Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Admiral Gorshkov - klasse fregatter.

Go down

Admiral Gorshkov - klasse fregatter. Empty Admiral Gorshkov - klasse fregatter.

Indlæg af Thomas Tirs Apr 09, 2019 3:52 pm

Lidt svært at blive imponeret.


  • Det er et mindre skib (80% af en Huitfeldt)
  • Langsommere (en anelse) man skal være opmærksom på, at fart ikke i første omgang er en funktion af installeret motorkraft. Skroget er væsentlig mere afgørende.
  • Man skal også hæfte sig ved at max. rækkevidde er ½ af en Huitfeldt ved en fart på 14 knob; mens Huitfeldt går 18 knob på en motor.
  • Huitfeldt har i princippet ikke nogen maximal udholdenhed, fordi man kan skifte besætning undervejs.
  • Gorshkov kan ikke forskyde til Vladivostok uden tankskibs - og formentlig slæbebåd.
  • Tilsyneladende har Gorshkov en imponerende bevæbning - i reklamefilmene; men virkeligheden er nok lidt anderledes.


Byggeprogrammet er heller ikke imponerende, når man tager i betragtning, at det ikke involverer egentlige sødage: Der vil være alt for megen tid i transit. ALT for megen.

Mere relevant ud fra et dansk perspektiv:


  1. Hvor Wikipedia angiver, at man Seahawk og Lynx - så er det lidt underligt, at det er en Merlin, der er med Charles de Gaulle....
    Niels Juel er en del af Forsvarets Iver Huitfeldt-klasse og er bevæbnet med missiler, torpedoer og kanoner til bekæmpelse af luft-, overflade- og undervandsmål samt et Air Control Element fra Flyvevåbnet, der kan kontrollere flytrafik. Desuden medbringes en EH101-helikopter, der også kan medvirke til transport af gods og personel.
    ..... ikk'?
  2. Støtten til Frontex involverer dels en af Hjemmeværnets Defendere, dels Fennec (uden i øvrigt at angive, hvordan man har tænkt sig at få dimsen til Grækenland.... Totalt overflødigt, at vi bryder vore små nuttede hoveder med slige detaljer.....
    Den bedste måde at holde noget hemmeligt på er, at gøre det hele så røvkedeligt, at ingen gider lægge mærke til det.
  3. Rekonstruktionen af charterselskabet med de to gamle Challenger fra Cimber.
    Lad os bare sige det sådan, at det nok er smartest, at chartre anvendelsen af flyene i det omfang man har brug for dem - med piloter fra flyvevåbnet (formentlig reserveofficerer) - så roder man dels ikke SAS og lignende svenske afskyeligheder ind i sagen, dels kan man lade skidtet gå konkurs, når det skal være - og købe flyene ud af konkursboet for en slik. Kreditorer er så urealistiske med hvad deres pant er værd. Én gang banksvin - altid idiot.
    Jeg kan altså ikke se nogen anden anvendelse af de 50 personers Challenger end flyvevåbnet. At flyve fodboldlandsholdet er et lidt plat reklamestunt. Erfaringsmæssigt er der ikke noget marked!
  4. Jeg har stadig ikke set, at der er afgivet ordre på Huitfeldt-/Absalon-klasser. Måske er det fordi værfterne gør "knuder" - så genkender vi tyske værfter.
  5. Jeg har stadig ikke set, at Mausers BK-27 skulle være under overvejelse til Piranha 5. Den 35 mm Oerlikon forekommer mig noget kompliceret - jeg véd ikke om man kan blade panserskarp og brisant.....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34106
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum