Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Nybyggeriet

5 deltagere

Go down

Nybyggeriet Empty Nybyggeriet

Indlæg af Thomas Søn Nov 13, 2011 8:26 pm

Nybyggeri

Jeg har her taget forskudt år: okt til sep.

1) Man ser en fremgang for nybyggeriet - det vil sige det påbegyndte.
Det peger på, at BobDylan har ret i, at byggepriserne reelt (dvs. ikke listepriserne) er faldet, dels som følge af lavere reelle materialepriser, dels fordi akkorderne kan strammes.
Den anden faktor er den kunstigt lave rente - så længe den varer.

2) Ser vi på bygherrerne, så er det stadig de private, der afgjort er fremme i skoene - når det drejer sig om at sikre sig konkurs. Boligforeningerne tumler også videre. De håber vel - ad åre - at boligpriserne hæver sig så meget, at de kan få lejet mausoleerne ud.
Så længe vi står med den enorme mængde fallitboer, der er parkeret i platuglerne, så kan de da godt få noget ret i det.

Samlet kan man være bekymret for den verdensfjernhed, der åbenbart præger branchen - den urokkelige tro på, at tingene bliver bedre - tro på, at platugleimperierne aldrig bliver afviklet.
Det er der såmænd ikke noget nyt i - sådan går det hver gang. Det tager umådeligt med tid og adskillige konkurser efter hinanden inden huspriserne og huslejerne for alvor tilpasser sig virkeligheden. Det kommer så til fortsat i lang tid fremover at koste de finansielle selskaber tab.

Man kan så undre sig over, at det overhovedet er muligt at få finansieret nybyggeri - og i det aktuelle omfang.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34107
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nybyggeriet Empty Sv: Nybyggeriet

Indlæg af Cirb Søn Nov 13, 2011 8:58 pm

Thomas skrev:Nybyggeri

Jeg har her taget forskudt år: okt til sep.

1) Man ser en fremgang for nybyggeriet - det vil sige det påbegyndte.
Det peger på, at BobDylan har ret i, at byggepriserne reelt (dvs. ikke listepriserne) er faldet, dels som følge af lavere reelle materialepriser, dels fordi akkorderne kan strammes.
Den anden faktor er den kunstigt lave rente - så længe den varer.

2) Ser vi på bygherrerne, så er det stadig de private, der afgjort er fremme i skoene - når det drejer sig om at sikre sig konkurs. Boligforeningerne tumler også videre. De håber vel - ad åre - at boligpriserne hæver sig så meget, at de kan få lejet mausoleerne ud.
Så længe vi står med den enorme mængde fallitboer, der er parkeret i platuglerne, så kan de da godt få noget ret i det.

Samlet kan man være bekymret for den verdensfjernhed, der åbenbart præger branchen - den urokkelige tro på, at tingene bliver bedre - tro på, at platugleimperierne aldrig bliver afviklet.
Det er der såmænd ikke noget nyt i - sådan går det hver gang. Det tager umådeligt med tid og adskillige konkurser efter hinanden inden huspriserne og huslejerne for alvor tilpasser sig virkeligheden. Det kommer så til fortsat i lang tid fremover at koste de finansielle selskaber tab.

Man kan så undre sig over, at det overhovedet er muligt at få finansieret nybyggeri - og i det aktuelle omfang.

I Aarhus eksploderer etagebyggeriet i øjeblikket. Alt det man skulle tro aldrig ville blive færdiggjort i dette århundrede skyder op som paddehatte. Uden at være dykket helt ned i tallene, vil jeg tro de er igang med at fordoble mængden af lejligheder i midtbyen frem til 2015.
His Bobness fortalte mig, at det for en del af havnebyggeriet (samme størrelse som Trøjborg...) drejer sig om at byggeriet ad omveje er endt på hænderne af nogle store tyske banker ( de var vist kommet til at garantere for nogle islændinge...), hvis eneste mulighed for at få bare nogle enkelte kroner af deres oprindelige investering igen er at opføre byggeriet og sælge det for hvad de nu kan få. Økonomiens veje er uransagelige.

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Nybyggeriet Empty Sv: Nybyggeriet

Indlæg af klogeaage 35 Søn Nov 13, 2011 9:00 pm

Thomas skrev:Nybyggeri



Man kan så undre sig over, at det overhovedet er muligt at få finansieret nybyggeri - og i det aktuelle omfang.

Jo Jo mester den er god nok.

Her i reviret er skilte skoven af tilsalg boliger/+ledige leje lejligheder iøjenfaldende,men derfor bygges der stadigt nyt(højtisolerende)dog kun få ift,for 3/4 år siden .
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Nybyggeriet Empty Sv: Nybyggeriet

Indlæg af Thomas Søn Nov 13, 2011 9:16 pm

Cirb skrev:
I Aarhus eksploderer etagebyggeriet i øjeblikket. Alt det man skulle tro aldrig ville blive færdiggjort i dette århundrede skyder op som paddehatte. Uden at være dykket helt ned i tallene, vil jeg tro de er igang med at fordoble mængden af lejligheder i midtbyen frem til 2015.
His Bobness fortalte mig, at det for en del af havnebyggeriet (samme størrelse som Trøjborg...) drejer sig om at byggeriet ad omveje er endt på hænderne af nogle store tyske banker ( de var vist kommet til at garantere for nogle islændinge...), hvis eneste mulighed for at få bare nogle enkelte kroner af deres oprindelige investering igen er at opføre byggeriet og sælge det for hvad de nu kan få. Økonomiens veje er uransagelige.

Mvh
Cirb

Ja det kunne jo unægtelig forklare noget - bla. så er tab på dansk boligbyggeri jo et fremragende afkast ifht. græske statsobligationer.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34107
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nybyggeriet Empty Her i klondike

Indlæg af klogeaage 35 Søn Nov 13, 2011 9:28 pm

Cirb skrev:

I Aarhus eksploderer etagebyggeriet i øjeblikket. Alt det man skulle tro aldrig ville blive færdiggjort i dette århundrede skyder op som paddehatte. Uden at være dykket helt ned i tallene, vil jeg tro de er igang med at fordoble mængden af lejligheder i midtbyen frem til 2015.


Mvh
Cirb

er 50+ lejeboliger opført ( ca 35% er dog lejet ud) ,ingen indfødte fatter en hat,lejeboliger an masse står tomme eller bliver genhuset af danske nomader,der leder efter billigere husleje.
Min "research" gav mig det,at der skulle startes byggeri op inden 01/01-11.
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Nybyggeriet Empty Der ramte du plet!

Indlæg af Thomas Søn Nov 13, 2011 9:47 pm

klogeaage 35 skrev:
er 50+ lejeboliger opført ( ca 35% er dog lejet ud) ,ingen indfødte fatter en hat,lejeboliger an masse står tomme eller bliver genhuset af danske nomader,der leder efter billigere husleje.
Min "research" gav mig det,at der skulle startes byggeri op inden 01/01-11.

Hele fremgangen i det forskudte år skyldes december 2010 (en smule i november 2010).

Bingo!

Hvorfor den dato så er så kritisk - det ved jeg så ikke. Lånetilsagn udløber??
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34107
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nybyggeriet Empty Sv: Nybyggeriet

Indlæg af Shintai Søn Nov 13, 2011 9:56 pm

Man skal også huske at meget nybyggeri er betydeligt billigere end eksisterende boligmasse. Da de stakkels sælgere ikke har råd eller villighed til tab.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Nybyggeriet Empty Sv: Nybyggeriet

Indlæg af Thomas Søn Nov 13, 2011 10:00 pm

Shintai skrev:Man skal også huske at meget nybyggeri er betydeligt billigere end eksisterende boligmasse. Da de stakkels sælgere ikke har råd eller villighed til tab.

Helt klart!

Da markedet er gået illikvidt p.gr.a. for høje priser, så sammenlignes lavere byggeomkostninger med overvurderede priser - endnu.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34107
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nybyggeriet Empty Sv: Nybyggeriet

Indlæg af Lars_HH Ons Nov 16, 2011 1:25 am

TOBINS Q - oppustede priser på gammelt byg, forlænger byggeboomet og kollapset bliver desto større.

@Cirb: Aarhus' lejlighedsmarked er Mother of all Bubbles i Danmark, det bliver spændende at følge i 2013.

Jeg kan på det kraftigste fraråde investeringer -specielt - i den eksisterende boligmasse i Århus.

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nybyggeriet Empty Sv: Nybyggeriet

Indlæg af Thomas Ons Nov 16, 2011 2:29 am

Lars_HH skrev:TOBINS Q - oppustede priser på gammelt byg, forlænger byggeboomet og kollapset bliver desto større.

@Cirb: Aarhus' lejlighedsmarked er Mother of all Bubbles i Danmark, det bliver spændende at følge i 2013.

Jeg kan på det kraftigste fraråde investeringer -specielt - i den eksisterende boligmasse i Århus.

Helt enig - en af de frygtelige omkostninger ved at købe tid for banker og kridter.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34107
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nybyggeriet Empty Sv: Nybyggeriet

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum