Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

August 2020

Go down

August 2020 Empty August 2020

Indlæg af Thomas Lør Aug 01, 2020 6:54 pm

Det spændende er om USD falder yderligere: Sidst blev den på 6,25-6,30 et stykke tid. Euroen stiger ifht. USD og den vaklen, der var sidst i Juli er tilsyneladende et rent dansk fænomen, fordi vi fungerer som vekselkiosk, når der skal byttes USD mod EUR.

En af de ting det afhænger af er om de tilgodehavender som Rusland har i f.eks. Ungarn vil blive brugt til at betale regninger i EUR. Nå, vi får se?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

August 2020 Empty 5/8 2020

Indlæg af Thomas Ons Aug 05, 2020 1:01 pm

Så kom der endnu et rentefald!

2 mia af 2022 solgt til kurs 102,1 og et afkast på -0,63%
2,72 mia. af 2029 til 108½ og et afkast på -0,4%

Skatkammerbeviserne på -0,55 ser i den sammenhæng ud til at være ren åger.

Men den to-årige obligation under indskudsbevisrenten!

At SEK står så højt skyldes at Riksbanken nedsatte renten så aggressivt - det lyder mærkeligt; "normalt" skulle en rentesænkning medføre en bortstrømning af kapital og dermed lavere valutakurs. Men det er kun kontantbevægelserne. For statobligationerne, så kommer der en tidsforsinkelse. Desuden er det nok så meget forskellen i kontantrenten, der er af betydning. Men effekten er den tilsigtede - pengene er kommet ud af Danmark og kursen på Euro er steget - ganske som den skulle.

Forklaringen ligger nok så meget i Riksbanken, der det seneste år har sat renten op fra -1% til -0,1%: Eller en rentestigning på 0,9% - at Nationalbanken så sætter renten op med 0,15% er i den forbindelse blot symbolsk. Den relative rentesænkning overfor SEK er jo betydelig, fordi relativt har Nationalbanken sænket renten med 3/4 % overfor SEK!

Nu er de interne strømninger hos Nordea temmeligt ligegyldige: Nationalbankens anliggende er euro-kursen - og da man (som Rohde siger: Er man lille, kan man slippe af sted med det meste).
Jeg tror Nordea så inderligt fortryder, at de indsatte Tulletåben til at varetage deres interesser.

Nu får vi se skatkammerbeviserne om en uge - de bliver dyre!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

August 2020 Empty Vi skal være opmærksom på banksvinene!

Indlæg af Thomas Tirs Aug 11, 2020 7:54 am

Sverrig har i det første halvår sat indskudsrenten ganske betydeiigt op fra -1% til -0,1%
Danmark har - nærmest symbolsk sat indskudsbevisrenten op fra -0,75% til -0,6%
Norge har derimod aggressivt sat den tilsvarende reserverente ned fra +½% til -1%

Indtil videre har Nationalbanken kunnet forsvare fastkurspolitikken rimeligt. Hvordan det på noget længere tid vil udspille sig, er gætværk.

Men det, der slår mig er den meget flade rente kurve, hvor man skal helt ud i den 30 årige statsobligation for at få et positivt afkast.

Når man ser og sammenligner med statsobligationsrenten i Norge, så er den positiv på samme niveau som 30 årige danske - ca. 1/5% - men allerede fra den 3 årige statsobligation.
For mig er det en klar indikation af at indskudsbevisrenten i Danmark er ALT for høj. Det er så også en indikation af en truende deflation.

Finanspolitisk er der grund til skattelettelser; men på forbrugsvarer så som energiafgifter mv.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

August 2020 Empty 11/8 2020

Indlæg af Thomas Tirs Aug 11, 2020 10:13 am

Der er solgt 100 mio. af 2052 til kurs 107.

Det er formentlig en bank, der vil udnytte den hævdede svenske krone og købe danske statsobligationer og bruge valutagevinsten til at betale overpris for "Danske Stat" Oprigtigt talt, der er jo ikke nogen, der tror på Sverrig!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

August 2020 Empty 12/8-2020

Indlæg af Thomas Ons Aug 12, 2020 12:37 pm

Der er solgt for 4,4 mia. i skatkammerbeviser - til -0,56%. Egentlig var jeg lidt forundret over, at der ikke var åbnet III/2021; men så så jeg, at der ligger
66 mia i 3% 2021, så behovet må nok siges at være dækket.

Nu gav Riksbankens massive renteforhøjelse - ikke overraskende - en kursforhøjelse af SEK, så derfor vil der være rigelig med valutakursgevinst, der skal brændes af i lange obligationer til en brutal kurs. Når 2052 i tabsalg går til kurs 107, så er der masser af potentiale.

Jeg hæfter mig også ved:

  1. Tulletåben begynder igen at arbejde for udmeldelse af EU til Nye Borgerliges store fornøjelse. Bestemt ikke overraskende! Den ordning omkring EUR obligationer var lige præcis det, som de kriminelle banksvin ikke ville have! Det giver nemlig Nationalbanken et glimrende investeringsobjekt til regulering af valutakursen. Vil det bliver brugt? Ja, selvfølgelig vil det det! Det ved banksvinene også godt - derfor er de imod!
  2. De radikale er nu også imod en flad skat på feriepengene - de tog sin tid inden den fes ind på lystavlen!
    Der bliver ikke nogen gevinst ved at hæve pensionsordningerne og betale sin gæld, hvorfor tabene vil akkumulere sig i banker og kreditforeninger.
  3. Det lille ulækre lærerdyr til Bondo går som formand for DLF. Det er jo lykkedes ham at totalt destruere lærernes pension med sin tåbelige konflikt. De lærere, der har belånt deres pension er solgt til stanglakrids! Når pensionen udbetales skal den beskattes og samtidig skal belåningen tilbagebetales. Vi begynder allerede at se, hvordan skolelærerne bliver tvunget fra hus og hjem af de "flinke bankdamer".
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

August 2020 Empty 22/8 2020

Indlæg af Thomas Søn Aug 23, 2020 12:57 am

Så vidt jeg kan gennemskue, så er situationen den:

  • Renteforhøjelsen på 0,15% var reaktionen på den svenske renteforhøjelse med 0,9%, hvilket netto ifht til SEK gav en rentenedsættelse på 3/4%. Så langt så godt! Fordi: Både SEK og NOK har stabiliseret sig på ca. 70 øre for en NOK eller SEK.
  • Renten var imidlertid ifht. EUR rigtig! Dvs. -3/4%. Vi ser også at kronen stiger (langsomt) ifht. EUR.
  • Når den korte rente ikke dur, så vil statsobligationsrenten på de kortere obligationer blive lavere, hvilket er præcis det, der sker! Indskudsbevisrenten er på - 0,6%, skatkammerbeviserne er på -0,56% (faldende tendens p.t.) og 1/4% 2022 har et afkast på -0,6%. -0,6% er den rente, man postulerer for 1½% 2023 i ombytningsoperationerne.
    Der vil altid være en ubalance, når en statsobligation med høj kupon (fordi den åbnede i sin tid med en langt længere løbetid) nærmer sig indløsning.
  • Problemet er imidlertid, at 2024 har en gammel 7% obligation, hvor der er et omløb tilbage på små 4½ mia., som investorerne ikke slipper godvilligt. Problemet løses ikke ved at åbne en 1/4% 2026 (og holde på, at med udløb i lige år, så er det korte obligationer. At have både korte obligationer med lav kupon og degenererede lange obligationer med udløb samme år er nok ikke en løsning, fordi en obligationsserie skal have en cirkulation på 60-80 mia. for at være likvid: Vi har problemer nok med at få 1/4% 2022 op på en cirkulation på 60 mia.
    Når skatkammerbeviserne har et afkast på -0,56% så er der ikke nogen idé i at betale -0,6% for 1/4% 2022.
  • Konklusionen er, at renten er for høj af hensyn til stabilitet overfor EUR; men at det ikke er specielt generende (endnu?) sammenholdt med de problemer Riksbanken læsser over på os.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

August 2020 Empty 23/8 2020

Indlæg af Thomas Søn Aug 23, 2020 9:33 pm

I denne uge er der 10 mia. udestående i fremmed valuta. Jeg kunne godt lide at vide om det er USD eller EUR. Jeg vil formode, at det er EUR, fordi Rusland har indtægter i USD og regninger i EUR.
USD er noget trykket ifht. DKK og EUR er blevet meget interessante.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

August 2020 Empty 25/8 2020

Indlæg af Thomas Tirs Aug 25, 2020 4:42 pm

Kronen kryber støt og roligt opad, og ligger i ifht. euro som den gjorde inden svenskerne blev hysterisk - det sker så tit.

Problemet er, at fortsætter det ret meget mere, så bliver man nødt til at forholde sig til det.

Sagen er jo den, at svenskerne satte renten op fra -1% til -0,1% og Nationalbanken fra -3/4% til -0,6%. Det var såmænd klogt nok, fordi SEK steg fra 67 øre til 72½ øre - eller 8% - Det er vist gået mest ud over NOK; men pyt.
Reelt er DKK blevet nedskrevet ifht. SEK. I forhold til euro, er der en beskeden opskrivning.

Det er sådan set også godt nok for det skal nok passe med, at SEK vægt i kurven med samhandelsvalutaer, så skal en forhøjelse på 0,9% på SEK-renten give en forhøjelse på 0,15% på DKK-renten.
Når vi så bevæger os ud over det umiddelbare, så er det forholdet DKK/EUR, der er afgørende.

Set i relation til EUR så var de -3/4% nok den reelle rente.
At vi nu ser at 2022 har samme afkast som indskudsbeviserne er slemt og slemt nok - den 8 årige statsobligation ligger i -0,4% i afkast

Med andre ord, der skal en rentesænkning til ved første givne lejlighed.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

August 2020 Empty 27/8 2020

Indlæg af Thomas Tors Aug 27, 2020 2:07 pm

Da nu Facebook udelukker mig fra mit korstog mod Danske Bank og deres bøssesvin af en skolelærer (Danske Bank, bøssedyr, voldtægtsforbryder og skolelærer - i sandhed: En afskyelig og kvalmende kombination), så skal vi se, hvor kostbar Søren Pape Poulsen er for Danske Bank og flextumperne - hver dag:

SALG:

Papir________Nominelt____kurs______Kursværdi_____
1 3/4% 2025640112,8722
1/4 % 205210001021020
Ialt1640----1742
Sorte tal er taget direkte fra Nationalbankens angivelser.
Blå tal er seneste auktionsværdi.
Røde tal er beregnet.

I beregningen er der ikke anvendt mere avanceret matematik end enhver elev i 5 klasse burde kunne gøre mig det efter - det kan de så ikke, fordi læreren er en pervers idiot.

KØB:

Papir________Nominelt____kurs______Kursværdi_____
7% 2024710112,8800
4½ % 203911202002240
Ialt1830----3042
Alle burde kunne se, at tallene umuligt kan passe. Et køb på nominelt 1830 med en kursværdi på 3042 giver en gennemsnits kurs på 166. Der er ikke rigtig nogen måde man kan bringe det i overensstemmelse med en kurs 112 på 4½% 2039.

Sagt på anden måde: Nationalbanken har udleveret obligationer for 1,742 mia og modtaget - som betaling 3,042. Det er så lige, hvad man giver til kontanthjælpsmodtagerne i feriepenge = 1,3 mia., hvis jeg ellers husker rigtigt?

Det er udelukkende et spørgsmål om tid inden en ansat i den estiske afdeling slår bøssesvin og skolelærer Søren Pape Poulsen ihjel! Det er ganske enkelt for dyrt for Danske Bank og deres kriminelle kundekreds, at have det ulækre og torskedumme bøssesvin til Søren Pape Poulsen rendende rundt og svine med de penge, som de ærligt og uhæderligt har stjålet. Man er mere end idiot, hvis man tror, at den russiske mafia finder sig i det - selvfølgelig gør de ikke det!

At jeg vil grine, når de fisker kadaveret op af kloakken, det er så min humoristiske sans; men personligt slå skiderikken ihjel? - under ingen omstændigheder! Selvfølgelig gør jeg da ikke det! Det er som at bebrejde en metereolog at det regner på ens fødselsdag.

Lars Rohde: "Nåhh... Mettepige.., hvad siger Du, Du er "kommet til" at bruge 1,3 mia. mere? Hmm... hvem skal nu betale?
Søren Pape siger Du? Ja, han er også et ækelt svin. Det skal Du slet ikke tænke mere over, den ordner vi på torsdag. Hvis der kommer mere, så slår Du bare på tråden igen? Men vi må se at få nedlagt Finanstilsynet, så der kommer lidt orden på pengekassen."
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

August 2020 Empty 28/8 2020

Indlæg af Thomas Fre Aug 28, 2020 4:02 pm

Solgt for 6½ mia. i skatkammerbeviser. Den cirkulerende mængde skatkammerbeviser ligger på 75 mia. Det tør nok siges at det er en ændring fra de 20-30 mia. som gav en nettostilling på 180 mia. Cirkulerende mængde er så nok ikke den rigtige betegnelse i denne sammenhæng - idet, der sker absolut ikke andet end at skidtet forfalder.

Naturligvis forsøger dødskrampebankerne at køre valutafup. Når Bedemandsfjæs i Rikbanken hæver renten brutalt, så stiger kursen på SEK - ikke overraskende - men samtidig falder DKK relativt, så ved at sælge SEK kan banksvinene betale det mere i kurs på et skatkammerbevis.

Ellers må man nok sige at differentieringen af skatkammerbeviset er en udmærket idé. Personligt foreslog jeg at udvide indskudsbevisordningen, så man tvangsmæssigt bandt beløb i længere tid. Ikke at jeg tror, at min meeeeening har bidraget, tanken er så primitiv, at det er usandsynligt, at en bred kreds i Nationalbanken ikke har haft lignende overvejelser.

At renten så er ALT for høj er noget andet: Det, der skal ske er, at NOK og SEK skal yderligere devalueres. En pris på 70 øre for en svensk krone? Latterligt.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34084
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

August 2020 Empty Sv: August 2020

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum