Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Adam Schiff

Go down

Adam Schiff Empty Adam Schiff

Indlæg af Thomas Tirs Jun 04, 2019 11:54 pm

og verdenssituationen.


  1. Der er principielt ikke noget nyt med løgnehistorier i pressen og manipulationer. Det har vi sådan set kendt i al den tid, som man har haft et folkestyre. Alene det, at vi kan genkende Ciceros problemer i den romerske stat - hvor meget få reelt kan læse hvad han skrev og ville næppe kunne forstå, hvad han sagde.

    Visse ting ændrer sig ikke: Jeg havde en bog af Poul Oscar Höcker, hvor det interessante var omslaget: Det var nemlig en fortegnelse over udgivelserne fra et forlag i Hamborg af "god nyere litteratur" gennem 25 år med en udgivelse hver anden uge - lidt som statsobligationsauktionerne - hvilket giver nævneren på 650 - jeg gennemså så den liste og talte, hvor jeg enten havde hørt om værket eller forfatteren: Der var 4 Guy de Monpassant og en nordmand (jeg mener det var Aleksander Kielland). Det betyder at mellem ½-1% af hvad der i samtiden regnes for godt har blivende værdi.
    Sjovt nok så jeg et sted, at der vel opføres 60 operaer - ud af 20.000 skrevne (Det sidste er Wikipedia-tal), hvilket igen giver ½-1% "overlevelsesrate". Tallet overraskede mig, fordi det ad 2 forskellige veje var så temmelig præcist det samme resultat.
  2. Han kommer ind på, at på sigt er Kina nok farligere. USA er i færd med at udkæmpe den sidste krig, som de fleste sejrherrer gør. Det er kostbart.
    Problemet er, at Trumps politik ikke hænger sammen og er ikke gennemtænkt. Trump tænker ikke og lytter ikke til folk, der gør.
  3. Schiff er inde på, at man må ikke lade fjenden sætte dagsordnen. I det foreliggende tilfælde: Nordkorea. Fordi Nordkorea angriber i cyberspace, så skal man ikke nødvendigvis gøre gengæld i cyberspace; men skal i stedet modangribe et andet sted - med andre midler.
  4. Sanktionerne mod Rusland virker, fordi de rammer Putin på tegnebogen. Disse sanktioner kan ikke gennemføres uden EU - ganske enkelt fordi Rusland har så lille samhandel med USA til at begynde med. Spørgsmålet er så ikke så meget, hvor mange divisioner USA skal have stående i Europa, fordi den russiske hær har ikke en tiendedel af den relative styrke, de havde under den kolde krig.
  5. Hvorfor fulgte Mueller ikke pengesporet, som Schiff, som vi andre, undrer sig over?
    Sandsynligvis, fordi det ikke vedrørte amerikanske banker - ikke at de ikke svindler; men de svindler fortrinsvis amerikanere. Igen kommer USA ikke udenom et samarbejde med EU, hvis de skal spore betalingerne - og påføre Putin følelige økonomiske tab. Alene det, at det er FED der skrider ind overfor Deutsche Bank; men derfra går sporet koldt - indtil videre. Det vil være besynderligt, hvis ikke både Danske Bank og Nordea er intimt rodet ind i den skyggeøkonomi. Det behøver så ikke at være Putin direkte og personligt; men "nogen" flytter betydelige summer for at slippe væk fra Rusland - uden at man ønsker alt for megen opmærksomhed på, hvordan de midler rent faktisk er fremskaffet.
    Nu skal man ikke tro, at bare man får pandet Putin & alia ned, så er bankernes situation afklaret - langt fra: Massen af urealistiske udlån får Putins valutamanipulationer til at ligne pebernødder. De er urealistiske, fordi man kan ikke anbringe penge til et afkast, der holder trit med rationaliseringerne.
  6. Problemet er, at Trump er idiot.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34083
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum