guided. TOW Empty Erstattes med Spike?

Indlæg af Thomas Tors Maj 27, 2021 3:23 pm

Hmm... mon dog?

Det jeg ser for dansk anvendelse:

  1. Selv TOW's begrænsede rækkevidde er uaktuel for europæiske forhold - 10.000 meter for Spike er knald i låget. I praksis vil man skyde på 1-2.000 meter, længere kan man ikke have frit skud fra en forberedt stilling. Der skal være frit skud p.gr.a. at de missiler har en snor efter sig.
  2. At TOW ikke virker under 400 meter kan ikke undre - skal den hurtigere af sted bliver afsiddede ristet levende. På kortere hold har man Carl Gustav og afsiddede.
  3. Dér, hvor jeg ser anvendelsen er, at når man indfører Spike på Piranha, så giver man TOW til de lette tropper på Eagle - gerne affuteret så man har dobbelt så mange skudklare.
  4. Der er lavet så mange TOW, at de må være billigt til salg fra depoterne? Hvilket også beyder, at personellet kan få rutine i at skyde med dem.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34108
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum